Gå til innhold

Det er minst 11 gode grunner til at Norge bytter ut FM med DAB+


Anbefalte innlegg

Nå ja, det var nå du som dro inn kverruleringen i chip-spørsmålet. For å latterliggjøre en annen debattant.

Hva behager? En debattant dro "chip" inn i diskusjonen. Jeg har forklart at jeg mener at det er irrelevant. At du føler behov for å kverulere videre rundt det må vel være din sak?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1741088&page=3&do=findComment&comment=23479151

 

Og slik tantevakt som du ga meg for å sette opp et regnestykke for livstidabonnement på Satelittradio, var egentlig også unødvendig. Jeg er voksen og klarer å tenke helt selvstendig, unikt og eksemplarisk :wee: .

Hvis du nå er ferdig med å fremstille deg som et offer så kan du kanskje prøve å tenke litt selvstendig og bidra med noe i sakens anledning?

 

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det koster kr 200 mill. pr år å drifte NRK sitt FM-sendere? Det tviler jeg på.

Og hva koster det å investere i DAB nettet og hva koster det å drifte dette pr år for NRK.

Ingen har hevdet at det koster 200 mill å investere i DAB nettet i denne tråden?

 

Wikipedia hevder at driftskostnaden for DAB er 1/6 av FM i følge en svensk rapport. De mangler henvisning, og jeg har ikke lest kildene deres.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_audio_broadcasting#Transmission_costs

Lower transmission costs are supported by independent network studies from Teracom (Sweden) and SSR/SRG (Switzerland).[citation needed] Among other things they show that DAB is as low as one-sixth of the cost of FM transmission.

Hvis drift virkelig er 1/6 av FM så vil vel det kunne forsvare en betydelig investering, gitt at nettet kan skrives ned over mange år.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor får du det fra, ser det ut som jeg selv deltok i debatten?

Du har postet noen poster her dermed har du per def deltatt i debatten. Når du hevder at "Nei, dere har brukt opp ALL tillit og historien tilsier at vi ikke skal tro på ett ord. Ikke ett eneste ord. Dere jugde mot bedre viten på 90 og 2k tallet og dere juger høyst sannsynlig nå også. " uten fnugg av bevis så framstår du som et troll.

 

Å snu på ordtaket gjør det ikke mer rett. Det er NRK og Telenor som har sådd og høstet.

Så lenge du ikke evner å delta i saklig debatt så vil svarene du får dreie seg om person. Kutt ut karakteristikkene, og vi kan føre en fornuftig debatt.

Nei. Å lekse opp fasit er ikke en mening, det er fakta.

Jeg har ingen måte å sjekke om du er en fagperson på. Server derfor gjerne velbegrunnede argumenter med henvisninger.

Fasit er at motstanderne hadde helt rett.

Jeg har gjort meg opp min mening etter å ha testet tilgjengelige mp2 og AAC codecer ved forskjellige bitrater før DAB og DAB+ var tilgjengelig for meg. Jeg tør å hevde at svært få motstandere (eller tilhengere) av DAB og DAB+ har gjort det samme.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det, så kan de legge en kabel langs hele tunnellens kjørelengde som antenne. Ser ikke helt problemstillingen da, selv om tunnellen har sterke og svake kurver.

En kilometer lang antenne vil kunne fungere godt som antenne for radio med bølgelengder i størrelsesorden en kilometer.

 

Ingen designer en antenne for bølgelengder 2.3GHz med slike dimensjoner.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Dipole_antenna

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si at jeg har særlig greie på forskjellige antenner. Men, går det ikke an å stykke opp kabelen slik at den fungerer som 300 antenner på sitt kilometer lange strekk?

 

Vi får til så mye vi mennesker med dagens teknologi og vitenskap, så jeg synes du konstruerer problemer, når du ikke kjøper min kilometer lange kabel.

 

Synes du begynner å likne det som kalles en kverrulant. Du prøver jo iherdig å slå hull på mine "teorier". Andre igjen forsøker å slå hull på de fakta jeg har servert tidligere i tråden.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si at jeg har særlig greie på forskjellige antenner. Men, går det ikke an å stykke opp kabelen slik at den fungerer som 300 antenner på sitt kilometer lange strekk?

Det går selvsagt an å lage et sett av antenner som fungerer som repeatere. Hvor godt modulasjonen i Sirius-systemet er designet for slikt aner jeg ikke, men la oss anse det som plausibelt.

 

Mer spesifikt: Sirius er laget (?) for å "se" en enkelt sender langt ute i rommet. Hvis mange små sendere sender ut en replika av samme signal så kan systemet enten føye disse sammen til ett bedre signal (som DAB og andre OFDM-baserte systemer), eller de kan skape interferens for hverandre. Evt så kan de sende på forskjellige frekvenser/tidsluker/CDMA-chips, men da må mottakeren bytte sømløst mellom dem.

 

Radioen i bilen min kan falle tilbake til FM når DAB-mottakning er dårlig. Dette er imidlertid svært tydelig siden de to systemene har forskjellig forsinkelse (plutselig mister jeg en halv setning).

Synes du begynner å likne det som kalles en kverrulant.

For en med sterke meninger og manglende kunnskap om et tema så vil ofte de med mer kunnskap framstå som kverulanter.

 

Jeg synes ikke du skal ta det så tungt, jeg har meninger om en lang rekke temaer som jeg ikke har spesielt gode forutsetninger for å forstå.

Du prøver jo iherdig å slå hull på mine "teorier".

Selvsagt? Teorier som ikke tåler å pirkes borti er verdiløse. Teorier som tåler kritikk kan ha verdi.

Andre igjen forsøker å slå hull på de fakta jeg har servert tidligere i tråden.

Kanskje problemet egentlig er at du anser dine påstander som "fakta", mens vi andre er uenige?

 

I så fall kan jeg egentlig ikke hjelpe deg. Internett er et fantastisk medie hvor man kan møte mange interessante mennesker som er uenig med en selv.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

En coax som lekker signal, ved at skjermen er perforert, i motsetning til feeder, en vanlig antennekabel. Bleeder brukes for å skaffe mobildekning i tunneler, men jeg vet ikke nok om DAB til å si om den funker for DAB.

Lenke til kommentar

Ja, man bruker leaky feeder kabel (med "dårlig" skjerming) som antenne både til FM, Tetra/nødnett og DAB i tunneler.

https://en.wikipedia.org/wiki/Leaky_feeder

 

Sikkert mer komplisert over større lengder for mobil og WiFi, da toveiskommunikasjon er mer sårbart for forsinkelser og timing-problemer, men det brukes også på kortere avstander i kabinen på tog og fly.

 

Jeg er godt fornøyd med DAB-dekningen i den undersjøiske Karmøy-tunnelen, mye bedre signal enn utenfor. De bruker leaky feeder kabel: 

http://www.trafsys.no/nyhet/157/t-for-tunnelkommunikasjon

 

Dessverre så har noen bestemt at det kun er tunneler lengre enn 500 meter som skal få DAB-dekning. Det kan medføre at kan bli stående i stillestående kø i en kortere tunnel uten å kunne høre hva som skjer på radio når FM slås av...

Det er mulig at enkelte kortere tunneler også kan få DAB hvis de på grunn av mye trafikk vil få installert nødnett, men det anslås også at 80-90 tunneler over 500 meter aldri vil få DAB-dekning, selv på norske riksveier:

http://www.vegvesen.no/fag/Teknologi/Tunneler/radio-i-norske-riksvegtunneler

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En coax som lekker signal, ved at skjermen er perforert, i motsetning til feeder, en vanlig antennekabel. Bleeder brukes for å skaffe mobildekning i tunneler, men jeg vet ikke nok om DAB til å si om den funker for DAB.

Takk, da lærte jeg noe nytt.

 

 

Så da var min gjetning, som jeg antok at var fakta ikke så langt i fra sannheten likevel da? Selv om jeg ikke behersket å forklare hvordan de løser det i praksis, så tenkte jeg på kabel i mesteparten av tunnelens lengderetning.

 

Hadde det gått an å legge en egen kabel med en annen utforming på mottakere parallellt med senderkabelen?

Lenke til kommentar

Ja i grunnen så var det vel det jeg hadde i tankene. Gitt at DAB+ eller Satelittradio i det hele tatt har et behov for toveiskommunikasjon. Skumleste kun artikkelen, men fikk en følelse av at det foregår 2-veis, men det mest ideelle for radio vil jo være 1-veis, så jeg ble brått litt usikker på hva som gjelder.

 

Det er jo mye mer krevende å få tilbakeført signaler enn om man fikk det til å fungere 1-veis. Siden Satelittradiosystemet SiriusXM ser ut til å dekke noe telefonigreier eller hva det er, så krever jo det sitt av antenne i bilen. Men, er litt usikker på tjenesten til SiriusXM som helhet. Har helst skumlest en del av det også, selv om jeg tok meg bry med å gjøre noen små regnestykker og lete fram argumenter for.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

Men du får ikke streamet noe som helst, uten mobildekkning! Nei, til utfasing av FM.  

Jeg tror du har gått glipp v et vesentlig poeng her.

Blant annet at streaming på mobil kan bli fryktelig dyrt, og hvis samtlige streamer radio samtidig, vil båndbredden i nettet spises opp.

Det skal eller ikke koste noe å motta radio.

Et absolutt JA til å kutte FM!

 

Undrer på om det ikke er du, som har mistet poenget mitt! En kan ikke streame noe som helst, uten mobildekning! Forutsetter at du ikke tenker på satelittelefon. :)

 

Så nei, til utfasing av FM.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange av DAB-motstanderne som faktisk har prøvd DAB? Argumenter som at FM er mye bedre enn DAB må være via FM-sender til bilradio. En DAB radio som ikke gjør bruk av en FM-sender i tillegg har veldig mye bedre lyd enn FM. I tillegg er lyden konstant, mens FM-signalene endrer seg hele tiden mens man er ute på en biltur.

 

Radio er heller ikke et døende format. Det å bare skru på radioen, og slippe å bruke oppmerksomheten til å finne podcaster man vil høre på etc. er en helt klart sikkerhetsmessig fordel. All aktivitet som krever input fra sjåfør bør minimeres, og I så tilfelle er radio-formatet genialt. For ikke å glemme at noen av oss liker faktisk tørre "dad-jokes" og gammel musikk...

 

Mobil net vil kun være en løsning om man multicaster signalene. Hvis ikke må det store innvesteringer til for å ha båndbredden tilgjengelig, samt det koster for oss brukere å kjøpe datapakker også. Utgiften for en DAB-radio er ikke særlig stor hvis man må ut med 250kr (tenkt tall for å eksemplifisere) mnd ekstra for å ha datapakke stor nok...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Det sies lite om den beredskapsmessige sikkerhet med DAB+. Digitale systemer er som regel vesentlig lettere å jamme enn analoge. Dette betyr lite for TV, men radio er en del av beredskapssystemet i en krisesituasjon for beboerne i Norge.

 

2. Nå hører jeg på radio i alt fra hørselsvern til småradioer, hvor batterikontoen er beskjeden. Jeg har enda ikke funnet en liten kompakt DAB+ radio til 2-300 kroner som ikke "spiser" batterier. Unnskyldningen at dette skyldes teknologien er uinteressant for brukerne.

 

3. Lydkvaliteten er vesentlig dårligere enn FM. Jeg tenker ikke da på de små DAB+ - radioene med minimal høyttaler, men når en hører radio gjennom et godt lydanlegg.

 

4. Hvorfor legges ikke systemet i en utskiftbar chip, slik at det er en bagatell å skifte system når DAB++ kommer? Jeg er overbevist om at det bare er et tidsspørsmål når DAB++ kommer. Er grunnen at elektronikkbransjen skal tjene store penger en gang til når neste system kommer? Selv har jeg kastet bort noen tusenlapper på DAB, som nå blir ubrukelig.

 

5. Dekningen i bil, selv langs hovedveier i det sentrale Østlandsområdet, er vesentlig dårligere enn ved FM. Jeg må stadig over på FM når DAB + kopler ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...