Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg


Enceladus

Anbefalte innlegg

Forskning.no har en populærvitenskapelig tulleartikkel om verdien til metallet i asteroiden Psyche.

Sitat

Denne asteroiden kan være verdt omtrent 100 000 000 000 000 000 000 kroner
Metallet i denne asteroiden er «verdt» rundt 100 000 ganger mer enn verdens samlede økonomi.

.. synd jorda ikke har råd til å kjøpe den da :p

Men jeg reagerer på kiloprisen. Om jeg har regnet rett så regner de 4 kr/kg. Jeg er ganske sikker på at det koster hundretusner per kg å sende en jern og nikkel-klump fra jorda til en bane mellom mars og jupiter. Akkurat som verdien av ting varierer geografisk på jorda så er det selvsagt stor forskjell på verdien til materialer som befinner seg på eller utenfor jorda. På den andre siden så finnes det sannsynligvis planeter av diamant rundt andre stjerner, som er så langt unna at det ikke er tilgengelig for oss. Altså null verdi. Ergo tulleartikkel.

Hadde vært mer interessant med planer om kommersiell utnyttelse av asteroiden hva man kunne fått ut av det, for hvilken pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Strengt tatt kanskje wayy off topic og litt over på humor-siden, men i omtalen av dette trekkes det paralleller til 2001: A Space Oddysey.
En metall-monolitt av ukjent opprinnelse er funnet i ørkenen i Utah.

Theories abound over mystery metal monolith found in Utah
https://www.theguardian.com/us-news/2020/nov/24/monolith-utah-theories-what-is-it-mystery

1066.jpg?width=1920&quality=85&auto=form


Fra filmen nevnt over:

Spoiler

EaZtdskXYAAi0W9.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 11/25/2020 at 1:23 AM, Espen Hugaas Andersen said:

Dette blir spennende. Håper bare de ikke gjennomfører testen på kvelden. Da kan det bli sent for min del. Dette er noe jeg bare må få med meg.

Testen kan skje så tidlig som mandag, men det er ikke umulig at det blir utsettelser.

Ikke før Onsdag ser det ut til nå:

Everyday Astronaut er i hvert fall på plass :)

 

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ser ut som enda mer tålmodighet kreves. Nå utsatt til mandag/tirsdag, tidligst.

Her smøres det tykt på med tålmodighet! 😎

Vel det skjer når det skjer. Forståelig at de ikke vil forhaste seg.

Litt spent på om Tim Dodd møter opp på denne fredagens our ludicrous future stream er vel ikke så veldig mye å ta seg til der nede i ødemarken bortsett fra å se på Starship og fuglelivet 😛

Eller skate..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig forståelig at de ikke vil forhaste seg. Alt arbeidet med SN8 har vært poengløst om en tullefeil fører til tap av raketten.

Men det begynner å nærme seg det punktet der de bare bør akseptere risikoen og kjøre på.

SN9 nærmer seg å bli klar for å okkupere oppskytningsstedet. Vanskelig det når SN8 er i veien.

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...