Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg


Enceladus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult! :dribble:

Den kraftigste jeg har sett var for 20 år siden midt ute på Atlanteren. Lyste opp mer enn fullmånen i 5-6 sekunder. Ingen lyd selv om jeg hørte etter i flere minutter etterpå.

NB. Meld fra om ildkula her. Jeg kan ikke se at den er fanget opp i de automatiske registreringene ennå. Vet det finnes kamera i Kiruna og Sørreisa som kan ha fanget det. Er dett minst 2 kameraobservasjoner så kan banen og potensielt nedslagsfelt beregnes. Hvis den kom ca sørfra og retning nordover så kan det være en av årets første Geminider du har sett. De stammer fra stein-asteroiden 3200 Phaethon, treffer med en hastighet på rundt 35 km/s og går vanligvis i oppløsning før 39 km høyde over havet. Geminidene har blitt kraftigere de siste årene. Veldig store ildkuler kan lage hørbart overlydssmell ca 1-5 minutter etter lysglimtet. Edit: Glemte at den du så kom nordfra. Da er det nok ikke geminidene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nordlys: Flere har sett mystisk lysfenomen i Troms: – Har jeg sett syner?

Spoiler

 

04. desember 2020, kl. 15:16

Fredag ettermiddag melder flere om et lysfenomen på himmelen i Troms. En av dem skriver:

– Det var som et stjerneskudd, bare nært jorden og veldig kraftig. Den delte seg i flere deler før den sluknet, skriver Britt-Guri Kvalberg fra Skibotn til Nordlys.

Stjerneskuddet kom fra øst og bevegde seg mot sør og varte bare noen sekunder, skriver hun videre.

En annen skriver at han observerte det som minnet om en brennende meteor som landet mellom fastlandet og Tromsøya.

– Fått flere tips om dette, eller har jeg sett syner?

Har du sett dette, tips oss gjerne på [email protected] eller på Facebook.

Værvarslinga i Tromsø har også fått melding om lysfenomenet. Men heller ikke de kan gi et svar på hva det er for noe. Nordlys har også vært i kontakt med Andøya Space Center, og de har ikke sendt opp noen raketter i dag.

Fenomenet er sett på følgende steder rundt omkring i Troms.

  • Tromsøbrua
  • Rebbensøya
  • Nordkjosbotn
  • Berg
  • Fjellbygda i Malangen
  • Nakkedalen
  • Fem kilometer fra Laksvatn mot Lakselvbukt
  • Langnes i Kåfjord
  • Brøstadbotn
  • Vangsvika på Senja
  • Stakkevollvegen
  • Breivika i Harstad
  • Håkøybotn
  • Bardufoss
  • Tamokdalen
  • Storslett
  • Skøvattnet
  • Botnhamn
  • Raftsundet
  • Slettaelva
  • Mellom Heia og Andslimoen

Fremover: Meteor over Ofoten

Spoiler
i dag 14:55 Meteor over Ofoten

– Det var et fantastisk lys. Hvitt med en lang, fin hale. Den kom inn fra nord, sier Fremover-journalist Ragnar Bøifot.

Han satt i bil i Evenes da han ble vitne til meteoren som kom inn over Ofotfjorden ved 14.30-tida fredag.

– Den må ha vært ganske høyt, sier Bøifot, som tipper det hele varte i to-tre sekunder.

I april 2019 passerte en meteor over Ofotfjorden. Lysglimtet ble observert blant annet i Målselv.

(+) Passerte Ofotfjorden i 60.000 kilometer i timen: – Det så ut som et lyn

Thomas Nordgård (41) trodde han hadde sett lyn. Det skulle imidlertid vise seg å være en flere titalls kilo tung meteor som kom inn i atmosfæren over Ofotfjorden med en fart på nærmere 60.000 kilometer.

 

 
Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var kommet inn en automatisk registrering fra kameraene i Skibotn og Sørreisa. Klikk på bildene for video.

Data: Kl 13.30 UTC = 14.30 norsk tid. Retning sørvest, over Finland og Sverige. Varighet 5-7 sekunder. Inngangshastighet 28 km/s. Fallvinkel 13°. Hastighet og høyde når den slukket 22 km/s og 65 km. Oppbremsing: ca 400 G når den slukket. Den stammer fra meteorsvermen nordlige tauridene.

Automatisk registrering i Abisko (med video)

Kan ikke se at den er automatisk fanget opp i Kiruna, men det kan hende den finnes via manuell gjennomgang av bildene.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det har vært noen uker å vente, men vi får håpe alt klaffer i dag og de får gjennomført testen. Musk mener det er 33% sjanse for at alt går som planlagt, men vi får håpe oddsene er bedre enn det.

Det er definitivt tilfelle at alt kan skje. Kanskje river raketten seg i stykker når 3 stk Raptor gir full guffe. Kanskje klarer de ikke styre finnene. Kanskje klarer de ikke å tenne motorene på nytt for landing. Kanskje tenner de motoren for sent og smeller nedi. Og kanskje, bare kanskje, går alt helt riktig.

Uansett hva som skjer så tror jeg man er ett skritt nærmere første menneske på mars. Det beste er om alt går bra, men om noe går galt, så lærer man av det, og neste rakett er jo tilnærmet klar.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da er vi i gang igjen for nytt forsøk på oppskytning av Starship SN8:

Igjen her er mutistreamen jeg bruker: https://multistream.co/p/whHgtqCOrsK/SN8_12.5KM_Flight

Den må redigeres litt for hvert vindu for å få noen av sendingene der live eventuelt legge til andre som sender live. Dere finner ut av det ;)

Eventuelt:

SpaceX sin er ikke live enda.

God venting! 🚀

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...