Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon


Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

For å nevne noen:

 

Macbook pro: 2560 x 1600 at 13.3 inches = 227 ppi
Switch: 1280 x 720 at 6.2 inches = 237 ppi
Wii U Gamepad 854×480 @ 6.2 inches = 158 ppi
iPhone 6 1,334 x 750 @ 5.5 inches = 326 ppi
3ds XL 400x240 @ 4.88 inches = 96 ppi
PSP Vita 960x544 @ 5 inches = 220 ppi
 

 

 

  • DS Lite: 102 PPI
  • O3DS: 132 PPI
  • O3DS XL: 95 PPI
  • N3DS XL: 95 PPI
  • N3DS: 120 PPI

Er sikkert ikke helt 100% men 95% korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som ren synsing og spekulering, eller jeg tar det tilbake, det er ​ren synsing og spekulering. Bærbart er stort i Japan, og i et land med 127 millioner innbyggere, der 3DS har solgt i bøtter og spann, vil den sannsynligvis gjøre det veldig bra. Det er alltid gøy å høre på konspirasjonsteoretikere og den samme gamle innvending "den har jo ingen spill". Hverken PS4 eller Xbone hadde noe som helst verdt å bruke tiden på flere måneder etter slipp. Sånn sett har Switchen mye mer gående for seg.

Javist, det er synsing. Alt er jo det frem til vi får faktiske tall på bordet om salg av Switch, er ikke uenig med deg der, men det er også forskjell på synsing, noen synsinger har mer for seg enn andre, og man kan også bare gå ut fra den informasjonen man har tilgjengelig, å argumentere på måter som at Nintendo kanskje har noen ess i ermet senere, det er så absolutt synsing, eller synsing er basert på det man vet hittil, det der blir mer gjetting. Er også helt enig i at den vil gjøre det bra i Japan. Nintendo har alltid stått øverst der. Til og med Vita gjorde det relativt bra i Japan. Dog er Japan et ganske unikt marked, så er vanskelig å overføre det til resten av verden. Kanskje går det bra, det sier de i videoene også, men samtidig så er de tingene som nevnes bekymringer, og ikke bare for 2-3 raringer på internet.

 

At PS4 og XBO hadde dårlig med spill rundt release er din mening, og jeg kan til en viss grad si meg enig i den. Derimot at Switch mtp spill har mer for seg rundt release, det er grunnleggende feil. Hvilke spill man ønsker seg satt til side, ser man generelt på det så hadde nok PS4 og XBO kanskje det beste tilbudet av spill rundt release noensinne. De hadde kanskje ikke et spill da som slår like hardt hjem som Zelda gjør for Nintendo fans (det er det vel få ting som kan), men de hadde mange flere spill som traff litt for de fleste. Og tenker vi tallmessig så har Switch rundt 65 spill på de første 1-2 år (ut fra det vi vet så langt, det vil garantert komme flere, og noen vil også bli utsatt til etter dette), mens PS4 og MS hadde rundt det samme antallet etter ca 2-3, kanskje 4 måneder. Så der tar du grunnleggende feil. (Og det er uten å nevne poenget med at over halvparten av spillene til Switch kom til de andre konsollene for lenge siden).

 

Hva slags spill som gjør det verdt et kjøp er noe helt annet, og så individuelt og subjektivt som det bare går an. For mange er ett Zelda spill nok, jeg er nesten i samme gate selv. Bestemte meg for å kjøpe Switch, primært pga drømmen om Pokémon på tv'n, og sekundært for å spille Zelda. Får jeg de to er mine ønsker for Switch oppfylt, og jeg kan si meg fornøyd med innkjøpet, men det gjelder kanskje bare meg, og er ikke på noen måte representativt. Ikke er jeg en kunde Nintendo vil tjene store penger på heller.

 

Kinda Funny Games-fyren kommer med svært allmenne innvendinger som han mer eller mindre fremsetter som fakta. Alt han fremsetter er basert på hans ønsker om hva konsollen skal utgjøre i hans liv og etter hans egen markedsforståelse (han benytter selv ordet "hardcore"). Det eneste problemet er at Nintendo åpenbart følger en annen tankegang.

Ja absolutt, og hele poenget ligger vel der i det ordet du bruker. Allmenne innvendinger. Siden de er allmenne så betyr det også at svært mange deler dem, og akkurat derfor ville det være til Nintendo's beste å lytte til dem. Kan ikke høre hvor han snakker om hardcore, men uansett. Hardcore, eller Core er bedre å si, er de viktigste fansene for enhver konsoll. Det er de som kjøper spill, er de første til å prøve konsollen, anbefale spill og maskinen til andre, og bidra til communityet og feedbacks til utviklere.

 

At Nintendo har en annen tankegang er jeg helt enig med deg i. De hadde superflaks, og traff et gigantisk casualmarked med Wii, og de ønsker å oppnå det samme igjen. Det triste er at det aldri vil skje en gang til, og mens de fokuserer så hardt på det at det går på bekostning av core fansen, så vil det kunne koste dem dyrt.

 

 

Så og si all argumentasjonen har grunnvoller i det antatte, og ikke i virkeligheten. Til syvende og siste fyller Switch funksjonen til en håndholdt og en stasjonær maskin, og ingen kan forutse hvilken betydning det kommer til å ha. Det meste av PS4- og Xbone-titler kan fåes på PC, enn så lenge man er i besittelse av en noenlunde moderne maskin, er det få gode grunner til å gå til anskaffelse av disse.

Faktum er at Switch så langt har solgt svært bra. Husker jeg rett fikk Gamestop verdensomspennende 500 000 maskiner, disse er alle utsolgt og med over en million spillkopier i tillegg (to spill per maskin). Etter alt å tyde er de fleste steder i Norge utsolgt også.

Der er jeg enig med deg. Håndholdt/docking funksjonen er både alfa og omega når det kommer til Switch, det er x-faktoren. Treffer den godt, kan Switch gjøre det godt. Treffer den ikke kan Switch mislykkes like mye som Wii U.

 

Ja det meste til PS4 og XBO kan også fås på PC, det er riktig, men det meste av Switch titler er også allerede ute til PS4, XBO og PC, så det er et litt merkelig poeng å komme med. Hvis det er eksklusiver du tenker på så er jo Switch fremdeles årevis unna å ha like mange som i alle fall PS4. Den har nok en god sjanse til å ha flere, men det er ennå lenge til.

 

Da gjenstår det at du kan ta Switch med deg, som jeg allerede har sagt jeg er enig i at er det største salgsargumentet til Switch, men det er ikke et så stort argument at Nintendo bare kan ignorere alt annet.

 

Ja og det var rundt 4 minioner enheter totalt worldwide, som er ca det samme som PS4 hadde ved launch. At en konsoll blir utsolgt ved release er jo normen mer enn unntaket. Altså Wii U solgte også kanonbra ved release, og holdt tritt med PS4 og XBO. Forskjellen kom etter tre måneder da Wii U salget plutselig sakket ned, og steg ikke igjen.

 

 

Uten at jeg besitter en økonomigrad vil jeg si det gir lite mening å gå i hælene på MS og Sony med et tilsvarende konsollkonsept. Da er sjansen stor for at du taper på det grunnlag at brukerbasen allerede er låst til et system med mange allerede utgitte spill.

 

M.a.o. vent til maskinen først er ute og alle fakta er på bordet før man begynner å grine. Man lo jo av Wii, se hvem som solgte mest til slutt.

Der er jeg 110% enig med deg, og jeg er også glad for at de gikk for Switch løsningen. Hadde det vært en vanlig konsoll, og alt annet var det samme som det vi har hørt hittil, så hadde jeg ikke kjøpt den i det hele tatt. Selvfølgelig med forbehold da, om alt jeg kunne ønske meg fra en konsoll, pluss Nintendo's egne spill var der så er det godt mulig jeg hadde kjøpt.

 

Og jeg venter også og ser hva som skjer. Har allerede forhåndsbestilt Switch jeg, og håper den blir en suksess, for det betyr at flere spill kommer til den og den lever lengre, noe som gjør sjansen for at det kommer spill jeg vil elske mye større. Som jeg nevnte tidligere så er jo jeg personlig ikke egentlig så veldig misfornøyd med Switch, jeg skal jo uansett ha den primært for Nintendo sine egne spill. Og så snart de får bakstjerten i gir og annonserer Pokémon Stars til Switch, så er mitt poeng med Switch allerede oppnådd, alt annet er bare bonus.

 

Jeg brant meg tidligere med å kjøpe Wii til stor entusiasme, endte med et par runder Wii Sports (spilte faktisk det sportspillet til PS3 mer), rundet Twilight Princess, spilte en del Xenoblade og Mario Galaxy, bittelitt Skyward Sword, og etter det har den vært pakket bort. Følte jeg betalte for mye for det jeg brukte av den, på tross av at jeg kjøpte par år etter den kom. Synes det var en misslykket konsoll, ikke i nærheten av en slik suksess som salgstallene skulle tilsi. Derfor droppet jeg Wii U da det ikke kom spill til den, og jeg nå kjøper Switch med veldig nøkterne forventninger. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Switch lanseringsrekken er vel kort og greit, helt ufattelig elendig i mine øyne. Skremmende dårlig faktisk og kombinert med høy pris i tillegg.

 

Men er ikke sikkert det får noe å si på suksessen i hele tatt :) Konsollen er jo mer interessant enn det Wii U var, "ingen" viste jo hva det var for noe omtrent.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Litt spent på de digital-only spillene som kommer rundt lansering. Slik som Snipperclips. Ser det får meget blandede tilbakemeldinger. Men om det er til en god pris så spørs det om ikke jeg prøver det :-)

Så er jeg nysgjerrig på Sonic Mania. Håper det blir lansert kort tid etter konsollen.

Lenke til kommentar

Bestilte nettopp Switch + Zelda hos cdon.no, men er det noen her som vet om de fortsatt har igjen konsoller til lanseringsdagen? Sendte de en mail om dette, men de brukte 3 dager sist gang på å svare så jeg forventer ikke noe annet nå.

 

Bruk chatten dems når de er online. Da går det raskere.

 

Men ser for meg CDON leverer til Norge, sverige, danmark og finland så det er sikkert mange som har forhåndsbestilt der.

 

Selv går jeg for preorder hos gamestop. (selv om jeg ikke rekker å stikke innom butikken mandag 6. mars :-().

Lenke til kommentar

Bestilte preorder hos gamestop i går, ble lovet konsoll 3. mars :-)

Forhåndsbestilte PS4 pro der også. Fikk på lanseringsdagen.

 

Men antar det er større trykk på switch. Samtidig som at Nintendo ikke er kjent for å levere nok enheter til release (sånn mtp. Nes classic mini :-P)

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

 

 

Jeg brant meg tidligere med å kjøpe Wii til stor entusiasme, endte med et par runder Wii Sports (spilte faktisk det sportspillet til PS3 mer), rundet Twilight Princess, spilte en del Xenoblade og Mario Galaxy, bittelitt Skyward Sword, og etter det har den vært pakket bort. Følte jeg betalte for mye for det jeg brukte av den, på tross av at jeg kjøpte par år etter den kom. Synes det var en misslykket konsoll, ikke i nærheten av en slik suksess som salgstallene skulle tilsi. Derfor droppet jeg Wii U da det ikke kom spill til den, og jeg nå kjøper Switch med veldig nøkterne forventninger. :)

Du har mange gode poeng.

 

Wii var en rimelig sosial konsoll vil jeg påstå, den var utvilsomt ikke like givende hvis man spilte alene, da ble det fort heller 360 eller PS3. Den gjorde det nok såpass bra fordi det var vanvittig gøy å ha besøk/være på besøk og fyre opp Wii'en. De andre konsollene hadde ingenting å stille opp med i det henseende. Nå har jeg kun tre spill til PS4en min, men det slår meg fortsatt at det er utrolig få (nevneverdige) spill som kan utfylle det sosiale aspektet ved det å spille. Bor på kollektiv og man ergrer seg ofte over at ingen eier et spill (utenom FIFA) der flerspiller er mulig. Nintendo har på en annen side alle disse gøyale spillene som Mario Kart, Smash osv. som alltid faller i smak. Tror det er denne nisjen Nintendo sikter seg inn på, som igjen fortsterkes av at Switchen er lett å ha med seg rundt. Se på den som en bærbar Wii.

 

Når det kommer til Wii U så var den rett og slett uinteressant. Husker jeg fulgte med når den skullle annonseres og ble veldig skuffet. Det var jo åpenbart at kontrolleren egentlig bare var dødfødt med den vanvittige prisen og ellers lite overbevisende. Et annet aspekt Nintendo overså var designet eller utseende. Man kan jo tenke seg til flere anologier der utseende er svært viktig (mobiler osv.). Wii U var stygg og lite innbydende. Er overrasket over at hele konseptet i det hele tatt gikk igjennom. De kunne bare ha oppgradert Wii med bedre innmat, egentlig og greit. Wii var tydeligvis en suksessformel så hvorfor ikke bygge videre på det istedenfor å ta en 180-graders sving. Wii U er noe jeg aldri kommer til å forstå.

Lenke til kommentar

Ser på microSDXC-kort på prisjakt.no. Hva trenger jeg? Ser to 128 GB-kort til 400ognoe. En er class 3 en annen er class 10. Hva er forskjellen? Er det noe annet jeg bør se på?

 

EDIT: Ok, ser nå at class 10 er 50 kr ca dyrere, så sikkert best. 

 

Denne er 128 GB og koster 444,-: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3336311

 

Og denne er 200 GB og koster 875,-: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3142045 

Endret av fnwilborn
Lenke til kommentar

World of Goo, Little Inferno, Human Resource Machine coming to Switch at launch

 

http://nintendoeverything.com/world-of-goo-little-inferno-human-resource-machine-coming-to-switch-at-launch/

 

Så ett Wii og to WiiU-spill. Jaja. :p

 

Jeg tror ikke vi kan forvente noen flere nye spill til launchen enn det som Nintendo allerede har annonsert; det eneste som vil bli annonsert fremover er nok spill som har vært lansert på tidligere plattformer, og da i hovedsak eShop-titler.

 

Venter i spenning på hvilke SNES-spill som blir tilgjengelig ved launchen (Please give me Super Mario All-Stars and Super Mario World!)

Lenke til kommentar

Ser på microSDXC-kort på prisjakt.no. Hva trenger jeg? Ser to 128 GB-kort til 400ognoe. En er class 3 en annen er class 10. Hva er forskjellen? Er det noe annet jeg bør se på?

 

EDIT: Ok, ser nå at class 10 er 50 kr ca dyrere, så sikkert best.

 

Class 3 er faktisk raskere enn class 10. Den er 30 MBs kontra 10MBs til class 10. Sånn til info:

 

https://www.sdcard.org/developers/overview/speed_class/

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...