Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon


Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har det noe å si hvilken utgave av Pokemon Shield eller Sword man går for?

Tenker jeg etterhvert også skal skaffe meg Super Mario Odyssey. Har bare Mario Kart 8 til Switchen foreløpig, men har også noen spill på PS4 jeg vil gjennom de neste månedene.

Skulle forresten ikke Metroid Prime Trilogy komme ut på Switch? Jeg spilte Corruption på Wii og likte det veldig godt, men fullførte det av en eller annen grunn ikke. Kunne tenke meg å spille gjennom serien på Switch!

Endret av RaptorStrike
Lenke til kommentar

Det er noen små forskjeller i sword og shield. Ene gymmen er vel forskjellig og noen Pokémons får man kun i sword, mens andre får man kun i shield igjen. Er ikke snakk om store forskjellene og grunnhistorien er den samme. sønnen min spiller sword mens jeg spiller shield og de er 99% like. 

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (7 minutter siden):

Det er noen små forskjeller i sword og shield. Ene gymmen er vel forskjellig og noen Pokémons får man kun i sword, mens andre får man kun i shield igjen. Er ikke snakk om store forskjellene og grunnhistorien er den samme. sønnen min spiller sword mens jeg spiller shield og de er 99% like. 

Jeg har ikke noe forhold til Pokemons utover de fra Red/Blue, så jeg får bare velge den med kulest cover da ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fnwilborn skrev (16 timer siden):

Om vi voksne som barn klarte å spille relativt avanserte spill på åtti og nittitallet uten store engelskkunnskaper skulle nok et barn klare det samme i dag. Det er klart en syvåring vil ikke få allverdens utbytte av teksten, men det meste av tekst i AC er fluff, så han kommer til å klare seg bedre enn du tror. :)

Det var litt andre spill på åtti og nittitallet. Vet ikke hva du spilte som liten, men de fleste jeg spilte krevde ikke mye/noe lesing eller å følge med på noe historie. Det er litt kjipt at Nintendo ikke oversetter, og ikke minst hvor kjipe de er med voice acting. F.eks. Pokemon er et populært spill hvor barn går glipp av en del pga manglende norsk språk og voice acting.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (6 minutter siden):

Jeg kan stille deg det samme spørsmålet. Var da mange spill man måtte lese i.

Hvilke da?

Jeg spilte Sims, Sim City, Crash Bandicoot, Spyro, Tekken, Pokemon, super mario-spillene osv. De færreste jeg kommer krevde særlig engelskkunnskaper eller lesekunnskaper for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (27 minutter siden):

Hvilke da?

Jeg spilte Sims, Sim City, Crash Bandicoot, Spyro, Tekken, Pokemon, super mario-spillene osv. De færreste jeg kommer krevde særlig engelskkunnskaper eller lesekunnskaper for den saks skyld.

Det høres ut som om du blander overgangen 80/90 med overgangen 90/00 :) 

For øvrig var det nok av spill som krevde ar du leste da også, men spillmediet hadde i større grad etablert måter å kommunisere uten tekst.

 

Edit: Jeg sier det fordi spillene du nevner hovedsaklig kom ut på slutten av nittitallet eller begynnelsen av 2000-tallet. Unntakene er mario og sim city. Jeg har sakset fra google:

The Sims - First release: February 4, 2000

Sim City - First release: February 1989

Crash Bandicoot - First release: September 9, 1996

Spyro - First release: 9 September 1998

Tekken - First release: December 1994

Pokemon - First release: February 27, 1996 (En del senere i Norge)

Mario Brothers - First release: July 14, 1983

 

 

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Det var mange spill med mye tekst på 80- og 90-tallet. Hvis man har inntrykk av at spill hadde lite tekst den gangen så er det nok mer pga. hvilke spill man selv spilte. Spesielt WRPGer på PC hadde vært tungt tekstbaserte lenge, men om vi kun fokuserer på Nintendo så var 90-tallet da vi fikk Final Fantasy-spillene, Chrono Trigger, Earthbound...

Selv spilte jeg nok lite teksttunge spill før slutten av 90-tallet, men det hadde mest med alder og engelskkunnskaper å gjøre. Da A Link to the Past kom ut hadde jeg tidvis problemer med å forstå hva jeg skulle gjøre da jeg ikke tok all dialogen.

Lenke til kommentar
3irik skrev (8 minutter siden):

Det høres ut som om du blander overgangen 80/90 med overgangen 90/00 :) 

Ja, jeg er klar over at det var noe nyere spill, men jeg tenkte egentlig spill fra sent 90-talls da jeg var ung med vaklende engelskkunnskaper.

Spartapus skrev (9 minutter siden):

Hvis man har inntrykk av at spill hadde lite tekst den gangen så er det nok mer pga. hvilke spill man selv spilte.

Litt det jeg mente da, nettopp barnevennlige spill. Kan godt hende jeg tar feil altså, men jeg er egentlig bare litt overrasket over null oversettelse på Switch-spill. Playstation var jo helt konge på det i en periode hvor de til og med hadde norsk tale på en del av sine egne spill som var barnevennlige.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Litt det jeg mente da, nettopp barnevennlige spill. Kan godt hende jeg tar feil altså, men jeg er egentlig bare litt overrasket over null oversettelse på Switch-spill. Playstation var jo helt konge på det i en periode hvor de til og med hadde norsk tale på en del av sine egne spill som var barnevennlige.

Ja, det er helt krise. Datteren min var veldig engasjert i å spille paw patrol-spillet på switch, men siden det er på engelsk forstår hun ikke hva oppgavene handler om så hun har mistet interessen. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det var litt andre spill på åtti og nittitallet. Vet ikke hva du spilte som liten, men de fleste jeg spilte krevde ikke mye/noe lesing eller å følge med på noe historie. Det er litt kjipt at Nintendo ikke oversetter, og ikke minst hvor kjipe de er med voice acting. F.eks. Pokemon er et populært spill hvor barn går glipp av en del pga manglende norsk språk og voice acting.

Spilte blant annet Monkey Island før jeg lærte engelsk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...