Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon


Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først går de til aksjon mot ROM-sites, og så forventet du at de skal gi ut spill uten noen form for kopibeskyttelse?

 

Jeg forventer at Nintendo har kompetansen og ressursene til å lage en løsning for å spille retrospill som er enklere og bedre enn emulatorer.

 

Dette har man til stor grad allerede fått til med film og musikk. Du skal ikke langt tilbake i tid før det nærmest var en nødvendighet å drive med nedlasting for å følge med på tv-serier.

Lenke til kommentar

Det gir masse mening. Samme prinsipp som hos Sony og MS, men de har vel 30 dager så vidt jeg husker. Ellers anbefaler jeg deg som Påinter å lese brukeravtalen nøye. :p

Syns det er interessant at med Nintendo/Sony/Microsoft må jeg betale hver måned for at de ikke skal slette skylagringen min, mens EA, Valve, Google, Dropbox, og så videre gjør det samme gratis uten utløpsdatotull.

 

Jeg kunne forstått det om de slettet bilder og videoopptak, men en 10MB save er noe helt annet.

Lagring er jo vesentlig billigere i dag enn det var i 2010 også...

Lenke til kommentar

Syns det er interessant at med Nintendo/Sony/Microsoft må jeg betale hver måned for at de ikke skal slette skylagringen min, mens EA, Valve, Google, Dropbox, og så videre gjør det samme gratis uten utløpsdatotull.

 

Jeg kunne forstått det om de slettet bilder og videoopptak, men en 10MB save er noe helt annet.

Lagring er jo vesentlig billigere i dag enn det var i 2010 også...

Har vel med tilbud og etterspørsel å gjøre. PC kan du velge mellom konkurrenter som Google og Dropbox. Og du kan til og med sette opp din egen server for backup. Med konsolleierne har du ingen alternativer. Du er låst. Og ingen gidder å boycotte PlayStation heller. :p Endret av fnwilborn
Lenke til kommentar

Syns det er interessant at med Nintendo/Sony/Microsoft må jeg betale hver måned for at de ikke skal slette skylagringen min, mens EA, Valve, Google, Dropbox, og så videre gjør det samme gratis uten utløpsdatotull.

 

Jeg kunne forstått det om de slettet bilder og videoopptak, men en 10MB save er noe helt annet.

Lagring er jo vesentlig billigere i dag enn det var i 2010 også...

 

Nja, med Microsoft så trenger man ikke en gang Gold for at alt blir skylagra i hvert fall, så de er vel de som er best på den biten denne generasjonen.

 

Nintendo sin tjeneste virker... arkaisk dog, så får vel se hvor mye backlash det blir når den først er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde håpet at Nintendo skulle komme med noe som gjør emulering mindre essensielt enn det er i dag. Så kommer de med noe DRM-helvete i stedet. Jeg må altså være koblet til internett for å kunne spille spill som jeg kjørte på min NES mange år før hjemmeinternett ble en greie. Det er helt uaktuelt.

 

DRM-helvete? Switch er fortsatt 100% spillbar offline, dere vet at det kun er tilgangen til disse gratisspillene som dere ikke kjøper eller eier som krever at abonnementet er aktivt, sant? Skulle de bare droppet å opplyse om det, slik som Sony gjør med PlayStation Plus? Jeg er sikker på at når dere har vært offline en stund med PS4 og den krever login for at du skal få spille gratisspillene, så tenker dere at det er den største selvfølgeligheten i verden.. Det samme med Xbox Game Pass.. du må jo logge inn for å bevise at du skal ha tilgang. Du har aldri blitt bedt om å logge inn, sier du? Guess what, da blir det ikke et problem her heller.

 

Og til Schreiber som sammenlignet med Xbox One og DRM-gate. Stopp! Xbox One skulle ha 24-timers sjekk og sperre samtlige spill, digitalt og disc, singleplayer og multiplayer. Disc-kjøpte spill skulle behandles likt som nedlastede spill (installeres til harddisk og tilknyttes digital lisens). All spillfunksjonalitet skulle ligge bak et always-online DRM-system som sperret deg fra å bruke Xbox One til alt annet enn film hvis du var offline i mer enn 24 timer (f.eks. hvis Xbox Live hadde problemer, hvis din egen ISP var nede, hvis du befant deg et sted uten internett (militæret, institusjoner), så kunne du ikke spille Xbox One i hele tatt). Ikke sammenlignbart overhodet.

Lenke til kommentar

Det gir masse mening. Samme prinsipp som hos Sony og MS, men de har vel 30 dager så vidt jeg husker. Ellers anbefaler jeg deg som Påinter å lese brukeravtalen nøye. :p

Sony gir deg to dagers trial på PS+. De tar vare på cloud saves i 6 måneder etter at du sier opp abonnementet. Det er ikke et argument (men jeg tror ikke det er et argument brukt av Nintendo heller).
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke helt dette her. Mange rare beslutninger Nintendo har tatt i det siste. Kjenner litt eim av gammel "pre-PlayStation" Nintendo politikk. :(

 

 

Det gir masse mening. Samme prinsipp som hos Sony og MS, men de har vel 30 dager så vidt jeg husker. Ellers anbefaler jeg deg som Påinter å lese brukeravtalen nøye. :p

Beklager, men det er overhodet ikke samme prinsipp hos Sony, og tviler på at der er slik hos MS heller, men har ikke Gold-konto så kan ikke si noe sikkert her.

 

PS+ abonnement har jeg derimot hatt i årevis, og lastet ned gratis spill til både PS3 og PS4, ofte brukt konsollene på hytta (som ikke har internett) i månedsvis også. Derfor har jeg lagt merke til at gratis PS+-spill, idet du har lastet ned og instalert dem, så registreres det hvor mang dager som gjenstår av ditt PS+abonnement, og det blir antall dager du har lov til å bruke spillet. Trenger ikke logge på hver uke for å opprettholde retten til å bruke spillet. Så for eksempel når jeg nå laster ned et PS+ spill så står det at jeg kan bruke det frem til midten av august 2020, som er når mitt abonnement går ut.

 

Skulle tiden gå ut vil spillet bli låst, og først DA må du logge på for å bekrefte at du har fornyet PS+abonnementet (hvis du har gjort det da selvsagt). De går ikke ut etter det korteste abonnementet og forlanger at alle, uavhengig av hvilket abonnement de har, logger inn minst en gang innenfor dene korteste abonnementsperioden. Virker som det er det du sier Nintendo gjør, og forsvarer det med at det er det samme hos Sony og MS, noe det slett ikke er.

 

Dette med sletting av cloud saves er en mye mer alvorlig greie da. Nå har det vel ikke blitt sagt noe direkte om når cloud saves blir slettet, så kan jo håpe de i det minste tar vare på dem i 6 måneder, som Sony, selv om det også er litt kort. Problemet her er jo at Nintendo ikke tilbyr noen løsning for lokal backup. Hele systemet er bare en smule bedre enn på DS/3DS der konto og absolutt alt er fullstendig knyttet til maskinen. Derfor ble mange veldig glad for denne cloud-save muligheten da den ble annonsert. For mange den viktigste funksjonen med Nintendo's Online, dog også mange med fornuftig skepsis. Nå med måten Nintendo ter seg, og den litt skumle måten de ordlegger seg om Online, så var nok skepsisen berettiget.

 

Synes det fremstår mer og mer som at denne Online har blitt planlagt med viten og vilje for å skremme kundene sine til å kontinuerlig betale for tjenesten, for eksempel ved å ta saves som gissel. Synes det begynner å skinne gjennom litt nå av "gode", gamle Nintendo. Det Nintendo som bryr seg mer om det de selv vil, enn hva kunder, utviklere og alle andre ønsker.

Lenke til kommentar

Fin pris på Day One utgaven av Shantae Half Genie Hero, ser ut som ett artig spill med mye herlig musikk! Plukket det nesten med meg på gamestop til 350,- for litt siden, men det var selvsagt bulkete pappcover på det..så stod over :p  Like greit det ser jeg nå.

Tips om noen er ute etter fysisk utgave.

https://www.shop4no.com/nintendo-switch-games/shantae-half-genie-hero-ultimate-day-one-edition-nintendo-switch-game
 

maxresdefault.jpg

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Noen ganger opplever jeg at jeg skriver et innlegg og så får tilsvar på noe helt annet enn hva jeg skrev. Jeg har ikke sagt et kløyva ord om at Switch sin online-løsning er dårligere enn hva man får på Playstation eller Xbox, allikevel skal folk drive og påminne meg om at Sony gjør ditt og Microsoft datt. Det eneste jeg har skrevet er at jeg håpet på en god løsning for å spille retrospill fra Nintendo og at vi ikke har fått det. Må ses i sammenheng med at Nintendo har gått hardt ut mot emuleringsnettsteder i det siste.

Lenke til kommentar

Veldig legit. Har bestilt 20+ titler derifra siden i sommer. Gratis frakt, og ekspress frakt koster bare 12 kroner eller noe. Bestilte for første gang en figur derifra (Ciri, The Witcher) så håper de pakker den godt :p

Men kanon bra side det der, bare fryd og gammen for min del :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Det er en vesentlig forskjell mellom Switch, Xbone og PS4. Switch er en håndholdt spillmaskin. Dette gjør også at en 7-dagers sjekk virker, helt i tråd med mange valg Nintendo ser ut til å ta, direkte latterlig.

 

Det krever ikke stor fantasi å se for seg scenarier der dette kan bli et problem. Ja, man kan alltids koble seg på via mobil hotspot, men dette burde ikke være nødvendig. Og er også langt utenfor hva som er forventet av store deler av målgruppen for Switch, nemlig mindre barn.

 

Så når ungene er på hytta med besteforeldre i sommerferien slutter plutselig spillene å virke, og det forventes at enten ungene eller bestefar skal sette opp mobil hotspot og koble Switch på denne? Jada...

 

switchdemographicsqcue6.pnghttps://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2017/171031_2e.pdf

Lenke til kommentar

Ingenting av dette overrasker meg i det hele tatt. Dette er så typisk Nintendo som du får det. De har liksom en fot i fremtiden, og en fot i fortiden til enhver tid.. Det samme kan du jo si med deres helt idiotiske holdninger til copyright på gameplayvideoer osv på YouTube og Twitch også. Nå driver de jo aktivt å forsøker å drepe markedet for emulatorer også noe som jo er komplett idiotisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...