Gå til innhold

iPhone 7-tråden


PongPing

Anbefalte innlegg

Etter to uker er jeg kjempefornøyd med min iPhone 7 Plus 128 GB black. Har fått mye skryt av den.

 

Det jeg likevel synes er dumt, er at den i utseende og form er iPhone 6/6s med små endringer. 

 

Ellers er det masse bra, og siden jeg er vant med iPhone og sist hadde iPhone 7, er det kun snakk om en oppgradering. Likevel er det den første Plus-en jeg har. Synes lenge den var for stor, men etter at sønnen vår kjøpte en maken til min, og jeg fikk prøve den, kjøpte jeg en jeg også.

Dyr var den, men jeg fikk 7000,- for min "gamle" iPhone 7 128 GB silver. Resten av mellomlegget ble dekket av premie i Rikstoto, og ennå hadde jeg litt til overs.

Liker veldig godt å ha større skjerm. Flott med 2x optisk zoom på kameraet. Batteriet holder meget bra. Forrige helg varte batteriet fint fra fredag morgen til søndag kveld. Jeg er ikke noen heavy user; kun noen samtaler, en del sms, noen bilder, litt Spotify, en del surfing etc. For meg skal batteriet klare to til tre dager. Supert!

Teknisk sett er jeg dritfornøyd. Men utseendemessig sitter jeg med en to år gammel telefon, bortsett fra at den er svart  - en flott farge!


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja utseendemessig er det en veldig kjedelig telefon, og følelsen av noe helt nytt uteblir. Men jeg er veldig fornøyd jeg også, det er deilig å være tilbake i iOS hvor app kvaliteten er en del bedre og kjappere enn Android og S7 Edge i hvertfall. Skal dog bli interessant å se ann batteriet fremover når alt av Apper og slikt har landet. Men foreløpig overbeviser det lille batteriet i iPhone 7 :)

 

Virker som Apple har mer kontroll her enn på de nye MacBooks som er i hardt vær om dagen :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Er litt nysgjerrig på hvilke trådløse headset folk bruker med sin iPhone 7 etter å ha kikket på denne artikkelen i går:

 

http://www.tek.no/artikler/samletest-bose-er-ikke-lenger-kongen-pa-haugen/364078?utm_source=tek.no&utm_medium=tek_feed_recommended&utm_campaign=subheadline_link

 

Er litt på utkikk etter bedre lyd enn mine trofaste QC25. Må nok ofre aktiv støykansellering til fordel for lukkede hodetelefoner og bedre lyd tenker jeg. 

Lenke til kommentar

...Teknisk sett er jeg dritfornøyd. Men utseendemessig sitter jeg med en to år gammel telefon...

 

Var du "dritfornøyd" med utseendet på dine iphone 6 / 6s når de var ny? Hva har i så fall skjedd?

Hvorfor skal Apple forandre design for hver ny modell? Spesielt et design alle var dritfornøyd med...

Lenke til kommentar

 

...Teknisk sett er jeg dritfornøyd. Men utseendemessig sitter jeg med en to år gammel telefon...

 

Var du "dritfornøyd" med utseendet på dine iphone 6 / 6s når de var ny? Hva har i så fall skjedd?

Hvorfor skal Apple forandre design for hver ny modell? Spesielt et design alle var dritfornøyd med...

 

 

 

Nei, jeg var ikke spesielt fornøyd med utseendet på 6-eren heller. I tillegg er den som et såpestykke i bruk, dersom man ikke har et deksel som det er litt friksjon i. 

 

Den iPhonen jeg har likt best utseende- og formmessig, er 4/4s. 5/5s/SE kommer på andreplass. 

Lenke til kommentar

Aiai..var ikke klar over at Apple fortsatt står på bakbeina når det kommer til Aptx-støtte...og nå som de pusher bruk av trådløse hodetelefoner også :roll:

 

Har forstått det så pass at Apple Music, som ikke er i bruk her i huset, benytter seg av AAC-codec som visstnok skal gi tilnærmet god lyd over Bluetooth sammen lignet med Aptx(?). For meg som primært bruker Spotify Premium på farten..om jeg bruker hodetelefoner med støtte for AAC og Aptx, vil tilkoblingen mellom iPhone 7 benytte seg av AAC-bitraten også når man spiller via Spotify? Eller er det kun forbeholdt Apple Music? Sitter jeg da igjen med 1.stk dyrt sett med hodetelefoner og blutetooth streaming over standard SBC-codec?

 

Spotify maxer vel ut på 320kps..så vil det ene være merkbart kontra det andre ? Mange spørsmål og håper det er interesse for å kaste lys på det i denne tråden det jeg vil påstå det er ganske relevant i disse dager :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Applikasjoner har ingenting med blåtannoverføringen å gjøre. Benytter du hodetelefoner som støtter AAC så vil lydoverføringen gå over 256kbps AAC helt uavhengig om du spiller av musikk ifra Spotify som er OGG Vorbis, musikk ifra Tidal HiFi som er FLAC eller ALAC eller om du spiller ifra Apple Music som er AAC.

 

Forskjellen er jo at når du spiller ifra Apple Music, som allerede er 256kbps AAC så trengs det ingen konvertering før de sendes over blåtann, så du får sendt over 256kbps AAC fra Apple Music direkte uten omkonvertering. Spiller du av ifra Spotify som bruker OGG Vorbis så vil det bli omkonvertert til 256kbps AAC og da forringer jo kvaliteten da omkonvertering av et allerede lossy format aldri er å foretrekke.

 

Du har nøyaktig samme problemstilling med APT-X som benytter SBC som codec. Utfordringen med APT-X er jo at ingen apper eller musikkapplikasjoner benytter SBC som codec. Så uansett hva du sender over APT-X vil bli omkonvertert til SBC. Så når det kommer til iOS så er det jo logisk at Apple prioriterer AAC ettersom 99% av alle apper på App Store benytter AAC som standard lydformat, og Apple sitt eget iTunes Bibliotek og Apple Music benytter også AAC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det ikke 10.2 som skulle gi bedre batteri på 7 (plus)? Her har det blitt verre etter 10.2 ble installert! Før oppdateringen var det stort sett mellom 40 og 60 prosent igjen på batteriet når jeg la meg på kvelden. Nå har det de siste par dagene vært fra 10 til 30 prosent. Bruksmønsteret er det samme.

 

Men det har blitt færre kræsj etter oppdatering. Det er positivt.

Lenke til kommentar

"40 og 60 prosent igjen på batteriet"

 

Prosent av hva?

Energimengde på batteriet?

Gjenværende tid basert på gjennomsnitt?

Gjenværende tid basert på forbruket akkurat nå?

 

Batteri-indikatorer åpner for en mengde misforståelser og antakelser som man hadde hatt det bedre uten.

 

Drit i Batteri-indikatoren noen uker nå, og så ser du hvor lenge telefonen faktisk varer med din bruk uavhengig av hva batteri-indikatoren sier om gjenværende "prosent"...

 

Jeg mener: Jeg har opplevd å gå med under 10 prosent igjen en hel dag! Det sier litt om hva batteri-indikatoren vet om hva som faktisk er igjen på batteriet.

Lenke til kommentar

Hæ? Hvordan er det mulig??

 

Fordi en batteri-indikator vet egentlig veldig lite om hvor mye energi det faktisk er inne i batteriet.

En slik indikator kommer fort ut av kalibrering når man lader litt her og der, og aldri tømmer helt eller lader helt opp.

Så når den viser 10%, kan det lett være 50% reell energi igjen inni der.

 

Derfor bruker jeg aldri prosent-angivelse på min telefon, (selv om den bare hadde 10%-trinn, så hadde den vært for unøyaktig til at det var noe vits med et tall), men bare selve batteri-ikonet.

 

Her står litt om det jeg prøver å si

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...