Gå til innhold

Hvordan investerer du pengene dine?


Syklofanten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Jeg investerer ikke.

 

Det er alltid lurt å ha litt gull og sølv.

 

Gull og sølv er ikke investeringer, da man regner med å tjene på investeringer, gull og sølv er sikring/hedging. Derfor teller ikke gruveaksjer og råvarepapirer (papirgull og papirsølv), kun fysisk gull og sølv i din besittelse. Og ikke i bankboks eller noen andre sitt hvelv. Hvis noen andre har tilgang til det, er det ikke sikkerhet.

Lenke til kommentar

Bolig (25 års annuitetslån med ekstra innbetaling nå og da) og BSU er det eneste jeg har råd til så langt. Med fulltidsjobb fra oktober blir det ganske god pensjonsordning (innskuddspensjon med over snittet prosentsatser) og månedlig sparing i rimelige indeksfond når økonomien er på plass. Overgangen fra studenttilværelse til fulltidsjobb og kjøp av større leilighet innebærer at det meste av overskuddet i alle fall det neste halvåret går til oppbygging av større buffer samt en del utgifter til interiør mv. Etter et halvt års tid blir det rom for individuell langsiktig sparing, og da blir det globale indeksfond. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde sparing i BSU, indeksfond og aksjer. Realiserte fond og aksjer for å få i stand en utleiedel i boligen jeg og dama kjøpte. Når den er oppe blir det å bygge opp litt buffer før jeg enten pløyer leieinntektene til min og dama sin BSU eller betaler ned på lånet (får se hvordan tingenes tilstand er når jeg kommer så langt).

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aksjer, fond, bankinnskudd, bolig, edelmetaller, annet?

 

Usikker på hva som er lurt nå i disse nullrentetider.

 

Gull er greit i forhold til sikkerhet, sølv er rimeligere priset og har større potensial for prisstigning, fordi det også brukes industrielt. Begge er gode for sikkerhet.

 

Aksjer med utbytte gir som regel bedre rente enn banken. Vær sikker på at aksjene er forsikret mot bankkollaps ved at de er navneaksjer (at de automatisk blir knyttet til og registert på ditt navn), slik at banken ikke kan stjele de i tilfelle krisen inntreffer.

 

Fond er sikrere for "folk flest" enn aksjer, men normalt sett ikke så transparent som aksjer og har som regel en kostnad forbundet med forvaltning.

 

Hyperinflasjonsinvestering:: I tillegg kan det være smart å ta opp et lån som spekulasjonsinvestering om du tror på hyperinflasjon i fremtiden. Lånet skaffer deg uansett bedre likviditet og kan investeres i nyttige verdier som en "hedge" i forhold til hyperinflasjon, og hvis hyperinflasjon inntreffer blir det lett å betale tilbake lånet. Det er dog om den lille skriften i bankens kontrakt ikke har tatt forhåndsregler for hyperinflasjon. Akkurat hva bankene har beregnet i et slikt tilfelle er jeg ikke sikker på.

 

Kortsiktig kan du jo investere i valutasvingninger og aksjer i utelandsk valuta. F.eks om du tror på valuta X er svak og aksjene i valuta X vil stige og det er stor sannynlighet for at valuta X vil stige i forhold til dine lokale valuta, kan du jo investere med høy risiko både i det landets valuta og det landets aksjer, med den potensielle utbytte (renten) du får mens du venter.

 

Det var ikke mer enn 5-10 år siden Japan både hadde lavt priset aksjemarked og lavt riset valuta. Russland hadde for noen år siden det samme, men aksjemarkedet har nå tatt seg opp en hel del.

 

Alternativt kan du investere i 4-5 forskjellige internasjonale marked med forskjellige valuta og aksjemarked, og bruke disse svingningene til å tjene penger ved å flytte mellom de 2-3-4 eller 5 forskjellige marked.

 

Alternativt kan du låne penger i et annet land hvis valutaen er sterk og håpe den svekker seg. Eventuelt kan du studere forskjellige valutaer og rentenivå i disse landene og spare penger i et land med bedre rente enn i ditt lokale land, og i en valuta som har potensial til oppsving i forhold til din lokale valuta. F.eks var Australia, Canada og Sør-Afrika gode eksempler på slike land for noen år siden. De hadde relativt "høy" rente og en valuta som var underpriset.

 

Men ikke gjør samme feilen som alle som lånte penger i Sveits og nå sitter med skjegget i postkassen fordi de trodde en lav rente i Sveits var bedre enn sin relativt høyere rente i egen valuta. Når den Sveitiske valutaen steg, ble lånet rett og slett mye større i egen lokal valuta.

 

Har du tro på at den Kinesiske valutaen vil stige fremover f.eks, kan du investere i den langsiktig. De har også forskjellige "term desposit" tilbud i Europa, som gir deg opptil 5% rente på valutaen over en periode på 3 måneder eller 6 måneder.

 

Men men, slike valutagreier er ganske komplisert og du må forstå mekanismene skikkelig for at det ikke skal ende med store tap eller høy risiko.

 

Da er det bedre med aksjer i lokal valuta, med så høyt utbytte som mulig og så høyt potensiale for prisstigning som mulig i aksjeverdien.

 

Er du ikke komfortabel med aksjer er sikkert fond det beste.

 

Siden hus osv er så totalt overpriset i Norge, er det mulig med investeringer i bolig/tomt osv i andre land hvor prisene relativt sett til alle andre land på samme kontinent er underpriset, men med et bra marked for f.eks utlån av bolig og/eller fremtidig prisstigning.

 

Men, uansett, lykke til :xmas:

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Bolig - velger fortsatt å se på det som en investering, selv med avdragsfrihet på store deler av det fortsatt.

BSU - fast trekk 2000,- i måneden, topper opp til 25.000 i desember.

Sparekonto - fast trekk 2000,- i måneden. (bruker dog av dette ved ting som defekt vaskemaskin, uforutsette bilutgifter etc).

Fondsparing - 200,- i måneden.

Aksjer - 5% av lønn går til aksjer før utbetaling hver måned, firmaet spytter gir meg samtidig aksjer for tilsvarende beløp minus skatt.

 

Aksje- og fondsparingen har jeg tenkt til å la seile sin egen sjø uten egentlig å følge med på det, og kun realisere dersom jeg virkelig trenger det en gang.

 

BSU skal jeg makse så langt jeg kan frem til jeg når aldersgrensa, og derfra forsøke å sitte på pengene så langt det er mulig.

Med mindre drømmehuset dukker opp og vi bestemmer oss for å flytte.

Lenke til kommentar

1. bufferpenger (bankinnskudd)

2. bsu kvote

3. bsu+ kvote

4. nordea boligspar 

5. Leilighet i sentralt område

6. internasjonalt indeksfond med veldig lave forvaltningskostnader

7. internasjonalt indeksfond med lave forvaltningskostnader og valutasikring

8. Nordnetsuperfond, norge, danmark, sverige, finland

 

Etter dette bruk bufferpengene til fondkjøp ved korreksjon (-15% eller mer) Og så bruk superlånet til nordnet som buffer ved behov til 1,69% rente

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...