Gå til innhold

Hvordan investerer du pengene dine?


Syklofanten

Anbefalte innlegg

Sett heller pengene inn på en høyrentekonto. Jeg har alltid greid å finne kontoer med høyere rente enn lånekassen. Nedbetaling av studielån er idioti.

 

Edit: Hilsen en med over en halv million i studielån...

 

Oki, Så lånekassen, 1,756% pt.

Høyeste sparekonto/kapitalkonto som jeg finner er Nordax med 2% .

La oss si 300k for å gjøre det lett og renteforskjell på 0,25% rente. 750kr i året på å ikke nedbetale lånet.

 

Ja, fy. Nedbetaling av studielån er idioti.

 

Ligger fortsatt ann til en innbetaling på 100k, la det som står igjen ha flytende rente, øke sparing i aksjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sett heller pengene inn på en høyrentekonto. Jeg har alltid greid å finne kontoer med høyere rente enn lånekassen. Nedbetaling av studielån er idioti.

 

Edit: Hilsen en med over en halv million i studielån...

Oki, Så lånekassen, 1,756% pt.

Høyeste sparekonto/kapitalkonto som jeg finner er Nordax med 2% .

La oss si 300k for å gjøre det lett og renteforskjell på 0,25% rente. 750kr i året på å ikke nedbetale lånet.

 

Ja, fy. Nedbetaling av studielån er idioti.

 

Ligger fortsatt ann til en innbetaling på 100k, la det som står igjen ha flytende rente, øke sparing i aksjer.

Dette i tillegg til at lånet slettes ved død eller dersom du bli ufør.

 

Beholde studielånet er som å ha en uføre og dødsforsikring som du får betalt for å ha. Så ja, det er idioti å gi fra seg det.

 

På den andre siden er jeg meget happy for at du betaler inn lånet. Jeg er skattebetaler og ser gjerne at alle gjør som deg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sett heller pengene inn på en høyrentekonto. Jeg har alltid greid å finne kontoer med høyere rente enn lånekassen. Nedbetaling av studielån er idioti.

 

Edit: Hilsen en med over en halv million i studielån...

 

Oki, Så lånekassen, 1,756% pt.

Høyeste sparekonto/kapitalkonto som jeg finner er Nordax med 2% .

La oss si 300k for å gjøre det lett og renteforskjell på 0,25% rente. 750kr i året på å ikke nedbetale lånet.

 

Ja, fy. Nedbetaling av studielån er idioti.

 

Ligger fortsatt ann til en innbetaling på 100k, la det som står igjen ha flytende rente, øke sparing i aksjer.

 

Det handler også om fleksibilitet hvis du trenger penger senere. Hvis du setter inn penger på konto kan du bruke dem hvis du trenger dem. Hvis du betaler ned huslån kan du refinansiere. Hvis du betaler ned studielånet forsvinner den finansieringskilden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Shitt. Jeg glemte å nevne den aller viktigste tingen jeg har investert i de siste 5 årene. Min egen helse!

 

Den viktigste av aller investeringer! Dog vanskelig å måle avkastning. Har investert råvarer av høyere kvalitet og tid i form av matlaging heller enn å kjøpe ferdig/prosessert mat. Og mange timer med trening.

 

Mye penger har blitt investert i helse, men avkastning og utbytte kan ikke direkte måles i penger.

 

 

Helsa først!

Lenke til kommentar

Som bankmann vil jeg si: bolig, nedbetaling av dyr gjeld dersom du har det (les bil, kredittkort), BSU, aksjefond.

 

Selv investerer jeg nå surt oppsparte midler, sammen med lånefinansiering penger i den største investeringen min, boligen.  

Nytt tak, og et tilbygg kommer ila Q1 2017.

 

Planen videre er å bli kvitt billånet, deretter studielånet.

 

PS! Buffer på 75K + er alltid i bunnen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Som bankmann vil jeg si: bolig, nedbetaling av dyr gjeld dersom du har det (les bil, kredittkort), BSU, aksjefond.

 

Selv investerer jeg nå surt oppsparte midler, sammen med lånefinansiering penger i den største investeringen min, boligen.  

Nytt tak, og et tilbygg kommer ila Q1 2017.

 

Planen videre er å bli kvitt billånet, deretter studielånet.

 

PS! Buffer på 75K + er alltid i bunnen.

Hva synes du om å ha litt gull eller sølv, bankmann?

 

Eller er du først i køen når lønnstillegget skal deles ut, så du er først ute til å betale og ikke trenger være redd for inflasjon? :)

Lenke til kommentar

 

 

Personlig synes jeg ikke egen bolig er en investering. Hvis man tenker rent pengemessig.

Hvorfor ikke?

 

Egen bolig er kjøp og salg i samme marked. Det er ingen inntekter og masse utgifter.

 

Er det ingen inntekter å få prisstigning på ein bustad utan å måtte skatte av det? Dersom du får 10% avkastning kan du kjøpe ein ny bustad som er 10% dyrare enn du kunne kjøpt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg tjente rundt 500k over 5 år på min forrige bolig, og da har jeg trekt ifra oppussing, vedlikehold og andre rene utgifter.

 

joda, man kjøper og selger i samme marked, men det betyr ikke at man ikke tjener på det, det betyr bare at man ikke kan heve standarden/størrelsen på boligen tilsvarende det man tjener. Man får realisert gevinsten ved salg. Der er bare mer bundet opp enn f.eks aksjer.

Lenke til kommentar

Dette er min måte å tenke på da. Det kan godt fortsatt hete investering for alt jeg bryr meg. Men, jeg synes ordet investering gjør folk blinde. Da er det lett å by 100-200k over, fordi det er jo en INVESTERING, og boligmarkedet går jo BARE OPP.

 

Man kan ikke bare si at siden markedet har kastet av seg 10% i året de siste 20 årene, så skal det gjøre det de neste 20 årene, og derfor si det er en investering.

 

Det er mange som tjener penger i boligmarkedet i dag ved å kjøpe og selge bolig man selv bor i. Men, det trenger ikke bety at det er en investering. En investering er noe som forventes å betales tilbake. Forventer du at boligen du bor i betaler seg selv til slutt? 

 

Kan godt hende dette blir en lang diskusjon om hvorfor eller hvorfor ikke det kan kalles en investering, men jeg blir skremt når folk sier at de har skrapet sammen alle pengene sine (surt oppsparte + gearing) for å putte alt inn i en ting som råtner litt hver eneste dag og kaller det investering. 

 

Jeg har ikke sagt at å eie et sted er en dårlig ting. Var noen som nevnte eie vs. leie. Det er ikke dette jeg snakker om. Personlig har jeg alltid lyst til å eie eget hjem. Med den sikkerheten det medfører, og at jeg er herre i mitt eget hjem.

Men, jeg kaller det ikke en investering. Det er heller en nødvendig utgiftspost. Bonus er det om boligmarkedet øker, og jeg skulle tjent 500k ved et evt salg.

 

 

Ang. dette med å selge i Oslo og kjøpe i Fredrikstad. Nei, det er kanskje ikke samme marked. Men, vil du satse på å kjøpe bolig i Oslo i dag, for å flytte til Fredrikstad om 10 år. Kaller du det en investering da, fordi man kjøper i en by og flytter til en billigere by?

 

Husk også at jeg ikke snakker om sekundærbolig. Jeg snakker om den boligen man bor i som man ikke får noe inntekter fra.

 

Hvis vi snakker om sekundærbolig, så er det jo også der brede definisjoner på hva en god investering er. Noen mennesker bare kjøper en sekundærbolig for å satse på at prisen øker, og så tenker de ikke på hvordan det lønner seg i dag.

Det virker ikke som at folk har i hodene sine at prisene kan falle, og derfor regner de ikke den risikoen inn i investering av sekundærbolig (vi trenger ikke å gå inn på hvor boligmarkedet skal, for det er det ingen som vet).

 

 

Hvordan jeg tenker for å gjøre det jeg mener litt klarere:

Bolig jeg selv skal bo i er ikke investering. Det kan se litt bedre ut med en utleieenhet som dekker litt av kostnadene.

Fordi jeg ikke kaller det en investering, så har jeg ikke lyst til å putte alle pengene mine inn i det. 

Men, det er et sted jeg skal bo, og vil bo på lang lang sikt, så da må det se bra ut på papiret når det blir kjøpt, og risikoen ved rentedobling og trippel renteøkning innregnet sånn at jeg ikke går på en smell. 

Lukker da øynene for hvor prisen går, fordi det spiller liten rolle, det er jo mitt hjem og jeg skal bo der. Lån betales ned med 20-25 års perspektiv, og sparing utenom investeres i indeksfond sammen med de pengene jeg ikke brukte på bolig.

Om ca 10 år har jeg nok penger til å drite i jobb (teoretisk)

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

 

 

 

Personlig synes jeg ikke egen bolig er en investering. Hvis man tenker rent pengemessig.

Hvorfor ikke?

Egen bolig er kjøp og salg i samme marked. Det er ingen inntekter og masse utgifter.
Hadde man ikke eid måtte man leid, og det er absolutt ikke gratis

Da blir spørsmålet hva som lønner seg. Lønner det seg å leie kan man ikke kalle boligkjøp en investering.

Lenke til kommentar

...

Hva du kaller et boligkjøp og hva andre ser på det som trenger ikke å være det samme.

Men en ting har du rett i. Folk kjøper boligen de bor i primært for å eie taket de har over hodet. At man selger boligen man har med fortjeneste for å oppgradere er et resultat av prisutviklingen på brukte boliger enn noe annet. Da blir det jo en investering uavhengig av hva man kaller det.

 

Det er uansett hevet over en hver tvil at et boligkjøp på omtrent et hvilket som helst tettsted i Norge de siste 5-10 årene har vært en lønnsom affære om man selger i dag, selv etter at man har tatt hensyn til vedlikehold og oppgraderinger.

Lenke til kommentar

 

Som bankmann vil jeg si: bolig, nedbetaling av dyr gjeld dersom du har det (les bil, kredittkort), BSU, aksjefond.

 

Selv investerer jeg nå surt oppsparte midler, sammen med lånefinansiering penger i den største investeringen min, boligen.  

Nytt tak, og et tilbygg kommer ila Q1 2017.

 

Planen videre er å bli kvitt billånet, deretter studielånet.

 

PS! Buffer på 75K + er alltid i bunnen.

Hva synes du om å ha litt gull eller sølv, bankmann?

 

Eller er du først i køen når lønnstillegget skal deles ut, så du er først ute til å betale og ikke trenger være redd for inflasjon? :)

 

 

 

Det å ha litt gull og sølv er deilig paranoid, og helt sikkert ikke dumt. 

Så lenge jeg presterer i jobben min, skal lønnstrinnene komme mener nå jeg. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ønsker å løfte denne tråden igjen.

Med den flotte regjeringen vi har nå så har jo studielånet mitt passert huslånet i effektiv rente. (rentefradrag endret fra 0,5 til 0,15 fra 1.1.17). Skulle såklart bundet den på fem/ti år i oktober, men gjort er gjort.

 

Med en gjeld på 700k på huset, min andel. Nyoppusset i 2016. bil fra 2013, bsu så full som det går og ikke interesse av å spytte alt av penger inn i all time high aksjemarked så mener jeg hardnakket at det å enten betale inn ett engangsbeløp på ca halvparten av det jeg skylder i lånekassen ikke er dumt! Alternativt kan jeg øke månedlig beløp betraktelig og korte ned nedbetalingstiden betraktelig.

 

Det jeg i utgangspunktet jager er faste utlegg hver eneste måned. Ved siden av huslån og mat er studielånet den største cashflowen ut av pengebingen. og når beste sikre avkastning på pengebingen er 1,75% i Bank Norwegian, så ser jeg virkelig ikke at det er dumt å ikke nedbetale studielån.

 

Grunnen til forholdsvis god økonomi er at jeg på midten av 2000tallet handlet meg leilighet som jeg realiserte i fjor og kjøpte meg hus sammen med samboer. Huset kostet med oppussing ca 500k mer enn det jeg fikk igjen for leiligheten og når man nå er blitt to så er min andel særdeles gunstig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...