Gå til innhold

Derfor kan nesten ingen elbiler dra tilhenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan egentlig kort oppsummeres slik at selv produsentene har så sterk rekkeviddeangst at de ikke tør å legge på 5 kilo ekstra i tilhengerfeste, og samtidig forkludre aerodynamikken.

Det bekrefter langt på vei manges konklusjon om at elbiler har for kort rekkevidde for de fleste av oss. Og når enkelte her inne vet bedre enn oss selv hvor lang rekkevidde vi selv trenger, så blir blir det bare morsomt. Enda morsommere når selv produsenter har rekkeviddeangst. Eller hva tror du Espen? Sturle? Salvesen?

 

Henger feste kan en jo bare lage avtakbart så det er nok ikke her det ligger. Problemet er forbruket ved henger på, det er drepen for liten luftmotstand osv. Men model S burde absolutt hatt, model 3 skal vell komme med og de neste bilene med tilsvarende rekkevidde bør også inkludere dette, da det faktisk er praktisk brukbart. 

 

Men skal en trekke mye henger eller vogn er ikke elbil veien å gå, iallefall ikke enda og sannsynligvis ikke i fremtiden heller. 

 

Kan jo nevnes at Tesla bjørn tester dette som pokker om dagen, trakk en relativt stor vogn i går(1700 kg og 8 meter?) og endte opp med 450ish Wt/km noe som er ganske greit da hans model X har relativt høyt forbruk uten også, han kjører med 22". 

Endret av Salvesen.
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Henger feste kan en jo bare lage avtakbart så det er nok ikke her det ligger. Problemet er forbruket ved henger på, det er drepen for liten luftmotstand osv. Men model S burde absolutt hatt, model 3 skal vell komme med og de neste bilene med tilsvarende rekkevidde bør også inkludere dette, da det faktisk er praktisk brukbart. 

 

Men skal en trekke mye henger eller vogn er ikke elbil veien å gå, iallefall ikke enda og sannsynligvis ikke i fremtiden heller. 

Det kommer vel an på kjøremønsteret. Elbil passer helt fint om man kjører mye med henger, så lenge det ikke er snakk om store avstander på kort tid. Ting tyder på at Model X snart (1-2 mnd) vil være tilgjengelig med 100 kWh batteripakke, og jeg vil forvente at neste år vil den kunne fås med 110-120 kWh batteripakke, etter batteripakkeproduksjonen ved Gigafactory er i gang.

 

Antar vi en større aerodynamisk henger halverer den offisielle rekkevidden, så vil Model X i dag komme seg 245 km, senere i år kanskje 270 km, og neste år 290-320 km. Da kan man f.eks kjøre Oslo-Trondheim med ett stopp på en time, eller to stopp på 20 minutter. (Og har man ikke henger gjør man turen lett uten å stoppe.) Ved å kjøre Model X med henger vil man i forhold til en Cayenne eller noe spare mye drivstoff, så det er jo en fordel.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Det kan egentlig kort oppsummeres slik at selv produsentene har så sterk rekkeviddeangst at de ikke tør å legge på 5 kilo ekstra i tilhengerfeste, og samtidig forkludre aerodynamikken.

Det bekrefter langt på vei manges konklusjon om at elbiler har for kort rekkevidde for de fleste av oss. Og når enkelte her inne vet bedre enn oss selv hvor lang rekkevidde vi selv trenger, så blir blir det bare morsomt. Enda morsommere når selv produsenter har rekkeviddeangst. Eller hva tror du Espen? Sturle? Salvesen?

 

Henger feste kan en jo bare lage avtakbart så det er nok ikke her det ligger. Problemet er forbruket ved henger på, det er drepen for liten luftmotstand osv. Men model S burde absolutt hatt, model 3 skal vell komme med og de neste bilene med tilsvarende rekkevidde bør også inkludere dette, da det faktisk er praktisk brukbart. 

 

Men skal en trekke mye henger eller vogn er ikke elbil veien å gå, iallefall ikke enda og sannsynligvis ikke i fremtiden heller. 

 

Kan jo nevnes at Tesla bjørn tester dette som pokker om dagen, trakk en relativt stor vogn i går(1700 kg og 8 meter?) og endte opp med 450ish Wt/km noe som er ganske greit da hans model X har relativt høyt forbruk uten også, han kjører med 22". 

Og da er det rimelig greit med gratis superlading når han skal reise Oslo-bergen, og lengre. Borte i USA er det mange teslaeiere som har montert hengerfeste og drar på langtur med campingvogna sin

  • Liker 2
Lenke til kommentar

El bil er en kamp om kiloene. Hengerfeste og støydemping er vanligvis det aller første som ofres i miljøbiler. De er derfor ofte et helvete å kjøre pga støy. Eneste unntaket jeg har funnet er faktisk BMW i3 som er forholdsvis rolig selv i høye hastigheter pga lite rullestøy fra de smale hjulene. Men jeg har fremdeles tilgode å teste en elektrisk Golf.

 

Men Tesla bråker vanvittig mye i høye hastigheter. Faktisk så er en Mercedes E klasse diesel mye roligere på Danske motorveier enn en Tesla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Henger feste kan en jo bare lage avtakbart så det er nok ikke her det ligger. Problemet er forbruket ved henger på, det er drepen for liten luftmotstand osv. Men model S burde absolutt hatt, model 3 skal vell komme med og de neste bilene med tilsvarende rekkevidde bør også inkludere dette, da det faktisk er praktisk brukbart. 

 

Men skal en trekke mye henger eller vogn er ikke elbil veien å gå, iallefall ikke enda og sannsynligvis ikke i fremtiden heller. 

Det kommer vel an på kjøremønsteret. Elbil passer helt fint om man kjører mye med henger, så lenge det ikke er snakk om store avstander på kort tid. Ting tyder på at Model X snart (1-2 mnd) vil være tilgjengelig med 100 kWh batteripakke, og jeg vil forvente at neste år vil den kunne fås med 110-120 kWh batteripakke, etter batteripakkeproduksjonen ved Gigafactory er i gang.

 

Antar vi en større aerodynamisk henger halverer den offisielle rekkevidden, så vil Model X i dag komme seg 245 km, senere i år kanskje 270 km, og neste år 290-320 km. Da kan man f.eks kjøre Oslo-Trondheim med ett stopp på en time, eller to stopp på 20 minutter. (Og har man ikke henger gjør man turen lett uten å stoppe.) Ved å kjøre Model X med henger vil man i forhold til en Cayenne eller noe spare mye drivstoff, så det er jo en fordel.

 

 

Joda alt er mulig, men det er også kun en bil. Kanskje mulig i fremtiden, om en ikke kjører veldig langt.

Lenke til kommentar

Men Tesla bråker vanvittig mye i høye hastigheter. Faktisk så er en Mercedes E klasse diesel mye roligere på Danske motorveier enn en Tesla.

 

En av ulempene til Tesla er de rammeløse dørene, det gjør at støyen i hodehøyde er noe høyt. I tillegg har en ikke alt bråket fra motor og drivverk og what not slik at en blir mer oppmerksom. Men måler en desibel er ikke Tesla kjempe bråkete, men heller ikke roligst i klassen. 

 

Men nå har jo ikke dette noe med hengerfeste å gjøre :)

 

EDIT: Her er ett eksempel på noe av det mest lydløse en får fra mercedes: 


Brand	Model	Spec	Year	dB at idle	dB at 50km/h	dB at 80km/h	dB at 100km/h	dB at 120km/h	dB at 140km/h
Tesla	Model S	90D	2016	43.2	51.6	56.2	59.6	63.6	66.5
MercedesS	500e	2016	37.9	49.8	54	58.2	60.4	63.5
			diff	5.3	1.8	2.2	1.4	3.2	3

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 


Men Tesla bråker vanvittig mye i høye hastigheter. Faktisk så er en Mercedes E klasse diesel mye roligere på Danske motorveier enn en Tesla.

 

En av ulempene til Tesla er de rammeløse dørene, det gjør at støyen i hodehøyde er noe høyt. I tillegg har en ikke alt bråket fra motor og drivverk og what not slik at en blir mer oppmerksom. Men måler en desibel er ikke Tesla kjempe bråkete, men heller ikke roligst i klassen. 

 

Men nå har jo ikke dette noe med hengerfeste å gjøre :)

 

EDIT: Her er ett eksempel på noe av det mest lydløse en får fra mercedes: 


Brand	Model	Spec	Year	dB at idle	dB at 50km/h	dB at 80km/h	dB at 100km/h	dB at 120km/h	dB at 140km/h
Tesla	Model S	90D	2016	43.2	51.6	56.2	59.6	63.6	66.5
MercedesS	500e	2016	37.9	49.8	54	58.2	60.4	63.5
			diff	5.3	1.8	2.2	1.4	3.2	3

3 db er dobbelt så mye energi. Dessuten er det også et spørsmål om frekvens. Enkelte lyder er mer plagsomme fordi de er i et frekvens område øret er mest følsomt eller i et område hvor man for eksempel snakker. Derfor må man heve stemmen i en Tesla men ikke i en E klasse når man holder 130 på danske veier.

 

Og grunnen til dette er at Tesla ikke har god nok lyddemping i hjulbuene slik en E klasse har. Og alt skyldes kampen mot kiloene. Så støy og mangel på hengerfeste har samme årsak, nemlig måten bilen bygges på og de prioriteringer produsenten tar for å redusere vekt. BMW i3 har løst dette på en bedre måte enn Tesla selv om Tesla består av en betydelig mengde Mercedes deler.

 

I utgangspunktet burde en el bil være helt ideell for å trekke en tilhenger. De vil ha samme fordel som elektriske lokomotiver, nemlig et enorm bunndrag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 


Men Tesla bråker vanvittig mye i høye hastigheter. Faktisk så er en Mercedes E klasse diesel mye roligere på Danske motorveier enn en Tesla.

 

En av ulempene til Tesla er de rammeløse dørene, det gjør at støyen i hodehøyde er noe høyt. I tillegg har en ikke alt bråket fra motor og drivverk og what not slik at en blir mer oppmerksom. Men måler en desibel er ikke Tesla kjempe bråkete, men heller ikke roligst i klassen. 

 

Men nå har jo ikke dette noe med hengerfeste å gjøre :)

 

EDIT: Her er ett eksempel på noe av det mest lydløse en får fra mercedes: 


Brand	Model	Spec	Year	dB at idle	dB at 50km/h	dB at 80km/h	dB at 100km/h	dB at 120km/h	dB at 140km/h
Tesla	Model S	90D	2016	43.2	51.6	56.2	59.6	63.6	66.5
MercedesS	500e	2016	37.9	49.8	54	58.2	60.4	63.5
			diff	5.3	1.8	2.2	1.4	3.2	3

3 db er dobbelt så mye energi. Dessuten er det også et spørsmål om frekvens. Enkelte lyder er mer plagsomme fordi de er i et frekvens område øret er mest følsomt eller i et område hvor man for eksempel snakker. Derfor må man heve stemmen i en Tesla men ikke i en E klasse når man holder 130 på danske veier.

 

Og grunnen til dette er at Tesla ikke har god nok lyddemping i hjulbuene slik en E klasse har. Og alt skyldes kampen mot kiloene. Så støy og mangel på hengerfeste har samme årsak, nemlig måten bilen bygges på og de prioriteringer produsenten tar for å redusere vekt. BMW i3 har løst dette på en bedre måte enn Tesla selv om Tesla består av en betydelig mengde Mercedes deler.

 

I utgangspunktet burde en el bil være helt ideell for å trekke en tilhenger. De vil ha samme fordel som elektriske lokomotiver, nemlig et enorm bunndrag.

 

 

Jeg kjører Tesla hver dag og tar ofte E klasse som taxi, kjenner meg ikke igjen i det heletatt. Så og si alle som setter seg inn i min bil og ikke har kjørt tesla før sier "shit så rolig det er" osv. Og jeg kjører på 21", altså ekstra støy. 

 

Nei grunnen er rammeløse dører, Tesla har ikke problem med å legge inn noen ekstra kilo med lyddemping. De veier fra 2-2600kg.. Å kjøre 1 eller 3 personer i en tesla(ref ett par 1-200 ekstra kilo) gir ingen merkbar økning i forbruk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det kan egentlig kort oppsummeres slik at selv produsentene har så sterk rekkeviddeangst at de ikke tør å legge på 5 kilo ekstra i tilhengerfeste, og samtidig forkludre aerodynamikken.

Det bekrefter langt på vei manges konklusjon om at elbiler har for kort rekkevidde for de fleste av oss. Og når enkelte her inne vet bedre enn oss selv hvor lang rekkevidde vi selv trenger, så blir blir det bare morsomt. Enda morsommere når selv produsenter har rekkeviddeangst. Eller hva tror du Espen? Sturle? Salvesen?

 

Jeg håper dette fører til redusert elbil-salg.

 

Hvis du finner en gullgruve vil du helst ikke dele den med andre :)

Lenke til kommentar

Har i mange år nå prøvd å få tak i en fornuftig elbil som har mulighet for hengerfeste opp til 1200 kg. Virker som bransjen egentlig ikke ønsker å selge biler slik jeg har blitt møtt av representantene til de enkelte firmaene. Dette gjelder også plugin-hybrider. Har kommet til den endelige konklusjonen at jeg skal beholde min eksisterende bil MED tilhengerfeste i så mange år som mulig og ikke bli ny-bilkunde på så lenge som overhodet mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]I tillegg har en ikke alt bråket fra motor og drivverk og what not slik at en blir mer oppmerksom. [...]

Og at ikke bilen lager så fryktelig mye støy det må skjermes for er en av årsakene til at lyddempingen er "dårlig". Om moteren bråker som ett helvete har ingeniørene bare hversågod å dempe bråket, med det resultatet at alle andre lyder (inkludert annen trafikk) dempes også. Når Teslaer og i3'er og Leafer og slikt ikke har noe stor og skjemmende støykilde under panseret så åpner det for å spare både kostnader og gram og ingeniørene gjør det. Med resultatet at "alle de andre" lydene høres bedre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...