Gå til innhold

Derfor kan nesten ingen elbiler dra tilhenger


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

El bil er en kamp om kiloene. Hengerfeste og støydemping er vanligvis det aller første som ofres i miljøbiler. De er derfor ofte et helvete å kjøre pga støy. Eneste unntaket jeg har funnet er faktisk BMW i3 som er forholdsvis rolig selv i høye hastigheter pga lite rullestøy fra de smale hjulene. Men jeg har fremdeles tilgode å teste en elektrisk Golf.

 

Men Tesla bråker vanvittig mye i høye hastigheter. Faktisk så er en Mercedes E klasse diesel mye roligere på Danske motorveier enn en Tesla.

Snedig. Kan ikke si jeg opplever Leaf som mer støyende enn andre biler i samme klasse...

Leaf og Golf har normale hjul i motsetning til Tesla. Nissan sine el biler har en forferdelig høyfrekvent hvinelyd fra el motoren som gir meg hodeverk etter få minutter. Denne lyden er ikke tilstede i en Tesla eller en BMW i3.

Som Leaf-eier så er jeg enig i at lyden godt kunne vært unngått, men Leaf har varsellyd for fotgjengere når den kjører i lav hastighet. Andre biler har lignende systemer. Fra 2019 er alle EL-biler pålagt motorlyd som simulerer en bil i samme klasse, med brenselmotor om jeg ikke tar feil. Denne lyden skal også indikere kjøremønster tilsvarende biler med brenselmotor. Så forvent mer støy i fremtiden.

 

Med det sagt, jeg merker også at Leaf har pipelyd fra omformeren eller selve motoren når jeg kjører raskere. Jeg hører også tilsvarende, om enn lavere lyd fra i3.

 

Men ingen ting av dette har noe med fjerning støydemping å gjøre. Jeg opplever fremdeles ikke at Leaf har spesielt dårligere støydemping enn andre biler i samme klasse. Det samme gjelder nyere Tesla. Det finnes så klart biler som har matter og skum i hver en krok av bilen og da er stillere enn Tesla, men like fullt opplever jeg ikke Tesla som støyende, hverken fra vind eller dekk. Men helt stille er det naturlig nok ikke, og disse lydene forsterkes også av fraværet av mekaniske lyder fra motor og drivverk.

 

Lyder er også noe folk opplever forskjellig.

Du kan snakke normalt på autobahn i en Mercedes E klasse uansett hastighet. I en Tesla må man heve stemmen i 110 soner. Det har ingenting med subjektiv oppfattelse å gjøre. Det ser nesten ut som om ingen av elbil folkene har testkjørt en moderne E klasse eller BMW 5 serie og vet hva som er mulig i dag når det gjelder lydnivå.

Korte lydbølger er lettere å isolere enn lange. Derfor er høyfrekvente lyder lettest å isolere bort, så tilstedeværelsen av slike lyder er et direkte resultat av manglende lyd isolering.

Jeg kommer fra moderne 5 serie til tesla, ikke store forskjellene i min hverdag...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

El bil er en kamp om kiloene. Hengerfeste og støydemping er vanligvis det aller første som ofres i miljøbiler. De er derfor ofte et helvete å kjøre pga støy. Eneste unntaket jeg har funnet er faktisk BMW i3 som er forholdsvis rolig selv i høye hastigheter pga lite rullestøy fra de smale hjulene. Men jeg har fremdeles tilgode å teste en elektrisk Golf.

 

Men Tesla bråker vanvittig mye i høye hastigheter. Faktisk så er en Mercedes E klasse diesel mye roligere på Danske motorveier enn en Tesla.

Snedig. Kan ikke si jeg opplever Leaf som mer støyende enn andre biler i samme klasse...

 

Leaf og Golf har normale hjul i motsetning til Tesla. Nissan sine el biler har en forferdelig høyfrekvent hvinelyd fra el motoren som gir meg hodeverk etter få minutter. Denne lyden er ikke tilstede i en Tesla eller en BMW i3.

 

Som Leaf-eier så er jeg enig i at lyden godt kunne vært unngått, men Leaf har varsellyd for fotgjengere når den kjører i lav hastighet. Andre biler har lignende systemer. Fra 2019 er alle EL-biler pålagt motorlyd som simulerer en bil i samme klasse, med brenselmotor om jeg ikke tar feil. Denne lyden skal også indikere kjøremønster tilsvarende biler med brenselmotor. Så forvent mer støy i fremtiden.

 

Med det sagt, jeg merker også at Leaf har pipelyd fra omformeren eller selve motoren når jeg kjører raskere. Jeg hører også tilsvarende, om enn lavere lyd fra i3.

 

Men ingen ting av dette har noe med fjerning støydemping å gjøre. Jeg opplever fremdeles ikke at Leaf har spesielt dårligere støydemping enn andre biler i samme klasse. Det samme gjelder nyere Tesla. Det finnes så klart biler som har matter og skum i hver en krok av bilen og da er stillere enn Tesla, men like fullt opplever jeg ikke Tesla som støyende, hverken fra vind eller dekk. Men helt stille er det naturlig nok ikke, og disse lydene forsterkes også av fraværet av mekaniske lyder fra motor og drivverk.

 

Lyder er også noe folk opplever forskjellig.

 

Du kan snakke normalt på autobahn i en Mercedes E klasse uansett hastighet. I en Tesla må man heve stemmen i 110 soner. Det har ingenting med subjektiv oppfattelse å gjøre. Det ser nesten ut som om ingen av elbil folkene har testkjørt en moderne E klasse eller BMW 5 serie og vet hva som er mulig i dag når det gjelder lydnivå.

Korte lydbølger er lettere å isolere enn lange. Derfor er høyfrekvente lyder lettest å isolere bort, så tilstedeværelsen av slike lyder er et direkte resultat av manglende lyd isolering.

 

Test av Tesla S

Leaving Bristol by 7am, we mingle with early morning traffic. The air-sprung ride is pretty sophisticated, the steering progressively weighted and accurate, and the refinement quite astonishing. Clearly, there’s no engine noise, but I’d expected tyre and wind noise to rush into the vacuum. They  don’t. You’d be so blissed-out driving to work you’d need a nap on arrival.

 

Samme test, men av M5

The closest the M5 gets to hybridisation is a stop/start funtion that kills the engine at the lights, but there is an extra 39bhp – up to 592bhp – that, according to the EU combined cycle, comes entirely emissions free. There’s a range of settings that permit ferocious gearchanges and planet-destroying powerslides, and a noise from those carbon-tipped quad exhausts that drowns out eco-warriors with a toe-wobble.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

El bil er en kamp om kiloene. Hengerfeste og støydemping er vanligvis det aller første som ofres i miljøbiler. De er derfor ofte et helvete å kjøre pga støy. Eneste unntaket jeg har funnet er faktisk BMW i3 som er forholdsvis rolig selv i høye hastigheter pga lite rullestøy fra de smale hjulene. Men jeg har fremdeles tilgode å teste en elektrisk Golf.

 

Men Tesla bråker vanvittig mye i høye hastigheter. Faktisk så er en Mercedes E klasse diesel mye roligere på Danske motorveier enn en Tesla.

Snedig. Kan ikke si jeg opplever Leaf som mer støyende enn andre biler i samme klasse...
Leaf og Golf har normale hjul i motsetning til Tesla. Nissan sine el biler har en forferdelig høyfrekvent hvinelyd fra el motoren som gir meg hodeverk etter få minutter. Denne lyden er ikke tilstede i en Tesla eller en BMW i3.
Som Leaf-eier så er jeg enig i at lyden godt kunne vært unngått, men Leaf har varsellyd for fotgjengere når den kjører i lav hastighet. Andre biler har lignende systemer. Fra 2019 er alle EL-biler pålagt motorlyd som simulerer en bil i samme klasse, med brenselmotor om jeg ikke tar feil. Denne lyden skal også indikere kjøremønster tilsvarende biler med brenselmotor. Så forvent mer støy i fremtiden.

 

Med det sagt, jeg merker også at Leaf har pipelyd fra omformeren eller selve motoren når jeg kjører raskere. Jeg hører også tilsvarende, om enn lavere lyd fra i3.

 

Men ingen ting av dette har noe med fjerning støydemping å gjøre. Jeg opplever fremdeles ikke at Leaf har spesielt dårligere støydemping enn andre biler i samme klasse. Det samme gjelder nyere Tesla. Det finnes så klart biler som har matter og skum i hver en krok av bilen og da er stillere enn Tesla, men like fullt opplever jeg ikke Tesla som støyende, hverken fra vind eller dekk. Men helt stille er det naturlig nok ikke, og disse lydene forsterkes også av fraværet av mekaniske lyder fra motor og drivverk.

 

Lyder er også noe folk opplever forskjellig.

Du kan snakke normalt på autobahn i en Mercedes E klasse uansett hastighet. I en Tesla må man heve stemmen i 110 soner. Det har ingenting med subjektiv oppfattelse å gjøre. Det ser nesten ut som om ingen av elbil folkene har testkjørt en moderne E klasse eller BMW 5 serie og vet hva som er mulig i dag når det gjelder lydnivå.

Korte lydbølger er lettere å isolere enn lange. Derfor er høyfrekvente lyder lettest å isolere bort, så tilstedeværelsen av slike lyder er et direkte resultat av manglende lyd isolering.

Jeg kommer fra moderne 5 serie til tesla, ikke store forskjellene i min hverdag...

 

Så er nok ikke din hverdag å kjøre på motorvei hele dagen heller....

Forskjellen er enorm i høyere hastigheter. Og det er ikke en hverdagslig ting for folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

El bil er en kamp om kiloene. Hengerfeste og støydemping er vanligvis det aller første som ofres i miljøbiler. De er derfor ofte et helvete å kjøre pga støy. Eneste unntaket jeg har funnet er faktisk BMW i3 som er forholdsvis rolig selv i høye hastigheter pga lite rullestøy fra de smale hjulene. Men jeg har fremdeles tilgode å teste en elektrisk Golf.

 

Men Tesla bråker vanvittig mye i høye hastigheter. Faktisk så er en Mercedes E klasse diesel mye roligere på Danske motorveier enn en Tesla.

Snedig. Kan ikke si jeg opplever Leaf som mer støyende enn andre biler i samme klasse...

 

Leaf og Golf har normale hjul i motsetning til Tesla. Nissan sine el biler har en forferdelig høyfrekvent hvinelyd fra el motoren som gir meg hodeverk etter få minutter. Denne lyden er ikke tilstede i en Tesla eller en BMW i3.

 

Som Leaf-eier så er jeg enig i at lyden godt kunne vært unngått, men Leaf har varsellyd for fotgjengere når den kjører i lav hastighet. Andre biler har lignende systemer. Fra 2019 er alle EL-biler pålagt motorlyd som simulerer en bil i samme klasse, med brenselmotor om jeg ikke tar feil. Denne lyden skal også indikere kjøremønster tilsvarende biler med brenselmotor. Så forvent mer støy i fremtiden.

 

Med det sagt, jeg merker også at Leaf har pipelyd fra omformeren eller selve motoren når jeg kjører raskere. Jeg hører også tilsvarende, om enn lavere lyd fra i3.

 

Men ingen ting av dette har noe med fjerning støydemping å gjøre. Jeg opplever fremdeles ikke at Leaf har spesielt dårligere støydemping enn andre biler i samme klasse. Det samme gjelder nyere Tesla. Det finnes så klart biler som har matter og skum i hver en krok av bilen og da er stillere enn Tesla, men like fullt opplever jeg ikke Tesla som støyende, hverken fra vind eller dekk. Men helt stille er det naturlig nok ikke, og disse lydene forsterkes også av fraværet av mekaniske lyder fra motor og drivverk.

 

Lyder er også noe folk opplever forskjellig.

 

Du kan snakke normalt på autobahn i en Mercedes E klasse uansett hastighet. I en Tesla må man heve stemmen i 110 soner. Det har ingenting med subjektiv oppfattelse å gjøre. Det ser nesten ut som om ingen av elbil folkene har testkjørt en moderne E klasse eller BMW 5 serie og vet hva som er mulig i dag når det gjelder lydnivå.

Korte lydbølger er lettere å isolere enn lange. Derfor er høyfrekvente lyder lettest å isolere bort, så tilstedeværelsen av slike lyder er et direkte resultat av manglende lyd isolering.

 

Test av Tesla S

Leaving Bristol by 7am, we mingle with early morning traffic. The air-sprung ride is pretty sophisticated, the steering progressively weighted and accurate, and the refinement quite astonishing. Clearly, there’s no engine noise, but I’d expected tyre and wind noise to rush into the vacuum. They  don’t. You’d be so blissed-out driving to work you’d need a nap on arrival.

 

Samme test, men av M5

The closest the M5 gets to hybridisation is a stop/start funtion that kills the engine at the lights, but there is an extra 39bhp – up to 592bhp – that, according to the EU combined cycle, comes entirely emissions free. There’s a range of settings that permit ferocious gearchanges and planet-destroying powerslides, and a noise from those carbon-tipped quad exhausts that drowns out eco-warriors with a toe-wobble.

 

Testen av Tesla er i bytrafikk/morgenrush. Jeg snakker om støy ved europeisk motorvei hastigheter, ikke køkjøring.

Og sammenlikningen med en M5 hvor lyden faktisk produseres gjennom bilens egne høyttalere, er overhode ikke i nærheten av fornuftig. BMW 535 hybrid eller en annen bensin motor er mer riktig model å sammenlikne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testen av Tesla er i bytrafikk/morgenrush. Jeg snakker om støy ved europeisk motorvei hastigheter, ikke køkjøring.

 

Og sammenlikningen med en M5 hvor lyden faktisk produseres gjennom bilens egne høyttalere, er overhode ikke i nærheten av fornuftig. BMW 535 hybrid eller en annen bensin motor er mer riktig model å sammenlikne med.

 

 

Activehybrid i 140km/t = 65,6dB

 

Tesla model s i 140km/t = 66,5dB

 

Ikke rare forskjellen må jeg si. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Jeg kommer fra moderne 5 serie

Med traktormotor dog

 

Absolutt, men du kan jo se på verdiene over for activhybrid  versjonen, det var vell den med lavest støy. 

 

Poenget er uansett at nei Tesla er ikke verdens beste på støy, men det er ikke så galt allikevel, men en ting som nok gjør at det kan virke verre er den fraværende motorlyden. Da blir en mer obs på de andre lydene. Men lydintensiteten i bilen er helt på linje med de andre Tyskerne.  

Lenke til kommentar

 

Testen av Tesla er i bytrafikk/morgenrush. Jeg snakker om støy ved europeisk motorvei hastigheter, ikke køkjøring.

 

Og sammenlikningen med en M5 hvor lyden faktisk produseres gjennom bilens egne høyttalere, er overhode ikke i nærheten av fornuftig. BMW 535 hybrid eller en annen bensin motor er mer riktig model å sammenlikne med.

 

 

Activehybrid i 140km/t = 65,6dB

 

Tesla model s i 140km/t = 66,5dB

 

Ikke rare forskjellen må jeg si. 

 

Normal samtale er ca 60 db. Ved 66 db må man altså heve stemmen betydelig.  Det bekrefter  mitt utsagn om at miljøbiler er synonymt med støy. Sjekk tallene for en E klasse bensin hvis du har en liste eller hvor mange db har for eksempel en S klasse med bensinmotor ved 140 km/t? BMW 520i ?

 

Du må huske på at 3 db er en dobling av nivået så 1 db mer i Tesla er 33% mer støy.

Endret av rillto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Normal samtale er ca 60 db. Ved 66 db må man altså heve stemmen betydelig.  Det bekrefter  mitt utsagn om at miljøbiler er synonymt med støy. Sjekk tallene for en E klasse bensin hvis du har en liste eller hvor mange db har for eksempel en S klasse med bensinmotor ved 140 km/t? BMW 520i ?

 

Du må huske på at 3 db er en dobling av nivået så 1 db mer i Tesla er 33% mer støy.

 

 

Det bekrefter bare ditt utsagn om at begge bilene må en heve stemmen, men jeg skal legge inn for deg jeg. 

 

Her er den laveste s'en, 500e = 63.5

 

520i = 69.3

 

...Så hva du kan se, alle er over 60 så argumentet faller nok engang. 

 

Prøv å sett på noe støy å mål, det er minimal forskjell. 

63.5

 

om du vill sjekke kilden eller bare se på andre biler så kan du jo se her: http://www.auto-decibel-db.com/index_kmh.html

 

Og nei, 3dB er ikke en dobling av volumet men energien... 

 

http://forums.prosoundweb.com/index.php?topic=91230.0

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Så rart da at flere Tesla eiere betaler masse penger for ekstra støydemping av hjulbuer. Det er nemlig et veldig populært ettermarkedstilbud til disse bilene fordi de etter eiernes egne oppfatninger har mye hjulstøy.

Og du hører merkbar forskjell på 3 db hvis det er samme lyden som sammenliknes.

 

Disse målingene er ikke vektet for frekvens så det kan være lyden av luften som passerer som gir det endelige resultatet, ikke bare dekkstøyen. Den lavfrekvente rumlingen fra store hjul er bare en del av lydbildet, men den delen som skiller seg mest ut for meg som ikke er vant med hjul lyd i E klasse med normale dekk størrelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så rart da at flere Tesla eiere betaler masse penger for ekstra støydemping av hjulbuer. Det er nemlig et veldig populært ettermarkedstilbud til disse bilene fordi de etter eiernes egne oppfatninger har mye hjulstøy.

Og du hører merkbar forskjell på 3 db hvis det er samme lyden som sammenliknes.

 

Disse målingene er ikke vektet for frekvens så det kan være lyden av luften som passerer som gir det endelige resultatet, ikke bare dekkstøyen. Den lavfrekvente rumlingen fra store hjul er bare en del av lydbildet, men den delen som skiller seg mest ut for meg som ikke er vant med hjul lyd i E klasse med normale dekk størrelser.

 

Jo det er noen som gjør det ja, spesielt på de tidligere modellene, de var mindre isolert. Ganske mange som isolerer andre biler også, sånn forøvrig. Men igjen, det er nok kombinasjonen av manglende motorlyd som gjør en mer observant.

 

Jeg sier ikke at 3dB ikke er merkbart, jeg sier bare at det er minimal forskjell. Bare til å skru på en video på youtube av bilstøy det og øke volumet, er ikke store forskjellen. I tillegg er forskjellen vi ser her fra topputgavene av mercedes osv, 520i feks er høyere, 520d også som jeg kommer fra. 

 

Nei den er ikke justert for det, men det er jo bare en antagelse. Jeg er også vant med å kjøre e klasse, tar jo taxi endel i jobben, det er somregel mye verre støy både fra vind, vær, dekk og motor. Men igjen, det er bare min mening jeg har ikke noe data på det. 

 

Continental har jo kommet med conti silent mer eller mindre pga elbiler, da det er vanlig å bli mer oppmerksom på denne støyen når en ikke har de andre faktorene. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Så rart da at flere Tesla eiere betaler masse penger for ekstra støydemping av hjulbuer. Det er nemlig et veldig populært ettermarkedstilbud til disse bilene fordi de etter eiernes egne oppfatninger har mye hjulstøy.

Og du hører merkbar forskjell på 3 db hvis det er samme lyden som sammenliknes.

 

Disse målingene er ikke vektet for frekvens så det kan være lyden av luften som passerer som gir det endelige resultatet, ikke bare dekkstøyen. Den lavfrekvente rumlingen fra store hjul er bare en del av lydbildet, men den delen som skiller seg mest ut for meg som ikke er vant med hjul lyd i E klasse med normale dekk størrelser.

 

Jo det er noen som gjør det ja, spesielt på de tidligere modellene, de var mindre isolert. Ganske mange som isolerer andre biler også, sånn forøvrig. Men igjen, det er nok kombinasjonen av manglende motorlyd som gjør en mer observant.

 

Jeg sier ikke at 3dB ikke er merkbart, jeg sier bare at det er minimal forskjell. Bare til å skru på en video på youtube av bilstøy det og øke volumet, er ikke store forskjellen. I tillegg er forskjellen vi ser her fra topputgavene av mercedes osv, 520i feks er høyere, 520d også som jeg kommer fra. 

 

Nei den er ikke justert for det, men det er jo bare en antagelse. Jeg er også vant med å kjøre e klasse, tar jo taxi endel i jobben, det er somregel mye verre støy både fra vind, vær, dekk og motor. Men igjen, det er bare min mening jeg har ikke noe data på det. 

 

Continental har jo kommet med conti silent mer eller mindre pga elbiler, da det er vanlig å bli mer oppmerksom på denne støyen når en ikke har de andre faktorene. 

 

Nye E klasse er en av verdens roligste biler, bare slått av BMW 7 serien. Tesla er ikke en gang på 10 på topp listen.

DB er bare lydtrykk. Hvilken frekvens trykket er på i forhold til ørets følsomhet er også viktig. Jo lavere frekvens jo mindre masete blir lyden siden øret er mest følsomt i mellomregisteret.

Siden jeg har usedvanlig god hørsel er jeg plaget med lyder andre ofte ikke engang oppfatter, slik som den tidligere nevnte hvinelyden i Nissan Leaf.

Lenke til kommentar

 

 

Så rart da at flere Tesla eiere betaler masse penger for ekstra støydemping av hjulbuer. Det er nemlig et veldig populært ettermarkedstilbud til disse bilene fordi de etter eiernes egne oppfatninger har mye hjulstøy.

Og du hører merkbar forskjell på 3 db hvis det er samme lyden som sammenliknes.

 

Disse målingene er ikke vektet for frekvens så det kan være lyden av luften som passerer som gir det endelige resultatet, ikke bare dekkstøyen. Den lavfrekvente rumlingen fra store hjul er bare en del av lydbildet, men den delen som skiller seg mest ut for meg som ikke er vant med hjul lyd i E klasse med normale dekk størrelser.

Jo det er noen som gjør det ja, spesielt på de tidligere modellene, de var mindre isolert. Ganske mange som isolerer andre biler også, sånn forøvrig. Men igjen, det er nok kombinasjonen av manglende motorlyd som gjør en mer observant.

 

Jeg sier ikke at 3dB ikke er merkbart, jeg sier bare at det er minimal forskjell. Bare til å skru på en video på youtube av bilstøy det og øke volumet, er ikke store forskjellen. I tillegg er forskjellen vi ser her fra topputgavene av mercedes osv, 520i feks er høyere, 520d også som jeg kommer fra.

 

Nei den er ikke justert for det, men det er jo bare en antagelse. Jeg er også vant med å kjøre e klasse, tar jo taxi endel i jobben, det er somregel mye verre støy både fra vind, vær, dekk og motor. Men igjen, det er bare min mening jeg har ikke noe data på det.

 

Continental har jo kommet med conti silent mer eller mindre pga elbiler, da det er vanlig å bli mer oppmerksom på denne støyen når en ikke har de andre faktorene.

Nye E klasse er en av verdens roligste biler, bare slått av BMW 7 serien. Tesla er ikke en gang på 10 på topp listen.

DB er bare lydtrykk. Hvilken frekvens trykket er på i forhold til ørets følsomhet er også viktig. Jo lavere frekvens jo mindre masete blir lyden siden øret er mest følsomt i mellomregisteret.

Siden jeg har usedvanlig god hørsel er jeg plaget med lyder andre ofte ikke engang oppfatter, slik som den tidligere nevnte hvinelyden i Nissan Leaf.

Kan du ikke bare dele denne listen da? Klart det er andre frekvenser fra.motorene, men det er ikke ekvivalent med at alle oppfatter de som deg. For min del er det mye deiligere enn kaklingen fra vanlige motorer. Jeg har aldri hatt.noen si «herregud så stille det er» i noen av mine bmwer. I teslaen skjer det så og si hver gang.

Lenke til kommentar

 

 

 

Så rart da at flere Tesla eiere betaler masse penger for ekstra støydemping av hjulbuer. Det er nemlig et veldig populært ettermarkedstilbud til disse bilene fordi de etter eiernes egne oppfatninger har mye hjulstøy.

Og du hører merkbar forskjell på 3 db hvis det er samme lyden som sammenliknes.

 

Disse målingene er ikke vektet for frekvens så det kan være lyden av luften som passerer som gir det endelige resultatet, ikke bare dekkstøyen. Den lavfrekvente rumlingen fra store hjul er bare en del av lydbildet, men den delen som skiller seg mest ut for meg som ikke er vant med hjul lyd i E klasse med normale dekk størrelser.

Jo det er noen som gjør det ja, spesielt på de tidligere modellene, de var mindre isolert. Ganske mange som isolerer andre biler også, sånn forøvrig. Men igjen, det er nok kombinasjonen av manglende motorlyd som gjør en mer observant.

 

Jeg sier ikke at 3dB ikke er merkbart, jeg sier bare at det er minimal forskjell. Bare til å skru på en video på youtube av bilstøy det og øke volumet, er ikke store forskjellen. I tillegg er forskjellen vi ser her fra topputgavene av mercedes osv, 520i feks er høyere, 520d også som jeg kommer fra.

 

Nei den er ikke justert for det, men det er jo bare en antagelse. Jeg er også vant med å kjøre e klasse, tar jo taxi endel i jobben, det er somregel mye verre støy både fra vind, vær, dekk og motor. Men igjen, det er bare min mening jeg har ikke noe data på det.

 

Continental har jo kommet med conti silent mer eller mindre pga elbiler, da det er vanlig å bli mer oppmerksom på denne støyen når en ikke har de andre faktorene.

Nye E klasse er en av verdens roligste biler, bare slått av BMW 7 serien. Tesla er ikke en gang på 10 på topp listen.

DB er bare lydtrykk. Hvilken frekvens trykket er på i forhold til ørets følsomhet er også viktig. Jo lavere frekvens jo mindre masete blir lyden siden øret er mest følsomt i mellomregisteret.

Siden jeg har usedvanlig god hørsel er jeg plaget med lyder andre ofte ikke engang oppfatter, slik som den tidligere nevnte hvinelyden i Nissan Leaf.

Kan du ikke bare dele denne listen da? Klart det er andre frekvenser fra.motorene, men det er ikke ekvivalent med at alle oppfatter de som deg. For min del er det mye deiligere enn kaklingen fra vanlige motorer. Jeg har aldri hatt.noen si «herregud så stille det er» i noen av mine bmwer. I teslaen skjer det så og si hver gang.

 

Alle sier det er stille når de setter seg inn i en el bil fordi de ikke hører motorlyd. Med en gang du kjører hører de veistøyen og snakker ikke mer om saken. De forventer lyd når bilen beveger seg.

Miljøbiler er bygget med tanke på miljø, Tesla er ingen ekte miljøbi,l men en sportsbil som utnytter avgiftshullet el bil politikken har skapt.

Sammenlikner du Tesla med samme gruppe biler er Tesla ikke noe spesielt utmerket på noen andre måter enn en litt raskere akelerasjon fra 0-100.

Tesla redder ikke verden. Tesla er kynisk kapitalisme som gjør at noen skor seg på systemet.

Lenke til kommentar

rillto: Avgiftslettelsene er det for en grunn. Det er samfunnsmessig ønskelig å gå bort fra fossile drivstoff. Ønsket har en prislapp som samfunnet har blitt enig om å betale. Norge er ikke det eneste samfunnet som har et slikt ønske. Tesla driver selvsagt økonomisk. Hva er alternativet? Men de driver økonomisk med en strategi og bakenforliggende ideologi om å elektrifisere bilmarkedet. Jeg ser ikke noe kynisk med det. En ting som er kynisk er andre selskapers motvilje mot endring til det bedre, fordi det er økonomisk risikabelt og kan redusere inntektene. Det er kynisk kapitalisme det!

 

Tesla Roadster er en sportsbil. Model S er en heftig sedan. Model X er en heftig SUV, men det viste du vel? Tesla er mye mer enn bare sportsbilen deres selv om både sedanen og SUVen yter så godt at de kan mistenkes å være sportsbiler i forkledning.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så rart da at flere Tesla eiere betaler masse penger for ekstra støydemping av hjulbuer. Det er nemlig et veldig populært ettermarkedstilbud til disse bilene fordi de etter eiernes egne oppfatninger har mye hjulstøy.

Og du hører merkbar forskjell på 3 db hvis det er samme lyden som sammenliknes.

 

Disse målingene er ikke vektet for frekvens så det kan være lyden av luften som passerer som gir det endelige resultatet, ikke bare dekkstøyen. Den lavfrekvente rumlingen fra store hjul er bare en del av lydbildet, men den delen som skiller seg mest ut for meg som ikke er vant med hjul lyd i E klasse med normale dekk størrelser.

Jo det er noen som gjør det ja, spesielt på de tidligere modellene, de var mindre isolert. Ganske mange som isolerer andre biler også, sånn forøvrig. Men igjen, det er nok kombinasjonen av manglende motorlyd som gjør en mer observant.

 

Jeg sier ikke at 3dB ikke er merkbart, jeg sier bare at det er minimal forskjell. Bare til å skru på en video på youtube av bilstøy det og øke volumet, er ikke store forskjellen. I tillegg er forskjellen vi ser her fra topputgavene av mercedes osv, 520i feks er høyere, 520d også som jeg kommer fra.

 

Nei den er ikke justert for det, men det er jo bare en antagelse. Jeg er også vant med å kjøre e klasse, tar jo taxi endel i jobben, det er somregel mye verre støy både fra vind, vær, dekk og motor. Men igjen, det er bare min mening jeg har ikke noe data på det.

 

Continental har jo kommet med conti silent mer eller mindre pga elbiler, da det er vanlig å bli mer oppmerksom på denne støyen når en ikke har de andre faktorene.

Nye E klasse er en av verdens roligste biler, bare slått av BMW 7 serien. Tesla er ikke en gang på 10 på topp listen.

DB er bare lydtrykk. Hvilken frekvens trykket er på i forhold til ørets følsomhet er også viktig. Jo lavere frekvens jo mindre masete blir lyden siden øret er mest følsomt i mellomregisteret.

Siden jeg har usedvanlig god hørsel er jeg plaget med lyder andre ofte ikke engang oppfatter, slik som den tidligere nevnte hvinelyden i Nissan Leaf.

Kan du ikke bare dele denne listen da? Klart det er andre frekvenser fra.motorene, men det er ikke ekvivalent med at alle oppfatter de som deg. For min del er det mye deiligere enn kaklingen fra vanlige motorer. Jeg har aldri hatt.noen si «herregud så stille det er» i noen av mine bmwer. I teslaen skjer det så og si hver gang.

Alle sier det er stille når de setter seg inn i en el bil fordi de ikke hører motorlyd. Med en gang du kjører hører de veistøyen og snakker ikke mer om saken. De forventer lyd når bilen beveger seg.

Miljøbiler er bygget med tanke på miljø, Tesla er ingen ekte miljøbi,l men en sportsbil som utnytter avgiftshullet el bil politikken har skapt.

Sammenlikner du Tesla med samme gruppe biler er Tesla ikke noe spesielt utmerket på noen andre måter enn en litt raskere akelerasjon fra 0-100.

Tesla redder ikke verden. Tesla er kynisk kapitalisme som gjør at noen skor seg på systemet.

Det kommer frem når.bilen er i bevegelse.

 

Og hva med den listen?

 

Klart de ikke redder verden, de forbedrer den.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Så rart da at flere Tesla eiere betaler masse penger for ekstra støydemping av hjulbuer. Det er nemlig et veldig populært ettermarkedstilbud til disse bilene fordi de etter eiernes egne oppfatninger har mye hjulstøy.

Og du hører merkbar forskjell på 3 db hvis det er samme lyden som sammenliknes.

 

Disse målingene er ikke vektet for frekvens så det kan være lyden av luften som passerer som gir det endelige resultatet, ikke bare dekkstøyen. Den lavfrekvente rumlingen fra store hjul er bare en del av lydbildet, men den delen som skiller seg mest ut for meg som ikke er vant med hjul lyd i E klasse med normale dekk størrelser.

Jo det er noen som gjør det ja, spesielt på de tidligere modellene, de var mindre isolert. Ganske mange som isolerer andre biler også, sånn forøvrig. Men igjen, det er nok kombinasjonen av manglende motorlyd som gjør en mer observant.

 

Jeg sier ikke at 3dB ikke er merkbart, jeg sier bare at det er minimal forskjell. Bare til å skru på en video på youtube av bilstøy det og øke volumet, er ikke store forskjellen. I tillegg er forskjellen vi ser her fra topputgavene av mercedes osv, 520i feks er høyere, 520d også som jeg kommer fra.

 

Nei den er ikke justert for det, men det er jo bare en antagelse. Jeg er også vant med å kjøre e klasse, tar jo taxi endel i jobben, det er somregel mye verre støy både fra vind, vær, dekk og motor. Men igjen, det er bare min mening jeg har ikke noe data på det.

 

Continental har jo kommet med conti silent mer eller mindre pga elbiler, da det er vanlig å bli mer oppmerksom på denne støyen når en ikke har de andre faktorene.

Nye E klasse er en av verdens roligste biler, bare slått av BMW 7 serien. Tesla er ikke en gang på 10 på topp listen.

DB er bare lydtrykk. Hvilken frekvens trykket er på i forhold til ørets følsomhet er også viktig. Jo lavere frekvens jo mindre masete blir lyden siden øret er mest følsomt i mellomregisteret.

Siden jeg har usedvanlig god hørsel er jeg plaget med lyder andre ofte ikke engang oppfatter, slik som den tidligere nevnte hvinelyden i Nissan Leaf.

Kan du ikke bare dele denne listen da? Klart det er andre frekvenser fra.motorene, men det er ikke ekvivalent med at alle oppfatter de som deg. For min del er det mye deiligere enn kaklingen fra vanlige motorer. Jeg har aldri hatt.noen si «herregud så stille det er» i noen av mine bmwer. I teslaen skjer det så og si hver gang.
Alle sier det er stille når de setter seg inn i en el bil fordi de ikke hører motorlyd. Med en gang du kjører hører de veistøyen og snakker ikke mer om saken. De forventer lyd når bilen beveger seg.

Miljøbiler er bygget med tanke på miljø, Tesla er ingen ekte miljøbi,l men en sportsbil som utnytter avgiftshullet el bil politikken har skapt.

Sammenlikner du Tesla med samme gruppe biler er Tesla ikke noe spesielt utmerket på noen andre måter enn en litt raskere akelerasjon fra 0-100.

Tesla redder ikke verden. Tesla er kynisk kapitalisme som gjør at noen skor seg på systemet.

Det kommer frem når.bilen er i bevegelse.

 

Og hva med den listen?

 

Klart de ikke redder verden, de forbedrer den.

 

Listen var din egen mener jeg.  Ja de reduserer nox utslippene i byer, men de virvler opp mye svevestøv med de store hjulene.

Men el biler generelt er ikke subsidiert for å gi bedre byluft. De er subsidiert for angivelig å redde oss fra den fæle stygge co2en.

Lenke til kommentar

 

 

Listen var din egen mener jeg.  Ja de reduserer nox utslippene i byer, men de virvler opp mye svevestøv med de store hjulene.

Men el biler generelt er ikke subsidiert for å gi bedre byluft. De er subsidiert for angivelig å redde oss fra den fæle stygge co2en.

 

 

Den listen ja, topp 10 virket ikke når jeg lenket til den. 

 

Elbiler har somregel veldig små hjul, og Tesla har ikke noe særlig breie hjul heller. På min tidligere bmw var de breiere. 

De er subsidiert for å nå mål satt av feks EU. 

Lenke til kommentar

 

 

Listen var din egen mener jeg.  Ja de reduserer nox utslippene i byer, men de virvler opp mye svevestøv med de store hjulene.

Men el biler generelt er ikke subsidiert for å gi bedre byluft. De er subsidiert for angivelig å redde oss fra den fæle stygge co2en.

 

 

Den listen ja, topp 10 virket ikke når jeg lenket til den. 

 

Elbiler har somregel veldig små hjul, og Tesla har ikke noe særlig breie hjul heller. På min tidligere bmw var de breiere. 

De er subsidiert for å nå mål satt av feks EU. 

 

Tesla har veldig breie hjul.  3/4 av norsk strømforbruk kom fra ikke fornybare kilder. Elbil på kullkraft er verre enn bensinbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...