Gå til innhold

Til dere som bruker GNU/Linux som hovedoperativsystem, hvilken distro bruker dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, det koster og være linuxbruker, man har blitt litt for gammel til og finne gleden i og sitte ei hel helg for og få en ny drittprinter til og nesten fungere slik den skal ;)

 

Nå bruker jeg mye Linux av den enkle grunn at det fungerer så bra, med støttet HW så er det ikke lange stunden og få en boks opp og gå med f.eks *buntu eller noen av de andre store distroene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Selv vil jeg fraråde Fedora.

Å frafråde en distro uten noen som helt form for begrunnelse har fryktelig liten verdi. Kan du utdype hvorfor Fedora er et dårlig valg?

 

Ja, det kan jeg. Min opplevelse er at maskinvarestøtten er dårligere enn andre distroer jeg har prøvd, at distroen er kranglete for viderekomne å ordne opp i og lite fleksibelt i forhold til manuelle løsninger, pluss at Fedora gjengen er skrekkelig uhyggelige (fiendlige) folk hvis man spør dem om ting.

Lenke til kommentar

Kubuntu har KDE, ett poeng med Ubuntu og Fedora er jo at endel ikke fri programvare støtter disse to.

Og når det kommer til hw kjøper man Linux vennlige produkter, det er en av de offrene man må gjøre skal man ha en mest mulig smertefri opplevelse.

 

KDE kan da kjøre i alle OS men ikke altid like vellykket mht utseende, og det er kjipt. Spesielt mye rot etter at GTK3 og plasma 5 kom virker det som.

 

Linux vennlig hardware, dvs godt støttet av produsenten, skulle jeg ønske ble merket, som et "badge of honor" produsentene imellom, men siden det neppe vil skje så hadde jeg bare handlet hardware på vanlig måte, for min erfaring sålangt er at ivertfall i ubuntu/linux mint så funker det stort sett nesten uansett hva det er.

 

Men det er MIN erfaring, ikke sikkert DIN er den samme.

Lenke til kommentar
Ja, det kan jeg. Min opplevelse er at maskinvarestøtten er dårligere enn andre distroer jeg har prøvd, at distroen er kranglete for viderekomne å ordne opp i og lite fleksibelt i forhold til manuelle løsninger, pluss at Fedora gjengen er skrekkelig uhyggelige (fiendlige) folk hvis man spør dem om ting.

Husker jeg skulle installere oppdaterte Nvidia-drivere på en Ubuntu-maskin, da driveren i Ubuntu sitt pakkesystem var for gammel. Det var en smertefull opplevelse.

Lenke til kommentar

Det meste kan fixes til og fungere, men skal en kjøpe HW så bør en sjekke nøye, ting har blitt uendelig mye bedre enn for 10 år siden så det går rett veg.

 

Fedora er vel kanskje mest for de som vil se hvor Linux giganten RedHat går med sin utvikling.

 

Selv har jeg tenkt og nerde litt her med en Fedora Server og se om jeg finner noe gøy og bruke den til.

Lenke til kommentar

Fedora er ikke bare for de som ønsker å følge Red Hat. Det er slik at Fedora er en av distroene som ligger tettest opptil upstream kode. Altså at det gjøres helt minimalt med patching av programmer som pakkes til Fedora, og du får dermed progamvaren slik utvilkeren ønsker at den skal være. På den måten kan Fedora kjapt tilby det nyeste som finnes av programvare, og de pusher også utviklerene av de fleste programmer ved at de krever bugfixer implementert direkte i upstream kodebase. På den måten er Fedora både ny og frisk, og har stor påvirkningsevne.

 

Det er riktig at Fedora er bleeding edge, men det er ikke sånn at pakker pushes automatisk uten testing. Fedora har et av de mest profesjonelle og strømlinjeformede systemene for kontinuerlig kvalitetssikring av pakker. Hvis du kjører en utradisjonell kombinasjon av programvare kan du sikkert møte problemer, men stort sett er alt helt fint. I nær fremtid (Fedora 25) vil Fedora bli den første store distroen som tilbyr Wayland som default system som i stedet for X. Dette er selvfølgelig litt risikabelt, men dette er en endring som har blitt testet i over et år internt i Fedora. Og jeg synes Fedora fortjener kudos for å stå helt fremst i utrullingen av erstatningen til eldgamle X.

 

"Maskinvarestøtte" er også et litt ullent begrep. Siden Fedora er bleeding edge, betyr det at du veldig fort får tilgang til aller nyeste kernel, X.org, etc. Dermed ligger alt til rette for at maskinvare som har åpne drivere vil fungere bedre på Fedora enn andre distroer med tregere release-syklus. Men jeg kjenner ikke til statusen på properitære 3.-parts-drivere siden jeg holder meg unna sånt.

Lenke til kommentar

Fedora er ikke bare for de som ønsker å følge Red Hat. Det er slik at Fedora er en av distroene som ligger tettest opptil upstream kode. Altså at det gjøres helt minimalt med patching av programmer som pakkes til Fedora, og du får dermed progamvaren slik utvilkeren ønsker at den skal være. På den måten kan Fedora kjapt tilby det nyeste som finnes av programvare, og de pusher også utviklerene av de fleste programmer ved at de krever bugfixer implementert direkte i upstream kodebase. På den måten er Fedora både ny og frisk, og har stor påvirkningsevne.

 

Det er riktig at Fedora er bleeding edge, men det er ikke sånn at pakker pushes automatisk uten testing. Fedora har et av de mest profesjonelle og strømlinjeformede systemene for kontinuerlig kvalitetssikring av pakker. Hvis du kjører en utradisjonell kombinasjon av programvare kan du sikkert møte problemer, men stort sett er alt helt fint. I nær fremtid (Fedora 25) vil Fedora bli den første store distroen som tilbyr Wayland som default system som i stedet for X. Dette er selvfølgelig litt risikabelt, men dette er en endring som har blitt testet i over et år internt i Fedora. Og jeg synes Fedora fortjener kudos for å stå helt fremst i utrullingen av erstatningen til eldgamle X.

 

"Maskinvarestøtte" er også et litt ullent begrep. Siden Fedora er bleeding edge, betyr det at du veldig fort får tilgang til aller nyeste kernel, X.org, etc. Dermed ligger alt til rette for at maskinvare som har åpne drivere vil fungere bedre på Fedora enn andre distroer med tregere release-syklus. Men jeg kjenner ikke til statusen på properitære 3.-parts-drivere siden jeg holder meg unna sånt.

 

uansett, min erfaring med fedora og opensuse, er at begge sikkert er fine systemer når de er installert, problemet er å få det installert i det heletatt... ingen av de ville installeres på min maskin sist jeg prøvde. jeg er heller ikke den som gidder sitte og google i timevis for å få printere o.l til å fungere sånn jeg måtte i manjaro (siden jeg aldri har fått lagt inn fedora så aner jeg ikke åssen det er sånn sett, men opensuse har jeg kjørt før og det kjørte veldig bra). men jeg lurer jo litt når både fedora og opensuse kommer fra store selskaper i linuxmiljøet og ikke klarer en like bra jobb som f.eks linux mint (hvor mye penger det er bak ubuntu linux mint bygger på vet jeg ikke men her snakker vi om en millionær som begynte med linuxutvikling på eget initiativ, linux mint er drevet mer eller mindre idealistisk, mao. uten noe stort selskap bak seg)

 

det som altid har fungert når annet har feilet har vært ubuntu og linux mint. linux mint har hatt mindre bugs og kjørt bedre enn ubuntu, ergo har jeg altid endt opp med linux mint, og jeg er ikke den eneste om jeg skal tro det jeg leser på nett.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

"Alle" har en eller annen historie om at "distro X" har feilet. So what? Det er ikke et godt datagrunnlag for å si noe om hvorvidt "distro X" er bedre eller dårligere enn "distro Y". Googling er heller ikke et godt datagrunnlag - du vil alltid få en bias i forhold til de som har problemer (de aller fleste gidder ikke å skrive noe dersom alt virker).

Hver enkelt persons erfaringer er relevant for ham eller henne, men for alle andre er det "bare" en enkelt "sample" i et datagrunnlag. Skal du få en skikkelig måling trenger du tusen eller ti tusen "samples"...

Lenke til kommentar

"Alle" har en eller annen historie om at "distro X" har feilet. So what? Det er ikke et godt datagrunnlag for å si noe om hvorvidt "distro X" er bedre eller dårligere enn "distro Y". Googling er heller ikke et godt datagrunnlag - du vil alltid få en bias i forhold til de som har problemer (de aller fleste gidder ikke å skrive noe dersom alt virker).

Hver enkelt persons erfaringer er relevant for ham eller henne, men for alle andre er det "bare" en enkelt "sample" i et datagrunnlag. Skal du få en skikkelig måling trenger du tusen eller ti tusen "samples"...

 

helt riktig det, men min erfaring med linux som desktop os stemmer godt overens med inntrykkene jeg får når jeg leser om linux, for når jeg titter på tester av linuxdistroer (som jeg ofte gjør) så er bildet jeg får veldig likt mine egne inntrykk, som minner mye om det som står her:

 

https://www.linux.com/news/best-linux-distros-2016

 

IGJEN anbefales linux mint.... Og du kan se tester på dinside, itavisen, innlegg på forum eller liknende.. hvilken favoritt er det som går igjen? linux mint... evt ubuntu.

 

Og det er som desktop os for jobb eller hjemmebruk jeg er interessert i linux og baserer mine erfaringer på, ikke som server e.l. Det er også linux til den bruken jeg bruker linux folk flest som er på forum som dette og leser om linux er interessert i det for, altså som et fullverdig alternativ til osx eller windows. Og jeg kan si at det faktisk gjør jobben helt greit og at jeg foretrekker linux foran windows som et rent desktop os. Senest for et par timer siden fikk jeg et oppdateringsvarsel fra copy handler (for å overføre store filer over nettverk) og iforigår gikk jeg igjennom systemet med malware bytes som fant endel rusk, bl.a pga sånne irriterende småting hele tia i windows er linux mye mer behagelig i bruk. Cinnamon har enda litt stabilitetsproblemer så vil du ha et dønn solid linuxsystem hadde jeg kanskje heller valgt linux mint mate. Linux mint KDE kjenner jeg ikke så godt til men det er et annet alternativ.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

"Maskinvarestøtte" er også et litt ullent begrep. Siden Fedora er bleeding edge, betyr det at du veldig fort får tilgang til aller nyeste kernel, X.org, etc. Dermed ligger alt til rette for at maskinvare som har åpne drivere vil fungere bedre på Fedora enn andre distroer med tregere release-syklus. Men jeg kjenner ikke til statusen på properitære 3.-parts-drivere siden jeg holder meg unna sånt.

 

Kan du anbefale et trådløst kort eller en laptop med et trådløst kort som fungerer uten tredjeparts drivere (eller i dette tilfellet Firmware)?

 

Jeg skulle ønske det var mulig. Personlig kan jeg anbefale bærbare maskiner som bruker Intel HD grafikk, hvis drivere er integrert i Linux kjernen, altså, uten behov for tredjepartsdrivere.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

"Maskinvarestøtte" er også et litt ullent begrep. Siden Fedora er bleeding edge, betyr det at du veldig fort får tilgang til aller nyeste kernel, X.org, etc. Dermed ligger alt til rette for at maskinvare som har åpne drivere vil fungere bedre på Fedora enn andre distroer med tregere release-syklus. Men jeg kjenner ikke til statusen på properitære 3.-parts-drivere siden jeg holder meg unna sånt.

 

Kan du anbefale et trådløst kort eller en laptop med et trådløst kort som fungerer uten tredjeparts drivere (eller i dette tilfellet Firmware)?

 

Jeg skulle ønske det var mulig. Personlig kan jeg anbefale bærbare maskiner som bruker Intel HD grafikk, hvis drivere er integrert i Linux kjernen, altså, uten behov for tredjepartsdrivere.

 

 

jeg kjøpte et nytt wifi kort til min stasjonære på ebay nylig og det fungerte av seg selv med engang jeg dyttet det inn under linux mint. Det var et qualcomm chipset på det.

Lenke til kommentar

Kan du anbefale et trådløst kort eller en laptop med et trådløst kort som fungerer uten tredjeparts drivere (eller i dette tilfellet Firmware)?

 

Jeg skulle ønske det var mulig. Personlig kan jeg anbefale bærbare maskiner som bruker Intel HD grafikk, hvis drivere er integrert i Linux kjernen, altså, uten behov for tredjepartsdrivere.

Jeg holder meg til Intel-WiFi for å være på den sikre siden. Også dobbeltsjekker jeg mot f.eks kernel.org (entry-point for WiFi generelt) for å se om kortet er støttet, og om firmware er godt inkludert i kernel-systemet. Der får jeg også info om hvilken kernel jeg trenger, og hvilken firmware jeg trenger. Her er det også nyttig at Fedora ligger tett opptil upstream.

 

Når jeg snakker om properitære 3.parts-drivere, sikter jeg til drivere som blir liggende utenfor kernel økosystemet. Det er disse jeg holder meg unna. Selv om firmware-filer fra Intel strengt tatt er properitære også, så er de såpass godt integrert i økosystemet at du ikke legger merke til dem (med mindre du kjører Debian). Firmware for de fleste Intel-WiFi-kort følger allerede med Fedora-installasjonen. Jeg la nettopp inn F25-beta i en virtuell maskin for å sjekke hva som følger med, og de aller fleste er allerede der. Du finner en liste over tilgjengelige firmware i standard-repoet her, og en generell firmware-wiki her. Generelt sett er alle policyer og utviklingsprosedyrer godt dokumentert og strukturert i Fedora, noe som gjør det relativt enkelt å finne ut hva som fungerer og ikke.

 

Edit: Så min konservative og Linux-vennlige anbefaling for en laptop er: Intel CPU, Intel GPU, Intel WiFi, Intel NIC og en dugelig SSD (enten SATA eller M2/NVMe). Og når du putter dette inn i 12" eller 14" innpakning sitter du igjen med stort sett bedriftmodeller (ThinkPad, HP EliteBook, Dell Latitude, etc.). Der har du min anbefaling.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...