Gå til innhold

Til dere som bruker GNU/Linux som hovedoperativsystem, hvilken distro bruker dere?


Anbefalte innlegg

På hjemmedesktop regner jeg med han mente, ikke server og større utrullinger. Forskjellige bransjer.

 

nettopp ... hvis han andre her har en annen distro han heller vil anbefale som desktop for en ny bruker er han velkommen til å foreslå det... men spar deg for debian eller arch linux, ingen er dårlige linuxdistroer men alt til sin bruk og alle her inne vet hvorfor en ny desktopbruker burde styre unna disse. debian har visstnok blitt bedre men jeg har hatt en veldig "røff" opplevelse i debian når jeg har brukt det før (dvs, her mangler det ting).. manjaro, som selv om er en lekker desktop, har jeg klart og tydelig sagt hvorfor jeg ikke ville anbefalt foran linux mint her før. det dukker opp problemer i mindre polerte distroer som manjaro, debian etc en nybegynner vil slite med... linux mint er så polert at alle hinder en ny bruker vil få, mer eller mindre er pusset bort, det er derfor jeg kaller linux mint "bransjestandard". for meg har det tatt brukervennligheten enda et skritt videre fra ubuntu.

 

min opplevelse av linux mint er at du kommer til dekket bord når du har det installert. og hva mener jeg med "dekket bord"? Jo f.eks høyreklikk på en katalog for root aksess hvis det butter mht å kopiere til eller fra en eller annen låst katalog, "disks" verktøyet som er helt genialt hvis du skal montere en harddisk inn i en katalog, forandre filsystem e.l, ntfs støtte og sånne selvfølgeligheter på plass og du finner lett windowsdiskene dine, printere og scannere legges inn automatisk, bugs jeg oppdager i ubuntu har på mystisk vis blitt borte i linux mint, støtte for alle mulige lyd og film-format er såklart på plass etc. ting en ny bruker vil irritere seg over eller føler mangler i andre distroer er enkelt og greit luket vekk i linux mint. DERFOR er linux mint "bransjestandard" i mine og etter hva jeg kan se rundt på nettet, de fleste andre linuxbrukeres øyne.

 

det eneste jeg har klaget på som jeg føler enda mangler "polering" er sambasystemet som jeg har nevnt før her og noe små bugs som enda henger igjen bl.a på visning av KDE programmer som kdenlive og kde connect.. noe annet kommer jeg ikke på nå.. med vulkan og et bibliotek med spill på steam som begynner å bli rimelig solid, snappy pakker etc så tror jeg linux mint og andre linux distroer som manjaro etterhvert faktisk kan ende opp med å bli bedre desktop alternativer for massene der ute enn det windows og osx er nå, også faktisk på brukervennlighet. det er ikke mye som skal til nå for å løfte linux dit.

Endret av marius77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplever så mye plagsomme bugs med Ubuntu 16.04 at jeg har revertert til windows foreløpig. Har som regel dualboot uansett, men sjelden jeg booter inn i ubuntu lengre... Tenkte å prøve Mint når jeg gidder.

 

nettopp det jeg også opplevde, derfor la jeg inn linux mint 18 istedet, og det har fungert fint.

Lenke til kommentar

Typisk "Linux-tråd".

Ingen kan krangle som Linux-nørder, men tråden er "gull" den.

Fikk meg til å leke litt med Linux Mint i VMWare.

Ser jo grei ut den.

:)

 

Det er ikke den peneste distroen, men skal du ha noe som faktisk fungerer uten at det dukker opp et eller annet irriterende problem du må google en time for å løse eller en eller annen bug, så er av alle jeg har prøvd linux mint den beste.

Lenke til kommentar

Ubuntu er vel det greieste og starte med, masse info og guider samt endel 3 parts software forholder seg til Ubuntu, har brukt Ubuntu som desktop OS i årevis og er fornøyd.

 

Hva slags bugs er det med 16.04?

 

Funderer og prøve ut Fedora igjen, det var i Redhat jeg begynnte med RedHat Linux 5 en gang for lenge siden.

Lenke til kommentar

 

Opplever så mye plagsomme bugs med Ubuntu 16.04 at jeg har revertert til windows foreløpig. Har som regel dualboot uansett, men sjelden jeg booter inn i ubuntu lengre... Tenkte å prøve Mint når jeg gidder.

Jeg tenkte å oppgradere, hva er det du opplever?

 

 

Særlig at video i Chromium er så elendig som nå er noe som gjør det vanskelig, er mange som syter, men ingen av 'fixene' har egentlig gjort det OK for min del, er alltid en eller annen bivirkning som er nesten like jævlig.

Enten at hele greia blinker, at du har enorm lag ved scrollin, og maskinen puster som et uvær. 

 

Har installert Mint, foreløpig ikke noen store problemer, men ser kanskje ut som jeg heller skulle kjøpt meg Lenovo...

Lenke til kommentar

testet forresten manjaro deepin i virtualbox for noen dager siden

 

manjaro deepin var rålekker... det som er litt synd her er at de mixer en rolling release (med en ganske "vanskelig" oppdateringsprosedyre hvor du må vite litt om hva som skjer under panseret) med en veldig brukervennlig og lekker desktop, men som mangler ting avanserte brukere vil ha som f.eks en mer avansert filmanager etc.

 

deepin har jeg uansett stor tro på kan bli noe, en slags linux svar på osx, om de la det oppå et enklere system som f.eks linux mint, som er veldig lettvindt å vedlikeholde med graderinger av oppdateringspakker etc, men da skulle jeg og ønske endel apper som kopete, kde-connect og kdenlive ble portet til gtk og fikk "deepin utseende" noe som neppe skjer. gjorde de det hadde de jo i prinsippet hatt en full gratis pakke for strengt tatt alt.. linux har mye geniale premium-apper men noe kjører qt (kde) og noe kjører gtk og det gjør det litt vrient å få god flyt inn i en pen desktop..

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Mye som ser fint ut og har mye bra i seg av div minidistroer, problemet er ofte at de er små, kanskje har svært få utviklere og er sårbare for at folk dropper ut, selv ganske store prosjekter har dette problemet.

 

Kubuntu er jo en svært brukervennlig sak, antagelig lettere for Windowsbrukrere og forstå enn Ubuntu og man er inne i varmen hos en av de "store" distroene.

 

Det er en ting som letter endel for Linux og det er at mye i dag er i skya og alt du trenger er en nettleser, en av de virkelig vanskelige tingene var regnskap og fakturaprogrammer, nå er det i skya og fungerer selvsagt flott uansett OS så lenge man har en moderne browser.

Skytjenester har også sørget for at viljen til og bruke penger på og utvikle kommersielle programmer for en så liten aktør som linux på desktopen er vel omtrent null, hver fall så lenge vi snakker og typiske programmer rettet mot privatmarkedet.

 

Men det spiller liten rolle, linux er OSet som bærer verden og har knust all motstand, lurer på hvor mange linuxkjerner en vanlig normann kommer i kontakt i løpet av en dag, det er ikke få.

Lenke til kommentar

Ubuntu er vel det greieste og starte med, masse info og guider samt endel 3 parts software forholder seg til Ubuntu, har brukt Ubuntu som desktop OS i årevis og er fornøyd.

 

Hva slags bugs er det med 16.04?

 

Funderer og prøve ut Fedora igjen, det var i Redhat jeg begynnte med RedHat Linux 5 en gang for lenge siden.

Nei. Ubuntu er faktisk litt mer kronglete enn andre distribusjoner. Om du snakker maskinvarestøtte, enkel installasjon og enkelt å bruke for nybegynnere kan jeg anbefale Mageia. Kan også anbefale Manjaro varmere enn Ubuntu.

 

Mange GNU/Linux distribusjoner har god maskinvarestøtte. Fordelen med Mageia er at den også har omtrent like mange pakker tilgjengelig som Ubuntu. Manjaro har litt mindre.

 

Alle programmer er støttet i GNU/Linux uavhengig av distribusjon, men mange distribusjoner har pakkehåndteringsprogrammer som inkluderer en hel del pakker som du kan installere uten kunnskap. Distribusjonene med flest tilgjengelige pakker er Debian, Ubuntu, Mageia, Fedora, SuSE m.fl.

 

Selv vil jeg fraråde Fedora.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg ville heller anbefalt Mint for begynnere. Jeg bruker selv antergos. Har brukt Manjaro før og det var mye fikling for å få printeren til å fungere. I mint gikk det lett som en lek. Syns Mint er lettere enn Ubuntu og man slipper Unity desktop. Xfce, cinnamon og Kde er mer likt Windows. Vet Ubuntu kan laste ned ned disse men fortsatt en nybegynner vil bare bli anbefalt Ubuntu å laste det ned så poenget mitt står håper jeg xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...