Gå til innhold

Til dere som bruker GNU/Linux som hovedoperativsystem, hvilken distro bruker dere?


Anbefalte innlegg

arch stock er veldig knotete og ikke noe for en nybegynner må presiseres, men det har kjørt veldig raskt og fint så det er et fint system, bare vanskelig å sette opp.

 

linux mint for folk flest, arch for ekspertene. jeg synes arch (mitt valg var da manjaro som i det minste er et forsøk på å forenkle arch) var for knotete å sette opp skrivere/scannere i og er ikke noe ekspert, så jeg er fornøyd med linux mint der mer eller mindre alt skjer automatisk. det dukker først opp typiske linux-utfordringer hvis du skal sette det opp som server i en eller annen sammenheng men selv det har gått ganske greit her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vokste opp med DOS, men har ikke så mye erfaring med Linux, og må bruke Google mye, men til tross så er det ikke noe problem å installere Arch. Skjønner ikke helt hva som skal være så vanskelig, men det er jo lett å si hvis man greier det fint selv.

 

Brukte denne guiden sist: https://www.howtoforge.com/tutorial/how-to-install-arch-linux-with-full-disk-encryption/ sist. Easy pie! Eneste som mangler i den guiden er oppsett for Norsk tastatur, men den offisielle guiden er meget bra også. Likte ikke xfce4, så fant en guide for å installere Cinnamon. Har gjort det før, men husker ikke sånt.

 

Er "vanilla-følelsen" som jeg elsker. Ingen som har bestemt hvilke programmer som skal være forhåndsinstallert!

Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig, om du er i stand til å følge en brukerveiledning og kunne Google, men erfaring kommer godt med også.

 

men gidder folk flest det? jeg er ikke typen som har ork/tålmodighet til å sitte å konfigurere arch fra bunn av, jeg finner det verken interessant eller særlig givende og ser ikke helt hva jeg får ut av det. Jeg vil ha et OS jeg kan installere og ha oppe og kjøre på en halvtime hvor jeg er fornøyd med det som er installert fra standard av og har alt ekstra jeg evt trenger lett tilgjengelig via nedlasting i et appstore liknende program med beskrivelse rating osv av programvare, og ingen har klaret den jobben bedre enn linux mint 18. windows er faktisk mer tidkrevende å sette opp og bruke, mht drivere, oppdateringer og sikkerhet, i linux går dette her av seg selv og så og si all software er tilgjengelig gratis, dvs ikke noe behov for å hente ned piratprogram eller betale for noe og kjøre individuelle oppdateringer på det. 

 

så at det er enkelt og driftssikkert var faktisk grunnen til at jeg gikk til linux, og jeg tror og mange andre søker seg dit av samme grunn, og er det grunnen til at du går til linux så er ivertfall ikke arch riktig sted å begynne. arch er for de spesielt interesserte, det spiller ingen rolle om dere mener det er "lett" og "bare å bruke google", det at du må google rundt etter løsninger er akkuratt hvorfor jeg styrer unna det fordi jeg vil det skal være lettest mulig å forholde seg til. jeg vokste også opp med DOS og er sjeleglad for at den tidsæraen er forbi, men mange har aldri engang vært borte i det.

 

skal linux noen gang bli noe massene tar ibruk så må det være et system som likner linux mint, dvs enkelt, god støtte for all slags hardware og med mye god programvare.

Endret av marius77
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Folk som bruker Arch er også folk som gidder å fikle med Linux. Jeg er litt over det stadiet nå, så jeg kjører en løsning som er ment til å kunne fungere hver dag for å dekke mine behov. Jeg har fortsatt Arch installert på noen av maskinene jeg har for moroskyld, og jeg liker egentlig godt Arch for hva det er.

 

Men Linux er tross alt et leketøy for mange, så det at de begynner med Arch overrasker meg ikke. Hvis du har tålmodighet til å leke med Arch så er du allerede godt i gang med Linux, og det er stort sett bare nedoverbakker etter du har kommet deg over "Arch stadiet".

Lenke til kommentar

Folk som bruker Arch er også folk som gidder å fikle med Linux. Jeg er litt over det stadiet nå, så jeg kjører en løsning som er ment til å kunne fungere hver dag for å dekke mine behov. Jeg har fortsatt Arch installert på noen av maskinene jeg har for moroskyld, og jeg liker egentlig godt Arch for hva det er.

 

Men Linux er tross alt et leketøy for mange, så det at de begynner med Arch overrasker meg ikke. Hvis du har tålmodighet til å leke med Arch så er du allerede godt i gang med Linux, og det er stort sett bare nedoverbakker etter du har kommet deg over "Arch stadiet".

 

jada, arch har sin rolle ... men jeg bruker faktisk ikke linux som leketøy men som eneste installerte OS på desktop maskinen, altså som et seriøst arbeidsverktøy hvor bruk bl.a er å redigerer websider, dokumenter og lage grafikk ved siden av surfing chatting og annen underholdning. I tillegg er den server på hjemmenettverket og så fort nvidia kortet er henta, til litt spilling.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Nei jeg sier at det finnes andre folk som bruker Linux som et leketøy og ikke bryr seg så mye om å ha et fungerende system. Det kan til og med være hoved OS, med Windows som backup om ting går galt.

 

Hver distro har sitt bruk, og om newbies vil begynne med Arch så synes jeg bare at det er flott, gitt at de vet hva det innebærer.

Lenke til kommentar

Alle har jo sin personlige inngang til Linux som er med på å forme deres valg.

 

Noen ønsker nye utfordringer og å lære Linux. De har kanskje høyere krav til seg selv og valg av Distro. Som dere nevner så kan Arch skreddersys helt i fra bunnen av og opp. Noen ønsker kanskje spesial distroer, andre vil ha stabile distroer, noen ønsker vakre distroer, lettvekter distroer er vel også populært osv.... Det er jo heile Linux sjarmen etter min mening.

 

Personlig ønsket jeg, som mange andre tror jeg, kun å evakuere bort i fra et langvarig Windows helvete som bare har skapt frustrasjon, treige maskiner og alt annet som dere godt kjenner til. Så for min del er jeg fornøyd med .deb baserte distroer siden jeg personlig har hatt mest suksess med å faktisk få det til og å klare å tilpasse et Distro som har det jeg trenger.

 

Samtidig så frister det hele tiden å installere Fedora, Manjaro, Apricity, Sabayon osv.... bare sånn for gøy :)  Men jeg vender alltid tilbake til de "beste, etter min mening" .deb baserte distroene. Fordi de hele tiden funker og gir meg det jeg trenger. Så jeg er litt Rema 1000 fyr - Det enkle er ofte det beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle har jo sin personlige inngang til Linux som er med på å forme deres valg.

 

Noen ønsker nye utfordringer og å lære Linux. De har kanskje høyere krav til seg selv og valg av Distro. Som dere nevner så kan Arch skreddersys helt i fra bunnen av og opp. Noen ønsker kanskje spesial distroer, andre vil ha stabile distroer, noen ønsker vakre distroer, lettvekter distroer er vel også populært osv.... Det er jo heile Linux sjarmen etter min mening.

 

Personlig ønsket jeg, som mange andre tror jeg, kun å evakuere bort i fra et langvarig Windows helvete som bare har skapt frustrasjon, treige maskiner og alt annet som dere godt kjenner til. Så for min del er jeg fornøyd med .deb baserte distroer siden jeg personlig har hatt mest suksess med å faktisk få det til og å klare å tilpasse et Distro som har det jeg trenger.

 

Samtidig så frister det hele tiden å installere Fedora, Manjaro, Apricity, Sabayon osv.... bare sånn for gøy :)  Men jeg vender alltid tilbake til de "beste, etter min mening" .deb baserte distroene. Fordi de hele tiden funker og gir meg det jeg trenger. Så jeg er litt Rema 1000 fyr - Det enkle er ofte det beste.

 

spot on... debian baserte distroer (linux mint går jo i den kategorien) er og der jeg liker meg.. det er noen år siden nå som jeg la inn linux mint på min første laptop, det var vel kanskje faktisk første eller andre releasen av linux mint og det virket så bra at jeg beholdt det og kjørte det i 4 år... jeg var strålende fornøyd med systemet og savnet ingenting, bortsett fra at den gangen var flash under linux og youtube en kilde til irritasjon med hakking o.l som ble løst for lenge siden, og dreamweaver har jeg savnet på linux til dags dato (heldigvis kan det kjøres med wine, som betyr at jeg har all programvare jeg trenger). Men utover det funket alt, så fikk jeg en stasjonær med litt sær hardware og da stoppet det og ble windows i flere år, pga spill og dårlig linux støtte (ATI skjermkort, hadde jeg visst hvor elendige ATI / AMD var på å støtte linux den gangen hadde jeg aldri kjøpt det).

 

nylig gikk jeg omsider tilbake til linux da jeg uansett ikke får kjørt nyere spill på den nå gamle stasjonære, og etter mye testing og skuffelser mht andre linux distroer ble det tilslutt linux mint igjen, som kjører veldig bra og som jeg liker bedre enn windows. Hvis jeg hadde sagt de er bedre enn OSX på mac ville jeg nok jugd, men de er ikke langt unna desktopmessig, og nå begynner det å komme mye spill på linux også. Så jeg har omsider fått somlet meg til å kjøpe et brukt nvidia skjermkort som jeg skaffet billig nå som alle "skal" ha det nye hotte 1080-kortet.

 

Så nå har jeg en kul desktop som gjør masse nyttig både som arbeidsverktøy og server til diverse ting, et system som kjører lett på min aldrende maskin, og at det tas som en selvfølge at både programvare og operativsystemet er gratis er herlig befriende, alt oppdateres i en smekk via en dedikert oppdateringsbehandlinger, og jeg kan slippe til den værst tenkelige kløna på maskinen uten å ødelegge noe fordi alt "farlig" er passordbeskyttet :) Buh bye virus, spyware, toolbarer og mas om å installere ms office :)

 

Denne maskinen beholdes forhåpentligvis som familiens hovedpc godt inn i 2020-årene med nåværende oppsett, linux mint 18. Med kdenlive, audacity, handbrake, gimp, rawtherapee, inkscape, libreoffice, filezilla og dreamweaver under wine er alt arbeid jeg trenger en pc til dekket i linux.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mageia!

 

Flott distro, enkel for nybegynnere og fleksibel for "eksperter".

 

For min del holder jeg på å bytte til andre alternativ nå for å kvitte meg med det forferdelige SystemD makkverket. Hvis ikke noe skjer snart kan alle droppe å si hvilken distro de bruker og si de bruker SystemD som jo forsøker å bli et helt eget OS som skal overta styring av alt.

 

Slackware!

Gentoo!

Lenke til kommentar

 

Samtidig så frister det hele tiden å installere Fedora, Manjaro, Apricity, Sabayon osv.... bare sånn for gøy :) 

 

Vil anbefale å teste Manjaro! Super distro. Bruker den ikke mye selv, men har brukt den litt og den fungerer virkelig bra. Raskeste av alle jeg har testet på oppstart på laptopen jeg bruker til daglig. Og den bruker KDE5 (selv foretrekker jeg KDE4 foreløpig.) som er kult i seg selv.

Lenke til kommentar

tja ... syns da ting skjer i ubuntu som er bra.. snappy pakker og unity8 syns jeg virker veldig lovende, da mange klager over utseendet i linux, og du får isolerte installeringer.. unity8 kommer i 16.10 såvidt jeg har skjønt.. gnome 3 ser og veldig bra ut.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

 

Samtidig så frister det hele tiden å installere Fedora, Manjaro, Apricity, Sabayon osv.... bare sånn for gøy :)

 

Vil anbefale å teste Manjaro! Super distro. Bruker den ikke mye selv, men har brukt den litt og den fungerer virkelig bra. Raskeste av alle jeg har testet på oppstart på laptopen jeg bruker til daglig. Og den bruker KDE5 (selv foretrekker jeg KDE4 foreløpig.) som er kult i seg selv.

 

Ja Manjaro er skikkelig lekkert, men som nybegynner så er det viktig å kunne laste ned enten .deb eller .rpm filer. Liker ikke AUR, eller jeg forstår ikke AUR for å si det sånn.

Det er noe med det at man er blitt kjent med Ubuntu først osv.

 

Det virker også som om veldig mange linux brukere liksom sier "Nå har jeg brukt Mint i 5 år", så nå er jeg moden for noe annet som f.eks Arch basert distro. Vel, jeg har kun brukt linux i 1 år og føler at jeg ikke er moden for Manjaro, selv om jeg har lyst.

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar

Manjaro fant ikke skrivere/scannere her, og det var et styr å sette opp... og det er HP ... aldri hatt noe problem med det i andre linux distroer. Siden det er rolling release ble og installasjonen "rotet til" med ny GTK. En del andre ting som jeg tok som en selvfølge var og mer styr i manjaro enn linux mint (husker ikke nøyaktig hva) men ellers virket manjaro som et fint OS. Kjapt og ser fint ut, men pga endel ting jeg savnet fra mint/ubuntu så gikk jeg tilbake dit. Ivertfall linux mint skjønner jeg godt er "bransjestandard" siden det er såpass enkelt å ta ibruk.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...