Gå til innhold

Til dere som bruker GNU/Linux som hovedoperativsystem, hvilken distro bruker dere?


Anbefalte innlegg

KDE er i min formening et desktop miljø som er solid overlegent Gnome. Faktisk vil jeg påstå KDE er det beste desktopmiljøet på markedet. Det tilbyr mest frihet, mest valgfrihet og mest muligheter for tilpasning til egne preferanser. Det er med god margin det mest avanserte desktopmiljøet på markedet.

 

I motsetning til alle som velger tvunget oversimplifisering tilbyr KDE avanserte valg, men tilbyr også mulighet for oversimplifiserte desktopmiljø om folk ønsker dette.

 

Jeg vil derfor helhjertet anbefale alle som søker en GNU/Linux distro om å velge en distro som bruker KDE som desktopmiljø, heller enn Gnome eller eventuelt andre.

 

Gode eksempler på KDE baserte distroer:

- Mageia

http://www.mageia.org/en/

 

- Manjaro

https://manjaro.org/

 

- openSUSE

https://software.opensuse.org/distributions/tumbleweed

 

- Kubuntu

https://kubuntu.org/

 

- Linux Mint KDE

https://www.linuxmint.com/edition.php?id=244 (64bit standard)

https://www.linuxmint.com/edition.php?id=243

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Har brukt Linux som mitt hoved-OS for både jobb og privat bruk siden 1.0.XX-serien av kjerner. Den gangen var det RedHat og distribusjoner utledet fra RedHat som fungerte best for meg. Deretter en evig virrevandring mellom distribusjoner bare fordi. Jeg har tidligere drevet såpass mye med kompilering av kjerner og konfigurasjonsfikling for å få ting til å fungere i miljøene jeg har jobbet med at jeg har gått lei av det, så nå vil jeg ha distribusjoner som gir meg minst mulig motstand, både med tanke på støtte for hardware, god tilgang på programvare og biblioteker, og at det bare skal fungere. Derfor har jeg nå endt opp med Kubuntu for jobb og Mint (med Cinnamon) og MacOS privat. Jeg hater Unity sterkt og intenst, Gnome synes jeg bare er marginalt bedre, så dette legger en sterk føring på hvilke distribusjoner og varianter jeg velger.

 

Av praktiske årsaker skulle jeg gjerne brukt CentOS eller RHEL for jobb, men problemet med disse er at de leveres med versjoner av programvare og biblioteker som er for gamle for min smak. Jeg er bl.a. avhengig av å bruke Python 3.x og diverse biblioteker som brukes til forskningsformål, og der faller RHEL og CentOS gjennom i versjonskappløpet. Jada, jeg kan installere f.eks. Anaconda, men da dukker andre komplikasjoner opp. I tillegg er programvaretilgangen fra pakkebrønnene liten sammenlignet med Ubuntu, og det skaper en del ekstra problemer for meg.

 

Windows tar jeg bare i etter å ha iført meg full hazmat-drakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Python3 fra RedHat software collections er da ikke så ille.

Til helt standard Python er den helt tipp topp, men min erfaring er at du får en del utfordringer med pakkebiblioteket. SCL gir deg et ganske begrenset utvalg av Python-pakker også må du fikse resten selv med PIP. Blandingen av CentOS-pakker og nyere PIP-pakker gir av og til krøll, så du ender opp med å legge inn alt gjennom PIP likevel. Enkelte pakker kan være et herk å installere gjennom PIP siden de innebærer en del kompilering under installasjonen, f.eks SciPy og PyQt. Og siden jeg vil ha Spyder IDE trenger jeg kanskje to forskjellige PyQt.

Alt i alt innebærer SCL en god del manuelt arbeid hvis du vil ha et fyldig utvalg av Python-pakker.

 

Edit: Jeg ser nå at SciPy ligger i repoet til Python36, men poenget mitt står fremdeles. Jeg mener SciPy manglet da jeg forsøkte et halvt år tilbake.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Brukte i3-gaps (i KDE) en liten stund selv, men foretrekker KWin siden mitt tiling behov dekkes av tmux eller terminator. Hvis man ønsker å se på tiling nå burde man dog kanskje vurdere Sway som er wayland kompatibel (noe i3/i3-gaps ikke vil/kan bli såvidt jeg har forstått).

 

http://swaywm.org/

https://github.com/swaywm/sway/issues/2

https://wiki.archlinux.org/index.php/Sway

 

Om noen er nysgjerrig på bruk av andre window managers i KDE se denne posten:
 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=401300&page=1635&do=findComment&comment=23231047

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Kjøpte ny billig PC fra Elkjøp (den til venstre fra HP):

 

https://www.dinside.no/data/pc-duell-i-okonomiklassen/68576422

 

Det ble masser av bugs i forbindelse med Windows 10 oppdatering. Den gjennomførte sikkert 20 automatiske oppdateringer hver gang med en melding om at oppdateringen ikke kan gjennomføres.

 

Jeg installerte så Windows 7 og det var utrolig arbeidskrevende av flere grunner. Først så støttet ikke Windows 7 USB3 slik at jeg måtte modifisere installasjons USB minne til å også inneholde USB3 drivere for å få installasjonen til å starte. Så manglet det alle mulige drivere, og dette ble så hentet inn fra alle mulige websteder, og så kam da dette på plass.

 

Så var det nødvendig med ca 1,2 GB med oppdateringer. Da dette var på plass så kom det fram en melding om at Windows 7 ikke støttet denne generasjonen av Intel prosesorer, og at jeg derfor ikke kunne motta flere sikkerhetsoppdateringer. Denne meldingen om "unsupportet hardware" poppet opp hele tiden og var til stor plage.

 

Så var det å modifisere Windows 7 til å identifisere seg med en annen og eldre prosesortype. Da det omsider var på plass, så lastet den flere sikkerhetsoppdateringer og det hele fungerte faktisk meget bra. 

 

Det fristet imidlertid ikke å gjennomføre de samme arbeidsoperasjonene på nytt. Det var en utrolig krunglete og tungvint jobb som tok meg en lørdag og en søndag, dvs to hele dager.

 

Da det var på plass så skiftet jeg SSD og satte inn en minnepinne for Centos 7 installasjon.

 

Centos 7 kom på plass ganske automatisk og av seg selv på 10-15 minutter, lyd, video og alle funksjoner fungerte.

 

Så testet jeg med en nu Windows 10 innstallasjon. Dette kom da på plass. Litt tregere og med en 5-6 drivere som manglet. Etter litt småfikling så kom da disse også på plass.

 

Konklusjon: For denne PC'en så var det utrolig mye enklere og hurtigere å installere Linux enn å installere Windows.

 

I "gamle dager" så var det jo faktisk motsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg skrev om irriterende skjerm-flikking på laptop med Ubuntu for noen måneder siden. Nå er problemet borte  på min Asus K95VJ med nvidia geforce GT 635M grafikkbrikke!

 

Viftelageret bråkte nesten som en kaffekverv i slutten av november. Jeg bestilte derfor en en ny vifte til laptoppen. Jeg demonterte laptoppen for å ta ut den gamle vifta. Det viste seg at kjølesystemet var tett av støv, slik at bare 10-20 prosent av åpningen under kjølesystemet slapp gjennom luft fra vifta. Jeg fjernet støvet, byttet ut den bråkete vifta med en ny. 

 

Deretter er også skjerm-flikke-problemet borte! Det må derfor ha hengt sammen med varm laptop og mørke farger på skjermen. (Laptoppen er nå blitt svært stillegående og vifta er for det meste i ro.) 

Endret av jo07
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konklusjon: For denne PC'en så var det utrolig mye enklere og hurtigere å installere Linux enn å installere Windows.

 

I "gamle dager" så var det jo faktisk motsatt.

 

Enig: Det er mye enklere å installere linux enn Windows. Videre er det mye enklere å holde en linux-PC oppdatert. 

 

I tillegg er Windows blitt mindre nyttig da gammel Windows software ikke virker. Det er mye plunder for å kjøre gamle programmer og spill i nyere Windows-versjoner, og ofte går det ikke i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Konklusjon: For denne PC'en så var det utrolig mye enklere og hurtigere å installere Linux enn å installere Windows.

 

I "gamle dager" så var det jo faktisk motsatt.

 

Enig: Det er mye enklere å installere linux enn Windows. Videre er det mye enklere å holde en linux-PC oppdatert. 

 

I tillegg er Windows blitt mindre nyttig da gammel Windows software ikke virker. Det er mye plunder for å kjøre gamle programmer og spill i nyere Windows-versjoner, og ofte går det ikke i det hele tatt. 

 

Nja, ikke helt enig i installeringen. Har støtt på en del flere utfordringer ved linux install kontra win10 install.

 

Og hvis det er mye gamle programmer du må bruke, kanskje det er på tide å finne nye. Med gamle programmer følger ofte sikkerhetshull :)

Lenke til kommentar

La oss ikke starte en Windows/Linux diskusjon og ødelegge tråden. Hva som fungerer best kommer helt an på erfaringer, personlige preferanser og hardware. Dessuten er slike diskusjoner soo 90s/00s. 

:) jeg er ikke ute etter å diskutere, jeg bare nevner det. Får vel legge inn litt relevant info også kanskje.

 

Jeg har ish 14 CentOs vm'er som brukes til div.

Grunnen til at det falt på CentOS er mye pga jobb, der jeg er sertifisert i redhat. Så det valget var jo enkelt :)

Jeg skulle ønske jeg brukte linux på min primær pc, men pr nå lar det seg ikke gjøre. Da en av hobby'ene mine er gaming, og Linux er fortsatt et stykke etter på den fronten. Jeg har tho linux på laptop, og stue-pc/tv-pc. (Fedora) og er fornøyd med det :)

Lenke til kommentar

som vanlig ble det linux mint med KDE her tilslutt, ser altid ut til å ende opp med den... lang support (5 år), kurrant stabilitet og lar seg installere greit. kjører på en skull canyon nuc (i76770hq/16gb ram/500gb m.2 ssd). prøvd litt 4k videoredigering (i kdenlive) og det gikk faktisk helt greit, tok litt tid å rendre men maskinen var fult brukbar mens den jobbet. det har alt jeg trenger, spille gjør jeg ikke noe særlig, skjer det er det på ps4.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Litt off-topic .. men ..

 

For ange av oss så er det jo slik at det er noen Windows programmer som man "må ha" som medfører retur til Windows når det gjelder laptop/desktop PC.

 

Microsoft Office hører ikke lengre med til denne samlingen av "må ha programmer". Den tid er forbi.

 

Når det der i mot gjelder Adobe sine programmer (Photoshop, Illustrator, osv) så synes jeg det er vanskelig å finne gode nok erstattere.

 

Er det noen av dere som har noen gode og oppdaterte anbefalinger om hvordan man får kjørt Windows programmer under Linux?

 

Har det skjedd noen framskritt på den fronten, som "fungerer bedre enn før"?

 

Litt høyttenkning: En virtuell Windows XP, under Linux, som bare brukes til Windows programmer, skulle det fungere, eller er Wine en bedre løsning .. ? (Win XP tar liten plass og behøver jo ikke å brukes not Internett.)

 

Noen som har noen tips .. (Slik at jeg kan få avinstallert Windows 10 og påinstallert Centos 7 på min laptop.) 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det der i mot gjelder Adobe sine programmer (Photoshop, Illustrator, osv) så synes jeg det er vanskelig å finne gode nok erstattere.

Da må du fortelle oss hvilke alternativer du allerede har prøvd, og hvorfor disse ikke fungerte tilfredsstillende.

Photoshop/Illustrator er tross alt profesjonell programvare, så det er også relevant å vite om du bruker dem i profesjonelt eller bare som hobby.

 

Uansett vil jeg sterkt fraråde WinXP. Det er et 16 år gammelt lappeteppe av ymse kvalitet. XP har ikke 64-bit støtte engang. Win10 bruker ikke nødvendigvis så mye mer ressurser enn WinXP. Microsoft har klart å få ned ressursbruken ganske betraktelig i Win10. Både nødvendig minnebruk og lagringsplass. Og hvis du uansett kjører Windows uten internettilgang slipper du alt av oppdateringer og styr.

Lenke til kommentar

Litt off-topic .. men ..

 

...

 

Microsoft Office hører ikke lengre med til denne samlingen av "må ha programmer". Den tid er forbi

Litt høyttenkning: En virtuell Windows XP, under Linux, som bare brukes til Windows programmer, skulle det fungere, eller er Wine en bedre løsning .. ? (Win XP tar liten plass og behøver jo ikke å brukes not Internett.)

 

Noen som har noen tips .. (Slik at jeg kan få avinstallert Windows 10 og påinstallert Centos 7 på min laptop.)

Vmware fungerer helt utmerket til å kjøre XP, gjør det selv pga behov for steinalderkompabilitet. Gjort under både Linux og macOS.

 

Vmware har, hvis du betaler for pro, funksjon for å virtualisere den eksisterende windows-pc'en din, men det er kanskje ikke hva du ønsker. Player-utgaven er gratis, du trenger da xp installasjonsmedie.

 

Til gaming er ikke dette helt optimalt, tror jeg, aldri prøvd.

Lenke til kommentar
Det der er Server 2003 64-bit rebranded som XP 64-bit. Den har store kompatibilitets-utfordringer når det kommer til drivere og spesielle biblioteker, siden det ikke er en utbredt XP-versjon.

Programvarestøtten er også litt ymse.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...