Gå til innhold

Til dere som bruker GNU/Linux som hovedoperativsystem, hvilken distro bruker dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eksempel på hva jeg mener:

 

Jeg vil brenne en CD med brenneprogrammet Brasero.

Jeg begynner å skrive bra, og se hva som kommer opp:

Masse reklame og annonser fra Amazon, eller hva det nå er.

 

ubuntu-1304-bra.gif

 

Dette kan skrus av, men gav meg fullstendig avsmak på Ubuntu.

 

 

Dette er ikke lengre en relevant kritikk av Ubuntu.

 

Fra versjon 16.04 ble hele funksjonen for å få søkeresultater på nett i dash skrudd av som standard i alle nye installasjoner. Du er nå nødt for å aktivt skru funksjonen på selv for å kunne bruke den.

 

 

 

dbKZ3Cl.png

 

 

 

Du er i tillegg nødt for å aktivt selv velge Amazon som kilde for å få opp resultater i fra Amazon.

 

 

MRkg1Ou.png

 

 

 

Dersom du har valgt å skru begge deler på og får opp de treffene du viser til når du søker på «bra» (som er engelsk for BH/brystholder) så er ikke dette spesielt mer forunderlig enn når du begynner å skrive noe i Google og får opp diverse søkeforslag mens du skriver.

Lenke til kommentar

Fant du en guide til CentOS? Finnes guide til Arch også, men fikk det ikke til.

Kan ikke huske at jeg fulgte noen spesifikk guide. Men jeg installerte driverne, og konfigurerte Cups til å autentisere seg mot rett sted, samt litt feilsøking da jeg ikke fikk det  helt til første gangen. Har jo en del års erfaring, pluss at jeg har Linux som yrke (senior-nivå), det hjelper ift. å finne ut hva som er feil, og så få det til å fungere.

Lenke til kommentar

 

Fant du en guide til CentOS? Finnes guide til Arch også, men fikk det ikke til.

Kan ikke huske at jeg fulgte noen spesifikk guide. Men jeg installerte driverne, og konfigurerte Cups til å autentisere seg mot rett sted, samt litt feilsøking da jeg ikke fikk det  helt til første gangen. Har jo en del års erfaring, pluss at jeg har Linux som yrke (senior-nivå), det hjelper ift. å finne ut hva som er feil, og så få det til å fungere.

 

 

Da er du lysår foran meg, så jeg tror jeg holder meg til Mint inntil videre. :wee:

Lenke til kommentar

Da er du lysår foran meg, så jeg tror jeg holder meg til Mint inntil videre. :wee:

Jeg startet med Slackware i sin tid, så det lærte jeg mye av. Både om Linux, men jeg fikk også evnen til å selv finne ut hva som skal til for å løse det konkrete problemet.

 

Det er veldig mye kan kan få til med Linux. F.eks. har jeg fått multimediamaskinen, som kjører Debian, til å støtte Airplay, slik at jeg kan spille fra telefonen min, og det kan høres på stereoanlegget, som den maskinen er koblet til.

Lenke til kommentar

Jeg startet med Slackware i sin tid, så det lærte jeg mye av. Både om Linux, men jeg fikk også evnen til å selv finne ut hva som skal til for å løse det konkrete problemet.

 

 

Det er veldig mye kan kan få til med Linux. F.eks. har jeg fått multimediamaskinen, som kjører Debian, til å støtte Airplay, slik at jeg kan spille fra telefonen min, og det kan høres på stereoanlegget, som den maskinen er koblet til.

 

 

Spennende. Ingen grunn til å kaste vekk tid på Windows altså! Startet også med Slackware (på disketter), men hadde ikke Google da, så det ble med forsøket. :wee:

Endret av Bladkiosken
Lenke til kommentar

Spennende. Ingen grunn til å kaste vekk tid på Windows altså! Startet også med Slackware (på disketter), men hadde ikke Google da, så det ble med forsøket. :wee:

Husker også at før jeg gikk over til Debian på den maskinen som fungerte som multimediamaskin, så kjørte jeg Slackware. På den maskinen kunne jeg spille spill som krevde gaming-skjermkort for å fungere skikkelig (type Unreal Tournament, Doom) på maskinen med Slackware. Hadde et ganske kraftig grafikkort for tiden som fungerte helt topp (selvfølgelig et Nvidia GeForce kort). Prøvde også FreeBSD i sin tid, og fikk til gaming med 3D-aksellerasjon også der. Videre brukte jeg et standard TV-kort (først Pinnacle) som fungerte, senere kjøpte jeg et Hauppauge PVR-350 som jeg fikk til å fungere i Slackware med MythTV (det står enda i maskinen den dag i dag, med MythTV installert, så nå får jeg i hvert fall brukt VHS-spilleren, hvis jeg skulle få lyst). Men så ble jeg lei av å måtte kompilere MythTV hver bidige gang, og siden jeg med Debian fikk tilgang til ferdigkompilerte pakker for MythTV som lot seg installere direkte via pakkesystemet fra repoet debian-multimedia, var det en medvirkende faktor til at jeg gikk over. Det er ikke morsomt å bruke masse tid på unødvendig vedlikehold når man kan oppnå det samme med et par apt-kommandoer.

 

Da jeg begynte med Slackware (i forrige årtusen) hadde de begynt å shippe distroen med CDer, men man måtte fortsatt ha to boot-disketter (boot og root) for å starte installasjonen.

Lenke til kommentar

Benytter selv Debian 8 på arbeidsstasjoner på jobb og hjemme. Til min laptop (skylake) trengte jeg en annen distro. Var innom et lite utvalg, men Ubuntu 16.04 og Fedora 24 var de som fungerte best. Endte på sistnevnte, selv om jeg ikke vil si jeg er 100% fornøyd, så det er mulig jeg forsøker en annen rolling release. Benytter i3 som WM med gnome-settings-daemon og litt annet fra gnome-økosystemet på alle arbeidsstasjoner/laptoper.

 

På serversiden er det en god miks.

 

Edit: s/latop/laptop

Endret av process
Lenke til kommentar

 

Spennende. Ingen grunn til å kaste vekk tid på Windows altså! Startet også med Slackware (på disketter), men hadde ikke Google da, så det ble med forsøket. :wee:

Husker også at før jeg gikk over til Debian på den maskinen som fungerte som multimediamaskin, så kjørte jeg Slackware. På den maskinen kunne jeg spille spill som krevde gaming-skjermkort for å fungere skikkelig (type Unreal Tournament, Doom) på maskinen med Slackware. Hadde et ganske kraftig grafikkort for tiden som fungerte helt topp (selvfølgelig et Nvidia GeForce kort). Prøvde også FreeBSD i sin tid, og fikk til gaming med 3D-aksellerasjon også der. Videre brukte jeg et standard TV-kort (først Pinnacle) som fungerte, senere kjøpte jeg et Hauppauge PVR-350 som jeg fikk til å fungere i Slackware med MythTV (det står enda i maskinen den dag i dag, med MythTV installert, så nå får jeg i hvert fall brukt VHS-spilleren, hvis jeg skulle få lyst). Men så ble jeg lei av å måtte kompilere MythTV hver bidige gang, og siden jeg med Debian fikk tilgang til ferdigkompilerte pakker for MythTV som lot seg installere direkte via pakkesystemet fra repoet debian-multimedia, var det en medvirkende faktor til at jeg gikk over. Det er ikke morsomt å bruke masse tid på unødvendig vedlikehold når man kan oppnå det samme med et par apt-kommandoer.

 

Da jeg begynte med Slackware (i forrige årtusen) hadde de begynt å shippe distroen med CDer, men man måtte fortsatt ha to boot-disketter (boot og root) for å starte installasjonen.

 

 

Vanskelig for meg å gi tilbakemelding på, men vedr. tv-kort så husker jeg at jeg hadde veldig lyst på det, men hadde ikke råd da det var dyrt på den tiden. Jeg hadde mange disketter, og hadde printet ut installsjonsmanual, men det gikk dårlig. :wee:

Lenke til kommentar

Har forresten lagt inn Mint på Windows-laptopen. Funker utmerket.

Dual-booter den, men bruker nå hovedsaklig Mint på den.

 

Jeg er så godt vant til Mac, der volum har egne knapper.

På dette PC-tastaturet (Asus Zenbook) må volumet stilles med en tastekombinasjon som krever store (eller 2) hender.

Fn + F10 (Mute), F11 (vol ned) og F12 (vol opp)

Hvis jeg bare trykker på F10-12 uten Fn-tasten, så betjener jeg menyer i nettleseren. Men jeg vil stille volumet med en tast. Går det an?

Dette er en av grunnene til at Mac er riktig for meg. Jeg skriver også færre feil på Mac-tastaturet, og treffer bedre på touchpaden. Like fullt er Zenbook den beste PCen jeg har prøvd. Den er bare ikke helt like bra som min Macbook Air.

Lenke til kommentar

I Xfce så kan man stille inne globale keyboard shortcuts i kontrollpanelet. Der har jeg lagt inn følgende kommandoer som skal kjøres ved hver sin tast.

 

/usr/bin/amixer -D pulse sset Master 3%-

/usr/bin/amixer -D pulse sset Master 3%+

 

Hvordan man stiller inn snarveier i vanlig Mint vet jeg ikke, men det der er kommandoene du ser etter.

Lenke til kommentar
... Men jeg vil stille volumet med en tast. Går det an?

 

Ja det skal gå fint an såfremt ikke tasten gjør det umulig å skrive (Mint vil i så tilfelle gi deg beskjed om dette).

 

I Linux Mint som du bruker så finner du alle hurtigtastene under Meny > Brukervalg > Tastatur.

 

#1 Velg fanen "Hurtigtaster"

#2 Velg kategorien "Lyd og media"

#3 Klikk på valget "Volum ned"

#4 Dobbeltklikk på teksten "ikke tildelt" og trykk så inn den nye tasten du ønsker å bruke

 

Gjenta #4 for "Volum opp"

 

jiwkTq9.png

Lenke til kommentar

Jeg bruker også Peppermint :)

 

Peppermint 7 på min "stue" pc. Skikkelig lettvekter på min PC. - Byttet ut Manjaro med Peppermint. Må si at det har gått silkemykt og at det var deilig å kun fokusere på ubuntu/deb basert distro.

 

Min arbeids pc er Ubuntu UNITY!!!!  Digger Unity og Ubuntu.

 

Til og med guttevalpen på 10 bruker linux nå :)  Må hjelpe en god del men det er sikkert en god investering. Men litt skuffende at ikke alle Steam spillene virker på linux.

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar

Linux Mint 18 er etter mye prøving og feiling (svært skuffet med ubuntu 16.04 som så så lovende ut i starten) min suverene anbefaling.

 

Det har dukket opp 2 problemer i det.

 

- Deling av hjemmemapper over nettverket med samba, men det viste seg å være ganske greit å fikse etter litt googling, og nå har jeg glemt prosessen men samba på linux trenger en fix så du bare kan klikke "del mappe", for det er sånn det burde ha vært og ser ut som når du har installert linux.

- Microfonen døde plutselig, men det løste seg når jeg la inn pakken "pavucontrol" og fiklet litt med instillingene.

 

Disse 2 feilene hadde jeg også i ubuntu men det lot seg som sagt fikse ganske greit her, alt det andre er lett som en lek og jeg er veldig fornøyd. Så for øyeblikket er linux mint på denne her nå helt uten problemer, sånn bortsett fra at jeg har et dårlig støttet grafikk kort (amd's gamle radeon 5870) og antageligvis investerer jeg i et nvidia kort etterhvert mht spill over steam for rundt 1500 kr selv om denne maskinen er ganske gammel nå, men den er ikke eldre enn at den enda kan brukes i mange år som linuxmaskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...