Gå til innhold

Elbileiere vil gjerne ha solceller på hustaket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Solceller hjemme for å lade bilen er ikke helt optimalt for de fleste, da de ofte bruker bilen på dagen, og har behov for lading på natten når det ikke er sol.. Solcellene kan eventuelt stå plassert mot øst, for å få god lading på ettermiddagen når folk kommer hjem fra jobb.

Ellers er det jo bare solceller for å få ned forbruket generelt. Men ikke alle som har så stort forbruk når ingen er hjemme på dagen.. Derfor blir spørsmålet om batteribank er nødvendig? Eller at man kunne få en bedre pris på å mate strømnettet om dagen, og forbruke om natten.. Da blir det jevnere last på nettet. Optimalt sett ville det trolig vært en meget stor fordel at staten subsidierer slik at man får gjeldene spottpris for å sende strøm ut på nett, og betaler spottpris for forbrukt strøm om natten, da prisen er lavere om natten. Da vil det være med på å jevne ut mer og mer på belastningen på linjenettet, og mindre krav til utbygning. Smarte strømmålere med timepriser gjør dette fult mulig. Man slipper dyre og forurensede batteripakker.

 

Noen tror kanskje det vil føre til overlast i nettet, slik som i noen andre land i europa og asia feks. Men det er ikke en realitet her i Norge, da vi har gode reguleringsmuligheter med vannkraft, og så blir solcellene spredt der det er forbruk i nærheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbilforeningens spørsmål 1 og 2 får vel hodet til å sitte å tenke teknologiske og samfunnsansvarlige tanker ("Ja, teknologi er jaggu bra," og "Teknologi kan sannelig løse mange samfunnsproblemer"). Når man har slike tanker i hodet, og noen spør om du VURDERER solceller, så er man vel ganske godt varmet opp...

Endret av dancemixer
Lenke til kommentar

Saken er den at når solcelleanlegget er installert og i drift så kan eieren av dette selge overskuddstrøm når produksjonen overgår forbruket så sånnsett vil vel selve kostnaden ved ladingen gå i null med tanke på at all produksjon sommertid når det ikke lades eller brukes strøm går rett ut på nettet til spottpris.

Lenke til kommentar

Snakket forøvrig med en bekjent som har kjøpt solcellepanel og som bor ute i ørkenen i California, og selv på et sted som har så ekstremt mye og sterk sol som der, regnet han med å gå i null etter 15-20 år!! Så å kjøpe solceller i Norge blir en investering som man gjør på vegne av barna eller barnebarna. Men Solceller varer vel uansett ikke evig heller vil jeg tro?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakket forøvrig med en bekjent som har kjøpt solcellepanel og som bor ute i ørkenen i California, og selv på et sted som har så ekstremt mye og sterk sol som der, regnet han med å gå i null etter 15-20 år!! Så å kjøpe solceller i Norge blir en investering som man gjør på vegne av barna eller barnebarna. Men Solceller varer vel uansett ikke evig heller vil jeg tro?

 

Nå finnes det jo folk som leaser ut paneler til greie priser, kWh prisen er ikke så alt for gal og man slipper de store investeringene. Personlig kommer jeg til å gå for solceller og annen fornybar kraft så snart vi setter i gang husbyggingen, mest fordi jeg synes det er kjekt og spennende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Solceller hjemme for å lade bilen er ikke helt optimalt for de fleste,

Det er fort gjort å trekke den slutningen, men det står ingenting i artikkelen om at de 34 prosentene av elbileiere vurderer solceller på taket for å lade elbilen. De har nok mange ulike tanker om hvorfor de ønsker det. Jeg kan anta alt fra å varme varmtvann til å redusere strømregningen, rent ideologiske grunner eller fordi de digger å prøve ny teknologi, uavhengig av om det er lønnsomt. Noen tenker sikkert også på lading av elbilen, uten at det nødvendigvis er rasjonelt lurt i deres tilfelle.

 

Snakket forøvrig med en bekjent som har kjøpt solcellepanel og som bor ute i ørkenen i California, og selv på et sted som har så ekstremt mye og sterk sol som der, regnet han med å gå i null etter 15-20 år!! Så å kjøpe solceller i Norge blir en investering som man gjør på vegne av barna eller barnebarna. Men Solceller varer vel uansett ikke evig heller vil jeg tro?

Det høres ut som et veldig dyrt anlegg. Var det med et stort batterilager eller andre fordyrende elementer?

 

Ellers så er det ikke nødvendigvis så mye dårligere effekt av solcellene i Norge om solcellene settes i optimal vinkel. I Los Angeles er optimal vinkel ca 34 grader og de har ca 3000 soltimer i året. Norges mest solrike plass, Kjevik, har i gjennomsnitt 1777 soltimer i året og ca 58 grader optimal solvinkel. Men de har også noe lavere gjennomsnittstemperaturer som gir noe bedre virkningsgrad. Jeg antar at lufta er en hel del renere på Kjevik slik at de sliter mindre med at støv reduserer virkningsgraden. Samt at støv vil legge seg mer på paneler som ligger flatere, som i Los Angeles. Dette veier nok delvis opp for færre soltimer. Hvor mye forskjell disse faktorene utgjør i praksis vet jeg ikke, men jeg vil kjapt anslå at Kjevik får ca 2/3 av energien fra et panel sammenlignet med det samme panelet i Los Angeles.

 

I Los Angeles koster strømmen ca 20 cent eller ca 1,7 kr/kWh.

 

Med 1,7x norske energipriser og 3/2 av energiutbyttet skulle nedbetalingstiden, uten å ta hensyn til renter, bli ca 2,5 ganger så lang i Norge. Altså rundt 40-50 år med samme anlegg og installasjonskostnader som kameraten din. Så ille skal det ikke være her i landet med mindre man velger et veldig kostnadsrivende anlegg som for eksempel en haug med Tesla Powerwall.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, jeg eier ikke el-bil, men hadde jeg hatt råd hadde jeg også kledd taket med solcelle-paneler, både for å redusere utgiftene til staten, men også for å spare miljøet nedover i Europa ettersom de produserer vår strøm her hjemme. 

Lenke til kommentar

Det høres ut som et veldig dyrt anlegg. Var det med et stort batterilager eller andre fordyrende elementer?

Dette er 3-4 år siden så jeg husker dessverre ikke detaljer, men på en typisk soldag og med lite forbruk gikk det definitivt i pluss, dvs. strøm ble sendt ut til strømleverandøren. Men det var som sagt en veldig langsiktig investering.
Lenke til kommentar

Jeg har ikke el-bil, men kunne også tenkt meg solceller på taket. Problemet i dag er at disse er for dyre, krever for mye vedlikehold og en har ingen praktiske måter å lagre overskuddsstrøm på.

Dersom en løser disse problemene, spesielt lagring, vil framtidige hus kunne bygges uten å koble dem på det offentlige strømnettet og totalprisen blir en helt annen.

Lenke til kommentar

Vurderer selv solcelleanlegg på taket men må regne litt på lønsomhet før jeg eventuelt setter i gang.

Et solcelleanlegg produserer også med overskyet vær, bare en hel del mindre en om sola skinner på de.

 

sjekk ut leasing avtaler, da slipper en de store investeringene og strømmen blir ikke så mye dyrere. Men det koster en del å komme seg ut av avtalen, så en bør være trygg på å bo der en bor i maange år fremover :) 

Lenke til kommentar

Solceller hjemme for å lade bilen er ikke helt optimalt for de fleste, da de ofte bruker bilen på dagen, og har behov for lading på natten når det ikke er sol.. Solcellene kan eventuelt stå plassert mot øst, for å få god lading på ettermiddagen når folk kommer hjem fra jobb.

Dei fleste norske hus er tilkopla straumnettet, og kan selje solenergien der når huseigaren ikkje brukar han sjølv.

 

Ellers er det jo bare solceller for å få ned forbruket generelt. Men ikke alle som har så stort forbruk når ingen er hjemme på dagen.. Derfor blir spørsmålet om batteribank er nødvendig? Eller at man kunne få en bedre pris på å mate strømnettet om dagen, og forbruke om natten..

Straumprisen er nesten alltid høgare på dagen enn på natta, ja.

 

Noen tror kanskje det vil føre til overlast i nettet, slik som i noen andre land i europa og asia feks. Men det er ikke en realitet her i Norge, da vi har gode reguleringsmuligheter med vannkraft, og så blir solcellene spredt der det er forbruk i nærheten.

 

Det er ei myte at solenergi overlastar nettet i Europa. I Tyskland er det snakk om å oppgradere nokre transformatorar her og der, men nettet toler solenergien fint. Tradisjonelle krafftleverandørar snakkar heile tida ned solenergi, fordi dei tidlegare fekk godt betalt for å levere straum til topplastperiodane midt på dagen. Før var det ganske vanleg med ekstreme prisar og straumutkoplingar midt på dagen i Sør-Tyskland og Frankrike, fordi elvevatnet rett og slett vart for varmt til å kjøle kraftverka godt nok når dei gjekk for fullt i sterk varme. No går solcellepanela og aircondition-systema ganske synkront, og medfører lågare last på straumnett, kaldare elver og meir effektive fossile kraftverk enn før. Dei skulle gjerne hatt fleire solcellepanel vendt mot aust og vest i staden for sør, men det kjem seg med at panela vert billigare og det løner seg å setje dei opp på stadig fleire tak i suboptimale himmelretningar. Solcellepanel på tak er nær perfekt til å balansere straumnettet i varme strok der mykje energi går med til kjøling.
Lenke til kommentar

 

Solceller hjemme for å lade bilen er ikke helt optimalt for de fleste,

Det er fort gjort å trekke den slutningen, men det står ingenting i artikkelen om at de 34 prosentene av elbileiere vurderer solceller på taket for å lade elbilen. De har nok mange ulike tanker om hvorfor de ønsker det. Jeg kan anta alt fra å varme varmtvann til å redusere strømregningen, rent ideologiske grunner eller fordi de digger å prøve ny teknologi, uavhengig av om det er lønnsomt. Noen tenker sikkert også på lading av elbilen, uten at det nødvendigvis er rasjonelt lurt i deres tilfelle.

 

Snakket forøvrig med en bekjent som har kjøpt solcellepanel og som bor ute i ørkenen i California, og selv på et sted som har så ekstremt mye og sterk sol som der, regnet han med å gå i null etter 15-20 år!! Så å kjøpe solceller i Norge blir en investering som man gjør på vegne av barna eller barnebarna. Men Solceller varer vel uansett ikke evig heller vil jeg tro?

Det høres ut som et veldig dyrt anlegg. Var det med et stort batterilager eller andre fordyrende elementer?

 

Ellers så er det ikke nødvendigvis så mye dårligere effekt av solcellene i Norge om solcellene settes i optimal vinkel. I Los Angeles er optimal vinkel ca 34 grader og de har ca 3000 soltimer i året. Norges mest solrike plass, Kjevik, har i gjennomsnitt 1777 soltimer i året og ca 58 grader optimal solvinkel. Men de har også noe lavere gjennomsnittstemperaturer som gir noe bedre virkningsgrad. Jeg antar at lufta er en hel del renere på Kjevik slik at de sliter mindre med at støv reduserer virkningsgraden. Samt at støv vil legge seg mer på paneler som ligger flatere, som i Los Angeles. Dette veier nok delvis opp for færre soltimer. Hvor mye forskjell disse faktorene utgjør i praksis vet jeg ikke, men jeg vil kjapt anslå at Kjevik får ca 2/3 av energien fra et panel sammenlignet med det samme panelet i Los Angeles.

 

I Los Angeles koster strømmen ca 20 cent eller ca 1,7 kr/kWh.

 

Med 1,7x norske energipriser og 3/2 av energiutbyttet skulle nedbetalingstiden, uten å ta hensyn til renter, bli ca 2,5 ganger så lang i Norge. Altså rundt 40-50 år med samme anlegg og installasjonskostnader som kameraten din. Så ille skal det ikke være her i landet med mindre man velger et veldig kostnadsrivende anlegg som for eksempel en haug med Tesla Powerwall.

 

"fra å varme varmtvann til å redusere strømregningen"

Strømregningen reduseres vel ikke med en dyrere strøm? Og hvis man vil varme varmtvann for å redusere strømregningen er termisk solvarme ( f.eks. www.asvsolar.no) 5 ganger å effektivt  som sol-celler i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Solceller hjemme for å lade bilen er ikke helt optimalt for de fleste, da de ofte bruker bilen på dagen, og har behov for lading på natten når det ikke er sol.. Solcellene kan eventuelt stå plassert mot øst, for å få god lading på ettermiddagen når folk kommer hjem fra jobb.

Dei fleste norske hus er tilkopla straumnettet, og kan selje solenergien der når huseigaren ikkje brukar han sjølv.

 

Problemet er at man får veldig lite for strømmen man sender ut i nettet, i forhold til det man betaler for den. Det er pga alle avgifter osv..

Lenke til kommentar

Problemet er at man får veldig lite for strømmen man sender ut i nettet, i forhold til det man betaler for den. Det er pga alle avgifter osv..

 

Dette er et viktig moment i forbindelse med økonomien i et solcelleanlegg og er et av momentene jeg ønsker å undersøke før jeg tar avgjørelsen om å anskaffe et slikt anlegg.

For lønner det seg ikke er det bortlastet.

Men når store aktørert velger å legge slikt på lagerbyggene sine så er det vel en økonomi i det.

Lenke til kommentar

 

 

Solceller hjemme for å lade bilen er ikke helt optimalt for de fleste, da de ofte bruker bilen på dagen, og har behov for lading på natten når det ikke er sol.. Solcellene kan eventuelt stå plassert mot øst, for å få god lading på ettermiddagen når folk kommer hjem fra jobb.

Dei fleste norske hus er tilkopla straumnettet, og kan selje solenergien der når huseigaren ikkje brukar han sjølv.

 

 

Problemet er at man får veldig lite for strømmen man sender ut i nettet, i forhold til det man betaler for den. Det er pga alle avgifter osv..

Jeg har en sykkelrulle som mater overskudd til strømnettet når jeg sykler. Jeg har prøvd å sykle fort med alt av lys og varme i huset avslått, og da stoppet telleren i sikringskapet og begynte å gå feil vei. Vi var to stykker som prøvde dette. Trenger man å bli plusskunde? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...