Gå til innhold

Elbileiere vil gjerne ha solceller på hustaket


Anbefalte innlegg

 

Problemet er at man får veldig lite for strømmen man sender ut i nettet, i forhold til det man betaler for den. Det er pga alle avgifter osv..

 

Dette er et viktig moment i forbindelse med økonomien i et solcelleanlegg og er et av momentene jeg ønsker å undersøke før jeg tar avgjørelsen om å anskaffe et slikt anlegg.

For lønner det seg ikke er det bortlastet.

Men når store aktørert velger å legge slikt på lagerbyggene sine så er det vel en økonomi i det.

 

 

Jeg regnet på dette i fjor en gang*.. Hvis jeg tok utgangspunkt i tyske priser på materiell og mye egeninnsats under montering, kunne jeg håpe på en nedbetalingstid på 10-15 år hvis jeg får 'betalt' NOK1/kWh..

 

Jeg har omtrent 30m2 med passende tak, det skulle kunne gi en peak-effekt på 5kW. I snitt over året trekker jeg en effekt på ca 2kW, det dobbelte om vinteren, ned til halvparten om sommeren. Jeg vil med andre ord få 4kW til overs om sommeren jeg kan selge. Problemet er som andre har nevnt, at mens jeg 'tjener' NOK1/kWh på strømmen jeg bruker, vil jeg bare få halvparten for strømmen jeg selger, på grunn av nettleia. Dagens plusskundeordning ødelegger med andre ord effektivt økonomien i å produsere mer enn til eget forbruk.

 

Det er derimot interessant å se på dette fra nettselskapets side. Hvis jeg nå sender 4kW ut på nettet så kan de selge det videre til naboene mine *og* legge på nettleie. Husk at nettleia skal dekke kostnaden med å frakte strømmen mange kilometer fra sentralnettet til min husvegg. Ved lokal produksjon, fraktes strømmen kun noen få hundre meter til nærmeste nabo, mesteparten av lokalnettet involveres ikke. Nettleie på strøm produsert i nabolaget burde dermed være kun en brøkdel av ordinær nettleie.

 

Plusskunder er med andre ord sannsynligvis god butikk for nettselskapene, så god butikk at nettsleskapene burde belønne plusskundene sine bedre. Kanskje gi dem 75% at nettleia, så det faktisk *kan* lønne seg å legge solceller på taket.

 

 

*Jeg tok aldri med MVA og avgifter i det opprinnelige regnestykket mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det høres ut som et veldig dyrt anlegg. Var det med et stort batterilager eller andre fordyrende elementer?

Dette er 3-4 år siden så jeg husker dessverre ikke detaljer, men på en typisk soldag og med lite forbruk gikk det definitivt i pluss, dvs. strøm ble sendt ut til strømleverandøren. Men det var som sagt en veldig langsiktig investering.

 

Det kan godt ha vært slik for 4+ år siden. Prisen på paneler faller som en stein. Når jeg kjøpte mesteparten av mine for et par år siden ga jeg rundt 55 cent per watt. Nå kan jeg få samme paneler til 36 cent/watt. Riktignok har dollarkursen steget såpass i mellomtiden at norsk pris blir omtrent den samme, men i USA har altså prisfallet på 4 år vært enormt. Rundt 1/3 av prisen nå i forhold til i 2012 tenker jeg. Kanskje 1/4.

 

Mitt anlegg går i 0 etter 15-20 år, litt avhengig av hvilken rente man regner med (jeg har tatt utgangspunkt i renten på huslånet og kom da fram til 16,6 år). Panelene varer nok minst dobbelt så lenge. Vedlikehold er minimalt, praktisk talt ikke-eksisterende.  

Lenke til kommentar

 

Men så lenge det verken er spesielt kult eller blir *tungt* subsidiert av staten er det selvsagt ingen av "elbileierne" som faktisk kommer til å investere i dette...

Du tar nok feil der. Jeg har selv 15,2kWp med paneler på taket (årsproduksjon på >13.000kWh) og kjenner flere andre elbileiere som også har anlegg.

 

Hvor mange kvadrat med solcellepanel har du installert?

Årsproduksjonen din ville dekket nesten hele årsforbruket mitt.

Lenke til kommentar

 

Men så lenge det verken er spesielt kult eller blir *tungt* subsidiert av staten er det selvsagt ingen av "elbileierne" som faktisk kommer til å investere i dette...

Du tar nok feil der. Jeg har selv 15,2kWp med paneler på taket (årsproduksjon på >13.000kWh) og kjenner flere andre elbileiere som også har anlegg.

 

Selvsagt finnes det unntak men vi kommer aldri til å se samme vilje til å gjøre dette av nevnte årsaker.
Lenke til kommentar

 

 

Men så lenge det verken er spesielt kult eller blir *tungt* subsidiert av staten er det selvsagt ingen av "elbileierne" som faktisk kommer til å investere i dette...

Du tar nok feil der. Jeg har selv 15,2kWp med paneler på taket (årsproduksjon på >13.000kWh) og kjenner flere andre elbileiere som også har anlegg.
Selvsagt finnes det unntak men vi kommer aldri til å se samme vilje til å gjøre dette av nevnte årsaker.

Jeg syns det er drit kult forøvrig:) gleder meg til jeg kan få meg ett like rått anlegg som Jens:)

Lenke til kommentar

Joda, det er nevnt innlegg 10, men det er ikke noen voldsom forskjell. Kanskje tilsvarende 100-200 soltimer ekstra i året, og California ligger ca 1300 soltimer foran de mest solrike stedene i Norge. Men nå har også breddegrad, luftkvalitet og tilstøving noe å si for effektiviteten så det blir ikke nødvendigvis så helt ille for sammenligning for Norges del selv om California sikkert kommer noe bedre ut enn oss.

Lenke til kommentar

For å få fart på utbyggingen av solkraft i norge bør vi kanskje bedre økonomien rundt?[...]

Evt. gjøre litt som "grønne sertifikater"-ordningen. Jeg kjøper solceller som havner på ett tak i Spania eller Kroatia hvor det er fler soltimer og hvor de kanskje bidrar til å stenge ett kullkraftverk, så får jeg rabatt på norsk strøm tilsvarende omtrent den nytten panelet i Kroatia eller Spania gjør. Istedenfor at vi monterer masse solcellepanel på norske tak, sånn at norsk strøm blir billigere og jeg ikke gidder å koble ut varmekablene i oppkjørselen likevel.

Lenke til kommentar

For å få fart på utbyggingen av solkraft i norge bør vi kanskje bedre økonomien rundt? Fjerne moms på solceller og invertere for en 10-års periode og refundere 75% av nettleia for strømmen du selger som permanent ordning..

Jeg er prinsipielt mot mva-fritak uansett årsak. Da er det bedre å ha normal mva + en kompenserende ordning slik at disse går opp i opp. For solceller er det nok aktuelt med et slikt tiltak, men jeg tror det blir vanskelig å håndheve for invertere. Invertere brukes jo til alt mulig rart og det blir vanskelig å skille juridisk på om en gitt inverter skal brukes til A eller B.

 

Leie av kraftnettet er en reell kostnad hvis den produserte kraften transporteres langt før den forbrukes. Men så lenge lokale solanlegg er en dråpe i havet av all kraften så vil nok kraften leveres lokalt og dermed spare samfunnet for kostnader med langtransport av kraft. Hvis det faktisk fungerer slik så er jeg enig i at redusert nettleie er et godt tiltak.

 

Her i landet er oppvarming elefanten i kraftforbruket. Jeg tror lagring av varme er en god løsning her. For eksempel i bergvarmeanlegg. Hadde vi fått ned kostnaden for slike anlegg og "ladet" de når kraftprisen er lav og varmepumpenes virkningsgrad er høyest så kunne vi fått en kraftig effektutjevnende og prisreduserende effekt, som igjen er gull verdt for Norge som industrinasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulempen ved en 'kompenserende ordning' for mva-refusjon er at den er tyngre og mer byråkratisk og krever et potensielt dyrt apparat i bakkant. Om invertere og annen solcelle-spesifikk leamikk skal omfattes av ordningen bør avgjøres, som du påpeker, av hvor enkelt det er å skille ut det som faktisk er solcelle-rettet fra det som brukes til andre formål.

 

 

Forøvrig synes jeg solceller på taket er en aldeles strålende ide. Endelig en energiform som kan høstes nesten uten negative konsekvenser. :)

Lenke til kommentar

Ulempen ved en 'kompenserende ordning' for mva-refusjon er at den er tyngre og mer byråkratisk og krever et potensielt dyrt apparat i bakkant.

Potensielt dyrere, men ikke nødvendigvis dyrere. Jeg vil bare føye til at jeg er i mot dyre byråkratiske løsninger så da gir det seg selv at jeg tenker på enkle og rimelige kompenserende tiltak. :)

 

Forøvrig synes jeg solceller på taket er en aldeles strålende ide. Endelig en energiform som kan høstes nesten uten negative konsekvenser. :)

Enig i det! Bare økonomien gjør det bedre enn for eksempel å bruke de samme pengene på andre miljø/klima/energi-tiltak.
Lenke til kommentar

Er vel mer fornuftig med solpanel på taket på bilen? :p

 

Det kan du si men det holder ikke med taket og det holder ikke med dagens solceller.

 

 

Jeg gjorde et grovt overslag og kom til at hvis vi dekker aller flater på bilen med solceller med 50% effektivitet, så kan en norsk gjennomsnittsbilist slippe å lade i sommerhalvåret så lenge han er nøye på å parkere i sola..

 

Solceller nærmer seg 50% i laboratorieforsøk og man har lykkes i å lage dem som overflatebehandling(men da med ganske lav virknigsgrad, 5%-ish) så det er i det minste tenkelig at en sol-ladet elbil vil dukke opp etter hvert. Det kommer bare til å ta tid, lang tid. Mitt WAG-estimat, 20 år fra nå..(som er 10 år *før* hydrogenbilene tar av markedsmessig. :p )

Lenke til kommentar

Er vel mer fornuftig med solpanel på taket på bilen? :p

Mange biler står i garasje. Selv de som står ute hele tida vil ikke få nevneverdig med energi fra et såpass lite tak. Samt at økt vekt og dårligere aerodynamikk ikke akkurat hjelper på energiregnskapet. Vinkelen vil også variere veldig ut fra hvor man parkerer. Så nei, det tror jeg er en dårlig idé alt i alt.

Lenke til kommentar

Når kun 1/3 vurderer å installere solceller på taket så er det 2/3 som ikke vurderer det. med andre ord så er en mer korrekt overskrift følgende

 

"Elbil eiere vil IKKE ha solceller på hustaket"

 

Nok om det. Derimot er det en gryende mistanke som jeg nå har fått bekreftet, faktisk noe som jeg egentlig visste fra før, nemlig at elbil eiere er IKKE opptatt av teknologi. Faktisk så er det bare 4% som gadd ta seg bryet til å svare på den såkalte "undersøkelsen" om teknologi. Jeg vil anta at det korrelerer ganske så bra, muligens en smule i underkant, med den andelen elbil eiere totalt som faktisk ER interessert i ny teknologi.

 

Resten er en gruppe humlesurrere som svermer om elbil-moten som fluer rundt møkk.

 

Man skal ha det fordi det er nytt, det er snakkis, og fordi nabo'n har en. Det er lissom ikke greit å ha en fosilbil, da er man lissom på en måte litt ut. Det er viktigere å være såkalt trendsetter enn tekno-freak.

 

Må si det hele er ganske så fantastisk lesning. Et klassisk eksempel på at undervisningen om fenomenet % må tas mer seriøst i den Norske skole.

 

Men, må bare få sakt det. Jeg er ikke imot elbil, bare elbil religionen.

Lenke til kommentar

Når kun 1/3 vurderer å installere solceller på taket så er det 2/3 som ikke vurderer det. med andre ord så er en mer korrekt overskrift følgende

 

"Elbil eiere vil IKKE ha solceller på hustaket"

 

Nok om det. Derimot er det en gryende mistanke som jeg nå har fått bekreftet, faktisk noe som jeg egentlig visste fra før, nemlig at elbil eiere er IKKE opptatt av teknologi. Faktisk så er det bare 4% som gadd ta seg bryet til å svare på den såkalte "undersøkelsen" om teknologi. Jeg vil anta at det korrelerer ganske så bra, muligens en smule i underkant, med den andelen elbil eiere totalt som faktisk ER interessert i ny teknologi.

 

Resten er en gruppe humlesurrere som svermer om elbil-moten som fluer rundt møkk.

 

Man skal ha det fordi det er nytt, det er snakkis, og fordi nabo'n har en. Det er lissom ikke greit å ha en fosilbil, da er man lissom på en måte litt ut. Det er viktigere å være såkalt trendsetter enn tekno-freak.

 

Må si det hele er ganske så fantastisk lesning. Et klassisk eksempel på at undervisningen om fenomenet % må tas mer seriøst i den Norske skole.

 

Men, må bare få sakt det. Jeg er ikke imot elbil, bare elbil religionen.

 

At 1 av 3 vurderer installasjon betyr ikke at 2 av 3 ikke ønsker solceller. Det kan være pga plass mangel, manglende kapital osv. Det er mange grunner. Poenget er at det er mer enn normalen av elbileiere som vurderer å installere enn resten av befolkningen. 

 

Liker at resten av det du skriver er direkte dissing av elbileiere og så presterer du å si du ikke er i mot det. Ganske selvmotsigende... 

 

Og du glemmer en vesentlig ting, folk kjøper elbil fordi det er billig. Folk liker ting som koster dem lite. 

Lenke til kommentar

 

 

Men så lenge det verken er spesielt kult eller blir *tungt* subsidiert av staten er det selvsagt ingen av "elbileierne" som faktisk kommer til å investere i dette...

Du tar nok feil der. Jeg har selv 15,2kWp med paneler på taket (årsproduksjon på >13.000kWh) og kjenner flere andre elbileiere som også har anlegg.

 

Hvor mange kvadrat med solcellepanel har du installert?

Årsproduksjonen din ville dekket nesten hele årsforbruket mitt.

 

 

Tja,. det er 68 paneler med litt varierende størrelse men ca. 106m2 tror jeg. I tillegg skal det være et par cm mellom panelene til termisk ekspansjon. 

 

Det er bilde av anlegget i denne saken:

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Han-skulle-lage-strom-til-el-bilen-Sa-tok-det-litt-av-527537b.html

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...