Gå til innhold

Elbileiere vil gjerne ha solceller på hustaket


Anbefalte innlegg

Det har blitt påpekt at det ikke er på grunn av bomutgiftene at en kjøper el-bil, men på grunn av at en hater bomutgifter

Når folk kan unngå bommer, så kjører de rundt, selv om det koster de mer i drivstoff

 

Hadde det vært "normale" avgifter og ingen fritak på el-bil så hadde det ikke vært noen el-biler i Norge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har blitt påpekt at det ikke er på grunn av bomutgiftene at en kjøper el-bil, men på grunn av at en hater bomutgifter

Når folk kan unngå bommer, så kjører de rundt, selv om det koster de mer i drivstoff

 

Hadde det vært "normale" avgifter og ingen fritak på el-bil så hadde det ikke vært noen el-biler i Norge

Klart det ikke hadde vært, bilene hadde pr i dag.vært for dyre. Ingen hadde kjøpt en golf med batteri til dobbel pris.

 

Men uten bompenger og slikt hadde de lett hatt livets rett. De som kjøper elbil nå og de siste årene er ganske klar over at det går mot slutten.

Lenke til kommentar

De lever i håpet om at godene ikke blir fjernet og de fryder seg over at de slipper å betale i bommene

 

De aller fleste jeg kjenner som kjører elbil er ganske klar over at dette snart er over og ser ikke på det som ett problem, det er så billig uansett. Men finnøyværingene skjelver nok i knærne om dagen, det blir en annen hverdag. 

 

Gleder meg forøvrig til godene forsvinner, så kanskje sytingen forsvinner også. Pr i dag så er en jo automatisk snylter og idiot om en kjøper elbil. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Samtlige jeg kjenner som har kjøpt elbil, og det er nå en del, nevner bompenger som en av hovedårsakene til kjøpet. Brorparten har også stått fast minst en gang pga strømmangel.

 

 

Så derfor er det slik? Altså i ditt område kan det godt være sant det altså. Men, her hvor jeg bor la jeg ut ca 3-4000 på bompenger i året, det sparer jeg inn på ett par måneder uten diesel. Så at det er noe hovedpunkt for å kjøpe elbil her er jo ganske idiotisk. Men som sagt, det finnes mange plasser der bompenger utgjør en større del enn innsparingen på drivstoff, men slik er det ikke overalt. 

 

Stått fast pga strømmangel, hva har det med saken å gjøre? Du skulle bare vist hvor mange som står fast pga de er tomme for drivstoff eller har fylt feil :) Siden vi først var inne på temaet liksom.. 

 

Men kanskje "hvor du bor" ikke er så representativt at det gjør noe? De fleste elbiler er å finne hvor avstanden mellom objekter ikke er så stor, og da betyr det gjerne i bynære strøk (Jada, jeg vet at det finnes elbiler andre steder og, så slapp av) og slike bynære strøk betyr også bompenge nære strøk. Ja, så derfor kan det faktisk være slik.

 

Strømmangelen har med det faktum å gjøre at når det skjer så må du fraktes bak en bil til nærmeste ladestasjon/stikk kontakt, og der står du en stund til før du kan dra ... littt ... videre. En som går fosil-tom får en kanne med en skvett så fjaser'n av gårde igjen. enkelt og greit.

 

Men om du enda ikke har forstått det, så er ikke min frustrasjon knyttet til fenomenet elbil, skal ha en selv når tiden er moden, men det er hypen og religionen som har oppstått rundt den. Samt hvor indignert enkelte blir når noen sier noe kritisk om elbil politikken og elbilens egenskaper i dag. Nei forresten, det siste skaper ikke frustrasjon, bare en liten fande i meg som fyrer litt ekstra...

 

elbil politikken slik den er i dag skaper bare avstand og misunnelse. Ikke alle kan kjøpe en elbil, samma hvor billig du synes den er. For det første er den liten, mange familier store. Rekkevidden og lastekapasitet er lav. Ikke drar de henger, med mindre du betaler 800.000,- + hengerfeste, kjempebillig!. Og alle avgiftslettelser er kun en gulerot frem til nok folk er avhengig av elbilen, når de som ikke har hatt råd til elbil før, kun dårlige billige gamle fosilbiler, endelig kan kjøpe din brukte utraderte elbil. Da kuttes denne stønaden og folk sitter med regningen igjen. Ikke så billig da lenger, men det er en kjent sak at brød og sirkus gjør folk korttenkte.

 

Samt En fosil politikk hvor alt skal bli flere ganger dyrere fordi staten vil fremme elbilen vil kun oppnå en ting. Nemlig å slå beina under distrikts norge. Landbruket som MÅ ha tilgang til diesel vil ikke kunne overleve, folk som må ferdes over lange avstander og som er avhengig av bilen straffes fordi noen få vil kjøre og parkere gratis i oslo.

 

Derfor irriterer deg meg grenseløst at vi kaster ut penger i fjollete tiltak som gavner de få. Gratis lading, gratis parkering, gratis bompassering, gratis ditt og gratis datt. og nåde den som står på min elbil plass, den skal få...

 

 

 

Her var det mye rart..Jeg tror det lønner seg å gå tilbake og spørre seg hva som er poenget med elbilen.

 

2 hovedgrunner peker seg ut, fornybarhet og klima. Olja varer ikke evig, dessuten fører oljebruk til utslipp av klimagasser, noe som er i ferd med å bli et skikkelig problem. Olje står for omlag 1/4 av de globale klimagassutslippene, bilbruk står for brorparten av det igjen, kanskje noe sånt som 1/6 av de totale utslippene. Det er mye, for mye til at det kan ignoreres

 

Før vi kan bytte ut verdens 1.2 milliarder biler med elbiler så må vi ha modeller som er bra nok, billige nok og som lages i *store* kvanta. Vi ser lett at vi ikke er der ennå og de norske støtteordningene for elbiler skal stimulere salg og bruk av elbiler for igjen å hjelpe til å drive teknologien fremover.

 

Fra begynnelsen kunne man si at de norske støtteordningene var kompensasjon for å kjøpe en drittbil. En liten gulrot når du brukte av dine egne penger for å hjelpe til med å drive teknologien fremover. Så lenge folk kjørte Think var det heller ikke noe å bli misunnelig på. Så kom Tesla Model S og snudde ting på hodet. For prisen av en Passat med grei utstyrspakke kunne nå folk kjøpe en premiumbil *og* kjøre i kollektivfeltet, parkere gratis osv. Ikke rart folk ble misunnelige.

 

Det fine med de norske støtteordningene er at de er nøytrale, en Think får de samme fordelene som en Leaf eller Model X. Problemet er avgiftsnivået på de øvrige bilene som gjør at de dyreste elbilene får de relativt sett største avgiftslettelsene og dermed setter misunnelsen i høygir hos andre folk.

Lenke til kommentar

Her var det mye rart..Jeg tror det lønner seg å gå tilbake og spørre seg hva som er poenget med elbilen.

 

2 hovedgrunner peker seg ut, fornybarhet og klima.

 

Greit nok at du kaller det hovedgrunner, men du nevner utelukkende samfunnsgrunner.

 

Mine personlige hovedgrunner (eier ikke elbil men står på TM3-listen): støyfrihet og alltid (så å si med mitt bruksmønster) komme til garasjen med bilen med full 'tank'.

 

Jeg bor litt utenfor Oslo og jobber i sentrum, men bruker bilen til Oslo kanskje ikke mer en 10-20 ganger i løpet av et år. Bruk av kollektivfelt og bompenger betyr ingenting for meg.

 

Forøvrig er 'elektro' min utdannelse men jeg har også jobbet teknisk med varmekraftmaskiner og har stadig i kortere perioder oppgaver for utviklere av varmekraftmaskiner.

Lenke til kommentar

Folk kjøper El-bil fordi de slipper bom og Tesla fordi de sparer mye i avgifter i forhold til en lik bil med bensinmotor

 

Eg har kjøpt elbil sjølv om eg bur over 20 mil frå næraste bom, og Tesla fordi eg treng rekkjevidda. Ikkje fordi eg sparer avgifter.

 

Det er klårt at bilar som forgiftar folk og skadar klimaet skal betale meir i avgifter enn reine bilar. Tenk om eksosbilane skulle betale like mykje som dei påfører helsevesenet kostnadar, forsikringsselskapa i form av utbetalingar for naturskade, osv. Då trur eg ikkje du hadde hatt råd til å køyre eksosbil.

Lenke til kommentar

 

Folk kjøper El-bil fordi de slipper bom og Tesla fordi de sparer mye i avgifter i forhold til en lik bil med bensinmotor

Eg har kjøpt elbil sjølv om eg bur over 20 mil frå næraste bom, og Tesla fordi eg treng rekkjevidda. Ikkje fordi eg sparer avgifter.

 

Det er klårt at bilar som forgiftar folk og skadar klimaet skal betale meir i avgifter enn reine bilar. Tenk om eksosbilane skulle betale like mykje som dei påfører helsevesenet kostnadar, forsikringsselskapa i form av utbetalingar for naturskade, osv. Då trur eg ikkje du hadde hatt råd til å køyre eksosbil.

 

Ja sikkert..

Hadde en tilsvarende bensin bil hatt samme avgiftsnivå så hadde du garantert kjøpt bensinbil

Lenke til kommentar

 

Folk kjøper El-bil fordi de slipper bom og Tesla fordi de sparer mye i avgifter i forhold til en lik bil med bensinmotor

Eg har kjøpt elbil sjølv om eg bur over 20 mil frå næraste bom, og Tesla fordi eg treng rekkjevidda. Ikkje fordi eg sparer avgifter.

 

Det er klårt at bilar som forgiftar folk og skadar klimaet skal betale meir i avgifter enn reine bilar. Tenk om eksosbilane skulle betale like mykje som dei påfører helsevesenet kostnadar, forsikringsselskapa i form av utbetalingar for naturskade, osv. Då trur eg ikkje du hadde hatt råd til å køyre eksosbil.

 

c07f7d35788c66fa6026e1e39c9c8923.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Folk kjøper El-bil fordi de slipper bom og Tesla fordi de sparer mye i avgifter i forhold til en lik bil med bensinmotor

Eg har kjøpt elbil sjølv om eg bur over 20 mil frå næraste bom, og Tesla fordi eg treng rekkjevidda. Ikkje fordi eg sparer avgifter.

 

Det er klårt at bilar som forgiftar folk og skadar klimaet skal betale meir i avgifter enn reine bilar. Tenk om eksosbilane skulle betale like mykje som dei påfører helsevesenet kostnadar, forsikringsselskapa i form av utbetalingar for naturskade, osv. Då trur eg ikkje du hadde hatt råd til å køyre eksosbil.

Ja sikkert..

Hadde en tilsvarende bensin bil hatt samme avgiftsnivå så hadde du garantert kjøpt bensinbil

Jeg hadde ikke.

Lenke til kommentar

 

 

Folk kjøper El-bil fordi de slipper bom og Tesla fordi de sparer mye i avgifter i forhold til en lik bil med bensinmotor

Eg har kjøpt elbil sjølv om eg bur over 20 mil frå næraste bom, og Tesla fordi eg treng rekkjevidda. Ikkje fordi eg sparer avgifter.

 

Det er klårt at bilar som forgiftar folk og skadar klimaet skal betale meir i avgifter enn reine bilar. Tenk om eksosbilane skulle betale like mykje som dei påfører helsevesenet kostnadar, forsikringsselskapa i form av utbetalingar for naturskade, osv. Då trur eg ikkje du hadde hatt råd til å køyre eksosbil.

Ja sikkert..

Hadde en tilsvarende bensin bil hatt samme avgiftsnivå så hadde du garantert kjøpt bensinbil

Det er eit hypotetisk spørsmål. Eg trur ikkje nokon vurderer å subsidiere eksosbilar endå meir. Korleis skulle vi då dekkje alle ekstrautgiftene dei påfører samfunnet?

 

Eg har kjøpt den beste bilen i verda, det er eg overtydd om. Ingen bensin- eller dieselbil eg nokon gong har køyrt overgår den eg har no. Årleg køyrelengd har auka med over 50% samanlikna med dieseldyret vi hadde før, fordi vi gjerne tek bilen i staden for å fly når vi har tid til det. Eg er 100% sikker på at min neste bil òg vil vere elektrisk, om so bensinbilar var gratis.

Lenke til kommentar

 

 

Fra begynnelsen kunne man si at de norske støtteordningene var kompensasjon for å kjøpe en drittbil. En liten gulrot når du brukte av dine egne penger for å hjelpe til med å drive teknologien fremover. Så lenge folk kjørte Think var det heller ikke noe å bli misunnelig på. Så kom Tesla Model S og snudde ting på hodet. For prisen av en Passat med grei utstyrspakke kunne nå folk kjøpe en premiumbil *og* kjøre i kollektivfeltet, parkere gratis osv. Ikke rart folk ble misunnelige.

 

Det fine med de norske støtteordningene er at de er nøytrale, en Think får de samme fordelene som en Leaf eller Model X. Problemet er avgiftsnivået på de øvrige bilene som gjør at de dyreste elbilene får de relativt sett største avgiftslettelsene og dermed setter misunnelsen i høygir hos andre folk.

 

 

Er det ikke snart på tide å legge fra oss den banale forklaringensmodellen "alt er styrt av misunnelse", det er faktisk mulig å mene noe om omfordeling og ressursbruk uten at det er tuftet på misunnelse.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt en Tesla så hadde jeg også kjørt den, men jeg har også bruk for å trekke henger opp til 3,5T og kjøre i grisgrendt strøk, så da ble det Hilux

Vinner jeg i lotto så kanskje..

 

Ja da er det ikke så lett, selv om Model X kan trekke en del vekt og slikt sluker det jo strøm. Så om en kjører mye med henger er nok ikke elbil greia helt enda, kanskje aldri?

 

Men til de andre turene er det jo perfekt da, IMO  :)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...