Gå til innhold

Den Gigantiske Pokemon Go tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hvorfor går alle serverne ned samtidig? Det gir ikke mening.

 

http://www.mmoserverstatus.com/pokemon_go

Kanskje noen snublet i ledningen...

 

 

Poenget med å ha egne servere for geografiske områder er at de plasseres i det geografiske området for lav latency.  

 

http://arstechnica.com/gaming/2016/07/how-pokemon-go-starts-punishing-its-high-level-players/

 

Her står det en del om det. Hjelpes, er jammen ikke sikker jeg vil være med på dette sirkuset videre :]

I artikkelen på VG+ står det at man man slutte å møte sterkere pokémon i level 30, får håper deg går for vanskelighetsgraden for å fange de også.

 

 

 

 

Mulig jeg roter, men jeg trodde det hadde kommet frem at alle serverne per nå er på samme lokalisasjon / serverpark? Virker som de kvier seg veldig ifra å pøse ut med bøttevis med servere før de vet hvor mange spillere som kommer til å spille noe særlig etter 1-2 uker med grinding.

 

 

Selv er jeg i hugga Pokemonfan, dog kun fan av generasjon 1 og 2. Og jeg må si at etter å ha spilt i nesten to uker nå så begynner jeg å bli temmelig lei. Det er jo en kombinasjon av flere faktorer;

 

Spillet har lite variasjon, og har egentlig ikke noe "end-game". Alt du kan gjøre er tre ting; Fange Pokemon, Utvilke og øke CP på Pokemon og Ta over gymmer.

 

Det å fange Pokemon blir gradvis kjedeligere etterhvert som du har fanget såpass mange at sannsynligheten for å finne noe unikt er minimal. Spillet gjør også en ekstremt dårlig jobb med å utfordre spillere til å bevege seg i nye områder, det har blitt ganske åpenbart at det er et par steder i mitt nærområdet som har vesentlig høyere spawn-rate på Pokemon enn andre og hele mitt nærområdet er uansett såpass ræva at det er egentlig kun tre steder som åpenbarer seg som bedre enn nesten alle andre og det er Aker Brygge, Frogner Parker og Tøyen Parken.

 

Det å være på andre steder enn disse tre er egentlig "bortkastet tid" ettersom du på de tre steder har lure's aktive 24/7 og det er bøttevis med stops der så du alltid har full item bag og på disse stedene så popper det opp nye Pokemon raskere enn du klarer å fange de.

 

 

Spillet gjør en helt håpløs dårlig jobb med å motivere deg til å gå på nye områder, komme deg ut i skog og mark da antallet stops og Pokemon på slike steder ikke er i nærheten av det samme som på de nevnte stedene så hvorfor skal du bevege deg i andre områder? Det vil bare føre til færre Pokemon fanget per minutt, som fører til mindre XP, mindre Stardust og mindre Candies.

 

 

Jeg har forsøkt å dra til andre områder som jeg så for meg at burde kunne være bra, som Akershus Festning (er dog et steinkast unna Aker Brygge), Karl Johans Gate, Hegedalsveien/Bogstadveien, Bjørvika osv.. Men selv disse stedene i Oslo, til tross for at de har bøttevis med stops og flere Pokemon enn du finner uten for Oslogryta så blir de jo trumfet av steder som Aker Brygge, Frogner Parken og Tøyen Parken uansett.

 

Det å dra til andre steder enn Oslogryta er jo helt krise, selv steder som Lillestrøm, Drammen osv har jo ikke i nærheten av den absurde mengden med stops og Pokemon spawns osv som de nevnte stedene i Oslo.

 

 

Og det som er mest demotiverende for meg selv er jo at i mitt nærområdet så er det nada. Det er totalt fem Pokemon stops innenfor en radius av 2-3 km, samt fire gymmer innenfor samme radius. Veien som går til det ene stedet med et stopp og en gym så spawner det normalt ikke mer enn maks 2-3 Pokemon om jeg heldig, normalt snakker vi 1-2 og dette er en 1,2 km å gå en vei. Føles jo totalt bortkastet når man har spilt endel og innsett hvor absurd lite attraktivt dette er i forhold til hva som er situasjonen i Oslo og når man først har kommet seg til level 20+ så ser du jo knapt progresjon i spillet ved å ta slike veier.

 

 

Variasjonen på hva slags Pokemon som er i forskjellige områder er også ekstremt dårlig, spesielt utenfor byene. Her hos meg så er det over 90% Pidgey, Zubat, Weedle og Rattatta. Kjempebra for rask XP med Lucky Egg, hadde de bare spawnet jevnlig som i Oslo men det gjør de jo heller ikke. Det å gå rundt i flere km og bare fange et par Pidgey og Weedles er ikke spesielt inspirerende.

 

 

 

Nå kan man alltids ta bussen inn til Oslo, det tar tross alt bare 45 minutter. Men det føles utrolig dårlig balansert og det finnes jo grenser for motivert man er til å dra inn til byen hele tiden. Og når man ikke blir inspirert til å bevege seg til nye steder i Oslo heller så blir det fort veldig labert.

 

 

 

På grunn av den elendige progresjonen til spillet på høyere levels da alt har statisk XP. Så blir man jo egentlig straffet om man forsøker å skaffe seg sterke Pokemon via utvikling og øking av CP. Sånn som spillet fungerer nå så burde man spare ALT av Candies til å utelukkende få utviklet så mange Pokemon ved bruk av et Lucky Egg som mulig. Er du fristet til å utvikle en Hunter til en Gengar? Glem det, du burde heller utvikle flere Gastly til Hunter. Har du en relativt god Pigeotto? Glem det, bruk alt av Candies til å utvikle Pidgeys for maks XP.

 

Om du ikke tenker på denne måten så vil du trolig aldri nå level 30 på en effektiv måte, og det er først på level 30 at du har nådd "maks" hva gjelder å øke CP på "ville" Pokemon du møter ute i verden. Så det er egentlig bortkastet å bruke candies på noe som helst annet enn å maksimere XP før du når level 30. Først da kan du begynne å utvikle og øke CP for å oppnå best mulig Pokemon.

 

 

Dette er ekstremt lite sjarmerende. Nå kan man argumentere for at man ikke trenger å på død og liv "maksimere" hele tiden. Man kan jo bare spille som man liker best selv så når man level 30 på et eller annet tidspunkt. Problemet er bare det at med statisk XP (du får samme mengden XP fra fanging av Pokemon, utvikling osv på level 1 som du gjør på level 29) og du vil ha færre og færre nye Pokemon å oppdage og fange jo høyere level du er så den ekstra XP boosten forsvinner mer og mer utover og dette kombinert med at mengden XP du trenger for å gå opp level eksploderer fra og med level 20-ish så er det deprimerende hvor tregt progresjonen går og om du ta lar være å maksimere XP-inntaket så vil du selv om du spiller flere timer hver dag bruke evigheter på å komme deg opp level.

 

 

Og som det nevnes i artikkelen som ble linket ovenfor. Fra og med level 20 så skjer det noe merkelig med spillet. Det blir latterlig mye vanskeligere å fange Pokemon. Selv CP 50-250 Pokemon har en lei tendens til å ofte komme seg ut av Pokeballen og stikke av, til tross for at disse gjerne ble opplevd som nesten garantert catch før du ble level 20. Jo høyere level du er, jo høyere CP vil jo de du møter på stortsett ha så sånn sett så er det jo naturlig at ting blir litt vanskeligere, men selv Pokemon med lav CP blir vanskeligere og det skaper ekstra frustrasjon og gjør det jo bare enda vanskeligere å ha en steady-flow med XP som du trenger i hopetall for å gå opp level på dette tidspunktet.

 

 

 

Også har vi jo gymmene da. Det er jo egentlig hele "end-gamet" med spillet. Du grinder deg opp i høyest mulig level, for å møte på sterke Pokemon som igjen gjør at du har sterke Pokemon så du kan ta over og eie gymmer. Problemet med spillet per i dag er jo at de har jo det så latterlig enkelt å ta ned gymmer. I og med at du trenger for å ta ned en gym er å klare å slå en av trenerne i gymmen nok ganger til at gymmen mister nok prestige / XP til å gå ned en level så en trener forsvinner fra gymmen, hvorpå du da kun trenger å slå neste trener nok ganger til det til slutt bare er igjen en trener så har du i bunn og grunn alltid en 6 vs 1 Pokemonkamp på gymmene.

 

Det skal en absurd stor CP forskjell til for at du ikke klarer å grinde ned en gym når du stiller med 6 vs 1 Pokemon. 6 CP 600 Pokemon tar jo fort ned en CP 1400 Pokemon. Så selv om en er på maks level og har hele åtte trenere, og alle har CP 1400 Pokemon så kan altså en enkelt low-level trener med kun CP 600 Pokemon ta ned gymmen din bare han har nok potions og nok tid til å sitte der de 10-20 minuttene det vil ta for han å grinde ned gymmen.

 

 

Dette er igjen ekstremt demotiverende for high-level spillere. For hva i allverden er poenget med å grinde seg opp level, få kraftige Pokemon osv når selv "nybegynnere" kan relativt enkelt ta ned gymmer på denne måten?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Er det noen triks for å fange Pokémon med høy CP, gjerne de hvor det står ???, bortsett fra å prøve Razpberry?

Må man bruke utrolig mange pokéballer?

Har fått endel superballer, men har enda ikke skjønt hvordan de brukes.

 

Trykk på sekken nede i høyre hjørne når du er i det bildet der du skal kaste ballen, så kan du velge å bruke superballer eller godteri for å gjøre de enklere å fange.

Lenke til kommentar

Er det noen triks for å fange Pokémon med høy CP, gjerne de hvor det står ???, bortsett fra å prøve Razpberry?

Må man bruke utrolig mange pokéballer?

Du må kaste skruball og få Nice, great eller excellent når du treffer for å få det kast når den bevegende sirkelen er så liten som mulig å treff inni den.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spilt spillet så mye, men er det ikke sånn at antall Pokemons, pokestops og gyms øker med antall spiller i området? Til flere som drar til Frognerparken til mer blir det der, så egentlig skulle flere spilt i sitt eget nærområde. ;)

Etterhvert som flere og flere kommer over level 20 og det blir vanskeligere å komme videre, tror jeg mange gir seg. Hva skjer da med antall Pokemons osv., vil de bli betraktelig færre?

Jeg har tenkt å spille litt over tid, men det er ikke så lurt om det blir veldig mange færre å fange enn nå.

Lenke til kommentar

Jeg tipper spillet balanserer seg ut etterhvert når den verste hypen har gitt seg.

Akkurat nå flokker folk seg til et par steder i hovedstaden, og spillet er konstruert for å spawne deretter.

 

Jeg har samla 20 ulike til nå, jeg går ikke ut for å jakte.

Har med mobilen når jeg går noe sted, og stopper og sjekker når det durer i lomma.

 

Ser for meg at det er slik jeg kommer til å spille dette fremover nå også, uten fokus på å grinde for XP.

 

Har hatt et langt opphold i jogging grunnet skade, men har tenkt til å begynne rolig igjen på en fast 5km-løype jeg har her hjemme.

Tar med mobilen i starten, hvor jeg uansett har planer om å jogge rolig/gå vekselvis.

Spennende å se om det dukker opp noen nye underveis ;)

 

Registerer at folk klager på at det sjelden kommer nye pokemon, når de gjerne har samla 60-70 ulike allerede.

Det er opp mot halvparten av alle som finnes, bare noen dager etter lansering.

Skulle bare mangle at det er lagt opp til å ta laaaaaaang tid å samle alle.

Lenke til kommentar

Haha, morsomt å lese om folk som klager på 4-5 pokestops og samme antall gymmer innenfor 3km. Jeg bor noen minutter utenfor Gjøvik. Har ingen pokestops og ingen gymmer innenfor hvertfall 6-7km. Men vi har en og annen pidgey ☺

Det er da mange av de i gjøvik...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spilt spillet så mye, men er det ikke sånn at antall Pokemons, pokestops og gyms øker med antall spiller i området? Til flere som drar til Frognerparken til mer blir det der, så egentlig skulle flere spilt i sitt eget nærområde. ;)

Etterhvert som flere og flere kommer over level 20 og det blir vanskeligere å komme videre, tror jeg mange gir seg. Hva skjer da med antall Pokemons osv., vil de bli betraktelig færre?

Jeg har tenkt å spille litt over tid, men det er ikke så lurt om det blir veldig mange færre å fange enn nå.

Jeg tipper spillet balanserer seg ut etterhvert når den verste hypen har gitt seg.

Akkurat nå flokker folk seg til et par steder i hovedstaden, og spillet er konstruert for å spawne deretter.

 

Jeg har samla 20 ulike til nå, jeg går ikke ut for å jakte.

Har med mobilen når jeg går noe sted, og stopper og sjekker når det durer i lomma.

 

Ser for meg at det er slik jeg kommer til å spille dette fremover nå også, uten fokus på å grinde for XP.

 

Har hatt et langt opphold i jogging grunnet skade, men har tenkt til å begynne rolig igjen på en fast 5km-løype jeg har her hjemme.

Tar med mobilen i starten, hvor jeg uansett har planer om å jogge rolig/gå vekselvis.

Spennende å se om det dukker opp noen nye underveis ;)

 

Registerer at folk klager på at det sjelden kommer nye pokemon, når de gjerne har samla 60-70 ulike allerede.

Det er opp mot halvparten av alle som finnes, bare noen dager etter lansering.

Skulle bare mangle at det er lagt opp til å ta laaaaaaang tid å samle alle.

Det er akkurat sånn jeg spiller også. :) Jeg lastet det ned på mandag og har bare fanget én, og den fant jeg da jeg var på butikken et par km unna her jeg bor. Jeg har tenkt å fange de når jeg er ute på andre ting eller går meg en tur.

 

Jeg vet at appen må være åpen, men teller den km og oppdager Pokemons når telefonen/nettbrettet er i dvalemodus også? Jeg har satt min på autolås etter 2 min., men det kan jo fjernes.

Endret av Hanne9867
Lenke til kommentar

Er ikke sikker, men tipper den ikke er aktiv om man låser skjermen.

Har derfor forlenget tiden før den låser til maks (10 min) og aktivert strømsparemodus i appen.

 

Går med mobilen "opp ned" i lomma slik at skjermen dimmes og bruker minst mulig strøm, men fortsatt vibrerer om det dukker opp en pokemon.

Lenke til kommentar

Du har spillere som Hanne, meg og masse andre og du har noen "gærninger" som Niram som skal være max lvl og ha sett og gjort alt innen 3 dager ellers er det et drittspill og det er ingen vits å spille det på NOEN annen måte, som snakker om å maksimalt effektivisere XP/min. Man har dem i WoW og andre MMO-spill også.

 

Jeg tipper det er niram-gjengen som gir seg fortest når de har innsett at det er bare et grunt mobilspill. Så holder casual-gjengene på videre utover. Gyms er ikke endgame, jeg startet med å leke med gyms allerede på lvl 5.

Spillet har knapt vært "live" i en uke.

 

Vi har "gærninger" på jobb som knapt gjør annet enn å spille Clash of Titans og Hay Day på mobil også, selv på fritiden. Er ikke verdens dypeste spill de heller.

 

Det er det samme i Ingress. Noen er ekstrem-spillere og skal være lvl 16 så fort som mulig og makse ut mest mulig, studerer guides ukevis i forveien og er kjempeklar til å makse alt med en gang, andre bare tar frem mobilen når de rusler tur med bikkja. Det er plass til alle.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vet at appen må være åpen, men teller den km og oppdager Pokemons når telefonen/nettbrettet er i dvalemodus også? Jeg har satt min på autolås etter 2 min., men det kan jo fjernes.

 

 

Den må være åpen og aktiv. Låst skjerm = ingenting skjer.

  

Er ikke sikker, men tipper den ikke er aktiv om man låser skjermen.

Har derfor forlenget tiden før den låser til maks (10 min) og aktivert strømsparemodus i appen.

 

Går med mobilen "opp ned" i lomma slik at skjermen dimmes og bruker minst mulig strøm, men fortsatt vibrerer om det dukker opp en pokemon.

Tusen takk for svar! :) På nettbrettet kan jeg sette autolås til "Aldri", og la være å ha på coveret, -

da burde det gå greit. :) Smart å aktivere strømsparemodus i appen isteden.

Lenke til kommentar

Haha, morsomt å lese om folk som klager på 4-5 pokestops og samme antall gymmer innenfor 3km. Jeg bor noen minutter utenfor Gjøvik. Har ingen pokestops og ingen gymmer innenfor hvertfall 6-7km. Men vi har en og annen pidgey ☺

Jeg lurer på om jeg skal klage over det motsatte. Figuren går jo noen få meter frem og tilbake når mobilen ikke får kontakt med GPS så jeg kan få kontakt med 2 pokestops fra senga mi og 3 gymmer er så nære at jeg kan følge med på status der. Fra der hvor jeg sitter på jobb får jeg kontakt med 2 pokestops og det er nå lures på begge 2. Rundt meg kan jeg nå følge med på 4 gymmer uten å røre meg og går jeg utenfor er det 7 pokestops rett på plassen utenfor.

 

Har sjekket med kart og det ser ut til at det er pokemonfri sone ved hotellet jeg skal til i sommerferien.  :w00t:

Lenke til kommentar

Du har spillere som Hanne, meg og masse andre og du har noen "gærninger" som Niram som skal være max lvl og ha sett og gjort alt innen 3 dager ellers er det et drittspill og det er ingen vits å spille det på NOEN annen måte, som snakker om å maksimalt effektivisere XP/min. Man har dem i WoW og andre MMO-spill også.

 

Jeg tipper det er niram-gjengen som gir seg fortest når de har innsett at det er bare et grunt mobilspill. Så holder casual-gjengene på videre utover. Gyms er ikke endgame, jeg startet med å leke med gyms allerede på lvl 5.

Spillet har knapt vært "live" i en uke.

 

Vi har "gærninger" på jobb som knapt gjør annet enn å spille Clash of Titans og Hay Day på mobil også, selv på fritiden. Er ikke verdens dypeste spill de heller.

 

Det er det samme i Ingress. Noen er ekstrem-spillere og skal være lvl 16 så fort som mulig og makse ut mest mulig, studerer guides ukevis i forveien og er kjempeklar til å makse alt med en gang, andre bare tar frem mobilen når de rusler tur med bikkja. Det er plass til alle.

Altså. Niram-gjengen?

 

Jeg tror kanskje du har misforstått litt. Jeg er lvl 5 i pokemon go, og er definitivt av typen som spiller med bikkja :) barn har jeg og, så tiden begrenser seg i grunn uansett.

 

Jeg bare bemerket at det er lite "content" for oss som bor litt utenfor byen! Jaja, nok om det :)

Lenke til kommentar

Da misforsto jeg. Ut ifra den lange posten din over virket du som Ali G. Prøver ALT for hardt alt for tidlig og gir opp med en gang det ikke møtte forventningene. Det finnes folk i alle typer RPG-spill som vil finne den ultimate måten å utnytte mekanikkene fortest mulig på. Sitter med kalkulator og regner ut max XP utbytte pr kilometer i hver område av byen, og klager i vilden sky på reddit og forumer. Jeg tror ikke dette spillet passer så godt for dem.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe vanskelig å bli go i pokemonGo da?

 

Totalt har jeg brukt rundt 4 dager på spill (ca 4 timer kvar dag) og er lvl 21.  Sånn så i går satt jeg 1 time ut i sola, las ei bok og tok de pokemons som kom min vei.
Hadde jeg satset og spilt 6-8 timer kvar dag (jeg spiller anna kvar/kvar tredje dag), hadde jeg sikkert vert 35+. Og då igjen, det er berre site ute og kose seg.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe vanskelig å bli go i pokemonGo da?

 

Totalt har jeg brukt rundt 4 dager på spill (ca 4 timer kvar dag) og er lvl 21.  Sånn så i går satt jeg 1 time ut i sola, las ei bok og tok de pokemons som kom min vei.

Hadde jeg satset og spilt 6-8 timer kvar dag (jeg spiller anna kvar/kvar tredje dag), hadde jeg sikkert vert 35+. Og då igjen, det er berre site ute og kose seg.

Det kreves stadig mer for hvert level, så det blir vanskeligere etterhvert. Her er en tabell oppgitt i x 1000 XP pr. level og totalt.

 

+-------+--------+--------------+

| Level | XP (k) | Total XP (k) |

+-------+--------+--------------+

| 1 | 1 | 1 |

| 2 | 2 | 3 |

| 3 | 3 | 6 |

| 4 | 4 | 10 |

| 5 | 5 | 15 |

| 6 | 6 | 21 |

| 7 | 7 | 28 |

| 8 | 8 | 36 |

| 9 | 9 | 45 |

| 10 | 10 | 55 |

| 11 | 10 | 65 |

| 12 | 10 | 75 |

| 13 | 10 | 85 |

| 14 | 15 | 100 |

| 15 | 20 | 120 |

| 16 | 20 | 140 |

| 17 | 20 | 160 |

| 18 | 25 | 185 |

| 19 | 25 | 210 |

| 20 | 50 | 260 |

| 21 | 75 | 335 |

| 22 | 100 | 435 |

| 23 | 125 | 560 |

| 24 | 150 | 710 |

| 25 | 190 | 900 |

| 26 | 200 | 1100 |

| 27 | 250 | 1350 |

| 28 | 300 | 1650 |

| 29 | 350 | 2000 |

| 30 | 500 | 2500 |

+-------+--------+--------------+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...