Gå til innhold

Skifte til høyere gir


Gladgutt

Anbefalte innlegg

Har nå øvelseskjørt en del på veien og sliter med å gire opp. Problemet er at når jeg girer fra eks 3 til 4, så kan man merke at det ikke er en behagelig overgang. 

 

Det pleier jeg å gjøre når jeg skal øke gir fra 3 til 4( bare et eksempel):

 

1)

Presser inn gassen slik at turtallmåleren er på ca mellom 3 og 3,5. 

 

2)

Skifter så til et høyere gir.

 

3)

 

Slipper clutchen sakte ut, samtidig som jeg gir litt gass. 

 

Lurer egentlig på om problemet ligger i måten jeg slipper ut clutchen på. Til vanlig pleier jeg å ta clutchen litt fort ut og ca ved gripepunktet tar jeg den saktere ut, samtidig som jeg gir mer gass. Selvom jeg bruker denne metoden, så kan man lette kjenne at det ikke er en behagelig overgang ved girskiftet. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du clutche på så høyt turtall?

 

 

De de fleste bilmanualer står det at man skal clutche mellom 1500 og 2000 for å ikke slite clutchen for mye.

 

(Forøvrig så slipper jeg alltid gasspedalen når jeg clutcher ut, og trykker den rolig inn igjen idét clutchen begynner å "ta".)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trykker ikke inn gassen når jeg har presset inn clutchen. Punkt 1 gjør jeg før jeg presser inn clutchen. Problemet er bare at når jeg bruker metoden over, så får jeg ikke en behagelig overgang. Vet ikke helt hvor problemet ligger i det jeg har beskrevet over

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du clutche på så høyt turtall?

 

 

De de fleste bilmanualer står det at man skal clutche mellom 1500 og 2000 for å ikke slite clutchen for mye.

 

Syns du jeg bør droppe punkt 1( der jeg trår inn gassen, slik at turtallmåleren er på ca mellom 3 og 3,5)?

Absolutt. Det er det Twinflower sier som er årsaken til at du ikke får en fin overgang. 

 

Når du har bilen på 3-3,5k omdreininger har du et turtall som vil tilsi et høyere gir enn bare ett høyere (kanskje ikke like gjeldende i 1. og 2. men det vanskelig å si da det er stor forskjell på hvordan biler er giret (altså hvilket hastighet de har ved forskjellig turtall)). Om du ligger i f. eks 3. og gir pådrag til 3-3,5k ville nok en oppgiring til 5. gitt en langt mer smoothere følelse enn om du skal i 4. 

 

Dette fordi hastigheten du da ligger i er litt for høyt for 4. gir og du bremser på clutchen (tilsvarende om du skulle ned en lang, bratt nedoverbakke og girer ned ett hakk i stedet for å bremse hver 50. meter). 

 

Gir på rundt 1800-2000 omdreininger, øv på hvor clutchen tar og overta med gasspedalen som du gjør i dag så blir nok giringen langt mer silkemyk ;-) 

 

 

Lykke til!

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Kommer helt an på på om det er bensin eller diesel. Girer sere virkelig fra 3. til 4. før dere når 2k rpm? Jeg har selv en relativt moderne dieselbil, og kjører denne godt opp mot 3k rpm før jeg girer opp. (Gitt at det er under skikkeøig akselerasjon, ikke fra f.eks 50kmt til 60kmt)

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

 

Har bare et lite spørsmål når jeg clutcher ut. Skal jeg bare gi litt gass ved gripepunktet eller skal jeg gi litt gass helt til jeg har sluppet ut clutchen?

Jeg tror du skal starte gasspådraget i det clutchen tar (altså ikke noe overlapp). Det høres hvert fall fornuftig ut i midt hode ettersom å øke hastigheten på det ene tannhjulet før clutchen har koblet ordentlig inn høres ut som oppskriften på å slite den ut raskere enn nødvendig. 

 

Kommer helt an på på om det er bensin eller diesel. Girer sere virkelig fra 3. til 4. før dere når 2k rpm? Jeg har selv en relativt moderne dieselbil, og kjører denne godt opp mot 3k rpm før jeg girer opp. (Gitt at det er under skikkeøig akselerasjon, ikke fra f.eks 50kmt til 60kmt)

(Edit: Jeg kjører dieselbil. Det begynner å bli mange år siden sist jeg kjørte bensin så turtallene jeg oppgir blir ikke nødvendigvis representative for en bensinbil)

 

Ja, relativt ofte. Igjen avhenger jo dette av hvordan bilen er giret, men ved ca. 2000rpm dukker det opp en pil i displayet som indikerer at nå burde jeg gire opp. 

 

Om jeg ligger i en 60-sone og turer i 4. og av en eller annen grunn med redusere farten til ca. 50km/t er ikke bilen min lenger veldig fornøyd om jeg har den i 4. Jeg girer så ned til 3. Om jeg da skal opp til 60 igjen blir turtallet litt for høyt for 3. og kan fint gire ved rundt 2000. 

 

Er det akselerasjonfelt stiller det seg litt annerledes. Litt avhengig av lengden og hvordan jeg kommer inn (om jeg er bak en annen bil, er det nedoverbakke i begynnelsen av feltet osv):

- Kommer jeg inn i feltet i 2. gir jeg som regel på til jeg når 60-70 og setter spaken i 4. (eller 5. om fartsgrensa er under 80).

- Kommer jeg inn i feltet i 3. gir jeg som regel på til jeg når 80-90 og setter spaken rett i 5. (eller 6. om grensa er over 90).

 

(Tror veldig mange, kanskje spesielt ferske sjåfører, tror man MÅ innom alle girene på vei oppover.)

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Jeg ser aldri på turtallet, men kjenner etter hvor det føles mest riktig å gire.  Det kommer nok du også til å gjøre når du får mer trening. Det gjør ingenting at det er litt ujevnt og hakkete nå i starten. Ikke tenk for mye på akkurat det. 

Dette er helt klart sant, men TS skal ha kudos for at han bryr seg såpass mye om dette at han oppsøker hjelp. En silkemyk sjåfør er helt klart å foretrekke fremfor rykk og napp-sjåfører. Jo tidligere man lærer seg the basics jo lettere tror jeg også det vil bli. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vel påpeke at alder på bilen man øvelsekjører med har litt og si også da.

 

Den bilen jeg kjører liker best at man clutcher mellom 1800 til 2200 omdreininger på gir , girer jeg før dette så akselerer bilen svært dårlig.

 

Men utover den digresjonen over er jeg enig med de andre over her og har egentlig ikke noe spesielt å tilføye enn at en god sjåfør vil fokusere etter hvert mindre på å se på turtallet når han / hun girer , man vet mer eller mindre når det er "greit" å gire.

Lenke til kommentar

På en bensinbil er vel 1800rpm alt for tidlig å gire.

TS: Dette er en ting det er helt naturlig å slite litt med, snart gjør du dette av rent muskelminne. Men prøv så langt det er mulig å ha relativt synkrone bevegelser, alstå gass ut samtidig som clutch inn, og gass inn samtidig som clutch ut. Det er ikke nødvendig å slippe clutchen sakte ut når du er i fart, da er det bare slippe den omtrent rett ut i en jevn bevegelse - så matcher du turtallet/farten med gassen så det ikke rykker(fortere eller saktere). Keep practicing er det beste rådet :) Kanskje det finnes videoer å se også?

 

EDIT: finner litt av hvert på youtube, her er en britisk instruks:

https://youtu.be/fc61Q_Z4GEs?t=2m27s

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som girer opp med turtall på 1800-2000rpm må jeg bare spørre om dere er glad i bilen eller ei..

Det er en fin måte å havarere dobbeltmassesvinghjulene i disse dieselpurkene på, de er nemlig ikke glad i høy belastning på lavt turtall.

 

Å gire opp ved såpass lavt turtall er sjelden hensiktsmessig, det må være kun ved ren cruising og på ingen måte under en øvelse der man er i ferd med å øke bilens hastighet.

 

Greit nok, bensinbilen min girer gjerne opp ved 2000rpm ved relativt rolig kjøring, men så er det også en 5-liters bensinmotor.

 

På moderat motoriserte biler er det ofte hensiktsmessig å ikke slippe turtallet særlig lavere enn 1800-2000rpm, det er rett og slett et fint turtall å gire ned i hvis man skal redusere bilens hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt under 2000 RPM regner jeg som daukjøring. Slik som Snylter sier så girer man kun så lavt som man ikke har intensjoner om å akselerere.

 

Grunnen til at giringen til TS ikke er smidig antar jeg er fordi du gir gass mens du slipper kløtsjen. Men mindre du driver på med noe skikkelig avansert så skal man kun bruke enten kløtsj eller gasspedal. Du kan godt revmatche når du girer ned, som er å gi litt gass for å få turtall til å treffe riktig på et lavere gir, men selv dette er unødvendig med mindre du hopper over gir eller tar svinger som en helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på bilen

En Tahoe kjører fint på 1200ish omdreininger, ikke sikker på om det er V6 eller V8, automat

 

Har diesel automat selv nå, men den tiden jeg hadde manuell bensin bil så skippet jeg ofte over både 1 og 2 gir

På påkjøringsramper i nedoverbakker så var det ikke noe problem å gå fra 2. til 4, eller 5. for den saks skyld, bare ikke regn med å ha noe til aks

Alle gir må ikke brukes alltid

Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på bilen

En Tahoe kjører fint på 1200ish omdreininger, ikke sikker på om det er V6 eller V8, automat

For all del, og det gjør nok også motoren min om den får lov. Dog vil ikke automatkassa la den få kjøre på så lavt turtall med noe særlig belastning.

 

Men det er ikke alle biler som har V8, det er faktisk få biler som har såpass stor motor med såpass bra moment dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...