Gå til innhold

Skifte til høyere gir


Gladgutt

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp igjen av dere ( spesielt de som har dieselbil).

 

Er litt usikker på når jeg bør gire NED. Noen pleier å høre litt spesielle lyder , mens andre bruker farten som veiledning . Er det noen av dere som bruker turtallmåleren som en liten indikasjon på at nå må jeg gire ned. Isåfall ved hvor mange omdreininger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er som Complexity her nevner, å gire kommer bare på feelingen jo mer du kjører. Merker du turtallet er lavt og det går sakte girer man jo selvfølgelig ned. Det der kommer bare atomatisk, Er ikke noe fasit på når man skal gire ned. Jeg kjører forsåvidt både ny diesel bil, og en litt eldre bensin, girer bare etter feelingen, ser nesten aldri på turtallet.

Lenke til kommentar

Det varier jo selvdagt på bilen. Men siden fart og turtall ghar ganske stor sammenheng bruker jeg stort sett fart som indikator. Vel å merke vil jeg gire ned hvis motoren får så lavt turtall at den høres ut som den sliter(erfaring kommer med). Selv pleier jeg å ligge i 3. gir ved 50 km/t, 4 ved 60 km/t og 5 ved 80 km/t. Dett er mest basert ut av hvilket turtall jeg synes er bagalig å høre på samtidig som jeg ikk daukjører bilen. Så ca 2k RPM er hva jeg vanlig vis holder meg på, jeg liker ikke å holde meg under, men det spørs jo litt på forhold osv.

 

Alt it alt så finner du ut av det der av deg selv etter en stund. Noen liker å ha så lavt turtall som mulig, andre liker å ha såpass turtall at det er respons når man trykker inn gasspedalen.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å gire OPP ved 2 rpm. Når jeg skal gire opp, så hører jeg godt av motoren at nå bør jeg skifte gir. Men når jeg skal gire NED, så har jeg litt problemer. Desverre klarer jeg ikke å bruke motoren som veiledning for å nedgire( mest sannsynlig fordi jeg ikke vet hvordan lyden på motoren er i dette tilfellet).

 

Kan vel si at det er en BMW diesel bil.

Det best for meg er å bruke turtallmåleren, ettersom jeg ikke klarer å bruke motoren som hjelp for å gire ned.

Kunne de som bruker turtallmåleren som veiledning for å gire ned, i det minste gi meg et ca tall på når der girer ned.

Ja det varierer fra bil til bil

Lenke til kommentar

Det er ikke noe mer hokuspokus enn at du girer ned ca ved det turtallet du havnet på når du girte opp.

 

Som du selv sier så girer du opp ved 2k RPM og havner f.eks da på 1700 RPM på neste gir. Også akselerer du til la oss si 1900 RPM. Hvis du da bremser og havner nede på 1700 RPM, eller lavere enn det kan du gire ned.

 

Jeg har ikke kjørt bilen din og har absolutt ingen anelse om hvordan den oppfører seg. Jeg har i tidligere innlegg beskrevet hvilket gir leg legger meg i, i forhold til fart, noe som har fungert i de bilene jeg har kjørt.

 

Ellers kan jeg si at den du lærerkjører med vet dette bedre enn noen av oss her inne, så spør han/hun om dette. Jeg kan også legge til at det å se på turtallsmåleren under vanlig kjøring er noe du ikke kommer til å trenge etter litt kjøring, husk også at fart, turtall og gir har stor sammenheng.

Lenke til kommentar

Som andre har nevnt lærer du deg å kjenne bilen etter litt kjøring, så du vet hva du skal se/høre etter når du må gire. En indikasjon på at du bør gire ned er når du begynner å miste draget. Dvs når turtall og hastighet synker, og å trykke inn gassen ikke hjelper. Det blir vanskelig å gi et fasitsvar da det finnes mange forskjellige biler, og alle har forskjellig vekt, hk og dreiemoment.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...