Gå til innhold

KOMMENTAR: MSI og Asus har sendt «dopede» kort til media


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke problemet. Produsentene har ikke gitt kortene unaturlig frekvenser eller power. De har bare aktivert OC profilen som ALLE kortene har, uansett om man er vanlig forbruker eller ikke.

De gjør jo dette fordi de naturligvis vil vise kortet sitt fra den beste siden når det kommer til krefter. og dette er noe ALLE forbrukere også kan gjøre bare ved å installere Asus GPU Tweaker software som er gratis tilgjengelig fra asus sin hjemmeside. (tilsvarende fra MSI.)

Og siden kjølerne fra disse produsentene er så gode så burde alle med litt vett (som bruker så mye penger på graffikkort) absolutt aktivere OC profilen uansett hva de skal bruke kortet til (siden det er GTX 1070/1080 så vil jeg tippe gaming).

Jeg synes heller det er dårlig av anmeldere å ikke oppdage noe så obvious at OC profilen er aktivert som standard. Det betyr vel heller at dere ikke har satt dere godt nok inn i kortene dere tester. Anmeldere skal teste hvor gode kortene er. Vel, for å teste hvor godt disse kortene presterer så må uansett OC profilen aktiveres av DERE, om denne ikke hadde vært aktivert fra før av.

OC profilen er den enkle metoden asus/msi gir forbrukerne til å sette kortet til best performance uten å gi seg ut på øking av frekvenser og volt osv
Jeg har brukt OC mode på de 6 siste Asus kortene jeg har kjøpt, rett og slett fordi jeg ønsker best mulig resultat, uten å måtte "lære" meg overklokking med frekvenser og voltøkning på minne og gpu.

Endret av Areguzanda
Lenke til kommentar

Vi kunder svarer ved å droppe å kjøpe GTX 1080.

 

Vi får vente på GTX 1080 TI OC.

 

Per dags dato har jeg kjøpt GTX titan brukt og angrer ikke på det, 5000 kr for 2 slike kort er godt kjøp.

Selv om enkelt GTX 1080 gjør det bedre på spill per dags dato.

 

Enig, titan-x prisene er bra nå siden 1080 kortene sies å være bedre.. Kjøpte selv ett titan-x med passiv vannkjøling til 6000, funker som bare det.

Lenke til kommentar

 

 

De har svart bedre på det lengre opp, burde ha lest det før du skrev en novell

 

Da kan du ta deg bryet å argumentere for det isteden for å begynne å gå på person. 

Om du ikke har noe å argumentere for kan du i det minste påpeke konkret hvilket innlegg som klarlegger det hele.

 

 

Når man spiser så mye rødbeter som du gjør er det jo klart at du kom til å kaste deg over dette og prøve å gjøre det til verdens undergang. Resten av oss ser på dette med litt mer edruelige øyne. Bare å slappe av, 480 kommer ut om få dager, så det er bare å spare din ukritiske hyllest til det. (Vi vet hva du kommer til å skrive allerede).

 

 

Har jeg nevnt en eneste gang i denne diskusjonen Rødt eller grønt? Beklager men her er det du som tuller noe innmari , om jeg ikke  hadde vært vant til slik oppførsel hadde jeg bedt deg holde persondiskusjonen for deg selv.

 

Det er oppførselen til Asus og MSI ( og trolig et par andre luringer ) som jeg reagerer kraftig på , en oppførsel som jeg ikke synes er grei på noen måte da kort som blir levert til testing bør være så like som mulig med det som skal leveres til forbrukerne. 

Lenke til kommentar

Fra  TPU artikkelen:

 

 

 

above, you see two GPU-Z screenshots, one of the TPU review sample, next to the retail board (provided by Nizzen).

 

Dette ville dere ikkje nevne i artikkelen deres nei :p

 

He he he!

Du skal da jaggu meg få en enorm Kudos fra meg og trolig fra alle andre! Thumbs up i alle fall på innlegget over...

Lenke til kommentar

Det er jo ingen reviewers som ser på hva turbo boost gjør uansett, så hva frekvensene er for resultatene vi ser vet vi jo uansett ikke. Om de aktiverer OC mode eller ikke synes jeg ikke har så mye å si. MSI har jo aktivert OC som standard nå, og jeg er jo enig i at review og consumer samples bør være på samme frekvens. Om noe så gjør MSI og Asus at reviewers bruker mer tid, da d e må sjekke settingsene på kortene før de tester.

 

 

Det som er ille derimot er om de håndplukker komponenter derimot. Da kan kortene yte et par prosent bedre enn det du gjennomsnittlig vil få.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg hele greia er mye om ingenting. Ja, jeg synes Asus og MSI skulle informert om at kortene var satt til OC-modus i BIOS når de sendte de avgårde til anmelderne. 

 

Når det er sagt, så vil ikke dette endre noen ting annet enn at de kanskje nettopp informerer anmelderne på forhånd neste gang. Såvidt jeg har sett, så er ytelsesforskjellen på Gaming-mode og OC-mode under 1%. 

 

Verken MSI eller Asus vil merke noe til redusert salg av kortene sine pga. dette, da markedet uansett har enorm etterspørsel etter GTX 1080/1070.

 

Livet går videre og alt det der. 

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg hele greia er mye om ingenting. Ja, jeg synes Asus og MSI skulle informert om at kortene var satt til OC-modus i BIOS når de sendte de avgårde til anmelderne. 

 

Når det er sagt, så vil ikke dette endre noen ting annet enn at de kanskje nettopp informerer anmelderne på forhånd neste gang. Såvidt jeg har sett, så er ytelsesforskjellen på Gaming-mode og OC-mode under 1%. 

 

Verken MSI eller Asus vil merke noe til redusert salg av kortene sine pga. dette, da markedet uansett har enorm etterspørsel etter GTX 1080/1070.

 

Livet går videre og alt det der. 

 

Føler du ikke at det er litt suspekt? Har sjekket flere tester nå av kortene til de og i de fleste tilfeller så dukker de opp med specs som viser frekvensen de kjører på som standard og naturligvis overklokkes kortene senere.

 

Så da ser man jo at kortene har en Standard hastighet som egentlig er + 1 til 2 % i avvik i forhold til hva de selv selger kortene til sine kunder og når de testes for overklokking vil man da igjen se en økning som er basert på det avviket i utgangspunktet.

 

Eksempel : http://www.tweaktown.com/reviews/7202/msi-radeon-r9-390x-gaming-8g-video-card-review/index.html

Kortet ble ikke overklokket noe nevneverdig pga tidspress, men minnet ble økt : http://www.tweaktown.com/reviews/7202/msi-radeon-r9-390x-gaming-8g-video-card-review/index10.html

 

Kortene som ble solgt senere hadde en lavere hastighet.

 

MSI r390X overclock review Her vises det jo at kortet kommer med 1.1Ghz som standard og når testeren overklokker disse økes frekvensene ytterligere , igjen viser det jo at man antar at standard hastighet er 1,1Ghz.

 

Hadde både MSI og ASUS (og eventuelt andre ) vært klare på at kortene kommer overklokket i utgangspunktet så hadde dette definitivt vært en storm i et vannglass, problemet er at selskapene har prøvd å late som om dette er noe som de som tester kortene burde ha vist og skyver derfor ansvaret over på dem selv om det er de som står for produksjon , utvalg og levering av kortene til de som tester dem og har derfor full mulighet til å gjøre de endringer de ønsker og burde derfor informere om hva de sender ut.

 

De som har kjøpt Asus hovedkort vet også at man må være obs på hastighetene da konkrete minneproblemer eller lignende kan være pga at programvaren til asus øker FSB med feks 1 ( fra 200 til 201 ) og det er ikke alltid at minnebrikker og andre komponenter liker dette , selv om det faktisk gir et lite løft i ytelsen. Men der får i det minste alle kundene dette...

 

EVGA bør få en liten thumbs up for denne : http://forums.videocardz.com/topic/1494-pr-evga-hits-asus-and-msi-with-wysiwyg-page-over-1080-bios/

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Synes det allerede er en storm i et vannglass

 

For å si det sånn, kjøper jeg meg en Ferrari og føler at den ikke greier 0 - 100 som testmodellen gjorde hadde jeg reagert.

Får jeg da vite at motoren må "trimmes" så hadde jeg blitt irritert , spesielt siden overklokking som regel tar knekken på garantien med mindre produsenten sier noe annet.

 

Så personlig er dette en uting å gjøre uansett om det er et hovedkort , skjermkort eller noe annet som får "turbo modus" som standard innstilling med mindre man eksplisitt forklarer dette til de som skal teste produktet.

Lenke til kommentar

 

Synes det allerede er en storm i et vannglass

 

For å si det sånn, kjøper jeg meg en Ferrari og føler at den ikke greier 0 - 100 som testmodellen gjorde hadde jeg reagert.

Får jeg da vite at motoren må "trimmes" så hadde jeg blitt irritert , spesielt siden overklokking som regel tar knekken på garantien med mindre produsenten sier noe annet.

 

Så personlig er dette en uting å gjøre uansett om det er et hovedkort , skjermkort eller noe annet som får "turbo modus" som standard innstilling med mindre man eksplisitt forklarer dette til de som skal teste produktet.

 

Nei, det blir som å levere Ferrarien i Sport mode, noe som ikke er utenkelig

Lenke til kommentar

Haha, så mye flau apologering har jeg ikke sett siden "- Symbian er død". Kanskje man må være nøytral/uinteressert for å se det...

 

Dette har da virkelig ikke med nVidia vs AMD å gjøre, begge produsentene er da truende til å jukse på dieseltestene på AMD-kortene også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synes det allerede er en storm i et vannglass

 

For å si det sånn, kjøper jeg meg en Ferrari og føler at den ikke greier 0 - 100 som testmodellen gjorde hadde jeg reagert.

Får jeg da vite at motoren må "trimmes" så hadde jeg blitt irritert , spesielt siden overklokking som regel tar knekken på garantien med mindre produsenten sier noe annet.

 

Tesla reklamerer med både akselerasjonstall og rekkeviddetall som ikke er slik som du får når du kjøper bilen. Du må selv slå på insane modusen for å oppnå tallene Tesla skriver på nettsidene. Du må også sette den i range modus om du vil oppnå full rekkevidde på bilen. Range modus påvirker  batteriets levetid negativt f.eks.

 

Jeg har ikke sett noen reagere på dette når de kjøper Tesla. Det med motoren derimot har folk reagert på. Det var jo litt juks.

 

Jeg er enig med deg at dette er galt, og at testmodeller bør ha samme modus som det du kjøper. Ser derimot ikke hva som gjør dette spesielt. Det finnes mange saker slik som dette. De har jo aldri skjult det, og jeg ser ingen lover eller regler som spesifiserer hvilken modus grafikkortet skal leveres i til test og butikk. Jeg ser hvorfor det likevel er bedre å gjøre det likt og at det bør gjøres. Jeg sliter derimot å se hvordan det er så alvorlig, og jeg er åpenbart ikke alene om det.

Lenke til kommentar

Haha, så mye flau apologering har jeg ikke sett siden "- Symbian er død". Kanskje man må være nøytral/uinteressert for å se det...

 

Dette har da virkelig ikke med nVidia vs AMD å gjøre, begge produsentene er da truende til å jukse på dieseltestene på AMD-kortene også.

Er det nå Nvidia fanboyen kommer og sier dette bare gjelder Nvidia fordi AMDs støyende varmeovner ikke har rom for å overklokkes? :p

 

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...