Gå til innhold

KOMMENTAR: MSI og Asus har sendt «dopede» kort til media


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er ikke 2x1080 aktuelt. Jeg gjør, men ikke på spill. Sist jeg spilte var da starcraft kom i 98 om jeg husker rett :) 

Poenget er at du kan bruke gpuene til andre ting en spill :)

 

Poenget er at jeg tjener ikke en mill i året så kjøpet av 2 x 1080 kjennes i lommeboka. Plusser du på en dugende 4K skjerm så blir det ikke bedre, samt at 2 x 1080 knapt vil dra spill tilfredsstillende i 4k uansett.

Jeg vet det er folk som bruker 100.000 vis på folding@home for at deres lag skal bli best o.s.v. I min verden er disse personene sprø m.m. de er millionærer.

Lenke til kommentar

 

 

Vi kunder svarer ved å droppe å kjøpe GTX 1080.

 

Vi får vente på GTX 1080 TI OC.

 

Per dags dato har jeg kjøpt GTX titan brukt og angrer ikke på det, 5000 kr for 2 slike kort er godt kjøp.

Selv om enkelt GTX 1080 gjør det bedre på spill per dags dato.

 

Dette har jo ikke noe med 1080 å gjøre. Dette har med MSI og Asus å gjøre... Geez...

 

Hvem vet kanskje EVGA vil gjøre det samme, de har lenge skrytt på seg de har beste overklokkbare kortene.

Egentlig burde vi forvente skjermkort ikke blir overklokket mere fra produsent en det testene viser.

Hvis ikke er det misvissende\og  useriøst og teste skjermkort.

 

Da man like godt kan bruke passmark og beregne ytelseforskjellene mellom kortene.

 

 

Men hva har dette med 1080 å gjøre? Dette er jo Asus og MSI som har tabbet seg ut. Har jo ikke noe med 1080 å gjøre. Kunne jo vært hvilket som helst kort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen særlig forskjell på hva de får til med elektronikken egentlig, og alt av forskjeller dreier seg om hvilken kjøleløsning, OC, RAM-type og slike ting som hvor god brikke de fikk kjøpt fra wafer'ene? Er ikke kortene i seg selv omtrent identiske med unntak av de faktorene i forrige setning? Er det andre faktorer som spiller en rolle?

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert.

Dette kan være håndplukkede kort som har fått bedre komponenter ( Minne , mosfets osv ) til en kjøleløsning der man har forsikret seg om at alt fungerer optimalt.

 

Så kan man videre definere konkrete verdier via bios til kortet og sørge for at både hastigheten på minnet og gpu er relativt aggresiv og dette før kortene i det hele tatt overklokkes av de som tester dem.

 

Og det er jo her problemene begynner å oppstå , den som tester kortene tar for gitt at standard hastighet er den kortet kommer levert med ( og siden Msi / asus ikke spesifiserer dette ved levering ) og overklokker derfor kortene "ytterligere" og dermed kommer til en konklusjon på hva kortet yter på en virkelig TURBO overklokk...

 

Viser det seg også at vanlige brukere ikke vil få samme ytelsen i stock hastighet og kanskje ikke engang kommer i nærheten av det kortene kan greie når de er overklokket ( pga de faktorene over ) så er jo dette ren svindel eller i det minste langt i gråsonen eller på grensen til å bli ren svindel.

Lenke til kommentar

Står vel på esken hva clock er på etc og får de kun kortet så har de sikkert fått oppgitt specs en eller annen plass så da skal det ikke være så vanskelig for en "proff" å se at kortet er litt annerledes

og det er allerede bemerket at vanlige forbruker kan oppnå samme resultat uten å være noen "proff"

Lenke til kommentar

Hmm .... Veldig spesielt hvis både MSI og Asus ikke har helt rent mel i posen vedr 10xx.

 

Det er allerede stadfestet her på forumet at nettopp kortene fra disse to "produsentene" er best i klassen i denne generasjonen av skjermkort fra nvidia - Tragisk hvis det er delvis basert på juks&fanteri.

Lenke til kommentar

Fra Reddit:

The ASUS 1080 has three different modes, silent, gaming and OC. Those are available for everyone, it's just a shortcut on the keyboard (ctrl-alt-1 for OC). Since reviewers aren't always the smartest I can understand that they pre choose the highest factory OC. I'd get annoyed if they reviewed and benchmarked the card at silent mode by accident.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Reddit:

The ASUS 1080 has three different modes, silent, gaming and OC. Those are available for everyone, it's just a shortcut on the keyboard (ctrl-alt-1 for OC). Since reviewers aren't always the smartest I can understand that they pre choose the highest factory OC. I'd get annoyed if they reviewed and benchmarked the card at silent mode by accident.

 

Hadde jo ikke gitt like bra overskrifter det vet du :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er kabinettløst testoppsett en negativ ting? Hvilken temp gpuen får er veldig avhengig av tempen i kabinettet. Så lenge temperaturen i rommet er den samme så er det samme omgivelser for alle kort og dermed gir testen gode resultater

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet jeg. Er bare en innstilling på kortet som er satt på, er ikke alle meldere som vet om OC mode på kortene så helt greit for meg om dem leverer kortet satt ferdig i den modusen, kjipt om dem får en dårlig anmeldelse pga anmelderes dårlige kunskap.

 

Går fint for Asus uten bry meg om "bagateller"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står vel på esken hva clock er på etc og får de kun kortet så har de sikkert fått oppgitt specs en eller annen plass så da skal det ikke være så vanskelig for en "proff" å se at kortet er litt annerledes

og det er allerede bemerket at vanlige forbruker kan oppnå samme resultat uten å være noen "proff"

 

Nei, det er ikke greit, for det første :

 

 

We told you earlier this week that it seems that two of the more prolific (and probably my two favourite) video card purveyors were sending video cards to reviewers that operated at clocks higher than their retail counterparts.

 

Allerede her er det forskjell i forhold til retail.

 

 

It all seems a bit shady. While the boosted clock speeds aren’t especially significant, they might push cards from MSI or Asus to be a tiniest bit faster than the competition, earning them nods from said reviewers as better buys. But is this deceptive practice as bad as it seems? Neither Asus nor MSI seem to think so. In fact, they’ve only boosted clocks to save dim-witted reviewers a bit of time.

 

Så i utgangspunktet er hastighetene endret "litt" og argumentasjonen er for å spare de "dumme" testerne tid... Isåfall hvorfor ikke informere om akkurat dette? Og hvorfor en "liten" boost og ikke en ordentlig overklokk?

 

Og enda mer, hvorfor kommer da kortene som selges "retail" med en helt annen hastighet som standard?

De fleste testerne prøver også ut overklokking og om standard innstillingene på disse kortene er helt annerledes enn det som retail er så har vi definitivt problemer...

 

1 : Anmelderne tar utgangspunkt i at dette er standard hastigheter.

2 : Anmelderne overklokker også kortene sine ( ærlig talt, har dere virkelig sett en test som ikke tar i det minste en liten titt på oc?).

3 : Anmelderne stoler på produsentene på at disse kortene ikke avviker særskilt fra det som blir sluttproduktet.

 

Personlig hadde jeg fått tilsendt et produkt og skal teste det ut så hadde jeg tatt utgangspunkt i at dette er det samme produktet som leveres i butikk , hvis produsenten ikke leverer så mye som en fotnote om at det er gjort endringer så vil man jo ta for god fisk at dette er akkurat slik produktet selges og vil derfor teste ut produktet med dette som base.

 

Og det er jo her problemene dukker opp ,man kan jo spørre seg selv om test eksemplarene også har andre forbedringer i forhold til hva som er sluttproduktet? Kanskje det brukes billigere komponenter i kjøleløsningen? Kanskje brukes det dårligere løsninger i forhold til strømregulering? Kanskje kortene er håndplukket for å sørge for at de ikke er representativ for produksjonsteknikk og kvalitetstesting ( Noe Msi var tidligere kjent for å være spesielt dårlig på noen kort ).

 

Jeg svelger ikke argumentene til MSI og ASUS , de som faktisk sitter og tester kort har bred erfaring og det at man ikke har sett dette før nå viser jo også at man har stolt på industrien, noe som har blitt grovt misbrukt. Dette er definitivt en faliterklæring på mangel på tillit og krever at vi som forbrukere må støtte opp de som tester kortene og si at dette er ikke noe vi kan finne oss i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De har svart bedre på det lengre opp, burde ha lest det før du skrev en novell

 

Da kan du ta deg bryet å argumentere for det isteden for å begynne å gå på person. 

Om du ikke har noe å argumentere for kan du i det minste påpeke konkret hvilket innlegg som klarlegger det hele.

Lenke til kommentar

 

De har svart bedre på det lengre opp, burde ha lest det før du skrev en novell

 

Da kan du ta deg bryet å argumentere for det isteden for å begynne å gå på person. 

Om du ikke har noe å argumentere for kan du i det minste påpeke konkret hvilket innlegg som klarlegger det hele.

 

 

Når man spiser så mye rødbeter som du gjør er det jo klart at du kom til å kaste deg over dette og prøve å gjøre det til verdens undergang. Resten av oss ser på dette med litt mer edruelige øyne. Bare å slappe av, 480 kommer ut om få dager, så det er bare å spare din ukritiske hyllest til det. (Vi vet hva du kommer til å skrive allerede).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...