Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Pakke stjålet fra skolen - hvem er ansvarlig?


Frontyer

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Går på en internatskole hvor all post sendes til skolens adresse. Deretter blir den plassert på ett bord hvor vi skal hente posten vår. Alle har tilgang til det bordet. 

 

Jeg bestilte meg en relativt dyr parfyme fra nettet. Den kom fram (fikk melding fra postnord, og en kompis fortalte meg at den lå der)

 

Når jeg skulle hente den var den ikke der. Noen har altså stjålet den. Lærerene sendte ut en etterlysning, men ingen leverte noe tilbake. Så de har neppe tatt feil pakke. 

 

Det jeg lurer på er om skolen skal erstatte dette eller ikke? 

Snakket med postnord og de sa skolen burde det, pga pakken sto i midt navn (da altså min pakke), men sendt til skolens adresse. De sier at skolen da står ansvarlig for at alle pakker havner oss sine riktige eiere siden de bruker ett slikt utleveringssystem.

 

Skolen nekter så klart på dette. 

 

Så er det noen som vet noe om lovverket rundt dette? Er skolen erstatningspliktig?

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kan juss, så er første tanke som slår meg; Du viste vel om utleveringsystemet før du bestilte?

 

Såklart, men har gått fint alle andre ganger (uten at det er noe god grunn). I tillegg har jeg jo ikke akkurat noe annet valg en å benytte meg av det. 

Jeg tenker at det er skolen som må passe på at systemet fungerer optimalt. Hvis ett postkontor hadde levert feil pakke til feil person, så ville man krevd erstatning av dem.

 

Endret av Frontyer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er skolen erstatningspliktig?

Jeg tror ikke det. Iflg. §28 (postloven) er en tilbyder bare ansvarlig frem til utlevering (går ut fra at skolen kan regnes som en tilbyder/videreformidler her). Altså at skolen har ansvar fra de mottar pakken og frem til pakken er lagt på "utleverings bordet".

 

Du kan jo sammenligne med at du hadde bestilt noe som havner i postkassen hjemme og noen hadde stjålet derfra før du fikk hentet det. Posten kan ikke gis skylden for det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg tenker at det er skolen som må passe på at systemet fungerer optimalt. Hvis ett postkontor hadde levert feil pakke til feil person, så ville man krevd erstatning av dem.

Postkontoret kunne teoretisk satt opp et bord som de la alle pakkene på. Fellespostkasse. Det ville vel vært få som turde å bestille noe dit, men allikevel.

 

Skal du være sikker på utlevering til korrekt mottager må du sørge for rekommandert sending.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Er skolen erstatningspliktig?

Jeg tror ikke det. Iflg. §28 (postloven) er en tilbyder bare ansvarlig frem til utlevering (går ut fra at skolen kan regnes som en tilbyder/videreformidler her). Altså at skolen har ansvar fra de mottar pakken og frem til pakken er lagt på "utleverings bordet".

 

Du kan jo sammenligne med at du hadde bestilt noe som havner i postkassen hjemme og noen hadde stjålet derfra før du fikk hentet det. Posten kan ikke gis skylden for det.

Men vil ikke utlevering si fram til jeg har fått den levert til meg? Pakken ble strengt tatt aldri levert til riktig person. Er jo merkelig at skolen bare kan legge pakkene på ett bord å si de er utlevert.

 

Teller postkontor som tilbyder? I såfall ville det blitt feil om de gjorde det samme.

 

EDIT: Så ikke de siste inlegget før nå så bare glem det ja skrev.

Endret av Frontyer
Lenke til kommentar

Skolen vil være erstatningspliktig etter skadeserstatningsloven § 2-1. Ved å ikke ha noen som helst identitetskontroll for ankomne pakker, noe som er i strid med dine rimelige forventninger (og potensielt i strid med straffeloven § 205) har skolen påført deg et økonomisk tap. 

 

Postloven gjelder ikke for skolen, fordi skolen ikke utfører posttjenester mot vederlag, jf. postloven §§ 2 og 4 nr. 1. Dersom postloven hadde vært gjeldende for skolen ville skolen vært ansvarlig etter postloven § 28, da fellesutlevering på et bord ikke er lovlig utlevering etter postforskriften § 4. Dersom pakken er adressert til deg på skolens adresse vil PostNord muligens være erstatningspliktig, avhengig av adressatformen. "Frontyer / Skoleveien 1 / 0101 Skoleby" vil ikke kunne utleveres til hvem som helst som tilfeldigvis tar imot pakker i Skoleveien 1, men "Frontyer / v/Skolen eller c/o Skolen / Skoleveien 1 / 0101 Skoleby" vil kunne utleveres til Skolen eller dens ansatte med frigjørende virkning for PostNord. 

 

 

I dette tilfellet vil du imidlertid også kunne kreve at selger leverer ny gjenstand, dersom kjøpet omfattes av forbrukerkjøpsloven. Etter forbrukerkjøpsloven § 14 jf. § 7 overtar ikke du risikoen for tingen før du har mottatt den. Det vil si at dersom tingen blir stjålet før du har mottatt den er det selgers problem, og selger må levere deg ny gjenstand. Etter kjøpsloven er dette imidlertid ikke selgers problem, så her vil det være forskjeller avhengig av om du har kjøpt fra bedrift eller privatperson. Her bør du få en bekreftelse fra skolen på at pakken ikke kom frem til deg, for å unngå trøbbel. Dersom den gamle pakken senere skulle komme til rette vil denne være selgers eiendom hvis du får ny pakke. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg tror at krikkert har oppsummert hele greia så godt det lar seg gjøre. Skriv ut det innlegget og vis det til rektor TS så fikser de nok et litt bedre system i løpet av kort tid. Selv om du ikke får pakka di/ penger så forhindrer du hvertfall at det skjer med noen andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skolen driver ikke med postombæring! De driver skole.

Er du ikke fornøyd med måten post distribueres på skolen, så enten ikke bestill noe dit, eller opprett postboks på postkontoret.

Skolen har som nevnt lengre opp her et erstatningsansvar dersom de påfører folk tap. Utleveringssystemet er ikke akkurat slik det bør være. Hvis de for eksempel kjøper seg et låsbart posthyllesystem så løser det saken og de unngår fremtidige erstatningskrav.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet vil du imidlertid også kunne kreve at selger leverer ny gjenstand, dersom kjøpet omfattes av forbrukerkjøpsloven. Etter forbrukerkjøpsloven § 14 jf. § 7 overtar ikke du risikoen for tingen før du har mottatt den. Det vil si at dersom tingen blir stjålet før du har mottatt den er det selgers problem, og selger må levere deg ny gjenstand.

 

Nåja. Jeg heller mot at TS overtok risikoen når tingen ble levert til skolen.

 

 

 

 

§ 14.Risikoens overgang

 

Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7. Hvis leveringstiden er kommet og forbrukeren unnlater å overta en ting som er stilt til hans eller hennes rådighet, har forbrukeren likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved tingen selv, for eksempel forråtnelse.

 

Skal forbrukeren hente tingen på et annet sted enn hos selgeren, går risikoen over når leveringstiden er inne og forbrukeren er kjent med at tingen er stilt til hans eller hennes rådighet på leveringsstedet.

 

Risikoen går ikke over på forbrukeren før det ved merking, transportdokument eller på annen måte er gjort klart at tingen er tiltenkt forbrukeren.

 

Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet. Annet punktum berører ikke forbrukerens rettigheter overfor fraktføreren.

 

Er en ting kjøpt og levert på prøve eller for øvrig med rett til tilbakelevering, har forbrukeren risikoen for tingen inntil den igjen er overtatt av selgeren. Dette gjelder likevel ikke når forbrukeren har rett til å levere tingen tilbake etter angrerettloven eller tilsvarende angrefrist etter avtale om forbrukerkjøp.

http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§14

 

Det er ikke helt klart hva som skal til for at en ting er "overtatt" etter § 7. Etter min mening er det ikke alltid nødvendig at forbrukeren personlig har fått tingen fysisk i sine hender. Når tingen er mottatt av en representant for forbrukeren så bør det være tilstrekkelig. Skolen kan her være en representant for TS.

 

Jf. også § 14 (4). Man kunne si at den ansvarlige ansatte på skolen var en "tredjeperson forbrukeren har pekt ut".

 

(Fjerde ledd ble tilføyd for et par år siden pga et EU-direktiv og er ikke del av lovens opprinnelige system. Så selv om man ikke er enig i at det er snakk om en "tredjeperson forbrukeren har pekt ut" så vil ikke det i seg selv være noe sterkt argument for at varen ikke er "overtatt" etter § 7.)

 

 

 

Jeg er heller ikke sikker på om TS kan kreve erstatning fra skolen basert på en (antatt) uaktsom praksis han var fullt klar over og ikke har klaget på tidligere.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

 

Skolen driver ikke med postombæring! De driver skole.

Er du ikke fornøyd med måten post distribueres på skolen, så enten ikke bestill noe dit, eller opprett postboks på postkontoret.

Skolen har som nevnt lengre opp her et erstatningsansvar dersom de påfører folk tap. Utleveringssystemet er ikke akkurat slik det bør være. Hvis de for eksempel kjøper seg et låsbart posthyllesystem så løser det saken og de unngår fremtidige erstatningskrav.

 

 

Jeg er enig i at systemet er dårlig. Når det gjelder hvem som har påført TS tap, så er det vel strengt tatt tyven, ikke skolen.

Skolen burde iallefall ikke bare la personlig post ligge fritt tilgjengelig, så de burde heller oppbevare all posten i resepsjonene eller noe sånt, og så kan elevene hente under tilsyn. Han visste jo hvordan det fungerte, men det er alltid lett å være etterpåklok  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...