Gå til innhold

Vurderer å gjøre fossilbiler så dyre at «ingen» har råd til dem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det mest fornuftige er å starte fossilbil utfasingen med dieselbilen.

Gårsdagens TU artikkel om alvorlighetsgraden av fabrikantenes dieseljuks er graverende og viser hvor vanskelig det er å få til en ren dieselbil.

Den nære teknologi trenden for elbiler er allerede klar.

I perioden 2018-2020 vil det være et så godt utvalg i elbiler med 350+ km reell rekkevidde at de vil fungere som nr 1 bil for de fleste.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvis det bare er kjøpeprisen på fossilbiler som skal øke mye så ender vi bare opp med en gammel bilpark med fossilbiler som det holdes liv i så lenge som fysisk mulig.

Kostnadene for bruk av fossilbiler bør heller økes så mye at det ikke vil lønne seg å bruke disse istedenfor biler uten lokale utslipp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Skal vi få flere over på el-bil så må rekkevidden økes betraktelig, ladetiden må ned og bilen må kunne trekke henger, så dette målet er foreløpig urealistisk 

Boikott SV!!

 

For de aller fleste er ikke dette ett problem, for de med ekstreme kjørelengder og behov for å trekke hengere finnes det alternativer som PHEV. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal vi få flere over på el-bil så må rekkevidden økes betraktelig, ladetiden må ned og bilen må kunne trekke henger, så dette målet er foreløpig urealistisk 

Boikott SV!!

 

Nei, en trenger ikke mer enn å øke rekkevidden. I praksis kommer de bilene som trengs til neste år, men produksjonskapasiteten er for lav foreløpig. Med nok rekkevidde trenger en ikke å senke ladetiden. Tilhenger klarer resten av verden seg uten så det er bare en bortforklaring av sutring her i landet. Så skjønner jeg ikke hva som gjør at du må sutre om et parti som knapt finnes. Det skyldes kanskje at du innser at frp er på samme vei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

100% nullutslippsbiler i 2025? Litt i overkant opitmistisk kanskje? Både volum og pris på batterier beveger seg i riktig retning men jeg er skeptisk til at bilfabrikantene klarer å stille opp med fullverdig modellutvalg så snart.

 

Avgiftsbiten er enklere å løse. ;)

 

Innfør en egen bilmoms i 2018, som justeres opp med 2% hvert år til den når 25% i 2030. Elbiler betaler da kun 'bilmoms' mens fossilbiler betaler bilmoms+vanlig moms+øvrige engangsavgifter, altså 50% moms+engangsavgifter i 2030, elbiler betaler 25% moms i 2030, ingen engangsavgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å bruke henger er ikke sutter Mr. Bengt Who .

Vet ikke, men du er vel for gammel til å kjøre bil med henger eller noe.

Det er mange her i landet som har både campingvogn og vanlig tilhenger.

Så lenge en el-bil ikke kan trekke henger, er denne type bil helt uaktuelt for mange.

Så el-bil er nok ikke aktuelt på mange år enda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det å bruke henger er ikke sutter Mr. Bengt Who .

Vet ikke, men du er vel for gammel til å kjøre bil med henger eller noe.

Det er mange her i landet som har både campingvogn og vanlig tilhenger.

Så lenge en el-bil ikke kan trekke henger, er denne type bil helt uaktuelt for mange.

Så el-bil er nok ikke aktuelt på mange år enda.

 

Slapp av det finnes elbil med hengerfeste i dag og det vill finnes i fremtiden. Men nei det vill ikke passe alle, de som kjører ekstremt mye vill ha problemer med rene elbiler. Da bør de oppfordres til å kjøpe PHEV i det minste.

Lenke til kommentar

Det største ankepunktet mot å satse på elbil er den mangelfulle utbyggingen av ladestruktur. I mindre byer i Norge skal det godt gjøres å finne ladeplasser til annet enn Tesla.

At det i tillegg er så mange forskjellige typer ladesystem bidrar til å gjøre utbyggingen av lade-infrastruktur både kostbart og tidkrevende.

Det hjelper ikke om du finner en ledig ladeplass, hvis det er feil type...

Lenke til kommentar

Kanskje det mest fornuftige er å starte fossilbil utfasingen med dieselbilen.

Gårsdagens TU artikkel om alvorlighetsgraden av fabrikantenes dieseljuks er graverende og viser hvor vanskelig det er å få til en ren dieselbil.

Den nære teknologi trenden for elbiler er allerede klar.

I perioden 2018-2020 vil det være et så godt utvalg i elbiler med 350+ km reell rekkevidde at de vil fungere som nr 1 bil for de fleste.

Diesel personbiler/småbiler ja

Ingen praktisk grunn til at mindre biler bruker diesel, men skal større biler over på bensin så må de senke avgiftene så en kan kjøpe tilsvarende dieselbil med bensinmotor (minst dobbelt antall hester)

 

 

Skal vi få flere over på el-bil så må rekkevidden økes betraktelig, ladetiden må ned og bilen må kunne trekke henger, så dette målet er foreløpig urealistisk 

Boikott SV!!

Nei, en trenger ikke mer enn å øke rekkevidden. I praksis kommer de bilene som trengs til neste år, men produksjonskapasiteten er for lav foreløpig. Med nok rekkevidde trenger en ikke å senke ladetiden. Tilhenger klarer resten av verden seg uten så det er bare en bortforklaring av sutring her i landet. Så skjønner jeg ikke hva som gjør at du må sutre om et parti som knapt finnes. Det skyldes kanskje at du innser at frp er på samme vei.

 

Er kun Tesla som har lang nok rekkevidde akkurat nå og fra det jeg har lest så gjelder det kun på sommern

Kan godt klare meg uten alle personene med henger på veien, men det er urealistisk og jeg har behov for å trekke 3500kg

 

 

 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er kun Tesla som har lang nok rekkevidde akkurat nå og fra det jeg har lest så gjelder det kun på sommern

 

Kan godt klare meg uten alle personene med henger på veien, men det er urealistisk og jeg har behov for å trekke 3500kg

 

 

Så du kjører over 200-400 km hver dag eller ofte? Da er nok ikke elbil noe for deg, heldigvis finnes det alternativer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen, når oljen er det som har fått Norge ut av fattigdommen, forklare meg hvorfor vi skal gjøre alt vi kan for å sørge for at verden ikke lenger har behov for vårt produkt?? Og før man kommer med miljøargumenet, bør man høre hva klimaforskeren sier http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/05/Fysiker-kler-av-hele-klimapanelet

 

For det første kan vi bruke olje/gass til annet enn den sløsingen vi gjør i dag ved å bruke det til bil. Og dropp det der CO2 greiene, det er så 2000. Det er andre problemer relatert til forbrenning som er påvist og det ikke finnes tvil om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fase ut Fossilbilen? Think var nok for tidlig på banen, eller våre politikere evnet den gang ikke å se at Think kunne ha utviklet seg til hva dagens Thesla er i dag. Snakk om nok et Norsk (potensielt) industrieventyr som forduftet. Det neste som kommer til å glippe, er når Norske produsenter av tak og takstein ikke evner å forstå at et tak "som bare ligger der" like så gjerne kan produsere strøm og varme!

Lenke til kommentar

Noe underlig diskussjon dette når man tar i betraktning at en elbil har like stort, eller større CO2 utslipp sammenlignet med en fossil dreven bil. Og akkurat like mye svevestøv virvles opp. Og når det nevnes kvantesprang fra politisk hold kan man lure på om de vet like lite om uttrykket som om det de uttaler seg om :-).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...