Gå til innhold

Vurderer å gjøre fossilbiler så dyre at «ingen» har råd til dem


Anbefalte innlegg

 

 

Polo og Yaris fungerer som "stasjonsvogn" for mange i Noreg. Det vi som bur i by har bruk for som bil nummer ein er ein liten el-bil av den typen, Lita totalvekt er lurt, for det gjev større rekkevidde. Og så må vi ha tilhengarfeste, slik at vi kan dra med oss fossildreven generator og større batteri når vi treng det.

 

 

En kan ikke lade tesla mens en kjører.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg være ærlig så vurderte jeg faktisk Model S, men prisen hindret meg

Som igjen beviser hvor dyre elbiler er, selv etter at norske særavgifter er medregnet. Det er lenge til elbiler kan konkurrere på pris, om man ser bort fra subsidier, avgifter, moms og skatt etc.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal jeg være ærlig så vurderte jeg faktisk Model S, men prisen hindret meg

Som igjen beviser hvor dyr elbiler er, selv etter at norske særavgifter er medregnet. Det er lenge til elbiler kan konkurrere på oris, om man ser bort fra subsidier, avgifter, moms og skatt etc.

 

 

Det er ganske mye som tilsier at det ikke er lenge til nei. Problemet til model S/X er at de har store batteri, dette koster mye penger. Men prisen på dette går nedover, det kan man vell ikke si om delene i en fossil bil. Skjæringspunktet er nok nærmere enn du tror. Bare se på model 3, volt osv

Lenke til kommentar

Vel bensin og diesel koster jo bare 3 kr/L om man ser bort fra statlig innblanding og en ny BMW 5 serie koster ikke så mye heller om man ser bort fra statlig inngrepen. Og Norge er ganske enslig med sin statlig styring av teknologi i form av avgiftsstyring.

 

Og nyelbilsalget er forstatt 10 ganger lavere i resten av verden sammenligbet med Norge.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Vel bensin og diesel koster jo bare 3 kr/L om man ser bort fra statlig innblanding og en ny BMW 5 serie koster ikke så mye heller om man ser bort fra statlig inngrepen. Og Norge er ganske enslig med sin statlig styring av teknologi i form av avgiftsstyring.

 

Og nyelbilsalget er forstatt 10 ganger lavere i resten av verden sammenligbet med Norge.

 

Så hva koster en 5 serie fra Tyskland? 300 000 med 300ish hk? 3kr/l er fortsatt dobbelt så dyrt som forbruk ved el. I tillegg er det gift, klart det skal betales avgifter, det skaper en hel del problemer. 

Lenke til kommentar

Og en BMW 5 serie til 300 000 kr er fortsatt mye billigere enn en Model S. Man skal kjøre mye for å bruke opp de resterende 3-400k på drivstoff ihh. til markedskreftene.

 

Hvilken 5 serie koster 300 000? Og ja, batterier koster dette har vi nettopp vært igjennom. 

 

Med tilsvarende krefter koster en 5 serie rundt 550 000 i tyskland, så må en betale for alt av utstyr i tillegg. I realiteten er det ikke så stor forskjell, men dyrere ja det er de. Hvor lenge? ja det vill tiden vise. 

 

En tilsvarende 3 serie til model 3 koster rundt 370 000, altså over model 3... 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg snakker om priser på produkter uten norske særavgifter. Da har ikke elbiler sjanse i havet, og nettopp derfor er nybilsalget av elbiler 10% i Norge og under 1% i resten av verden.

 

Ja og jeg snakker om priser fra Tyskland, altså før de særnorske importavgiftene. Det er jo hele poenget. 

Lenke til kommentar

FrihetensRegn: 10%?

 

I 2013 var elbilandelen av salget 5,5%

I 2014 var elbilandelen av salget 12,5%

I 2015 var elbilandelen av salget 17,9%

Mon tro hva den blir i år?

 

Under 1% på verdensbasis er derimot riktig, i hvert fall inntil nylig. Av de 68,5 millioner bilene som ble produsert i fjor, var det 523 000 elbiler (0,76%). Det er 70% økning fra året før da det ble solgt 307 000 elbiler globalt (av totalt 67,8 millioner biler). Ekstrapolerer vi disse tallene ligger det an til at elbilandelen (salget) passerer 1% globalt omtrent nå i midten av 2016.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og en BMW 5 serie til 300 000 kr er fortsatt mye billigere enn en Model S. Man skal kjøre mye for å bruke opp de resterende 3-400k på drivstoff ihh. til markedskreftene.

 

Hvilken 5 serie koster 300 000? Og ja, batterier koster dette har vi nettopp vært igjennom. 

 

Med tilsvarende krefter koster en 5 serie rundt 550 000 i tyskland, så må en betale for alt av utstyr i tillegg. I realiteten er det ikke så stor forskjell, men dyrere ja det er de. Hvor lenge? ja det vill tiden vise. 

 

En tilsvarende 3 serie til model 3 koster rundt 370 000, altså over model 3... 

Det var da en heisen argumentering Mr. Salvesen

 

De er jo klok nok til å forstå at økt pris på en vare er det samme som økt utslepp, og da vil dette selvfølgelig gå av den siste kW time som er produsert.

 

Luxusvarer er ikke miljø ! Få det inn i skallen.

 

Hva angår politikere: snart får vi byttet dere ut mot datamaskiner det er mulig å drøfte saklig med. Og som ikkje horer så jevlig grunnet komendes valg.

Lenke til kommentar

 

Det var da en heisen argumentering Mr. Salvesen

 

De er jo klok nok til å forstå at økt pris på en vare er det samme som økt utslepp, og da vil dette selvfølgelig gå av den siste kW time som er produsert.

 

Luxusvarer er ikke miljø ! Få det inn i skallen.

 

Hva angår politikere: snart får vi byttet dere ut mot datamaskiner det er mulig å drøfte saklig med. Og som ikkje horer så jevlig grunnet komendes valg.

 

 

Hva er det du snakker om nå? Økt pris økt utslepp? Så snakker du om kWh? Hvorfor har du alltid så rotete innlegg?

 

Ingen som snakker om miljø her, vi snakket om pris, få det inn i skallen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...