Gå til innhold

Tesla-gründer mener hydrogen er en svindel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hvor langt kan jeg kjøre for ti kroner. Hvor langt kan jeg kjøre for 20 kroner."

10 km med hydrogen, 30 km med batteristrøm. 20 km med hydrogen, 60 km med batteristrøm.

Må man kjøre så langt at man må lade med hurtigladere blir det et annet regnestykke, der blir rekkevidden dårligere per krone for batteribilene (med mindre man har Tesla med gratis hurtiglading).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hvor langt kan jeg kjøre for ti kroner. Hvor langt kan jeg kjøre for 20 kroner."

10 km med hydrogen, 30 km med batteristrøm. 20 km med hydrogen, 60 km med batteristrøm.

Må man kjøre så langt at man må lade med hurtigladere blir det et annet regnestykke, der blir rekkevidden dårligere per krone for batteribilene (med mindre man har Tesla med gratis hurtiglading).

 

Kommer faktisk nærmere 50 og 100 km med å lade hjemme for de prisene der i min Tesla. Ser en på gjennomsnittsforbruk. 

De mindre bilene har jo en god del lavere forbruk å vill komme enda lengre igjen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Han som setter seg i en fossilbil i dag, bruker 30 prosent av energien, men han vet hvor langt han kan kjøre, sa Spetalen."

 

Ja, slik tenker jeg og trolig de fleste som kjører bil.

Jeg er egentlig ganske imponert over den gamle -98 modell Audien.

En tur til Oslo fra Møre kommer på ca kr 150,- pr. person pr. vei, når vi er 2 i bilen.

Jeg kan kjøre tur-retur Oslo for kr 500,-(0,42 l/mil).

Har liten tro på at batterier alene kan konkurrere med dette, men en kombinasjon av dagens el-biler(relativt stort batteri) og brenselceller kan kanskje konkurrere med dagen diesl-biler på rerkkevidde en gang i fremtiden.

Om noen år ligger det store energiterminaler på havet og produserer hydrogen, og det er prisen jeg som kunde må betale som betyr noe.

Å fokusere på virkningsgrad er noe Tesla-folket ønsker, da de trolig frykter en fremtid hvor hydrogen overtar markedet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå brukte jeg priser fra http://www.hydrogen.no/om-hydrogen/ofte-stilte-sporsmal/

som grunnlag, og antok 1/3 lavere kostnad med batteristrøm.

 

Hydrogenpriser på 90 kr/kg er for kommersielt hydrogen utvunnet av naturgass, uten avgifter.

Jeg kan ikke huske å ha sett priser for forurensningsfritt hydrogen fra elektrolyse, men det blir nok vesentlig dyrere.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Han som setter seg i en fossilbil i dag, bruker 30 prosent av energien, men han vet hvor langt han kan kjøre, sa Spetalen."

 

Ja, slik tenker jeg og trolig de fleste som kjører bil.

Jeg er egentlig ganske imponert over den gamle -98 modell Audien.

En tur til Oslo fra Møre kommer på ca kr 150,- pr. person pr. vei, når vi er 2 i bilen.

Jeg kan kjøre tur-retur Oslo for kr 500,-(0,42 l/mil).

Har liten tro på at batterier alene kan konkurrere med dette, men en kombinasjon av dagens el-biler(relativt stort batteri) og brenselceller kan kanskje konkurrere med dagen diesl-biler på rerkkevidde en gang i fremtiden.

Om noen år ligger det store energiterminaler på havet og produserer hydrogen, og det er prisen jeg som kunde må betale som betyr noe.

Å fokusere på virkningsgrad er noe Tesla-folket ønsker, da de trolig frykter en fremtid hvor hydrogen overtar markedet.

 

Hva mener du med konkurere? Ang pris er det jo langt billigere å kjøre elektrisk. Hydrogen er dog dyrere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Hvor langt kan jeg kjøre for ti kroner. Hvor langt kan jeg kjøre for 20 kroner."

Feil spørsmål! Her er riktige spørsmål:

"Hvor mye vil det koste å kjøre de X kilometerne jeg bruker å kjøre daglig? Vil det lønne seg på sikt med hensyn på innkjøpspris/avskrivning?"

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"– Hydrogenbiler er egentlig elbiler. De har bare et ekstraordinært dårlig batteri,"

 

Batteribiler  er jo også (el-)biler. De har bare en ekstraordinær kort kjørelengde.

 

Til gjengjeld har de jo en ekstraordinær lang fyllelengde. Til trøst for enkelte?

 

 

Ellers burde det, så lenge det dreier seg om fornybar energi fra vann, sol og vind, være et samarbeid mellom  batteri og Hydrogen. Begge deler hjelper til å nå målet om redusert forurensning i boområder og langs transportveier.

Så kan markedet bestemme den prosentvise andelen mellom batteri og Hydrogen.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

"– Hydrogenbiler er egentlig elbiler. De har bare et ekstraordinært dårlig batteri,"

 

Batteribiler  er jo også (el-)biler. De har bare en ekstraordinær kort kjørelengde.

 

Til gjengjeld har de jo en ekstraordinær lang fyllelengde. Til trøst for enkelte?

 

Teoretisk, ja. I hverdagen, nei. Det er det som er det fine med elbiler, de fylles hjemme når de ikke er i bruk. For de som har mulighet til det. Derfor er "fyllelengde" ekstremt kort. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hydrogen som drivstoff på biler vil bli like poppis som digitale kassetter ble i konkurranse med CD.

 

Like lite praktisk og effektivt som bensin/diesel, men renere og bedre.

 

Ift batterier som kan lades hvorsomhelst det er en stikkontakt å oppdrive, til en brøkdel av prisen, også ofte gratis, eller faktisk med negativ pris fremover, så kan jeg ikke fatte at dette i det hele tatt er en diskusjon.

 

Elbiler, -sykler og -busser vil overta totalt de neste årene i hele verden, og det i et omfang og tempo mye raskere enn statistikker og fremtidsscenarier antyder i dag.

 

Rett og slett fordi det er økonomisk overlegen kost/nytte, og ikke minst vil inneholde helt nye funksjoner vi foreløpig ikke har tenkt på som en del av transportopplevelsen. Akkurat som telefoner nå har som parentes at vi også kan ringe med de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"– Hydrogenbiler er egentlig elbiler. De har bare et ekstraordinært dårlig batteri,"

 

Batteribiler  er jo også (el-)biler. De har bare en ekstraordinær kort kjørelengde.

 

Til gjengjeld har de jo en ekstraordinær lang fyllelengde. Til trøst for enkelte?

 

Later du som om man ikke fyller elbiler hjemme nå? Fri spinning og misinformasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Han som setter seg i en fossilbil i dag, bruker 30 prosent av energien, men han vet hvor langt han kan kjøre, sa Spetalen."

 

Ja, slik tenker jeg og trolig de fleste som kjører bil.

 

Gosh. Det anar ikkje eg. I den gamle dieselpurka mi varierte forbruket vilt etter vêr og føre.

 

Har liten tro på at batterier alene kan konkurrere med dette, men en kombinasjon av dagens el-biler(relativt stort batteri) og brenselceller kan kanskje konkurrere med dagen diesl-biler på rerkkevidde en gang i fremtiden.

 

Med batteri er det fullt mogeleg, ja. Om ein hydrogenbil skal kjare det, må det anten vere ein enormt stor bil, eller det må skje noko heilt revolusjonerande innan hydrogenlagring. Batteri kan lagre meir energi pr volum enn komprimert hydrogen i kombinasjon med brenselceller.

 

Om noen år ligger det store energiterminaler på havet og produserer hydrogen, og det er prisen jeg som kunde må betale som betyr noe.

 

Huff. Om du skal produsere gass på havet og frakte hydrogenet inn til land med skip, då vert det nok dyrt, ja! Då kan eg forstå kvifor Spetalen ikkje klarar å tenkje på noko anna enn kor langt han kjem på 20 kroner når han set seg inn i bilen.

 

Å fokusere på virkningsgrad er noe Tesla-folket ønsker, da de trolig frykter en fremtid hvor hydrogen overtar markedet.

 

KIvifor i all verda skulle Tesla-folk ha nokon grunn til å frykte det?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"– Hydrogenbiler er egentlig elbiler. De har bare et ekstraordinært dårlig batteri,"

Batteribiler  er jo også (el-)biler. De har bare en ekstraordinær kort kjørelengde.

 

Ehm, Tesla lagar batteribilar med betre rekkjevidde enn nokon hydrogenbil. Spesielt her på berget, sidan elbilar kan regenerere energi og fylle på tanken ned fjellet. Det kan ikkje dagens hydrogenbilar (for lite batteri). Batteria får stadig betre volumetrisk kapasitet. Eg ser ikkje at det same skjer med hydrogen.

 

Til gjengjeld har de jo en ekstraordinær lang fyllelengde. Til trøst for enkelte?

 

Hydrogenbilar, meinar du? Ja, pga den korte rekkjevidda og at du ikkje kan fylle tanken heime, må du stadig innom ein spesiell fyllestasjon. Det tek tid. Akkurat som med eksosbilar, berre at hydrogenbilen må tankast mykje oftare pga den "ekstraordinært korte" køyrelengda. Dette slepp du heldigvis med batteribilar, sidan du berre kan plugge i bilen når du kjem heim og starte kvar dag med full tank.

 

Ellers burde det, så lenge det dreier seg om fornybar energi fra vann, sol og vind, være et samarbeid mellom  batteri og Hydrogen. Begge deler hjelper til å nå målet om redusert forurensning i boområder og langs transportveier.

 

I staden for å sløse vekk god energi på hydrogen, kan vi til dømes fyre opp store panelomnar utandørs. Dei kan vi berre slå av i eit tørrår, og dermed kaste vekk mindre energi. Om vi skiftar til ineffektive hydrogenbilar, gjer vi oss avhengige av sløsinga. Eg er ikkje sikker på om det er so lurt.

 

Så kan markedet bestemme den prosentvise andelen mellom batteri og Hydrogen.

 

Vil det seie at vi skal kutte alle subsidiar til hydrogenfyllestasjonar, eller setje dei ned til nivået for hurtigladestasjonar? For kvar hydrogenbil som skal på vegen, trengst det ca 500.000 kroner til hydrogenfyllestasjonar, dersom kvar fyllestasjon er ideelt plassert og vert 100% utnytta. For same prisen kan du byggje ein hurtigladestasjon til kvar elbil.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Veldig enig med Tesla i at batteri er mer egnet på bil (og tog), der små hurtigladestopp er uproblematisk for de fleste og dermed er 200km eller 500km rekkevidde egentlig ikke så relevant.

 

Og det er langt billigere å bygge ut infrastruktur for hurtiglading enn hydrogenfylling. Infrastruktur for hurtiglading er vel så og si allerede tilfredsstillende utbygd i Norge slik at de fleste innenlandsturer kan tilbakelegges med elbil.

 

http://www.ladestasjoner.no/

 

Hydrogen kan være interessant til fly eller båt, der det er små muligheter for små ladestopp på langturer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Hydrogen er fremtiden" "Hydrogen er fantastisk" "Hydrogen er overlegent"

Sa Spetalen... Før han selger seg ut...

Men er faktisk enig i noe. At hydrogen kan være greit i skip, landbruk, tungtransport...

HVIS det lages med ELEKTROLYSE av utslippsfri OVERSKUDDSKRAFT.

Men i personbil? Ser ikke poenget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Han som setter seg i en fossilbil i dag, bruker 30 prosent av energien, men han vet hvor langt han kan kjøre, sa Spetalen."

 

Ja, slik tenker jeg og trolig de fleste som kjører bil.

Jeg er egentlig ganske imponert over den gamle -98 modell Audien.

En tur til Oslo fra Møre kommer på ca kr 150,- pr. person pr. vei, når vi er 2 i bilen.

Jeg kan kjøre tur-retur Oslo for kr 500,-(0,42 l/mil).

Har liten tro på at batterier alene kan konkurrere med dette, men en kombinasjon av dagens el-biler(relativt stort batteri) og brenselceller kan kanskje konkurrere med dagen diesl-biler på rerkkevidde en gang i fremtiden.

Om noen år ligger det store energiterminaler på havet og produserer hydrogen, og det er prisen jeg som kunde må betale som betyr noe.

Å fokusere på virkningsgrad er noe Tesla-folket ønsker, da de trolig frykter en fremtid hvor hydrogen overtar markedet.

 

Hva mener du med konkurere? Ang pris er det jo langt billigere å kjøre elektrisk. Hydrogen er dog dyrere. 

 

Som jeg skriver er min bil en 98-modell, så jeg bør ha i tankene ny bil.

Jeg er nok en typisk kunde og valget er fortsatt diesel eller batteri/hydrogen.

Jeg kjører av og til for å ta fly på Gardermoen, og beregner ca 7 timer. 

Problemet med "rekkeviddeangst" er reelt for min del, så det blir nok diesel.

Prisen på dieselen må nok dobles før det er aktuelt å tenke elektrisk/hydrogen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...