Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Bilen blir snøfri hvis du starter klimatisering via mobilappen ca 10-20 min  før avreise, ekstreme tilfeller med snø krever kanskje enda litt mer smelting. Denne klimatisering kan du også starte uten strøm tilkoplet, men husk at du da bruker strøm fra batteriet. ca 10% av batteriet på 20 min klimatisering hvis jeg huske rett.

 

Alle nye i3 som blir levert i norge har varmepumpe. Dette fungerer som varmepumper vi har hjemme, opptil 10 ganger mer effektiv oppvarming av bilen.

 

Det er heller ikke moe problem å slenge seg ut i bilen i 20 minus og ta en tur på butikken, varmeapparatet starter å gi varme på under 1 minutt. Ikke er det skadelig for batteriet heller, Det er ekstrem varme som tar livet av batteriene, se på feks elbiler i California, batteriet i laptopen, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Suverent det magb :)

Blir digg å komme seg ut til varm bil etter 12timers nattskift til vinteren.

 

Ang å bevare batteriet best mulig som noen nevnte litt tidligere - om man skulle bruke batteriet på en måte som svekker det, ved for eksempel å la bilen smelte snø i mange timer - vil ikke dette dekkes av garanti om man tar en batteritest?

 

Er det vanlig å ta batteritester for å sjekke, si en gang årlig?

Lenke til kommentar

Suverent det magb :)

Blir digg å komme seg ut til varm bil etter 12timers nattskift til vinteren.

 

Ang å bevare batteriet best mulig som noen nevnte litt tidligere - om man skulle bruke batteriet på en måte som svekker det, ved for eksempel å la bilen smelte snø i mange timer - vil ikke dette dekkes av garanti om man tar en batteritest?

 

Er det vanlig å ta batteritester for å sjekke, si en gang årlig?

 

Det er ikke farlig å bruke batteriet slik. Det som er bad for bilen er å lade helt opp og tømme batteriet og gjenta. Det er bedre å holde seg rundt midten og lade oftere. 

 

Batteritest er ikke normalt da det er ikke gjort helt sånn uten videre. Men bilen selv holder styr på ca hvilken kapasitet en har og regner ut hvor langt en kommer ift dette. Endrer dette seg drastisk vet du at noe har skjedd. Moduler kan kortslutte og slikt som gjør at kapasiteten svekkes drastisk. 

Lenke til kommentar

Skjønner :)

 

Snøsituasjonen istad - da var bilen koblet til laderen hele tiden da, og ville vel ikke ha blitt tappdt(?)

Forstod det som at det trakk så mye strømoverlang tid (mye snø!) at det ikke var sunt for batteriet, men jeg misforstod - det er kanskje lommeboka som får svi mest :)

 

Nå vet jeg ikke hvor mye varmepumpen i i3'en trekker. Men kan ta min som ett eksempel, heateren i kupeen er 6kW, mens jeg lader maks 1,6kW. Dvs at jeg med full varming i bilen ligger minst 4,4kW i underskudd, som da trekkes av batteriet. Slik at om jeg varmer lenge før jeg drar på jobb vill jeg ha mindre prosent på bilen når den er varm. Men for min del spiller det ingen rolle, men greit å ha i bakhodet. Selve kostnaden er minimal uansett :) 5 kroning for en time

Lenke til kommentar

Notert. Ikke no snø skal legge seg på bilen min m.a.o haha :)

 

Godt man har en app for å ha kontroll slik at slipper å lee seg :)

 

Ja app er fint, nå vet jeg ikke hvordan BMW stiller seg med API og slikt. Men for oss som har tesla er det heldigvis åpent API med begrenset utvalg av funksjoner. Det som er fint er at det lages tredjeparts applikasjoner med fine funksjoner som scheduling av forvarming og slikt. Utrolig praktisk om bilen skal være klar på samme tidspunkt 5 dager i uken osv :) 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan gjør dere det med lading - når bilen parkeres i gården med 80% batteri og man vet at man ikke skal ut på annet enn småturer de neste dagene.

-setter dere bilen til lading likevel?

 

Eventuelt, er det ene eller andre sunnere for batteriet?

 

Situasjon gjelder utenom vinterstid når forvarming ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar

Hvordan gjør dere det med lading - når bilen parkeres i gården med 80% batteri og man vet at man ikke skal ut på annet enn småturer de neste dagene.

-setter dere bilen til lading likevel?

 

Eventuelt, er det ene eller andre sunnere for batteriet?

 

Situasjon gjelder utenom vinterstid når forvarming ikke er nødvendig.

Jeg kobler alltid til når.jeg er hjemme, men den lader ikke om den ikke trenger det(ref om en har 80% igjen og lading står til 70%). Det er anbefalt å plugge inn når en kan det(på tesla).

Lenke til kommentar

Jeg plugger stort sett inn, men hvis jeg har feks 80% og vet jeg ikke skal langt, da dropper jeg det.

 

Teoretikerne sier at bilen har godt av å stå med feks 80% framfor ladet til 100%, men forbrukere som har ladet til 100% hver dag i 3 år nå (med i3), har ikke merket noe negativt med det.

Lenke til kommentar

Jeg plugger stort sett inn, men hvis jeg har feks 80% og vet jeg ikke skal langt, da dropper jeg det.

 

Teoretikerne sier at bilen har godt av å stå med feks 80% framfor ladet til 100%, men forbrukere som har ladet til 100% hver dag i 3 år nå (med i3), har ikke merket noe negativt med det.

 

Men dere har vell mulighet for å sikre at den ikke går til 100% uansett? Altså plugge inn men den går ikke over 80%? 

Lenke til kommentar

Skjønner. Kansvært lite om strøm og batterier, men har tenkt at det nødvendigvis ikke er optimalt å holde det på 100% om man ikke har behov for det - notert at det heller ikke er nødvendigvis skadelig å gjøre det.

 

Jeg hadde for meg at bilen automatisk startet å lade mot 100% så fort man plugget i kabelen, men det er vel en knapp el.l. man trykker på da, for at ladingen skal starte :dremel:

 

Ser man kan styre rel. mye med i3-appen - skulle ikke forundre meg om man kan stille den inn til hvor mye man maksimalt kan lade opp batteriet til - men igjen, hvis ikke det er skadelig behøver jeg vel ikke tenke mer på`t :xmas:

Lenke til kommentar

Skjønner. Kansvært lite om strøm og batterier, men har tenkt at det nødvendigvis ikke er optimalt å holde det på 100% om man ikke har behov for det - notert at det heller ikke er nødvendigvis skadelig å gjøre det.

 

Jeg hadde for meg at bilen automatisk startet å lade mot 100% så fort man plugget i kabelen, men det er vel en knapp el.l. man trykker på da, for at ladingen skal starte :dremel:

 

Ser man kan styre rel. mye med i3-appen - skulle ikke forundre meg om man kan stille den inn til hvor mye man maksimalt kan lade opp batteriet til - men igjen, hvis ikke det er skadelig behøver jeg vel ikke tenke mer på`t :xmas:

 

Nå vet jeg ikke hvordan i3 er bygget om rundt batteriene, men å holde celler på max spenning er noe av det værste en kan gjøre. Derfor bør en holde seg unna topplading. Men om BMW har begrenset dette slik at 100% faktisk ikke er 100% er det ingen fare, men bedre å holde seg nærmere midten så godt det lar seg gjøre :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå vet jeg ikke hvordan i3 er bygget om rundt batteriene, men å holde celler på max spenning er noe av det værste en kan gjøre. Derfor bør en holde seg unna topplading. Men om BMW har begrenset dette slik at 100% faktisk ikke er 100% er det ingen fare, men bedre å holde seg nærmere midten så godt det lar seg gjøre :)

 

 

Mottatt! :) :) :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...