Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser ut til at asymmetri er stikkordet for interiøret. Jeg syns ikke den ser spesielt bra ut, hverken innvendig eller utvendig. Men alle vil jo se at det er en BMW når de møter den i hvertfall.

Endret av oOF
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (42 minutter siden):

Ble nevnt av Tek:

"Det kan vel tyde på at BMW ikke har løst noen slags magisk gåte hva gjelder effektivitet, men snarere har utstyrt bilen med et det nevnte massive batteriet"

107kWh/ 800km er vel 133wh pr km. Vil tro at det er ganske bra i det segmentet

Du kan jo nevne 3 tilsvarende biler med vesentlig lavere forbruk?

Skrevet (endret)
Trestein skrev (18 minutter siden):

107kWh/ 800km er vel 133wh pr km. Vil tro at det er ganske bra i det segmentet

Du kan jo nevne 3 tilsvarende biler med vesentlig lavere forbruk?

Om bilen klarer 133wh pr km ja.. Det er en stor om.

Regner selvfølgelig med at du lett hadde klart det, til og med i minus 5 grader. 👍😃

Endret av Duriello
Leif
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (3 minutter siden):

Om bilen klarer 133wg pr km ja.. Det er en stor om.

Regner selvfølgelig med at du lett hadde klart det, til og med i minus 5 grader. 👍😃

Beklager det skulle være wh. Spørsmålet er om man tror wltp data og at ikke BMW tar en tesla og oppgir lavere batterikapasitet enn det er?

Min bil ligger stødig på 148wh/km etter snart 80 000km

Endret av Trestein
Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Beklager det skulle være wh. Spørsmålet er om man tror wltp data og at ikke BMW tar en tesla og oppgir lavere batterikapasitet enn det er?

Min bil ligger stødig på 148wh/km etter snart 80 000km

Snek seg ned en skriveleif der. Wltp er vel kun nøyaktig ved 100% korrekte forhold, umulig å få til i det virkelige liv.

Er dette noe Tesla gjør? (Netto vs brutto du tenker på?)

Regner med at det er i4'n, ikke en tjukk kloss av en suv. (Liker egentlig designet på nye ix3)

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Snek seg ned en skriveleif der. Wltp er vel kun nøyaktig ved 100% korrekte forhold, umulig å få til i det virkelige liv.

Er dette noe Tesla gjør? (Netto vs brutto du tenker på?)

Regner med at det er i4'n, ikke en tjukk kloss av en suv. (Liker egentlig designet på nye ix3)

Teslabjørn klarer vel ofte wltp ved konstant 90km/h testene om sommeren. Jeg har kjørt min 507 km på en lading med 75 i snitthastighet og 15% igjen på batteriet. Det er over wltp for min bil

• Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (7 minutter siden):

Teslabjørn klarer vel ofte wltp ved konstant 90km/h testene om sommeren. Jeg har kjørt min 507 km på en lading med 75 i snitthastighet og 15% igjen på batteriet. Det er over wltp for min bil

Lurer på om vi har sett de samme Bjørn Nyland videoene. 🙂

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (18 timer siden):

Min beste gjetning akkurat nå:
ca. 749.900 kr i startpris i Norge.

Om BMW vil være aggressive, kan de prøve seg rundt 699.900 kr. Om de posisjonerer den mer premium ved lansering, kan den like gjerne åpne rundt 779.900 kr.

Nettopp! Er slett ikke sikker på at Ola Nordmann er villig til å betale så høy premium pris. Da blir det neppe noen volum-selger.

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (8 timer siden):

Man trenger ikke se alle videoene. Holder lenge med excel ark. Men jeg ser jo at ikke alle klarer wltp ved 90 som BMW I4 edrive40

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=735351678#gid=735351678

Riktig det. WLTP er jo en blanding av forskjellige, og ikke ren 90 kmt, så stor forskjell på de forskjellige hvor effektive de er ved høyere hastighet. Ser man på Sunday drive fanen hans, så ser man mer realistisk rekkevidde på norske veier. Der holder han seg til km visningen i bilen og på veien, og kjører ikke kun motorvei, men mer småveier.

Hadde lignende kjøring selv nå jeg fikk min Hyundai Ioniq 5 som har WLTP på 460km, og greide 485km. Det inkluderte kjøring over Golsfjellet, totalt så mener jeg å huske gjennomsnittsfarten var 60kmt eller noe slikt. Traff på kø igjennom Drammen på vei tilbake, før kjøring i Oslofjordtunellen. Hadde igjen 2% eller noe slikt når jeg var hjemme.

Bjørn Nyland greide 444km i sin 90 kmt test i perfekt sommer vær (Linje 519), men det er RWD versjonen som skal ha litt lenger rekkevidde. N- versjonen AWD som er litt mer "tørst" ved normal kjøring greide 451 km (Linje 501), men har ca 11,5 kWt større batteri. Offisiell rekkevidde i 448km så han greide der bedre rekkevidde på vinteren enn WLTPen sier.

Skrevet
bzzlink skrev (10 timer siden):

Spent på hvordan den ser ut i virkeligheten, og om det disignet her "vokser" på meg. Synes det er etter eller annet snålt med proporsjonene når jeg ser den på bilder. Kort snute som gjør det kanskje?

Trenger ikke lang snute på en elbil veit du. Noen endringer fra tradisjonell formgiving er både nødvendig og ønsket. Man må bare venne seg til en litt annen formfaktor enn på tradisjonelle ICE-biler.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Trenger ikke lang snute på en elbil veit du. Noen endringer fra tradisjonell formgiving er både nødvendig og ønsket. Man må bare venne seg til en litt annen formfaktor enn på tradisjonelle ICE-biler.

BMW "skal" ha lang snute... Det er det som gjør designen dems. Men de burde ha plass til stor frunk , om de gidder stable det mer fornuftig, og fremdeles få greit med deformasjonssone for sikkerheten sin skyld.

Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

BMW "skal" ha lang snute... Det er det som gjør designen dems. Men de burde ha plass til stor frunk , om de gidder stable det mer fornuftig, og fremdeles få greit med deformasjonssone for sikkerheten sin skyld.

Chrysler hadde et begrep som de kalte for "Cab forward design" på Neon og Stratus, hvor de krympet panseret noe for å få mer plass i kupeen. Og dette var på bensinbiler. På elbil mener jeg at det bør være en selvfølge. Det er mer enn nok deformasjons sone foran uansett, spesielt siden motorblokk glimrer med sitt fravær. Mange gamle flotte biler med langt panser, men nå er det på tide å omstille seg i forhold til formfaktoren på bilene. Verden går framover tross alt. 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...