Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Virker som mange biler er fryktelig billig i KIna, noe som selvsagt kan tilskrives i stor grad av lave lønninger og priser ellers i hjemmemarkedet. Så blir prisene godt mer når de sendes til Norge/Europa.

Det er ikke samme biler de selger internt, pga den ekstreme konkuransen som har vært i kina så er mye blitt laget mye simplere og dårligere på biler som selges i kina, ingen kinesisk fabrikk ville ha tenkt tanken på og sende dette på eksport til ett marked som Europa.

Endret av agvg
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ford bygger sin egen kopi av Cybertruck, og legger ikke skjul på det. Snarere tvertimot.

https://www.notateslaapp.com/news/3660/fords-new-30k-ev-truck-is-a-tesla-cybertruck-underneath

Ser stort sett bare positive effekter av dette!

48V tilleggsustyr blir standardisert og gir ettermarkessprodukter til kjøretøyene.
Mindre produksjonsareale trengs
Mindre belastningsskader for ansatte
raskere og derved billigere bygging av biler

Håper flere bilprodusenter tar lærdom av dette, uten nødvendigvis kopiere 3kant-designet! 😎

Skrevet
Snowleopard skrev (29 minutter siden):

Ser stort sett bare positive effekter av dette!

48V tilleggsustyr blir standardisert og gir ettermarkessprodukter til kjøretøyene.
Mindre produksjonsareale trengs
Mindre belastningsskader for ansatte
raskere og derved billigere bygging av biler

Håper flere bilprodusenter tar lærdom av dette, uten nødvendigvis kopiere 3kant-designet! 😎

Ja er litt imponert av han Ford-sjefen som tørr å si offentlig at Tesla gjør mye rett, og at de gjerne kopierer Tesla der de ser fordelene med det. Kudos til sånne sjefer i bil-industrien.

• Liker 1
Skrevet

Sonebasert design har vært i bevegelse en god stund alt, før cybertruck tok det i bruk. 

48V har begrenset nytte, det er få ting i en bil som trenger så mye effekt at 48V gir noen merkbar besbarelse i tilførselsnett, og en ulempe med 48V somm du aldri kommer unna er at da må du over på en noe dyrere strømforsyningsløsning i hver enkelt komponent. Selve elektronikken går fortsatt på 1.5-5V så alle moduler har sin engen forsyningsenhet for å konvertere fra bilens forsyningsnett til lokal spenning. De billigste og mest utbredte komponentene for dette er basert på CMOS og fungerer opp til 32V typisk, de vil ikke kunne brukes i et 48V system.

Jeg ser ikke hva 48V skal gjøre for belasningsskader hos arbeidere, produksjonsareal eller prodksjonshastighet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
sverreb skrev (15 minutter siden):

eg ser ikke hva 48V skal gjøre for belasningsskader hos arbeidere, produksjonsareal eller prodksjonshastighet.

Dette er det ingen som har påstått. Du burde kanskje lest artikkelen (litt bedre) som det ble lenket til, så hadde du fått med deg hva det faktisk handlet om.

Men jeg skal kort fortelle deg hvo det kommer av. Henry Ford innførte samlebåndet, der folk blir stående/sittende og gjøre samme jobben repetivt. Dette er så belastende, at de må rullere både på hvor de står og hvor lenge.

Med Tesla sin løsning med gigacasting (Ford kaller det Unicasting) og strukturelt batteri, går de delvis bort fra lange arbeidslinjer, og over til sonebasert produksjon eller på godt norsk "Assembly tree line". Det gjør at de produserer i 3 soner samtidig, der batteridelen inkluderer det å montere seter, senterkonsoll og tepper boltes på ett fritt/åpent tilgjengelig batteriet, før de til slutt monteres sammen.

Det fører altså til bedre ergonomi for de som skal montere kjøretøyet (og interiørets hoveddeler). Dessuten reduseres plassbehovet med 40% færre arbeidsstasoner, og  gir byggetiden 15% reduksjon i tidsbruk. Alle tall er Ford sine, slik jeg oppfatter artikkelen,

Altså har ikke det med reduserte belastningsskader noe med 48V-arkitekturen, men ved soneinndelt produksjon.

Kopiert fra artikkelen:

"Instead of a vehicle frame slowly moving down a single mile-long line as workers bolt parts onto it, the Ford truck will be built in three completely independent sub-assemblies (the front casting, the rear casting, and the structural battery core). The seats, center console, and carpeting are bolted directly to the open battery pack before the front and rear sections are finally merged together. 

This vastly improves worker ergonomics and shrinks the factory footprint, allowing Ford to build the truck 15% faster with 40% fewer workstations."

sverreb skrev (29 minutter siden):

Sonebasert design har vært i bevegelse en god stund alt, før cybertruck tok det i bruk.

Det er greit nok, men dette gjøres vanligvis "langs linja", men her høres det ut som de hovedsakelig går helt vekk fra linja til sonebasert.

sverreb skrev (32 minutter siden):

48V har begrenset nytte, det er få ting i en bil som trenger så mye effekt at 48V gir noen merkbar besbarelse i tilførselsnett, og en ulempe med 48V somm du aldri kommer unna er at da må du over på en noe dyrere strømforsyningsløsning i hver enkelt komponent. Selve elektronikken går fortsatt på 1.5-5V så alle moduler har sin engen forsyningsenhet for å konvertere fra bilens forsyningsnett til lokal spenning. De billigste og mest utbredte komponentene for dette er basert på CMOS og fungerer opp til 32V typisk, de vil ikke kunne brukes i et 48V system.

Nå tror jeg du henger deg opp i mye småelektronikk vi sluttbrukere vil koble av og på hele tiden, til deler i bilen som også må forsynes med strøm. Er nevnt f.eks. bolt om vinsj som vil tjene på å lages på 48V istedet for 12V. Men uansett, jeg tror at de som produser bilene fra bunn av, er langt mer kapable til å svare på dette, om hva som faktisk gjør dette verdt en overgang, bortsett fra den besparelsen på 11 kg i kabling ved å kunne bruke tynnere kabler for å distribuere samme mengden strøm.

Om det hadde vært så lite å spare og/eller tjene på dette, hvorfor gjør da Ford det samme som Tesla, og helt ut benytter seg av Tesla sin instruksjonsbok om hvor dette gjennomføres som en strukturell endring i bilene. Om det bare var hype og med masse kompromisser, så skjønner jeg ikke hvorfor de hyper det opp. Noe må de jo ha forstått bedre enn meg og ikke minst deg... 😉

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, Snowleopard said:

Nå tror jeg du henger deg opp i mye småelektronikk vi sluttbrukere vil koble av og på hele tiden, til deler i bilen som også må forsynes med strøm. Er nevnt f.eks. bolt om vinsj som vil tjene på å lages på 48V istedet for 12V. Men uansett, jeg tror at de som produser bilene fra bunn av, er langt mer kapable til å svare på dette, om hva som faktisk gjør dette verdt en overgang, bortsett fra den besparelsen på 11 kg i kabling ved å kunne bruke tynnere kabler for å distribuere samme mengden strøm.

Nei, hva brukere kopler til USB kontakter o.l. er totalt irrelevant. En bil er full av elektronikk i form av sensorer, kontrollflater, displayer små motorkontrollere og servoer. Noen veldig få biler har vinsjer eller mye kraftige servoer som må ha høy spenning. (I.e. 4 hjuls styring, aktivt understell o.l.), men dette er en veldig liten andel.

Det aller meste av elektronikken i en bil er lavspent. Og trekker så lite strøm at du ikke endrer dismensjon i praksis ved å gå fra 48 til 12V (I.e. du må uansett forholde deg til at du trenger en viss dimensjon på kabler for at de skal tåle de mekaniske påkjenningene). Om du leverer 50mA @12V eller 15 @48V har null å si på dimensjonering av kabling, og slike lave belastninger finnes over alt i en bil.

Hvis du har elementer i en elbil som trekker mye effekt bør du ikke ha den på hverken 12 eller 48V du bør da heller drive det av 400/800V systemet. Så 48V blir skviset mellom lavere kost 12V og enda mye høyere ytelse/lavere strøm 4/800V systemer. Først og fremst kan jeg se begrunnelsen for 48V i ICE biler med mye tungt og energikrevende elektrisk utstyr og som ikke har et 4/800V system. For personbiler og elbiler ser jeg lite med 48V som er videre appelerende.

10 minutes ago, Snowleopard said:

Det er greit nok, men dette gjøres vanligvis "langs linja", men her høres det ut som de hovedsakelig går helt vekk fra linja til sonebasert.

Hva mener du her? Sonebasert kontroll er noe man begynte å diskutere som erstatning for domenebasert kontroll for 10-15 år siden. Nå begynner bilene som ble bygd med det som tankegang å komme ut. Dette er ikke noe vi som forbrukere trenger tenke på riktignok. Det forflytter et signalrutingproblem til et nettverksrutingsproblem, noe som gir mening med bedre standarder for automotive høyhastighetsnett.

17 minutes ago, Snowleopard said:

Dette er det ingen som har påstått. Du burde kanskje lest artikkelen (litt bedre) som det ble lenket til, så hadde du fått med deg hva det faktisk handlet om.

Artikkelen diskuterte reduksjon i assembly (som i all hovedsak uansett er automatisert), men det eneste tekniske som ble fremhevet her av deg var 48V. Meg bekjent er optimering av assembly noe alle driver med hele tiden, de færreste prøver å gjøre et markedsføringspoeng ut av det dog.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
sverreb skrev (2 minutter siden):
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Hva mener du her? Sonebasert kontroll er noe man begynte å diskutere som erstatning for domenebasert kontroll for 10-15 år siden. Nå begynner bilene som ble bygd med det som tankegang å komme ut. Dette er ikke noe vi som forbrukere trenger tenke på riktignok. Det forflytter et signalrutingproblem til et nettverksrutingsproblem, noe som gir mening med bedre standarder for automotive høyhastighetsnett.

Jeg snakker om produksjonslinja, ikke signal-trafikken.

sverreb skrev (3 minutter siden):
Snowleopard skrev (25 minutter siden):

Artikkelen diskuterte reduksjon i assembly (som i all hovedsak uansett er automatisert), men det eneste tekniske som ble fremhevet her av deg var 48V. Meg bekjent er optimering av assembly noe alle driver med hele tiden, de færreste prøver å gjøre et markedsføringspoeng ut av det dog.

Jeg kommenterte på alle av de viktigste (etter min mening) punktene som fremkom i artikkelen. Du henger deg opp i at jeg satte overgang til 48V som første punkt.

Det var nok du som feilsluttet dette til at alle andre punkter var underpunkter til dette ene punktet, og ikke som hovedpunkter i forhold til det som var presentert artikkelen, slik det var ment fra min side.

Hadde jeg ment det som underpunkter, hadde jeg skrevet det på en annen måte, for nettopp å markere forskjellen. Når de kommer på samme nivå under hverandre, så var det nettopp for å ha de som egne punkter.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg snakker om produksjonslinja, ikke signal-trafikken.

Sonebasert kontroll handler utelukkende om elektronikken.

Sonebasert betyr at man bruker en kontroller for en geografisk sone i bilen (I.e. venstre foran etc) fremfor å bruke en kontroller for en logisk funksjon som i domenebasert. (I.e. body kontroller etc) 

• Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (1 minutt siden):

Sonebasert kontroll handler utelukkende om elektronikken.

Sonebasert betyr at man bruker en kontroller for en geografisk sone i bilen (I.e. venstre foran etc) fremfor å bruke en kontroller for en logisk funksjon som i domenebasert. (I.e. body kontroller etc) 

Nei, ikke her, slik det fremgår av artikkelen. Man snakker ikke om elektronikken når man snakker om å gå fra samlebånds-montering/produksjon til sone-inndelt montering av bilene. Det er her, slik artikkelen skriver, at Ford "kaster ut" sin "legacy".

Her har du nok bommet på hva artikkelen handler om! Artikkelen er delt i flere store endringer, der det å gå over til 48V er bare en del av artikkelen, til endringen av plattformen og hvordan de monterer kjøretøyene som en annen del av artikkelen.

Her, en direkte kopi av den siste delen:

The End of the Line

Perhaps the most radical change is how the truck will actually be put together. Henry Ford famously invented the moving assembly line over a century ago, but Ford might be the first legacy OEM to begin putting it aside for a mirror of Tesla’s unboxed strategy - the assembly tree method.

Instead of a vehicle frame slowly moving down a single mile-long line as workers bolt parts onto it, the Ford truck will be built in three completely independent sub-assemblies (the front casting, the rear casting, and the structural battery core). The seats, center console, and carpeting are bolted directly to the open battery pack before the front and rear sections are finally merged together. 

This vastly improves worker ergonomics and shrinks the factory footprint, allowing Ford to build the truck 15% faster with 40% fewer workstations.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
17 minutes ago, Snowleopard said:

Nei, ikke her, slik det fremgår av artikkelen. Man snakker ikke om elektronikken når man snakker om å gå fra samlebånds-montering/produksjon til sone-inndelt montering av bilene. 

Jeg har diskutert sonebasert kontroll ikke montering, noe artikkelen også diskuterer under headingen "Shifting to 48V and Zonal Architecture": 

Paired with a new zonal architecture similar to the one that Tesla already uses and Rivian recently implemented, it consolidates dozens of third-party controllers into just five Ford-designed CPUs.

Og som sagt så er ikke dette noe som egentlig er begrenset il disse produsentene. sonebasert kontroll har vært diskutert og rampet opp i industrien i 10-15 år.

Endret av sverreb
erstattet assembly med montering. Mindre blandespråk er bedre.
  • Liker 2
Skrevet
sverreb skrev (15 minutter siden):

Jeg har diskutert sonebasert kontroll ikke montering, noe artikkelen også diskuterer under headingen "Shifting to 48V and Zonal Architecture": 

Og som sagt så er ikke dette noe som egentlig er begrenset il disse produsentene. sonebasert kontroll har vært diskutert og rampet opp i industrien i 10-15 år.

Du svarte  på mitt innlegg som omhandlet hele artikkelen, og spurte hvordan overgang til 48V ville bedre ergonomien for fabrikkarbeiderne, og jeg har svart deg med å vise til hvor du "kortsluttet" (pun intended indeed) og feiltolket det til å bare omhandle 48V og signal/strøm-flyt.

Så ikke klandre meg for å vri diskusjonen, når feilen kun oppstod i din egen fortolkning. Eksempler er vist til, sammen med sitater. Så jeg mener jeg har bevisst klart nok at mine punkter gjaldt flere adskilte endringer som fremkom i artikkelen, og at de punktene altså ikke var knyttet til 48V, annet enn det aller første.

Og for å understreke, de endrer hele politikken i forhold til monteringen, ved å gå vekk fra fra samlebånd til soner som jobber uavhengig med sine ting, men likevel samtidig slik at sluttproduktet smelter sammen til en fabrikkny, kjøreklar bil til slutt.

Nå er jeg (forhåpentligvis) ferdig med den delen av diskusjonen, så da kan vi gå videre...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

På Cybetruck så bruker blandt annet Vindusviskermotoren,Vindusheismotorene, Servoen\steer-by-wire motorene, kjølevifter til radiator og vifter til varmeapparatet, og lydforsterkerne 48V. 
48V er også tilgjengelig på taket og i lasteplanet på Cybetruck med 400W load hver for å koble på ekstralys eller annet utstyr.

Er vel estimert at de sparer 15-20kilo med kabel per bil kontra om de hadde brukt 12\16V.
Det sparer vekt og ikke minst veldig mye penger i det store bildet.

Så 48V er en ganske big deal vil jeg si, selv om det konverteres ned mange plasser (som det ville gjort med 12V også)

De som duller med bilstereo vil få en mye enklere fremtid når de slipper å bruke tykke stive strømkablene til ekstra forsterkere som de må nå.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (På 24.2.2026 den 9.56):

Ser Donut Labs har startet å legge ut bevis videoene sine på solidstatecellene nå.

https://idonutbelieve.com

Er det så man kan begynne å tro på dette nå? Har finnene løst det hele verden venter på, før hele verden har løst det?

For å si som Mulder: I want to believe

Jeg gleder meg til første test av motorsykkelen som bruker dette batteriet, for å se hva den gjengse youtuber mener om de, og hvordan det fungerer i den virkelige verden.

De økte ladetiden på motorsykkelen til 10 minutter, sånn at det ikke skulle bli så altfor mye stress for føreren :)

Two Bit da Vinci har gjort en video på sine "tolkninger" av testen, sjekket opp med verktøy til å hjelpe seg med tolkningen. Jeg holder ennå på med å se den (måtte pause nå):

Skrevet
3 minutes ago, Simen1 said:

20 kg kabler er nå temmelig mye da. Det høres mistenkelig høyt ut.

Ai sin forklaring (som man jo alltid må ta med en klype salt)

A typical modern truck with a 12 V architecture can have:

• 50–70 kg (110–155 lb) of total wiring harness mass

• Of that, ~15–25 kg is heavy-gauge copper for high-current 12 V loads (windows, steering assist, fans, pumps, etc.)

If those heavy loads move to 48 V:

• Copper mass for those circuits could drop by ~75%

• That equates to roughly 10–20 kg (22–44 lb) saved

Industry teardown estimates suggest Tesla’s 48 V move likely saves around 15–20 kg (30–45 lb) of wiring in a vehicle the size of the Cybertruck.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

20 kg kabler er nå temmelig mye da. Det høres mistenkelig høyt ut.

I artikkelen om Ford, så snakkes det om 22 Pound, som løst regnet er rundt 11 kg (nei, ikke finregnet på det...)...

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Complexity said:

Det var jo en nydelig nettside med mange fine artikler om Cybertruck gitt...

Den slår an godt hos barn, sies det. Jeg vet ikke om du får rede på sånt på tesla.com.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...