Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (37 minutter siden):

På RZ og BZ4X? Ja bevares, stor forskjell! 

På Subaru? Nei, det er en ren rebadge.

At forskjellige modeller lages på samme produksjonslinje er helt normalt forresten. Det er en av fordelene med moderne delte platformer. Gjør modellene billigere og raskere å utvikle i utgangspunktet, men også langt billigere å produsere, da samme produksjonslinje på samme fabrikk kan støtte flere forskjellige modeller.

Da regner jeg med at du kan nevne i fleng alle/flere av forskjellene her?

Eneste jeg kan se/lese om, er litt endringer i dashboardet og at de har en versjon du kan bestille med "yoke-type" ratt, der de via steer-by-wire har endret på rattutslaget ved forskjellige hastigheter.

Ellers er det vel mest noen justeringer og bedre kontroll på at det meste er innenfor litt strammere innstillinger/toleranser for å oppnå "Lexus-kvaliteten".

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Ach, aber natürlich! Den glemte jeg. ☺️ Må være populære biler.

De var ihvertfall - in the ice age! 😉

De var jo kjent for "norgesbilen" - de billigste 4wd-bilene man fikk tak i, og solgte ganske stort antall biler på det! Nå er de ganske glemte...

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (2 timer siden):

Blir jo en litt useriøs sammenblanding. Er stor forskjell på å bygge en annen modell på samme platform (BZ4X/Lexus RZ) og å putte en annen logo på samme modellen.

Det kan du selvfølgelig si.

Snowleopard skrev (2 timer siden):

Er det så stor forskjell på de, at man kan kalle det noe annet enn rebadged?

For meg ihvertfall, så fremstår de som rebadged, og det er vel og det pressen kaller de, uten at jeg har hørt at produsentene/importørene klager. De lages vel og på de samme fabrikkene, side om side, men Subaru selger vel bare 4WD-utgavene!

Er jo god økonomi i det. At alle selger rebadged Toyota i stedet for å bruke masse penger på utvikling og produksjon av egne biler. Så det er jo veldig forståelig at bilprodusentene velger å gjøre det på denne måten.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

De var ihvertfall - in the ice age! 😉

De var jo kjent for "norgesbilen" - de billigste 4wd-bilene man fikk tak i, og solgte ganske stort antall biler på det! Nå er de ganske glemte...

Husker med gru Suzuki Baleno. 🫣 Satt på med en sånn gjennom vaskebrett-gater i Harstad, på vei til Kaarbø-verftet for noen tiår siden. Plombene ble ristet ut av munnen på meg... Hele bilen skranglet som et mariachi-band. 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (22 minutter siden):

Husker med gru Suzuki Baleno. 🫣 Satt på med en sånn gjennom vaskebrett-gater i Harstad, på vei til Kaarbø-verftet for noen tiår siden. Plombene ble ristet ut av munnen på meg... Hele bilen skranglet som et mariachi-band. 😅

Hmmm, hjemtraktene! Gatene er blitt bedre nå  de siste årene (sist observert i -21), men er fremdeles mye byggevirksomhet og omlegginger. Ja, kan tenke meg at en Baleno i de traktene ikke var "drømmebilen", men samtidig en av de bilene som tålte de gatene best... 😁

• Liker 2
Skrevet
unik42 skrev (4 timer siden):

Har nå kost meg på glatta med min nye E5008 4WD. Kan ikke si at jeg savner så mye av utstyr (toppspekket med unntak av skinnseter). Har både V2L og frunk (ettermontert). Uslåelig pris på 7-seter. Både tyske, koreanske og kinesiske 7-setere var dyrere.

Komfortabel bil, det er det. 👍 Har ikke testet på vinterføre, ikke testet 4x4 utgaven forsåvidt. Hvordan er den totalt sett mot 2x utgaven?

Skrevet

Jeg fikk aldri prøvd 2wd utgaven på glatta, og bilen jeg hadde før denne var en ID4 med bakhjulstrekk. Så alt som er 4wd er bedre enn det jeg hadde.

Jeg har 2026 modellen av E5008 med forvarming av batteri og V2L, begge deler mangler i tidligere utgaver, men forvarming skal etter sigende komme på nye sw oppdateringer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt nyere bil. 😁 Det ble en Mitsubishi Outlander PHEV denne gangen også. Egentlig lite forandring* men jeg fikk en svært god pris så hvorfor ikke?

* Nyere årsmodell, facelift, ny farge - forandring fryder, 360 kamera, nyere og bedre knapper på rattet, litt bedre radio/navigasjon, varme i ratt, frontrute og sidespeil, haifinneantenne i stedet for pinneantenne, nyere dekk, vindavviser, drop off-beskyttelse, en eier og kjørt mest i et saltfritt distrikt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
8 minutes ago, Simen1 said:

Jeg har kjøpt nyere bil. 😁 Det ble en Mitsubishi Outlander PHEV denne gangen også. Egentlig lite forandring* men jeg fikk en svært god pris så hvorfor ikke?

* Nyere årsmodell, facelift, ny farge - forandring fryder, 360 kamera, nyere og bedre knapper på rattet, litt bedre radio/navigasjon, varme i ratt, frontrute og sidespeil, haifinneantenne i stedet for pinneantenne, nyere dekk, vindavviser, drop off-beskyttelse, en eier og kjørt mest i et saltfritt distrikt.

Kansje du har en app som fungerer nå og?

Skrevet
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Grattis! Hvilken årsmodell er det?

Vi hadde en 2017 modell.

Skrevet
3 hours ago, unik42 said:

Tja, er nå høyt forbruk på EV9 og da, derfor det digre batteriet. Vi hadde en på testing et døgn og den ble hakket for stor. E5008 er egentlig og litt for stor, men noe må man ofre for 7-seter. Infotainmentet er ikke noe mer knotete enn på Kia eller Huyndai for den saks skyld. Og det er ikke 700+, det var nesten 900+. Vi måtte ha 4hjulstrekk og den kosta ikke 700.

Appen er grusom, må være noe av det verste som noensinne er programmert. Serveren er sikker en Raspberry PI inne på et kontor hos Peugeot.

Edit: Apropos pris - vi vurderte en to år gammel EV9 med fem år igjen på garantien. Den skulle de ha 700k for hos Kia.

Kikket du på Xpeng X9? Men den er vel heller ikke gratis.

Vi kikket på den på en messe ifjor en gang, og unga går og maser om det ikke blir bilbytte snart enda :) 

https://www.xpeng.com/no/model/x9

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Grattis! Hvilken årsmodell er det?

Vi hadde en 2017 modell.

Det ble en oppgradering fra 2014 til 2016.

Skrevet
3 minutes ago, bzzlink said:

Kikket du på Xpeng X9? Men den er vel heller ikke gratis.

Vi kikket på den på en messe ifjor en gang, og unga går og maser om det ikke blir bilbytte snart enda :) 

https://www.xpeng.com/no/model/x9

Det ble ikke aktuelt med kinabil. Til nøds europeisk eid og kina bygget. Men ikke rene kinabiler.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Det kan du selvfølgelig si.

Er jo god økonomi i det. At alle selger rebadged Toyota i stedet for å bruke masse penger på utvikling og produksjon av egne biler. Så det er jo veldig forståelig at bilprodusentene velger å gjøre det på denne måten.

Faktisk kan det se ut som ingen av de bruker penger på utvikling 🤷

Endret av Jotun
  • Hjerte 2
Skrevet
Simen1 skrev (42 minutter siden):

Det ble en oppgradering fra 2014 til 2016.

2016 og 2017 er veldig like. Mener å huske at EV-knappen kom på 2017-modellen(?). For å "tvangskjøre" bilen elektrisk.

Skrevet
Jotun skrev (36 minutter siden):

Faktisk kan det se ut som ingen av de bruker penger på utvikling 🤷

😄 Ha ha, ser den. Litt bruker dem ja, men kanskje de får frigitt midler til å utvikle noen knallgode elbiler da. 😉

Skrevet
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

2016 og 2017 er veldig like. Mener å huske at EV-knappen kom på 2017-modellen(?). For å "tvangskjøre" bilen elektrisk.

Ja, denne er uten EV-knapp. Jeg hadde lyst på det, men betaler ikke flere titusner ekstra for den. Denne var som sagt svært godt priset så det ble godt kjøp framfor kostbar "må ha alt". 

Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Ja, denne er uten EV-knapp. Jeg hadde lyst på det, men betaler ikke flere titusner ekstra for den. Denne var som sagt svært godt priset så det ble godt kjøp framfor kostbar "må ha alt". 

EV-knappen brukte jeg stort sett kun når jeg skulle ned i parkeringshus/parkeringskjellere. Ellers så har den begrenset nytteverdi. God bil uansett @Simen1.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...