Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
toro6 skrev (47 minutter siden):

Har ikke merket noe på min S5, når skal dette ha startet? Ikke kjørt siden fredag.  

Det startet fredag og pågår fortsatt. Sjekk den norske MGS5 gruppa på Facebook. Det koker av innlegg, og dette er bare i Norge. 

Skrevet

Ser folk er redde for å kjøre bilen. Satt meg inn i bilen med kontakten i. Kunne ikke se noen umiddelbare problemer med skjermen. Får følge med på det! 

Skrevet

Det er mange som har opplevd at problemet oppstår etter en viss kjøretid. 15-20 minutter. Da jeg kjørte til jobb på fredag var bilen helt fin, men etter ca. 15 på hjemturen begynte skjermen å oppføre seg helt tullete. Den skrur seg av og på, og det samme gjør MG Pilot definerte assistent systemer. I tillegg dukket plutselig 360 kamera opp i 80kmt, det skal egentlig ikke være mulig. Ved parkering kom ikke kamera på før bilen var parkert, og da ville ikke bilen skru seg av først....

Vifta til varmepumpa har også blitt helt stille, og det har den ikke vært siden bilen fikk oppdatering for å elminiere brannfaren. Så det er berettiget at folk er skeptiske til å kjøre nå.

Skrevet

I utgangspunktet skal MG ha sagt at det er IM 5 som først får OTA, og så skal de rulle videre til andre modeller i løpet av 2026. En av de som først var i kontakt med forhandler i Singapore, hvor ryktet om OTA først springer ut i fra, sier nå at forhandler der ikke er sikker lenger. Flere lurer på om det er en server feil hos MG, f.eks. et utgått sertifikat eller noe slikt. Det virker som at bilene, som kommuniserer med MG servere hele tiden, ikke får noen respons i møte med servere, og dermed går det i stå når gjentatte ping ikke blir besvart. Men dette er jo bare spekulasjoner det og, som OTA teorien. 

Skrevet
kremt skrev (34 minutter siden):

Ville sikkert blitt dyr her, kanskje 1 mill. Ser jo hva biler som Ford Lightning koster f.eks, 1.1 mill.

Sitat

● En drøy uke tidligere endret Rivian R2-siden i Canada. Her ble 2026 byttet ut med 2027, og prisen ble fjernet. Denne var på 66.500 kanadiske dollar, eller cirka 464.000 norske kroner, med dagens kurs.

Var ikke så galt priset i utgangspunktet.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Rivian utsetter Europa-lanseringen av R2: https://www.motor.no/aktuelt/plutselig-forsvant-europa-planene-for-rivian-r2/346319

Designet av en leketøy-designer? 🤭

Så nylig en video der de sammenlignet den mot TMY. Der hadde den fått på litt farger, og så langt bedre ut. Faktisk, så måtte jeg ut å se om den snart var på vei til Europa/Norge, og virker som den snart vil lanseres i Tyskland og Nederland ihvertfall. Kommer den med varmepumpe, så er den straks mer interessant å hente hjem derifra.

kremt skrev (36 minutter siden):

Ville sikkert blitt dyr her, kanskje 1 mill. Ser jo hva biler som Ford Lightning koster f.eks, 1.1 mill.

Tror du nesten må halvere prisen, ut fra de europeiske prisantydningene...

Hanhijnn skrev (2 minutter siden):
Sitat

En drøy uke tidligere endret Rivian R2-siden i Canada. Her ble 2026 byttet ut med 2027, og prisen ble fjernet. Denne var på 66.500 kanadiske dollar, eller cirka 464.000 norske kroner, med dagens kurs.

Var ikke så galt priset i utgangspunktet.

Ja dette var mer i prisleiet jeg leste om, 4-500K i Tyskland

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (21 minutter siden):

Ser langt bedre ut i denne videoen:

Bedre og bedre fru Blom... 🤭 Jeg digger bilen, men akkurat fronten ser ut som om de glemte å gå videre fra "skissestadiet". Og så har det blitt en del av merkevare-profilen til Rivian. Jaja, smaken er som baken... 😉

• Liker 2
Skrevet
unik42 skrev (34 minutter siden):

Ser egentlig betraktelig bedre ut i profil. Fronten, spesielt lyktene, ser litt rar ut.

Helt enig i begge utsagn! 👍 Men håper bilen kommer til Europa/Norge, og særlig i det prisleiet som ble antydet.

Skrevet (endret)
5 hours ago, Hanhijnn said:

Bedre og bedre fru Blom... 🤭 Jeg digger bilen, men akkurat fronten ser ut som om de glemte å gå videre fra "skissestadiet". Og så har det blitt en del av merkevare-profilen til Rivian. Jaja, smaken er som baken... 😉

Jeg synes den ser bra ut jeg. Og er tilhenger av at de forsøker å lage en tydelig «brand-ident»

Men jeg er redd for at både Rivian og Lucid kommer til å gå overende før de kommer seg inn i EV massemarkedet.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet
DJViking skrev (1 time siden):

Digger utseende på denne Toyota Land Cruiser.

Førsteinntrykket her er: Renault 5 størrelse XL med unntak av fargen og fronten.

Etter BZ4X så kommer jeg neppe til å vurdere Toyota før de er friskmeldt på vinterføre.

Skrevet
DJViking skrev (1 time siden):

Digger utseende på denne Toyota Land Cruiser. Spent på hvordan den blir til slutt når de skal lansere den.
https://www.motor.no/bil/toyota-forbereder-elbilslipp-med-legendarisk-trio/308782

Pickup'en er allerede lansert, dog med en latterlig lav rekkevidde. Ikke rart Toyota tror de fleste vil velge den i diesel-versjon, det legger de jo opp til selv. Den er ubrukelig for de fleste som kunne vurdert en elektrisk pickup, slik jeg oppfatter brukermassen.

Land Cruiser og RAV4 i BEV-utgave kunne vært interessant, men når de viser seg så rævva på rekkevidde og lading med oppnådde faktiske tall godt under lovte rekkevidder (WLTP-rekkevidde), og de prøver å se ut som noe fra en fremtid der alt skal se ut som romskip, som var veldig populært på 70-tallet, så blir det "Nein, nein, NEIN" fra denne karen.

Skal betydelig overbevisning til, og en sabla lav lokkepris før jeg vil vurdere det som muligens alternativ som jeg kan bruke tid på å sjekke ut.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg synes den ser bra ut jeg. Og er tilhenger av at de forsøker å lage en tydelig «brand-ident»

Men jeg er redd for at både Rivian og Lucid kommer til å gå overende før de kommer seg inn i EV massemarkedet.

Enig i punkt 1, den har definitivt vokst på meg. Likte ikke de lyktene i starten, men nå synes jeg det pent. Og har møtt en RT1 langs veien, og fornten og de lyktene var sterkt med på å heve takten på blodpumpa! 😁 Men kan jo og være fordi lyktene avslørte hva jeg hadde foran meg i knappe 2 sekunder!

Når det gjelder neste punkt, så er jeg ikke like sikker på om de kommer for seint.  Men det er dog uheldig for de at innslagspunktet for momsen allerede har falt med 200K, og faller ytterligere med 150K de to neste årene. Men de bør komme raskt nå, før vi forventer mye mer av rekkevidde og ladefart. Nå begynner det å bli krav om 800V-linje og lynrask lading for ikke å fremstå som gammel teknologi!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...