Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer aldri til å kjøpe bil med LFP batteri igjen... Under 10 grader blir det dårligere og dårligere på å ta i mot lading. Selv AC lading. Under null er det helt stopp, og mye av effekten må derfor brukes på oppvarming som det sies over her.

Men det verste er under kjøring: Regenerering er helt borte eller kraftig redusert under store deler av kjøreturen (Tesla model 3 RWD 60 kWh). Mye energi går tapt.
Selv når jeg forvarmer med 11kW AC-lader i en time om vinteren, og "lampen" for forvarming har slukket (noe som vel skulle indikere at batteriet er varmt nok), så kommer indikatoren for redusert regenerering på i første lange motbakke! Og jeg kjenner at bilen ikke "bremser" så mye den pleier. Her snakker vi temperaturer opp til 8-10 grader... Til og med om sommeren kan en skikkelig lang nedoverbakke få bilen til å regenerere mye svakere på slutten.

Mens en kompis med sin model 3 med "vanlig" batteri opplever ikke dette annet enn i ekstrem kulde uten forvarming, og da forbigående.

Men en ting jeg ikke skjønner er hvorfor ikke ingeninørene hos Tesla har tenkt tanken på å faktisk bruke denne "tapte" regenereringsenergien til å varme batteriet!! Det er jo for kaldt til å motta lading!! og så bare kaster dere den bort!? Da ville jo bilen "bremset" slik den pleier også! Vinn vinn.

Jeg gleder meg veldig til Sodium batteriene kommer i Tesla; da bytter jeg bil igjen 👍😊

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutes ago, ozone said:

redusert regenerering på i første lange motbakke!

Hvordan regenerer du i en motbakke, hvordan kommer du opp da?

Skrevet
ozone skrev (6 minutter siden):

Jeg kommer aldri til å kjøpe bil med LFP batteri igjen... Under 10 grader blir det dårligere og dårligere på å ta i mot lading. Selv AC lading. Under null er det helt stopp, og mye av effekten må derfor brukes på oppvarming som det sies over her.

Men det verste er under kjøring: Regenerering er helt borte eller kraftig redusert under store deler av kjøreturen (Tesla model 3 RWD 60 kWh). Mye energi går tapt.
Selv når jeg forvarmer med 11kW AC-lader i en time om vinteren, og "lampen" for forvarming har slukket (noe som vel skulle indikere at batteriet er varmt nok), så kommer indikatoren for redusert regenerering på i første lange motbakke! Og jeg kjenner at bilen ikke "bremser" så mye den pleier. Her snakker vi temperaturer opp til 8-10 grader... Til og med om sommeren kan en skikkelig lang nedoverbakke få bilen til å regenerere mye svakere på slutten.

Mens en kompis med sin model 3 med "vanlig" batteri opplever ikke dette annet enn i ekstrem kulde uten forvarming, og da forbigående.

Men en ting jeg ikke skjønner er hvorfor ikke ingeninørene hos Tesla har tenkt tanken på å faktisk bruke denne "tapte" regenereringsenergien til å varme batteriet!! Det er jo for kaldt til å motta lading!! og så bare kaster dere den bort!? Da ville jo bilen "bremset" slik den pleier også! Vinn vinn.

Jeg gleder meg veldig til Sodium batteriene kommer i Tesla; da bytter jeg bil igjen 👍😊

Har aldri hørt at det har vært i nærheten så ekstremt som du beskriver. Har du tatt det opp med Tesla? Kanskje det er noe som er galt...?

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

Morroklumpen! 😄 Haha, tror du ikke han mente "unnabakke"?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

@ozone Har du vært i bilens meny og sett om du kan slå på at den bruker bremsene ved manglende/lav regenerering? Gir selvsagt litt tapt energi, men du slipper å bli overrasket over at den ikke bremser (nok) i situasjoner der regenerering ellers ville slått inn, noe som kan skje når batteriet er helt fullt eller for kaldt. Tror funksjonen er tilgjengelig på alle Teslaer nå.

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (10 minutter siden):

Hehe😁 Mot, unna, oppover og nedover... mye å holde styr på😇

Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Har aldri hørt at det har vært i nærheten så ekstremt som du beskriver. Har du tatt det opp med Tesla? Kanskje det er noe som er galt...?

Spurte dem om det, og de sier det er typisk for små LFP batterier... De klarer jo ikke så man kW lading i utgangspunktet, og i kulde blir det enda verre.
Regenerering er jo opp i 80kW i en bra bakke... men store "vanlige" batterier klarer jo det helt fint selv når de er litt kalde. Men ikke LFP...

Skrevet
ozone skrev (Akkurat nå):

Hehe😁 Mot, unna, oppover og nedover... mye å holde styr på😇

Spurte dem om det, og de sier det er typisk for små LFP batterier... De klarer jo ikke så man kW lading i utgangspunktet, og i kulde blir det enda verre.
Regenerering er jo opp i 80kW i en bra bakke... men store "vanlige" batterier klarer jo det helt fint selv når de er litt kalde. Men ikke LFP...

OK, det var ny informasjon for meg. Takk for at du opplyser oss. 👍 Definitivt noe å ha i bakhodet.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

@ozone Har du vært i bilens meny og sett om du kan slå på at den bruker bremsene ved manglende/lav regenerering? Gir selvsagt litt tapt energi, men du slipper å bli overrasket over at den ikke bremser (nok) i situasjoner der regenerering ellers ville slått inn, noe som kan skje når batteriet er helt fullt eller for kaldt. Tror funksjonen er tilgjengelig på alle Teslaer nå.

Det menyvalget hadde jeg i noen måneder etter jeg kjøpte bilen! Men det forsvant i en oppdatering, og jeg har ikke sett det siden...

Men som sagt så skulle jeg mye heller sett valget: "Use lost regen-energy to heat battery!"😗🤞

• Liker 2
Skrevet

Det menyvalget hadde jeg i noen måneder etter jeg kjøpte bilen! Men det forsvant i en oppdatering, og jeg har ikke sett det siden...

Men som sagt så skulle jeg mye heller sett valget: "Use lost regen-energy to heat battery!"😗🤞

Det siste skjønner jeg, og er enig i, gitt at de kan få det til å virke sømløst.

Om valget er borte, kan du prøve å få den til å kjøre siste oppdatering på nytt. Skal i mange tilfeller løse slike merkelige problemer!

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Det siste skjønner jeg, og er enig i, gitt at de kan få det til å virke sømløst.

Om valget er borte, kan du prøve å få den til å kjøre siste oppdatering på nytt. Skal i mange tilfeller løse slike merkelige problemer!

Jeg tror de fjernet det bevisst. Noe med Standard vs Premium segment å gjøre kanskje.
Når det er sagt, så bruker bilen selvfølgelig bremsen mer når den kjører selv, og regen er svak!😉
Men når jeg kjører og regen er svak, må jeg gjøre det selv😄

Skrevet
ozone skrev (32 minutter siden):

Hadde mye av de samme problemene på min Model 3, samme type/årsmodell som deg. På Ioniq 5’en kan jeg justere regenerering hvor mye jeg vil selv, og den lader for det meste ekstremt raskt. Mye bedre energitetthet på NMC batteriet også og holder bedre i kulda. Så akkurat det er jeg veldig fornøyd med kontra Teslaen. 

• Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (1 minutt siden):

Hadde mye av de samme problemene på min Model 3, samme type/årsmodell som deg. På Ioniq 5’en kan jeg justere regenerering hvor mye jeg vil selv, og den lader for det meste ekstremt raskt. Mye bedre energitetthet på NMC batteriet også og holder bedre i kulda. Så akkurat det er jeg veldig fornøyd med kontra Teslaen. 

Jepp.
Jeg er veldig fornøyd med bilen! Beste jeg har hatt ever! Men hadde jeg visst hvor dårlig egnet LFP er utenfor California, så hadde jeg valgt en av modellene med NMC.

• Liker 1
Skrevet

Jepp.
Jeg er veldig fornøyd med bilen! Beste jeg har hatt ever! Men hadde jeg visst hvor dårlig egnet LFP er utenfor California, så hadde jeg valgt en av modellene med NMC.

Ser den. Hehe du har nok ikke kjørt så voldsomt mange bra biler hvis det er den beste du har hatt ever 😆 Det er en veldig enkel og basic bil, med mange svakheter på bærearmer++. Langt ifra den beste kvalitetsfølelsen heller, for mye støy og dårlig kvalitet på interiør. Stusslig interiør også.

Mye som er både bedre og grommere enn Tesla, men var absolutt mye bil for pengene. Og det er den forsåvidt fortsatt. Men ja, firehjulsdrift versjonen med NMC batteri er nok en vesentlig bedre bil, både når det kommer til rekkevidde og fremkommelighet. 

• Liker 2
Skrevet
Iterion skrev (3 minutter siden):

Ser den. Hehe du har nok ikke kjørt så voldsomt mange bra biler hvis det er den beste du har hatt ever 😆

Korrekt😉
Volvo 240, Golf, Passat, Audi A4, Ford S-Max, i den rekkefølgen. Ingen av dem var så behagelig og smooth, eller noe stillere!
Så jeg har sikkert en enda bedre Tesla i vente!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (4 minutter siden):

Korrekt😉
Volvo 240, Golf, Passat, Audi A4, Ford S-Max, i den rekkefølgen. Ingen av dem var så behagelig og smooth, eller noe stillere!
Så jeg har sikkert en enda bedre Tesla i vente!

Nettopp 😄 Da bør du ikke vurdere å prøvekjøre en I4M50 eller Ioniq 5 N-Line, blir en nedtur å sette seg i Teslaen igjen da for å si det sånn. Kan skrive under på det 😆 Forventer så klart litt mer også mtp de koster begge en god del mer. Tja, spørs om Tesla i det hele kommer med noen nye biler da, utenom robottaxiene sine. Prøv heller noe nytt. Har hatt nye Model 3 som leiebil en periode og var ikke spesielt imponert over den heller. Bedre enn 2021 modellen så klart, men ikke noen «insane» forskjell. 

• Liker 1
Skrevet
55 minutes ago, ozone said:

Varmeelementene i batteriene er sjeldent mer enn 5-10kW i biler som har de, og tesla har vel spart de kronene til fordel for å drive motrene ineffektivt og dermed øke varmetapet der. Den makanismen vil være begrenset av motorens varmeledningsevne og kjølekretsens kapasitet. (mest det første) 

Uansett så vil du slite med å kunne ta unna de 50-200kW som kraftig regenerering kan levere

Du vil ikke kunne lage et 100kW varmeelement da blir temperaturgradienten for bratt siden oppvarmingen begrenses av batterienes varmeledningsevne. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
sverreb skrev (3 minutter siden):

Uansett så vil du slite med å kunne ta unna de 50-200kW som kraftig regenerering kan levere

Joda, jeg tenkte den tanken (uten å skrive den), men at de burde bruke all den regen energien de klarer iallefall, hadde jo hjulpet.
Full drus på varmepumpen og evt. andre varmekilder!

Tesla skryter jo over at de kan hente ut mangfoldige kW av fremdriftsmotoren ved å kjøre den "ineffektivt" mens bilen står stille, for så å frakte den varmen med vannkretsløpet til batteri og kupe. (Alle enheter i en Tesla er jo omfattet av vannbåren varme/kulde kretsløp)

Dette burde jo kunne gjøres i unnabakke også: Motoren lager varme av fallenergien direkte! uten å måtte først fraktes som elektrisitet til andre varmegivende enheter... Bare en tanke.
Men noe mer enn 10 kW blir det vel neppe. Men fremdeles mye bedre enn å kaste bort alt.

Skrevet
ozone skrev (1 time siden):

Jeg kommer aldri til å kjøpe bil med LFP batteri igjen... Under 10 grader blir det dårligere og dårligere på å ta i mot lading. Selv AC lading.

Jeg hadde styrt unna biler med elendig konstruerte varme/kjøleløsninger. Den bilen som tapte mest i årets vintertest hadde NMC batteri, en av de som tapte minst ifjor hadde LFP. 

Dette har med dårlig konstruksjon å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutes ago, ozone said:

Dette burde jo kunne gjøres i unnabakke også: Motoren lager varme av fallenergien direkte! uten å måtte først fraktes som elektrisitet til andre varmegivende enheter... Bare en tanke.
Men noe mer enn 10 kW blir det vel neppe. Men fremdeles mye bedre enn å kaste bort alt.

Må fraktes som varmt vann istedet. 

Uansett grunnproblemet er at det er upraktisk å kunne ta unne toppeffekten fra bremsing til å varme komponenter. Oppvarmingen trenger å skje i moderat fart over tid for å unngå skade, oppbremsing er momentan og kortvarig (I hovedsak. Ja jeg vet at vi kjører ned fra fjell noen ganger).

Skrevet

Bilprodusentene har trolig mer peiling på dette enn tilfeldige brukere. Svarer det seg å bruke 3 kwh på oppvarming av batteriet for å få tilbake 1 kwh i kinetisk energi. Så har man den konstante syklusen med opp-nedkjøling av batteriet som neppe er bra i lengden når metall utvider og trekker seg sammen i takt med temperatur. Trolig mer slitasje for ingen gevinst. Det er helt klart en ulempe at batterier må varmes opp før de kan lades. Hva ville man tenkt om en fossilbil hadde nektet å ta imot fylling hvis motoren var kald?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...