Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Det hadde helt klart vært en fordel ja.

Ideelt sett burde det være kommunale krav om nok innendørs parkering (garasje etc) i nye reguleringsplaner, enn så lenge bilene ikke er designet for arktisk klima.

Hadde jeg med arktisk erfaring designet en bil spesifikt for arktiske forhold ville jeg hatt en egen luke a la "cabriolet-lokk" bak på bilen, der det ligger en varmematte som dekker alle vinduer, lykter, håndtak, speil og vindusviskere. Når man parkerer så trekker man bare varmematta over. Da tenker jeg ikke på disse tynne greiene man får kjøpt for en femtilapp og som bare dekker en liten frontrute, men mye mer dekkende og med bedre festepunkter. Så lenge bilen står tilkoblet strøm bør varmeapparatet produsere varme som går til et fordelende kanalsystem under varmematta. Varme må også fordeles til batterier.

Kommer vi noen sinne til å se en sånn arktisk bil? - neppe.

Hvorfor skal dette være nødvendig? De fleste i nord bor i eneboliger og gjerne med garasjer, men uansett har de uten garasjer og utendørs 16V-uttak og kan fort sette opp hjemmelader, der bilen kan være tilkoblet.

Så kan programvare styre at vitale deler som batteri blir beskyttet ved å holde det oppladet og over en kritisk nedre temperatur- Og så kan bil forvarmes før avreise, så vil ikke snø og is være et stort problem.

Flere biler, f.eks. min, har en egen "vinter mode" som skal beskytte batteriet bl.a. om det blir for kaldt, så lenge man ihvertfall har mer enn grenseverdien for SoC. Det burde i utgangspunktet være nok for de fleste. Biler som ikke har slikt, burde vært påtvunget å ha et varsel om dette, også i reklamen. Da skulle du sett at produsenter som ikke har det  nå, vil få det temmelig raskt.

Og bedre enn dette varmeteppet ditt, ville vært å bake inn "varmekabler" i panser, tak og bagasjelokk, og ha oppvarmede vinduer, om litt snø og is utenpå er et stort problem. Ja, altså om man er redd for å måtte gå ut og koste snø og skrape is mens bilen blir varm i mellomtiden!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
28 minutes ago, Trestein said:

Og er posene varme nok kan man vel få vekk isen slik at dørene kan åpnes også?

Dørene er mye greiere.
Låsemekanismen kan druknes i silikonstift(men skulle gjerne ha en smørenippel der og). Dørlistene kan taes med en klut med biltemas Interiørvask, eller vinylwipes med ekstra silikon på.
Og a blir det eneste virkelig problemet er varmeplaten i aerorommet til viskerne samler snø, og du må manuelt få ren viskerne siden ventilen til frontruten varmer ikke området viskerne sitter på, og varmeplaten på f.eks Teslaen er for liten til å faktisk få de tørre.

Da gjenstår vel bare de infelte håndtakene(hvor du ikke får inn en klut eller børste), frunken(fryser veldig lett siden kroken drenerer nedover i en for kompakt låsemekanisme), ladeporten(interiørrens og silikon), ladeporten(silikonstift)
Og da har vi igjen.... aerospjeldet med utilgjengelige bevelige deler?

Skrevet
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Og bedre enn dette varmeteppet ditt, ville vært å bake inn "varmekabler" i panser, tak og bagasjelokk, og ha oppvarmede vinduer, om litt snø og is utenpå er et stort problem.

Jeg mente isolasjonsmatte, ikke noe med innlagte varmekabler. Varmekabler tar plass og introduserer mange potensielle feilkilder. Tanken var å bruke det eksisterende varmeapparatet (ingen ekstra feilkilde), og fordele varmen under matta ved hjelp av luftkanaler innsunket i isolasjonen. Jeg ser for meg 2-3 cm lav-tetthets neopren med magnetfester rundt kantene så det ikke flyr av i vind. Matte med hydrofob overflate.

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (1 time siden):

Hvorfor skal dette være nødvendig? De fleste i nord bor i eneboliger og gjerne med garasjer, men uansett har de uten garasjer og utendørs 16V-uttak og kan fort sette opp hjemmelader, der bilen kan være tilkoblet.

Så kan programvare styre at vitale deler som batteri blir beskyttet ved å holde det oppladet og over en kritisk nedre temperatur- Og så kan bil forvarmes før avreise, så vil ikke snø og is være et stort problem.

Flere biler, f.eks. min, har en egen "vinter mode" som skal beskytte batteriet bl.a. om det blir for kaldt, så lenge man ihvertfall har mer enn grenseverdien for SoC. Det burde i utgangspunktet være nok for de fleste. Biler som ikke har slikt, burde vært påtvunget å ha et varsel om dette, også i reklamen. Da skulle du sett at produsenter som ikke har det  nå, vil få det temmelig raskt.

Og bedre enn dette varmeteppet ditt, ville vært å bake inn "varmekabler" i panser, tak og bagasjelokk, og ha oppvarmede vinduer, om litt snø og is utenpå er et stort problem. Ja, altså om man er redd for å måtte gå ut og koste snø og skrape is mens bilen blir varm i mellomtiden!

Se hvor mange som får problemer med dødt 12V batteriet sitt, da. Jeg synes han har et godt poeng egentlig. Er det kun Kona som har denne "winter moden" av Hyundai forresten? Og hvordan fungerer den liksom? Blir litt usikker på hvordan de opererer med oppladingen av 12V batteriet i alle fall når man ser hvor mange som har opplevd dødt 12V batteri, i alle fall på Ioniq 5. Velkjent problem på bilene som mange i kommunen bruker også. 

Akkurat det oppvarming har blitt mye bedre da. Mange biler kan jo i dag forvarmes via app, så man slipper ofte unna med å skrape is og koste snø. 

Endret av Iterion
Skrevet
Iterion skrev (36 minutter siden):

Se hvor mange som får problemer med dødt 12V batteriet sitt, da. Jeg synes han har et godt poeng egentlig. Er det kun Kona som har denne "winter moden" av Hyundai forresten? Og hvordan fungerer den liksom? Blir litt usikker på hvordan de opererer med oppladingen av 12V batteriet i alle fall når man ser hvor mange som har opplevd dødt 12V batteri, i alle fall på Ioniq 5. Velkjent problem på bilene som mange i kommunen bruker også. 

Akkurat det oppvarming har blitt mye bedre da. Mange biler kan jo i dag forvarmes via app, så man slipper ofte unna med å skrape is og koste snø. 

Benekter ikke at de har hatt problemer på Ioniq 5, men det betyr som sagt ikke alle. På Kona fungerer det stort sett greit. Men ser at mange med Ioniq 5 sliter når de f.eks. har bilen stående i lang tid plugget i laderen, men bilen henter ikke strøm verken fra veggen eller hovedbatteriet når den står plugget inn slik i lengre tid etter at den er "ferdig" med ladingen. Enig i at det kan kalles designfeil.

Uten at jeg har sjekket, så tipper jeg alle Hyundai og KIA EV har denne. Den er ikke veldig godt forklart hvordan den fungerer, og den er gjemt litt i menyen. Men den skal bruke strøm av hovedbatteriet til å varme opp batteriet når det blir for kaldt. Advares/varsles at det kan gi litt høyere forbruk, men føler egentlig at det motsatte skjer, at vinterforbruket er lavere når den er aktivert.

Oppvarmingen på Kia/Hyundai er eksemplarisk, varm bil på 5 min stort sett, og da varm og isfri før jeg kjører ut. Akkurat her savner jeg muligheten til å fjernstyre, for da kunne jeg varmet opp bilen før jeg gikk ut, og fremfor å skrape snø og is, kunne jeg klart meg med å børste den bort. Er ikke helt fan av at man skal smelte av alt før man går ut, det føler jeg er bortkastet energi pga ren latskap. Men som sagt å la den få løsne grepet isen har mot bilen så den blir lett å koste vekk, den er jeg helt for.

Og da i samme sleng, så ser jeg jo linken til @Simen1 der brukeren må bruke poser med varmtvann. Siden det er betalingslenke, så får jeg ikke lest, men her kan man lure på om det er feil på den bilen, eller brukeren som mangler kunnskap om bilen og de muligheter som finnes. For hva jeg oppfatter problemet som, så er jo nettopp forvarmingen løsningen.

Ellers så kan det jo være det fenomenet som inntreffer noen få ganger, at bilen blir dekket med et lag "panseris" som kommer av underkjølt regn som fryser utenpå bilen. Her er jo icebiler minst like utsatt, men der er ikke løsningen like elegant som forvarming, men kan sikkert løses med motorvarmer og tilkoblet strøm.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det er ganske utrolig at Hyundai og Kia fortsatt har problemer med 12 volt batteri. Leaf f.eks hadde vel omtrent aldri slike problemer. Enten er systemet underdimensjonert eller det er så innviklet at ingen klarer å forstå og programmere det. 

Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Det er ganske utrolig at Hyundai og Kia fortsatt har problemer med 12 volt batteri. Leaf f.eks hadde vel omtrent aldri slike problemer. Enten er systemet underdimensjonert eller det er så innviklet at ingen klarer å forstå og programmere det. 

Enig. Vil nesten kalle det flaut faktisk. Litt bekymret dersom det er en designfeil som @Snowleopard nevner og ikke bare et dårlig batteri. Mulig det ikke får nok strøm av hovedbatteriet da, slik at det skal mye mindre til før det er helt flatt? Skjedde aldri på Teslaen i alle fall, som lader 12V batteriet ganske så aggressivt i forhold virker det som.. 

• Liker 1
Skrevet

Hva er vitsen med å designe alt mulig av systemer, 800 volt lading 300 kW, avansert kjøling på batteri, mye mer greier, hvis de ikke engang klarer å sikre at bilen kan startes. En bil som ikke starter er det største feilen du kan ha omtrent. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (18 minutter siden):

Benekter ikke at de har hatt problemer på Ioniq 5, men det betyr som sagt ikke alle. På Kona fungerer det stort sett greit. Men ser at mange med Ioniq 5 sliter når de f.eks. har bilen stående i lang tid plugget i laderen, men bilen henter ikke strøm verken fra veggen eller hovedbatteriet når den står plugget inn slik i lengre tid etter at den er "ferdig" med ladingen. Enig i at det kan kalles designfeil.

Uten at jeg har sjekket, så tipper jeg alle Hyundai og KIA EV har denne. Den er ikke veldig godt forklart hvordan den fungerer, og den er gjemt litt i menyen. Men den skal bruke strøm av hovedbatteriet til å varme opp batteriet når det blir for kaldt. Advares/varsles at det kan gi litt høyere forbruk, men føler egentlig at det motsatte skjer, at vinterforbruket er lavere når den er aktivert.

Oppvarmingen på Kia/Hyundai er eksemplarisk, varm bil på 5 min stort sett, og da varm og isfri før jeg kjører ut. Akkurat her savner jeg muligheten til å fjernstyre, for da kunne jeg varmet opp bilen før jeg gikk ut, og fremfor å skrape snø og is, kunne jeg klart meg med å børste den bort. Er ikke helt fan av at man skal smelte av alt før man går ut, det føler jeg er bortkastet energi pga ren latskap. Men som sagt å la den få løsne grepet isen har mot bilen så den blir lett å koste vekk, den er jeg helt for.

Og da i samme sleng, så ser jeg jo linken til @Simen1 der brukeren må bruke poser med varmtvann. Siden det er betalingslenke, så får jeg ikke lest, men her kan man lure på om det er feil på den bilen, eller brukeren som mangler kunnskap om bilen og de muligheter som finnes. For hva jeg oppfatter problemet som, så er jo nettopp forvarmingen løsningen.

Ellers så kan det jo være det fenomenet som inntreffer noen få ganger, at bilen blir dekket med et lag "panseris" som kommer av underkjølt regn som fryser utenpå bilen. Her er jo icebiler minst like utsatt, men der er ikke løsningen like elegant som forvarming, men kan sikkert løses med motorvarmer og tilkoblet strøm.

Skal huske på det når jeg er på ferie med bilen hjemme evt og ikke ha den plugget i. Hos Tesla så anbefaler de faktisk å ha den plugget i dersom den skal ikke brukes på si, flere uker. 

Ok. Vet de har noe som heter "batterikondisjonering" og batteriforvarming, men visste ikke om en egen "vintermodus". Kun om kjøremodus som heter "snow mode". Skal sjekket det ut. Ellers enig i det. Problemet er "bare" det med 12V, og ladingen av det. Som i og for seg er et stort problem hvis det gjentar seg og ikke får nok strøm av hovedbatteriet 😅 Det var et sånt problem jeg opplevde på tidlig 2000-talls Avensis liksom.. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så sent som i fjor sommer, så ble mer enn 400.000(!!) Hyundaier og Kiaer tilbakekalt for å sjekke og skifte ICCU-enheten. Da i all hovedsak Ioniq 5/6 og Kia Ev6. 

obygda skrev (10 minutter siden):

Elbiler som i dag måtte ha problemer med 12V er ikke verdt å vurdere en gang. De merkene må man bare holde seg borte fra. 

Tja, er vel delvis enig. Skjer det gjentatte ganger selv etter bytte av batteriet så er det nok best å holde seg unna ja. Men er alt annet ellers topp og det ikke gjentar seg så er det nok en annen sak. Selger ikke bilen pga et dødt 12V batteri, selv om det er urovekkende så klart. 

Endret av Iterion
Skrevet

Det kan se ut til at vi sære nordmenn har blitt hørt når både Kia EV2 og VW ID polo får mulighet for hengerfeste med 750-1000kg. Så er det bare å håpe at kia forhandler slutter med tullet om kun å ta inn top-spekka versjoner. EV3 fikk man i england i en air utgave og med stort batteri. I norge måtte man opp på en mye høyere utstyrsgrad med masse dyrt dill for å få stort batteri. I tillegg var interiøret penere på billigste versjon med stoffseter. Håper jeg kan få EV2 med stort batteri, 16" felger, stoffseter og minst mulig utstyr. VW er litt enklere der. Vil du ha en ribbet bil så får du det. Minuset er gjerne at alt ekstrautstyr er bakt inn i en sinnsyk pakke sånn at den minste ting ekstra, som feks ryggekamera, koster 25000kr.

• Liker 1
Skrevet
12 minutes ago, Femtekolonne said:

Det kan se ut til at vi sære nordmenn har blitt hørt når både Kia EV2 og VW ID polo får mulighet for hengerfeste med 750-1000kg. Så er det bare å håpe at kia forhandler slutter med tullet om kun å ta inn top-spekka versjoner. EV3 fikk man i england i en air utgave og med stort batteri. I norge måtte man opp på en mye høyere utstyrsgrad med masse dyrt dill for å få stort batteri. I tillegg var interiøret penere på billigste versjon med stoffseter. Håper jeg kan få EV2 med stort batteri, 16" felger, stoffseter og minst mulig utstyr. VW er litt enklere der. Vil du ha en ribbet bil så får du det. Minuset er gjerne at alt ekstrautstyr er bakt inn i en sinnsyk pakke sånn at den minste ting ekstra, som feks ryggekamera, koster 25000kr.

Kia er like ille da, exclusive og exclusive plus. Personlig hater jeg ribba biler, du blir minnet på hvor gjerrig man er hver gang man setter seg i 😂

men hjul er jeg enig i, 17 tommer er fint, ser ikke hypen med 20 + tommer, blir bare dyre dekk.

• Liker 2
Skrevet
8 minutes ago, onkel_jon said:

Kia er like ille da, exclusive og exclusive plus. Personlig hater jeg ribba biler, du blir minnet på hvor gjerrig man er hver gang man setter seg i 😂

men hjul er jeg enig i, 17 tommer er fint, ser ikke hypen med 20 + tommer, blir bare dyre dekk.

Er ikke mye, om noe, man savner om man velger exclusive eller exclusive plus. Ut i fra hva jeg fant på engelsk side over utstyr så var det vel ingenting som var noe savn på Air utgaven heller. Men folk er forskjellige. Jeg skal bare kjøre bilen.

Skrevet

Man bryr seg mindre og mindre om utstyr jo mer man har kjørt bilen. Et par ekstra knapper for noe dritt, hva har det å si. Verdien på utstyret synker for hvert eneste år. Hvis man vil ha stoffseter og stålfelger bør det være mulig å velge det. Ikke alle vil bli påtvunget falske skinnseter og blank pianolakk. 

• Liker 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (10 minutter siden):

Det var de vel nødt til når Toyota selger samme bilen? Hvorfor kjøpe lik bil, like dyr, like hyppige og dyre servicer, men med dårligere garanti?

Joda, helt enig. Tror og mange lander på Toyotaen bare pga rykte for servicen. Er nok flere som ikke tror bilene nødvendigvis er så veldig mye bedre, men når de bytter deler før de aller nødigst forteller at det er gjort, og ikke tar "ekstrabetalt" for det, så blir kundene fornøyd.

Hadde jeg stått i valget selv, hadde jeg kanskje likevel valgt Toyota-versjonen, selv om jeg sånn sett liker bedre at det er Subaru og at bilnavnet er langr bedre på Subaruen. Men om servicen gjør at jeg kanskje har Toyotaen lengre på veien, så er det verdt noen kroner.

Men 10 års garanti, utligner fort denne ulempen. Men bør vel lese litt mer på hva som faktisk inngår i den utvidede garantien, og hva som ikke inngår.

Men nå frister ingen av de, så det er for min del mer et hypotetisk spørsmål! 😎

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...