Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ett fryst batteri kan ikke lades, så er batteriet fryst må det varmes først. Min bil prøver å holde det rundt 12 varmegrader under lading og bruker ekstra strøm på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
HF- skrev (7 minutter siden):

Eg bor i midt-norge og har ikkje norgespris (foreløpig). Nettselskapet mitt har ikkje egen natt og helgetakst for nettleie. Lader min Nissan e-nv 200 på ca 3 kW

Ja, da vil jeg si du bør følge godt med på prisene, og se om du tror Norgespris ble mer fornuftig etter de åpnet ny "fjord-krysning" som åpnet for større eksport sørover, og derved pris-smitte.

Bilen din fortjener vel i større grad enn nyere modeller, at du fortsetter med å plugge inn når du kommer hjem. Om Tibber eller lignende for å få kontroll på effektleddene og spot-prisene hadde lønt seg, må du sjekke nærmere. Har lite for seg om du får Norgespris når dag=natt på nettleiens flytende del.

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Ja, da vil jeg si du bør følge godt med på prisene, og se om du tror Norgespris ble mer fornuftig etter de åpnet ny "fjord-krysning" som åpnet for større eksport sørover, og derved pris-smitte.

Bilen din fortjener vel i større grad enn nyere modeller, at du fortsetter med å plugge inn når du kommer hjem. Om Tibber eller lignende for å få kontroll på effektleddene og spot-prisene hadde lønt seg, må du sjekke nærmere. Har lite for seg om du får Norgespris når dag=natt på nettleiens flytende del.

Nei det einaste som gjenstår ved bruk av norgespris er effekttrinn på nettleiga. Her er det lite forskjell på 0-5 og 5-10 som er ca der eg ligg.

  • Liker 1
Skrevet
HF- skrev (2 minutter siden):

Nei det einaste som gjenstår ved bruk av norgespris er effekttrinn på nettleiga. Her er det lite forskjell på 0-5 og 5-10 som er ca der eg ligg.

OK, men større hopp når du går over 10 kW-grensa? 

Du har kanskje hatt bilen minst en vinter, så du ser vel hvordan den påvirkes om vinteren. Merker du den trenger endel mere kWh for å lade likt som om sommeren? Kan jo hende det hadde vært en fordel å gå opp et hakk på lade-effekten om bilen din støtter det.

Vet Leaf ihvertfall støtter opp til 6,6 kW om man har kjpt oppgradering for dette, men usikker på hva e-NV200 støtter, om den "capper" på ca 3,3 kW. Sjekket nå på nettsøk, og virker som grensene er 3,3 kW og 6,6 kW om man har kjøpt oppgraderingen til den kraftigere AC-ladingen.

Jeg lader på fellesladere i borettslaget, og min lader opp til 7,4 kW, som de nå har begrenset anlegget til (støttet opprinnelig 22 kW), men får stortsett det bilen ber om, så lenge de ikke begrenser pga effekt-uttak i borettslaget. Det styrer ikke jeg, kan heller ikke be om prioritering.

Skrevet
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Ja, da vil jeg si du bør følge godt med på prisene, og se om du tror Norgespris ble mer fornuftig etter de åpnet ny "fjord-krysning" som åpnet for større eksport sørover, og derved pris-smitte.

Problemet med Norgespris er at det binder en til den ordninga ut 2025 og gjennom hele 2026. Skyter man fra hofta og binder seg etter noen dager eller uker med over 40 øre spotpris så kan man ende opp med tap når man ser hele bindingstida under ett.

NO3 har ikke hatt en eneste måned etter april 2024 der Norgespris i teorien kunne vært lønnsomt.

Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

OK, men større hopp når du går over 10 kW-grensa? 

Du har kanskje hatt bilen minst en vinter, så du ser vel hvordan den påvirkes om vinteren. Merker du den trenger endel mere kWh for å lade likt som om sommeren? Kan jo hende det hadde vært en fordel å gå opp et hakk på lade-effekten om bilen din støtter det.

Vet Leaf ihvertfall støtter opp til 6,6 kW om man har kjpt oppgradering for dette, men usikker på hva e-NV200 støtter, om den "capper" på ca 3,3 kW. Sjekket nå på nettsøk, og virker som grensene er 3,3 kW og 6,6 kW om man har kjøpt oppgraderingen til den kraftigere AC-ladingen.

Jeg lader på fellesladere i borettslaget, og min lader opp til 7,4 kW, som de nå har begrenset anlegget til (støttet opprinnelig 22 kW), men får stortsett det bilen ber om, så lenge de ikke begrenser pga effekt-uttak i borettslaget. Det styrer ikke jeg, kan heller ikke be om prioritering.

MIn 1 gen e-nv 200 har maks ca 3 kWh. 

Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Problemet med Norgespris er at det binder en til den ordninga ut 2025 og gjennom hele 2026. Skyter man fra hofta og binder seg etter noen dager eller uker med over 40 øre spotpris så kan man ende opp med tap når man ser hele bindingstida under ett.

NO3 har ikke hatt en eneste måned etter april 2024 der Norgespris i teorien kunne vært lønnsomt.

Derfor ga jeg ikke noe spesifikt råd om å gå for det eller ikke, men ber han følge med...

Var først nå nylig de åpnet den fjordkrysningen, så finnes vel ikke annet enn den umiddelbare prisoppgangen. Men hvordan det har påvirket til nå, ser vel best de som bor i nettopp det området...

Skrevet
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Ja, da trenger du ikke gjøre endringer på anlegget før du eventuelt bytter bil til en som kan utnytte det! 👍

Har bestilt bz4x som kan lade med 11 kW, men eg planlegg å fortsette å lade på 3 for å komme lavest mulig på effektstigen på nettleiga. 

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (26 minutter siden):

NO3 har ikke hatt en eneste måned etter april 2024 der Norgespris i teorien kunne vært lønnsomt.

Var det jeg også konkluderte med. Så vi avventer med Norgespris foreløpig. Midt-Norge her også (M&R).

Skrevet (endret)
Complexity skrev (2 timer siden):

Kan jo ikke være så vanskelig å implementere, spesielt om 3eparts får det til. Ønsker de ikke å ha det kansje?

Jo, det er nok vanskelig for en Dr.ing i mekanikk, som har hatt karriere i VW hele livet og nå er pent plassert i en lederstilling i slutten av karrieren og i det hele tatt forstå problemet, i det hele tatt bry seg om apper. VW har brukt ett uhorvelig antall milliarder euro på software, de hadde vel over 6000 ansatte i den nyopprettede software avdelingen som skulle få VAG til og henge med, det ryktes at mange av de ble ansatt etter ansiennitet, ikke etter evner og kreativitet, at det ble totalt fiasko er vel unødvendig og si. 

Nå har VW kjøpt seg inn Rivian for og bruke deres software og elektronikkplatform, de skal vel også bruke sin kinesiske samarbeidspartner på samme måte i Kina.

De har innsett at Tysk, mekanisk industri ikke har noen force når det kommer til software defined vehicle.

Endret av agvg
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg er generelt ikke fan av leasing, du skal være heldig om det lønner seg mot å kjøpe bilen og så selge om det blir aktuelt etter 3 år. Men helst bør man vel beholde den lengre enn det.

I mitt hode så er det kun om man trenger bil men har makset kreditt mot hus/leilighetskjøp at jeg ser det har en misjon, eller om man av andre grunner ikke vil presse på kreditt-mulighetene.

For all del, har sett noen "supertilbud" som kunne gjort at man kom bedre ut med leasing, men det er sjeldent og gjerne avhengig av at leasingselskapet risikerer å bli sittende med modeller som er mindre attraktivt, og bare vil ha de ut fremfor å risikere å tape på de!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...