Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
15 minutes ago, kremt said:

En nøkkel på 30 gram mot en telefon på 200 gram. Alt til sin bruk. Det nymoderne hatet mot bilnøkkel er vanskelig å forstå. 

En telefon man uansett har med seg, så blir det bare en ekstra dings man også må ha med seg, og som også kan gå tom for batteri.. noen bilnøkler varer jo bare noen måneder mellom hver gang man må plukke dem sund å bytte batteri..

Klarte å presse ett mye tykkere batteri enn orginalt inn i nøkkelen til Leafen min så det varer litt lengere iallefall, men er irriterende når den plutselig er død.

Endret av Complexity
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Trestein skrev (10 minutter siden):

Nøkkel er gull. Kjøpte nettop en bil der man skulle kunne låse opp bilen selv om mobilen var død? Hvordan aner jeg ikke

Det fungerer fordi mobilen har en innebygd NFC-brikke som kan leses av bilen selv om telefonen er tom for strøm. BMW sin digitale nøkkel ligger lagret i en egen sikker "chip" via wallet integrasjonen som får nok strøm fra NFC-feltet i dørhåndtaket/mobilplata i bilen til å bekrefte nøkkelen, så det trengs verken nett eller batteri for å låse opp. 

Forskjellen her er at når mobilen er tom for strøm må du legge mobilen inn til dørhåndtaket og legge den på ladeplata i bilen når du er inne i den, mot at du bare kan ha mobilen i lomma når den har batteri. 

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

En nøkkel kan gå tom for strøm men en mobil ikke? Bare det blir litt kaldt så skrur jo ipone seg av. Et veldig lite problem egentlig, bilen varsler når batteriet nærmer seg tomt. Hvis det er helt tomt er det heller ikke noe problem, bare å holde nøkkelen inntil startknappen og den starter som vanlig. 

Skrevet
Evil-Duck skrev (14 minutter siden):

Det fungerer fordi mobilen har en innebygd NFC-brikke som kan leses av bilen selv om telefonen er tom for strøm. BMW sin digitale nøkkel ligger lagret i en egen sikker "chip" via wallet integrasjonen som får nok strøm fra NFC-feltet i dørhåndtaket/mobilplata i bilen til å bekrefte nøkkelen, så det trengs verken nett eller batteri for å låse opp. 

Forskjellen her er at når mobilen er tom for strøm må du legge mobilen inn til dørhåndtaket og legge den på ladeplata i bilen når du er inne i den, mot at du bare kan ha mobilen i lomma når den har batteri. 

Tenkte det måtte være noe slikt. Syntes bare det var litt generelt. Det finnes vel mange ulike gamle og nye telefoner. Uansett smart løsning. Med BMW får man vel både fysiske og digitale nøker 

Skrevet
25 minutes ago, Complexity said:

Største ulempen er vel at man må drasse rundt på en fysisk nøkkel? 😛

Om du har en virtuell nøkkel i telefonen kan den gjerne tilby den samme kontrollen. Disse bruker bluetooth for kontroll pluss NFC/UWB/CS for avstandsmåling for passiv inngang. BT kan nå opp til 100m og deromkring og er alt du trenger for å skru på klimastyring o.l. Det kan imidlertid tenkes at noen biler har nøkler med 868/433 MHz radio, som i teorien fint kan nå opp til en km (eller mer, men vi må ta høyde for batteriet en nøkkel har), men jeg tviler på at det er noe noen bilnøkler har implementert.

18 minutes ago, Trestein said:

Nøkkel er gull. Kjøpte nettop en bil der man skulle kunne låse opp bilen selv om mobilen var død? Hvordan aner jeg ikke

Mobilnøkler faller tilbake på NFC. NFC subsystemet i en mobiltelefon har sitt eget sertifikatrepository og kan uavhengig forsynes med energi av nærfeltet fra bilen selv om mobilens batteri er dødt. Så selv om telefonen er død kan man holde den intil NFC antennen på bilen som forsyner NFC modulen med strøm og lar den autentisere seg med bilen (med ECDSA og snart ML-DSA slik at eventelle angripere ikke kan ekstrahere nøkkelen ved avlytting) 

Skrevet
Complexity skrev (20 minutter siden):

Har med mine 6år med kun mobilnøkkel enda ikke opplevd at mobilen var død eller at jeg trengte den fysiske nøkkelen, men klart er vel noen som ikke klarer å lade telefonen sin..

Du har kansje med deg pengebok på butikken også? Er deilig at man er kommet dit at man slipper det og bare kan betale med mobilen eller klokka.

Eller mista den i sjøen eller noe har stjelt den?  Vanskeligere å stjele en nøkkel som ligger i bukselomma hele tiden

Har ikke med pengebok på butikken. (Handler dessuten skjelden og aldri i butikker) Det meste man trenger finner man i nettbutikker

Skrevet
kremt skrev (40 minutter siden):

En nøkkel på 30 gram mot en telefon på 200 gram. Alt til sin bruk. Det nymoderne hatet mot bilnøkkel er vanskelig å forstå. 

Telefonen er alltid med så nøkkel blir en ekstra 30 gram. Ikke 170 mindre 

Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Eg har både mobil, bilnøkkel og lommebok, sjølv om eg har alternativ for å gjøre alt på mobilen. 🤔

Samme her. Men aldri nøkkelen med på løpetur.

Mobilen er alltid med.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at ja takk, begge deler er greit. Selv bruker jeg for det meste bare mobilnøkkelen på iX-en, men hvis jeg skal låne bort bilen er det greit å kunne gi vedkommende en vanlig bilnøkkel i hånda i stedet for å enten overføre nøkler via Wallet på mobilen eller gi dem nøkkelkort som man må instruere hvor de skal legges for å komme seg inn i bilen og starte den. Jeg er heller ikke så fan av at folk gnikker kortene mot lakken på døra for å få åpnet bilen. 😅  

Skrevet (endret)
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at ja takk, begge deler er greit. . 😅  

Man må ha begge deler ja. Helt klart.

Liker heller ikke gnikking mot lakk. Glad det ikke er lakk det Tesla kortet skal legges og veldig glad det ikke må borti.😲

Endret av Jotun
Skrevet
Jotun skrev (Akkurat nå):

Man må ha begge deler ja. Helt klart.

Leste nylig at Tesla vurderer å kutte ut nøkkelkortene, fordi de er så lite brukt. I første omgang på disse billig-utgavene.

Så selv initial kobling mot bil og sjåfør. vil nok heretter skje med mobilen og appen. 

Skrevet (endret)
9 minutes ago, kremt said:

Det er vel kanskje ikke så lett med kun mobilnøkkel hvis man skal låne bort bilen, få skiftet dekk, detailet etc. 

Glemte nøkkel sist jeg fikk byttet til vinterhjul, men de taklet heldigvis nøkkelkortet jeg uansett alltid har i lommeboka. Å skulle gi mobilen til hjulbyttegutta hadde jeg sett litt svart på.

Endret av sverreb
Skrevet (endret)
24 minutes ago, kremt said:

Det er vel kanskje ikke så lett med kun mobilnøkkel hvis man skal låne bort bilen, få skiftet dekk, detailet etc. 

Nei det er godt poeng. Måtte lete frem nøkkelkortet når bilen skulle på eu kontroll.

Men det blir sikkert en enkel måte å dele digitale nøkler på etterhvert. Trenger ikke levere eller hente noe nøkkel hos Tesla f.eks. bare å parkere sin bil å hoppe inn i lånebilen kun med sin egen telefon.

Når andre låner bilen gir jeg dem bare en gammel telefon jeg har liggende med Tesla appen installert parret mot et gjesteprofil i bilen. En telefon som ikke brukes bare er påslått varer i dagesvis så det funker bra.

Kortet er knotete å bruke spesielt for folk som ikke er vandt med slikt.

Endret av Complexity
Skrevet

Til og med svigermor klarte å bruke kortet. Uten å ripe opp noe som helst. Uten å trøble. Så.....

Men ville ikke hatt bare kortet personlig. Det ville blitt for tungvint. Men å alltid ha med en nøkkel som backup, det er eg så sykt glad eg slipper. I nøden starter bare kona bilen, såfremt man ikke har rotet seg helt opp på Finnmarksvidda uten å ha med kortet....

• Liker 1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (12 minutter siden):

Men det blir sikkert en enkel måte å dele digitale nøkler på etterhvert.

Det er ganske enkelt allerede gjennom Wallet-appene, men det krever at mottakeren har satt opp sin egen Wallet og vet hvordan man bruker den, noe som ikke alltid er en selvfølge. I utgangspunktet åpner du Wallet-appen, velger å dele de digitale nøklene du vil, og velger mottaker. Personen får da en aktiveringslenke sendt som melding og får lagt til en digital car key i sin egen wallet. Problemet er dessverre at enkelte produsenter ønsker å ha sine egne løsninger i stedet for å bruke de universelle systemene som allerede finnes innebygd i de fleste telefoner.

Endret av Evil-Duck
Skrevet
8 minutes ago, Evil-Duck said:

Det er ganske enkelt allerede gjennom Wallet-appene, men det krever at mottakeren har satt opp sin egen Wallet og vet hvordan man bruker den, noe som ikke alltid er en selvfølge. I utgangspunktet åpner du Wallet-appen, velger å dele de digitale nøklene du vil, og velger mottaker. Personen får da en aktiveringslenke sendt som melding og får lagt til en digital car key i sin egen wallet. Problemet er dessverre at enkelte produsenter ønsker å ha sine egne løsninger i stedet for å bruke de universelle systemene som allerede finnes innebygd i de fleste telefoner.

Er vel og litt som f.eks hos Tesla at det ikke var noe standard system i 2018 så de måtte lage sitt egen og nå blir det litt knotete å skulle bytte til noe annet..

Som med laderne sine hvor de måtte lage sin egen standard plugg fordi Chademo var for dårlig.. men de gikk heldigvis over til CCS etterhvert når det ble standard.

Skrevet (endret)
39 minutes ago, Snowleopard said:

Så selv initial kobling mot bil og sjåfør. vil nok heretter skje med mobilen og appen. 

Slik har det vært en stund nå. Trenger ikke nøkkelkortet for å parre en ny mobil med bilen lenger som man måtte før.

Endret av Complexity

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...