Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nimrad skrev (21 minutter siden):

Det henger litt igjen fra gammelt av. Veldig mange er på nivå med Tesla og en noen har forbigått Tesla(BMW mener jeg er best). Kanskje det største ankepunktet til Tesla er dårlig støtte for tredjeparts ladere. De oppdaterte ganske nylig med litt bedre støtte, men jeg opplevde fortsatt flere ganger manglende forvarming når jeg skulle lade på en ikke-Tesla lader. Helt konkret har jeg erfaring med BMW, Fiat og Volvo/Polestar.

Ja, jeg tenker nok også at BMW er de som har kommet lengst (på nivå med Tesla), og også på app-siden. BMW gjør svært mye riktig. Bortsett fra prisingen av bilene som er for høy.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg tenker nok også at BMW er de som har kommet lengst (på nivå med Tesla), og også på app-siden. BMW gjør svært mye riktig. Bortsett fra prisingen av bilene som er for høy.

BMW er bedre enn Tesla på dette.

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (7 minutter siden):

BMW er bedre enn Tesla på dette.

Wow! I såfall flott for BMW-eierne. Som sagt, BMW gjør svært mye riktig på elbil-fronten nå. 👍

Skrevet (endret)
sverreb skrev (8 timer siden):

For egen del: Å gjøre hurtiglading noe jeg nesten aldri vil bruke mer. Jeg vil mye heller ta pauser andre steder enn ladeparker. Så har vi vinterkjøring: 7-800 km rekkevidde blir fort 5-600 om vinteren. 

Siden jeg aldri kjører langt om vinteren så er ikke det noe jeg tenker på. Jeg advarte om at påstanden kunne være litt trangsynt.. :p 

Ok, enig i at hurtiglading ikke er det morsomste, men det begrenser seg hvor mye jeg vil betale for å slippe noen få ladesesjoner hver sommer. En bil med 700+ km koster jo gjerne en god slump mer enn en med 500+. Deler man prisdifferansen på den tida man evt sparer på hurtiglading så blir det høy timepris.. Litt som å kjøpe hytte som bare brukes en helg i året, framfor å leie.

Så litt mer i det filosofiske hjørnet: Jeg mener Europaveier og til dels fylkesveier bør bygges sånn at de blir en opplevelse og ikke bare en transportetappe. Særlig ladestasjoner bør plasseres på steder man føler det er verdt å stoppe uansett. Et utkikkspunkt med rasteplass eller ved et sted med veimat og lekeapparat. Eller et sted nært en foss eller 10-minutters turløype til nærmeste foss, topp, ness å se ut over sjøen fra etc. Eller et sted med brygge det går an å duppe føttene uti eller se og høre fuglelivet mens man lader. Å plassere ladestasjoner på steder der hvert minutt er en prøvelse er helt idiotisk både for opplevelsen og for avspenning og trafikksikkerhetens del. I bakgårder, grustak, fordypninger i terrenget rett ved E6 osv er jo en lidelse.

Snowleopard skrev (8 timer siden):

Det som gjør at 1000 km rekkevidde, eller skal vi bare si >700 km, er etterspurt av flere, er gjerne fordi man vil ha en campingvogn eller annen tilhenger på slep.

Jeg ser det poenget.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet

Det kjedeligste med ein eldre elbil er definitivt at OTA oppdateringer ikkje er tilgjengelig. Eg har ein 2019 ioniq, og kartet oppdateres jo berre når den er inne til service.

Gått på den smellen at eg ankom ein plass på kartet for å lade... og så var det ikkje lader der lengre. 🙃

Forvarming av batteri skulle eg ønske var mindre firkanta. Forstår ikkje kvifor ein i Polestar 2 ikkje berre kan sei "eg vil forvarme fordi eg skal lade," men heller må velje ein lader og satse på at bilen automatisk byrje forvarme.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Det kjedeligste med ein eldre elbil er definitivt at OTA oppdateringer ikkje er tilgjengelig. Eg har ein 2019 ioniq, og kartet oppdateres jo berre når den er inne til service.

Gått på den smellen at eg ankom ein plass på kartet for å lade... og så var det ikkje lader der lengre. 🙃

Forvarming av batteri skulle eg ønske var mindre firkanta. Forstår ikkje kvifor ein i Polestar 2 ikkje berre kan sei "eg vil forvarme fordi eg skal lade," men heller må velje ein lader og satse på at bilen automatisk byrje forvarme.

Hyundai og Kia har ihvertfall løst det med at man kan laste ned og oppdatere kart og noen av de mindre oppdateringene selv. Dog ikke de som går veldig inn på bilens tekniske funksjoner, men mer de som går på infotainment og kart....

https://www.hyundai.com/no/no/om-oss/teknologi/navigasjon-programvare.html

https://update.kia.com/EU/NO/Main

Skrevet
Simen1 skrev (8 timer siden):

. Derfor mener jeg det kan være fint med en teknisk påkrevet pause.

I disse tider med allskens førerovervåkning og varslinger så ser jeg ikke bort i fra at også lang sammenhengende kjøretid kan bli en egen varsellampe om få år.

Ja hvorfor er eg ikke spesielt overrasket over at dette er noe du kunne omfavnet 🤣

Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Så litt mer i det filosofiske hjørnet: Jeg mener Europaveier og til dels fylkesveier bør bygges sånn at de blir en opplevelse og ikke bare en transportetappe. Særlig ladestasjoner bør plasseres på steder man føler det er verdt å stoppe uansett.

Ladestasjoner må plasseres der det er infrastruktur som kan støtte de. I.e. elektrisitet dimensjonert til behovene for ladestasjonen. 

Slik infrastruktur, samt ladestasjonene og all asfalteringen som trengs gjør gjerne i seg selv et sted til ett sted som ikke er like fint å ta en stopp på. Ihvertfall etter mitt syn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...