Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
frohmage skrev (1 minutt siden):

*Rekker opp hånda* Kan vi ikke heller subsidiere sykler eller gulrøtter?

Vi kan, men det går jo og mot "det er vanlige folks tur nå"-mantraet. Flere som har foreslått redusert eller null avgift på sunne matvarer, men det er vanskelig å forsvare en slik forskjellsbehandling!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
wampster skrev (1 minutt siden):

Bruk heller de subsidiene til å gjøre det billigere å bytte vinduer, ENØK tiltak, eller lignende spør du meg.

Ingenting som nekter staten og fjerne MVA på disse tingene, MVA er en forferdelig skatt som rammer de fattigste og svakeste og burde fjernes.

Skrevet
agvg skrev (Akkurat nå):

Ingenting som nekter staten og fjerne MVA på disse tingene, MVA er en forferdelig skatt som rammer de fattigste og svakeste og burde fjernes.

Ingenting som nekter staten å fjerne drivstoffavgift eller mva på strøm eller nedjustere kommunale avgifter osv heller. Ikke at jeg ser helt poenget med at de kan gjør det sammenlignet med det vi snakker om her.. 

Subsidiene har fungert (lenge). Nå trappes det ned. Det er helt normal.

Det er fortsatt 75.000 i rene subsidier + billigere parkering om bompasseringer. 

Skrevet
wampster skrev (Akkurat nå):

Definer hva du mener en "grei" elbil er i så fall.

Det er så mange nesten nye/lite brukte/pent brukte biler til salgs (av alle drivstoff-varianter) at jeg kan ikke se for meg det skal bli så mye vanskelig om nye el-biler over 500.000 blir 50.000 kr dyrere enn før.

Bruk heller de subsidiene til å gjøre det billigere å bytte vinduer, ENØK tiltak, eller lignende spør du meg.

Man kan jo f.eks. si elbiler under 500K, som har nok plass til 2 eller 5 personer, alt etter størrelsen på husstanden. Og bagasjeplass som er tilstrekkelig til en normal bilferie.

Jeg vil ikke stille de to opp mot hverandre, det får heller bli ltt til begge deler. OG bare for å ha sagt det, og som jeg skrev lengre opp, det må fjernes gradvis, og ikke brått og brutalt. F.eks. 400K-grense som starter 1. april (så folk får tid til å omstille seg litt, først og fremst de som allerede har bestilt bil).

Så kan det senkes til 300K-grense fra 1.1.27 og så 150K-grense 1.1.28, og så full mva fra 1.1.29. Det vil gi forutsigbarhet, og ikke skape så mye press på levering av biler de neste 13-14 månedene, og deretter en stor periode mer eller mindre uten (el) bilsalg foruten til de som uansett kan dra av momsen...

Skrevet
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Vi kan, men det går jo og mot "det er vanlige folks tur nå"-mantraet. Flere som har foreslått redusert eller null avgift på sunne matvarer, men det er vanskelig å forsvare en slik forskjellsbehandling!

Subsidiene for elbil var nødvendige for å få opp andelen av nybilsalget. Når nesten 100% av salget er elektrisk er det ingen grunn til å subsidiere noe som ikke er klimavennlig i seg selv.

Skrevet
frohmage skrev (Akkurat nå):

Subsidiene for elbil var nødvendige for å få opp andelen av nybilsalget. Når nesten 100% av salget er elektrisk er det ingen grunn til å subsidiere noe som ikke er klimavennlig i seg selv.

Som sagt, helt greit med en nedtrapping som er planlagt og velkjent. Ikke rive av plasteret så brutalt som nå.

AP mener jo at Norge fremdeles går så det suser (de er stille om ståa rundt om kring i de forskjellige kommunene, dog...). Altså har vi da råd til å ta det gradvis, og forutsigbart.

Elbilene er fremdeles dyrere å produsere enn ice-biler etter det jeg har forstått, så om bilene plutselig blir like dyr eller dyrere enn ice-biler, så vil jo salget av elbiler stagnere, og ice-bilene igjen begynne å selges. Altså ødelegger man for det målet man har nådd nå.

Det vil dessuten påvirke produsentenes vilje og målsetning for resten av europa, som fremdeles henger endel etter, om elbilsalget i Norge plutselig kollapser, selv om det sikkert tar seg opp igjen etterhvert.

Skrevet
26 minutes ago, agvg said:

Ingenting som nekter staten og fjerne MVA på disse tingene, MVA er en forferdelig skatt som rammer de fattigste og svakeste og burde fjernes.

Jeg er ikke enig at den burde fjernes, men den burde vært maks 9%

Skrevet
12 minutes ago, Snowleopard said:

Som sagt, helt greit med en nedtrapping som er planlagt og velkjent. Ikke rive av plasteret så brutalt som nå.

AP mener jo at Norge fremdeles går så det suser (de er stille om ståa rundt om kring i de forskjellige kommunene, dog...). Altså har vi da råd til å ta det gradvis, og forutsigbart.

Elbilene er fremdeles dyrere å produsere enn ice-biler etter det jeg har forstått, så om bilene plutselig blir like dyr eller dyrere enn ice-biler, så vil jo salget av elbiler stagnere, og ice-bilene igjen begynne å selges. Altså ødelegger man for det målet man har nådd nå.

Det vil dessuten påvirke produsentenes vilje og målsetning for resten av europa, som fremdeles henger endel etter, om elbilsalget i Norge plutselig kollapser, selv om det sikkert tar seg opp igjen etterhvert.

Med straffeskattnivået på fossilbiler i Norge, så er det vel ikke noen overhengende fare for at folk velger å gå tilbake til fossilt tror jeg.

Dersom de tar full MVA på elbiler i morra: Vil folk velge en Model Y til 650.000,- eller en BMW 225 active tourer til 750.000,- ?

Skrevet
Drunkenvalley skrev (11 minutter siden):

Lik bedre denne tråden når me berre prater om nye biler, og ikkje har troll som skal forsøple tråden med fiksjonen sin om kor fæle elbiler er.

Det er vel ikke fælt å si at elbil må beskattes på linje med andre varer?

Skrevet
Drunkenvalley skrev (13 minutter siden):

Lik bedre denne tråden når me berre prater om nye biler, og ikkje har troll som skal forsøple tråden med fiksjonen sin om kor fæle elbiler er.

Hvilke poster og/eller hvem er det som troller her?

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Med straffeskattnivået på fossilbiler i Norge, så er det vel ikke noen overhengende fare for at folk velger å gå tilbake til fossilt tror jeg.

Dersom de tar full MVA på elbiler i morra: Vil folk velge en Model Y til 650.000,- eller en BMW 225 active tourer til 750.000,- ?

Skal ikke se bort fra at endel som nå velger TMY, heller velger seg en BMW ICE om prisforskjellen er "innafor". Hva enkelte er villig til å betale ekstra for å kjøre ice, har jeg egentlig ikke lyst til å finne ut av. Jeg tenker at for etternølerne som betaler dyrt for eldre dieselbiler, viser at det er mer enn nok av de som vil ta merkostnaden, selv om det er en 225 de ender opp med.

Men det kan jo hende de heller drar over til Sverige, der utvalget er større, og det er lettere å finne en Ford, Opel, Peugeot eller Citroën, eller tilsvarende! Eller VW ICE...

Endret av Snowleopard
La til "Eller VW ICE..."
Skrevet
1 minute ago, Snowleopard said:

Skal ikke se bort fra at endel som nå velger TMY, heller velger seg en BMW ICE om prisforskjellen er "innafor". Hva enkelte er villig til å betale ekstra for å kjøre ice, har jeg egentlig ikke lyst til å finne ut av. Jeg tenker at for etternølerne som betaler dyrt for eldre dieselbiler, viser at det er mer enn nok av de som vil ta merkostnaden, selv om det er en 225 de ender opp med.

Men det kan jo hende de heller drar over til Sverige, der utvalget er større, og det er lettere å finne en Ford, Opel, Peugeot eller Citroën, eller tilsvarende!

Det er et godt poeng, at man heller bruktimporterer en gammel fossilbil, istedenfor å kjøpe en ny elbil til samme pris.

Uansett så var vel MVA fritak på en vare et unntak som ikke kan fortsette. 

Det som er sikkert er at uten bilen, så stopper Norge. Derfor er det så kjekt å skattlegge både innkjøp og bruk av den, fordi alle er helt avhengige. 

Det er skikkelig usosialt å skattelegge mobilitet, på en slik måte at de som ikke har høy lønn ikke får råd til å forflytte seg. Jeg klarer ikke helt å skjønne folk som stemmer på slike partier. 

Det er en menneskerett å kunne ha bil.

 

IMG_1677.jpeg

  • Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Det er et godt poeng, at man heller bruktimporterer en gammel fossilbil, istedenfor å kjøpe en ny elbil til samme pris.

Uansett så var vel MVA fritak på en vare et unntak som ikke kan fortsette. 

Det som er sikkert er at uten bilen, så stopper Norge. Derfor er det så kjekt å skattlegge både innkjøp og bruk av den, fordi alle er helt avhengige. 

Det er skikkelig usosialt å skattelegge mobilitet, på en slik måte at de som ikke har høy lønn ikke får råd til å forflytte seg. Jeg klarer ikke helt å skjønne folk som stemmer på slike partier. 

Det er en menneskerett å kunne ha bil.

 

IMG_1677.jpeg

Nå snakka jeg om nybil-import, siden norske bilforhandlere mer eller mindre har sluttet å ta inn ice-biler. Men i en overgangsfase, kan flere velge å kjøpe direkte fra Sverige.

Bruktimport av relativt nye biler skjer vel allerede, men pga veldig lang nedskriving av avgifter, vil det fort bli dyrt for "halvgamle" ice-biler.

Jeg gjentar, jeg er ikke i mot at avgiftene må komme, mva betales jo for så godt som alt annet. Det er bare den brå endringen som er problematisk.

For transport ellers, så er dessuten kostnadene i Norge skyhøye om du ikke kan ta buss. Og i mange tilfeller blir selv bilkjøring billigere enn bussen også. Men bompenger(alt for høye de og) og dyr parkering, og lite plasser man kan stå mer enn 2-3 timer, er etterhvert begynt å bli en mangelvare.

Så ja, det er dyrt å ha bil, og det skal tydeligvis bli dyrere. Men det er og dyrt å ta tog, båt, taxi og leie bil, og selv bussen føles overpriset mange steder (Oslo er i så måte ett unntak). Det går ut over fleksibiliteten for mange, som nå f.eks. har valgt å bo langt unna byen der de jobber, for boligprisene er for høye i byen og bynære områder.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet

Utdrag fra kommentar fra Bjørn Erik Loftås, Broom!

"I tillegg signaliserer regjeringen at det vil bli full moms fra første krone for elbiler allerede fra 2027. 

SPÅR SALGSBOOM: Vi kan vente oss Klondyke-stemning i nybilbransjen fremover, spår Brooms fagredaktør på elbil, Bjørn Eirik Loftås Foto: Broom

Det betyr at en bil som i dag koster 500.000 kroner, vil koste 625.000 kroner om kanskje bare 14 måneder.

Fra billigst til dyrest
Og kanskje verre for mange: Den rimelige bilen som i dag koster 300.000 kroner, vil koste 380.000 kroner. 

I dag har vi en haug med elbiler som koster under 250.000 kroner i Norge, om 14 måneder risikerer vi å ikke ha noen.

Fra å være et av verdens rimeligste elbilland, kan vi i løpet av litt over ett år bli ett av de dyreste. Det er belønningen for å ligge fremst i skoene i verden på overgangen til en elektrisk bilpark. 

For landene rundt oss er nemlig fortsatt avhengige av støtteordninger for at folk skal velge elbiler. I Norge har man valgt å gjøre alternativene så dyre at de i praksis ikke er mulig å benytte seg av. "

https://www.tv2.no/broom/na-blir-det-elbil-rush/18194742/

Skrevet

Min mening er at man må respektere de som ikke vil gå over til elbil også, av ulike årsaker. Valgmuligheter er viktig, selv i fremtiden tenker jeg. Staten kan selvsagt ikke tvinge folk over til elbil, men heller gjøre det prisgunstig som de har gjort nå i mange år.

Det sagt, så synes jeg det er latterlig hvordan de priser ut bensinbiler så inni i helsikke med avgifter. Bil er noe mange av oss er fullstendig avhengige av i Norge. Og om noen vil fortsette å kjøpe fossililbil så la dem nå gjøre det uten å måtte blakke seg fullstendig. Nye Toyota Landcruiser, hvor mye koster den i andre land? Her har den avgifter på, «hvem vet hvor mange hundre tusen». 

 Sylvi Listhaug blant annet koser seg med flere fossilbiler selv og kommer til å fortsette med det så lenge hun kan tipper jeg. Selvsagt enig i at fossilbiler skal være dyrere enn elbiler, men får nå være måte på hvor mye. Vi kommer uansett ikke til å redde verden bare ved at flesteparten i Norge kjører elbil. 

De fleste nordmenn kommer nok uansett til å holde seg til elbil grunnet alle fordelene de har med mindre og billigere service, kunne lade hjemme m.m. At de nå legger på en del moms fra og med neste år kommer nok ikke til å endre på dette.

Bruktmarkedet florerer av mange lite brukte elbiler og alle de store bilprodusentene satser hardt på elbiler som nå har såpass med rekkevidde at det nærmest ikke er grunn til å kjøpe fossilbiler lenger. 

  • Liker 1
Skrevet
Sitat

 

Forslaget innebærer at elbiler som koster mer enn 500.000 kroner, får en avgiftsøkning på 50.000 kroner. Rimeligere biler får lavere avgiftsøkning. Endringen vil også omfatte biler som allerede er bestilt, men først leveres i 2026»

Den er litt kjip, er jo ikke mange mnd igjen av året så spørs om man ikke ryker på 50.000 kr mer dersom man bestiller ny bil idag da. 

Skrevet (endret)
6 minutes ago, wampster said:

Mener du det er feil å snakke om/diskutere avgifter knyttet til elbiler i "el-biltråden" ?

Den eg svarte til diskuterer jo ikkje elbiler, det er mildt sagt eit tangentielt poeng i klagen deiras. Heile greia deres er jo ein klage over ICE og biler generelt.

Så... ja, hvis ein ikkje egentlig er her for å snakke om elbiler så kan du ta deg ein bolle og stikke til den mer omfattende tråden meine eg.

Sjokkerende konsept å holde seg til tråden, ikkje sant?

Endret av Drunkenvalley

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...