Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jalla21 skrev (9 minutter siden):

Smaken er som baken.
Ioniq6 er etter Hongqi E-HS9 det styggeste jeg ser på veien etter min mening.

Hehe, sjefen min synes akkurat det samme som deg! Mens på meg har den vokst veldig, i motsetning til Kia Ev6. Så kanskje jeg bare skal kjøpe den på trass for å irritere han…😏 Neida hehe. Men jeg synes den nye Black Edition ser grom ut! Og da spesielt forfra og bakfra hvor man tydelig ser inspirasjonen fra Porsche.

Men ja, det blir nok ingen Ioniq 6 på meg altså selv om den hadde vært artig å prøvekjørt. En hyundai står liksom ikke helt øverst på lista av bil jeg ønsker hehe. Meeeen når det er sagt, det er veeeldig gode tider å være elbilkjøper på nå, både brukt og ny mtp alle kampanjer som kjøres. Konkurransen blir bare større og større, noe som gagner oss alle. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

5-8 kWh er jo eit par timer med faktiskt lading. På ein typisk 7,2 kW lader så er det jo fleire timer på full pupp. Då mistenker eg heller at du har hatt besøk, eller nabo har hatt besøk, som har vore frekk og huket seg på nettet ditt.

Eller at dei berre ladet litt når dei kom heim om dagan mens du var borte.

Lader 7,2 kWh på 7,2 kW effekt over en time... Teoretisk er den vel 7,4 kW, men 0,2 går fort i ladetap... 😎

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet

Kom på en tredje mulighet. Om man har på forvarming på "ukeplanen", og så drar bort uten å slå dette av, så kan kanskje det ha kicket inn, spesielt siden det sies at det var en gang per dag. Sjekk gjerne mot tidspunktene dette slår inn!

Skrevet
Duriello skrev (5 minutter siden):

@Iterion takk for tips om kampanje på både ioniq 6 og 5. (Og flott at den varer til nyttår)

Bare hyggelig det :) Bare å komme seg ut å prøvekjøre nå. Jeg får vente til jeg får Model 3’en min EU-godkjent og se hva jeg kan få for den. Ikke noe hast med å selge den. Vil helst selge den helt strøken skal jeg først selge. Venter også fortsatt på en time på hersens bakluka, typ et halv år etter jeg sa ifra om problemet. Frustrerende men sånn er det av og til.  

Så ja, jeg sitter litt på gjerdet selv og følger nøye med på markedet. Selv om jeg er typ 80% sikker på at I4M50 blir neste bil. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutes ago, Snowleopard said:

Lader 7,2 kWh på 7,2 kW effekt over en time... Teoretisk er den vel 7,4 kW, men 0,2 går fort i ladetap... 😎

Ja, sant nok. Der klasket pannen i bordet litt.

Med det sagt hold eg ved at ein full time med lading på full pupp på ein full ladet bil er usannsynlig. 👀

Skrevet
Iterion skrev (6 minutter siden):

Bare hyggelig det :) Bare å komme seg ut å prøvekjøre nå. Jeg får vente til jeg får Model 3’en min EU-godkjent og se hva jeg kan få for den. Ikke noe hast med å selge den. Vil helst selge den helt strøken skal jeg først selge. Venter også fortsatt på en time på hersens bakluka, typ et halv år etter jeg sa ifra om problemet. Frustrerende men sånn er det av og til.  

Så ja, jeg sitter litt på gjerdet selv og følger nøye med på markedet. Selv om jeg er typ 80% sikker på at I4M50 blir neste bil. 

Ja gar prøvekjøring av ioniq 5, mod 3 og juniper på vent nå. Synes helse kan få fingern ut av arslet så at noe skjer så jeg blir kjørbar igjen. 😂 (Ikke innafor med prøvekjøring så lenge man går på preparater med rød trekant)

• Hjerte 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (14 minutter siden):

Ja, sant nok. Der klasket pannen i bordet litt.

Med det sagt hold eg ved at ein full time med lading på full pupp på ein full ladet bil er usannsynlig. 👀

Enig i at det er litt mye.

Men sagt at den lader med halve effekten, og temperaturen er ned mot null. Da vil den kanskje trenge å få opp temperaturen for å lade, og da går det kanskje veldig lite til vedlikeholdslading, men desto mer bare for å klare å forvarme batteriet først.

Men kan jo være i kombinasjon med en "strømtyv" a la noe koblet til bilen som gjør at den ikke sovner. Eller som sagt at det er programmert inn forvarming av batteriet til faste tider, som kikker inn.

Selvsagt også mulig at noen "låner" strøm, men det fordrer jo at de vet /ser hvor laderen står. Men da ville vel ladet strøm vært betydelig mere...

Skrevet
5 minutes ago, Snowleopard said:

...

Hm, ja. Det er vel meir mogleg, spesielt om forvarme står på kvar dag. Men då snakke me vel hovudsakleg om ein halvtime varme. Tar det noko på orden av 8 kWh å etterfylle sjølv ved lav temp, forvarming, osv?

Skrevet
Drunkenvalley skrev (30 minutter siden):

Hm, ja. Det er vel meir mogleg, spesielt om forvarme står på kvar dag. Men då snakke me vel hovudsakleg om ein halvtime varme. Tar det noko på orden av 8 kWh å etterfylle sjølv ved lav temp, forvarming, osv?

Fyrer fort 6-7 kW effekt på endel biler om de får lov å bruke det, så derfor blir det problematisk med lav effekt, altså under dette. Altså bare på varming, så det blir fort lite ledig effekt til lading.

At noen lar dette stå på en time for å varme batteriet, og ikke bare kupéen er heller ikke uvanlig.

Anbefales ikke om man ikke skal på langtur og helst vil nå den mest fjerntliggende hurtigladeren på turen, men folk tenker fort komfort fremfor økonomi.

Skrevet (endret)
4 minutes ago, wampster said:

Kjører Mercedes kampanje på sine EQA og EQB modeller nå?

EQA og EQB 4matic begge til 500.000? Eller er det normal/veil pris for de to modellene? 

EQB kampanjen er vel fordi de har eller skal slutte å lage de bilene og vil selge unna siste rest. Mulig det er samme greia med EQA.

Platformen til disse bilene er vel fra 2011 så på tide på fase ut.

Mercedes kommer med biler på ny platform nå så litt kjipt å kjøpe den gamle med mindre man får en veldig god deal da.

Endret av Complexity

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...