Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (5 minutter siden):

DN mener: Ta støttehjulene av Tesla

Hva tenker dere, er tiden inne for avgifter på slike biler

Helt meningsløs bruk av penger. Det burde heller vert momsfritak på mat og andre helt nødvendige ting. At el biler skal ha slike fritak er galskap. Det finnes el biler i alle prisklasser i dag. Om man trenger en hybrid med langt mindre produksjons utslipp blir man flådd. Selv om snittet kjører 12 00km er det mange så kjører mye mindre. Hvorfor skal de kjøpe en el bil med et kjempe batteri. Mye bedre å legge co2 avgiftene på brennstofet ikke bilene

• Liker 1
Skrevet
15 minutes ago, kremt said:

En gang i blant lurer jeg på om personangrep er den rette kritikken. Jeg lurer noen gang på om skribentene er folk som kjøper seg dyrere skrytebiler, og liker ikke at naboen har kjøprt en bil som er i samme størrelsesjikte OG gasser på fortere.

• Liker 1
Skrevet
del_diablo skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer noen gang på om skribentene er folk som kjøper seg dyrere skrytebiler, og liker ikke at naboen har kjøprt en bil som er i samme størrelsesjikte OG gasser på fortere.

Ganske mange kritiserer elbilsubsidiene, og alle kan ikke være folk med "dyrere skrytebiler".

Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Norge blir jo også presset ut av EU markedet og møter tollmurer for vår metallproduksjon. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-toll-kan-ramme-2500-norske-arbeidsplasser/s/5-95-2637959

Så en kan saktens spørre om vi skal være med på noen dugnad om vi blir dolket i ryggen

Ennå en grunn til å være inne i varmen. Ser du ikke at alle disse problemene relaterer seg til at vi skal være annerledeslandet som står utenfor? Vi klarer jo å samarbeide militært (NATO, stort sett samme utvalg land), så hvorfor ikke økonomisk, skattemessig og regulatorisk?

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (48 minutter siden):

Hele avgiftsregimet er modent for utskiftning.:

• Mva har sklidd helt ut på mange fronter, inkl. elbil. Vi bør ha en full resett til standard sats på absolutt alt.
  • Engangsavgiftene på fossilt har alltid vært meningsløse. I stedet for å innføre den samme meningsløsheten for elbil bør vi fjerne det syke fenomenet i sin helhet.
  • Vi bør være på innsiden av EUs sanksjonsregime og importvern og stå samlet. Se for deg en borg i middelalderen og annerledesfamilien "Norge" ønsker å bo alene på utsiden når fienden kommer. "Vi skal klare oss selv" hevder stabukkene til tross for mektige røvernaboer. Naive gjerrig-Norge ser seg blind på skattepengene det koster å være i fellesskap med borgen, i stedet for å se nytteverdien i beskyttelsen og samholdet det gir.
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Ennå en grunn til å være inne i varmen. Ser du ikke at alle disse problemene relaterer seg til at vi skal være annerledeslandet som står utenfor? Vi klarer jo å samarbeide militært (NATO, stort sett samme utvalg land), så hvorfor ikke økonomisk, skattemessig og regulatorisk?

Fordi EU vil utnytte oss. De lager ordninger som er tilpasset det sentrale EU. Jeg har, dessverre, arbeidet med EU forordninger i flere år og har sett hvor fullstendig tullete og galt det kan gå. En må være veldig naiv om en tror Tyskere,Franskmenn,Polakker osv vil ha ordninger som ikke gavner dem. Er det ulike interesser så er det kjøttøksa som gjelder. Bare se nå hvordan de truer med å slenge toll på oss og regelrett dytte mer "billig" energi sydover når industrien her må pakke sammen. Flow based ble f.eks innført fordi man i EU så at det ville kunne gi ca 4 TWh mer eksport ut fra Norden. Jeg har vært med i denne prosessen. Samfunnsøkonomisk for Norge er dette et tap,men for EU er det en gevinst. Nå skal markedet over på 15min day ahead 1 oktober..det er gått med enorme ressurser for å få dette til,men det gir i praksis null verdi for Norge. Og så prater man om innføring av marked for reaktiv effekt..som i praksis er en tjeneste som KUN kan tilbys av aktører som gjennom sin nettilknytning får monopol på leveransene. Dette er samfunnsøkonomisk galskap. Alt dyttes frem av EU. Man brenner bort enorme penger på tull.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (14 minutter siden):

Fordi EU vil utnytte oss. De lager ordninger som er tilpasset det sentrale EU. Jeg har, dessverre, arbeidet med EU forordninger i flere år og har sett hvor fullstendig tullete og galt det kan gå. En må være veldig naiv om en tror Tyskere,Franskmenn,Polakker osv vil ha ordninger som ikke gavner dem. Er det ulike interesser så er det kjøttøksa som gjelder. Bare se nå hvordan de truer med å slenge toll på oss og regelrett dytte mer "billig" energi sydover når industrien her må pakke sammen. Flow based ble f.eks innført fordi man i EU så at det ville kunne gi ca 4 TWh mer eksport ut fra Norden. Jeg har vært med i denne prosessen. Samfunnsøkonomisk for Norge er dette et tap,men for EU er det en gevinst. Nå skal markedet over på 15min day ahead 1 oktober..det er gått med enorme ressurser for å få dette til,men det gir i praksis null verdi for Norge. Og så prater man om innføring av marked for reaktiv effekt..som i praksis er en tjeneste som KUN kan tilbys av aktører som gjennom sin nettilknytning får monopol på leveransene. Dette er samfunnsøkonomisk galskap. Alt dyttes frem av EU. Man brenner bort enorme penger på tull.

Det er her jeg mener du har for tunellsyn, som jeg prøvde å illustrere med gjerrigknarken og stabukken som absolutt skal bo utenfor middelalderborgen. Strøm er en internasjonal vare både direkte og indirekte med de produktene vi lager av det. Det er helt tullete at Norge skal lukke seg ute i en slags øydrift fordi vi ikke ser helhetsbildets fordeler av å samarbeide. Billig norsk strøm i et isolert marked fungerte hele 1900-tallet men har gradvis blitt mer irrelevant i tråd med globaliseringen. Globaliseringen i global form er satt på pause på grunn av kriger og polarisering. Nå er det å stå samlet i vår Europeiske borg som gjelder framfor grenseløs globalisering med Kina, Trump, Russland osv. Det er disse røverne vi finner på utsiden av den borgen jeg snakker om. De som du ser helt bort i fra, inkludert i debatten om kinesiske elbiler. Europeisering av strømpriser og noen TWh dit er bagateller mot de problemene vi kan møte når vi står alene utenfor borgen nå røverlandene kommer for å desimere oss. Knøttlille Norge har ikke en sjans alene.

Blir vi med i EU så kan vi faktisk sette ned foten mot idiotiske reformer og direktiver. Det kan vi ikke når vi står her på utsiden av borgen og roper alene.

Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det er her jeg mener du har for tunellsyn, som jeg prøvde å illustrere med gjerrigknarken og stabukken som absolutt skal bo utenfor middelalderborgen. Strøm er en internasjonal vare både direkte og indirekte med de produktene vi lager av det. Det er helt tullete at Norge skal lukke seg ute i en slags øydrift fordi vi ikke ser helhetsbildets fordeler av å samarbeide. Billig norsk strøm i et isolert marked fungerte hele 1900-tallet men har gradvis blitt mer irrelevant i tråd med globaliseringen. Globaliseringen i global form er satt på pause på grunn av kriger og polarisering. Nå er det å stå samlet i vår Europeiske borg som gjelder framfor grenseløs globalisering med Kina, Trump, Russland osv. Det er disse røverne vi finner på utsiden av den borgen jeg snakker om. De som du ser helt bort i fra, inkludert i debatten om kinesiske elbiler. Europeisering av strømpriser og noen TWh dit er bagateller mot de problemene vi kan møte når vi står alene utenfor borgen nå røverlandene kommer for å desimere oss. Knøttlille Norge har ikke en sjans alene.

Blir vi med i EU så kan vi faktisk sette ned foten mot idiotiske reformer og direktiver. Det kan vi ikke når vi står her på utsiden av borgen og roper alene.

Jeg er uenig med deg. Jeg vil ikke at Norge skal bli Europas Afrika. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...