Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elektrifisering av utrykningskjøretøy blir en utfordring og en realitysjekk:

https://www.utenfilter.no/2025/09/23/elektrifisering-av-utrykningskjoretoy/

I «normaltilstand» vil nok dette fungere, men kjøretøy for nødetater, kritisk infrastruktur, forsvar osv må dimensjoneres for det uventede, langvarige nødsituasjoner, gjerne i kulde og mørke, ved strømbrudd eller ved uvær. 
I dag kan dette håndteres enkelt med et par jerrykanner eller fat og håndpumpe.

Hva skjer om brann/helse/politi må stoppe underveis til en ulykke for å lade ?
Eller hva om strømbruddet blir langvarig fordi reparatørene har tomt bilbatteri ?
Tipper vi kommer til å se mange mobile dieselaggregater på utrykningshengere i tiden fremover.

  • Liker 1
Skrevet
Just now, Vokteren said:

Elektrifisering av utrykningskjøretøy blir en utfordring og en realitysjekk:

https://www.utenfilter.no/2025/09/23/elektrifisering-av-utrykningskjoretoy/

I «normaltilstand» vil nok dette fungere, men kjøretøy for nødetater, kritisk infrastruktur, forsvar osv må dimensjoneres for det uventede, langvarige nødsituasjoner, gjerne i kulde og mørke, ved strømbrudd eller ved uvær. 
I dag kan dette håndteres enkelt med et par jerrykanner eller fat og håndpumpe.

Hva skjer om brann/helse/politi må stoppe underveis til en ulykke for å lade ?
Eller hva om strømbruddet blir langvarig fordi reparatørene har tomt bilbatteri ?
Tipper vi kommer til å se mange mobile dieselaggregater på utrykningshengere i tiden fremover.

Me er i 2025.

Fleste relevante alternativer vil ha rekkevidder som nærme seg 500 km. Det er meir enn nok til å ikkje trenge lading sjølv under ganske ekstreme forhold, og om ein mot formodning skulle ha eit særskilt behov som bryt med det så kan ein holde på eksisterende doninger for disse særsituasjonene.

Det koster mykje å køyre, men det er svinbillig å stå i ro. Hvis eit strømbrudd skjer så er det ICE verktøyer som sannsynligvis ryker først ettersom dei er usaklig grådige i samanlikning.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (54 minutter siden):

Me er i 2025.

Fleste relevante alternativer vil ha rekkevidder som nærme seg 500 km. Det er meir enn nok til å ikkje trenge lading sjølv under ganske ekstreme forhold, og om ein mot formodning skulle ha eit særskilt behov som bryt med det så kan ein holde på eksisterende doninger for disse særsituasjonene.

Det koster mykje å køyre, men det er svinbillig å stå i ro. Hvis eit strømbrudd skjer så er det ICE verktøyer som sannsynligvis ryker først ettersom dei er usaklig grådige i samanlikning.

500 km i minus 10 er det nok ikke mange som klarer, særlig ikke ved utrykning eller utenfor motorvei.
Mannskapenes mulighet for å varme seg /koke kaffe i bilen i bilen, blir også begrenset.
Utrykningskjøretøyer bør ikke elektrifiseres før faststoffbatteriet er tilgjengelig med minst samme rekkevidde som fossilbilen.
Fortsatt  kommer mange til å savne jerrykannen når det blir alvor.

  • Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Elektrifisering av utrykningskjøretøy blir en utfordring og en realitysjekk

Regner med at de har lader på parkeingsplassene, og at de holdes oppladet utenom utrykning. Og har de en rekkevidde på 50+ mil, ser jeg ikke dette som et realistisk problem.

Utrykningskjøretøy på bensin/diesel kan også gå tomme for drivstoff. Og de fleste er sjelden fylt helt opp da de ikke har egne bensinstasjoner der de vanligvis står parkert. 

Skrevet
Vokteren skrev (5 minutter siden):

500 km i minus 10 er det nok ikke mange som klarer, særlig ikke ved utrykning eller utenfor motorvei.

Hvor ofte må et utrykningskjøretøy kjøre distansen Oslo-Lillehammer-Oslo på én utrykning? Det er 366 kilometer, og innenfor hva en elbil med 500 km etter WLTP standarden skal klare i 10 minusgrader.

Vokteren skrev (2 minutter siden):

Mannskapenes mulighet for å varme seg /koke kaffe i bilen i bilen, blir også begrenset.

De fleste elbiler har varmepumpe, som bruker lite strøm. Og vet du hva, hvis et utrykningskjøretøy står i ro, så vil elvarianten holde varmen mye lenger enn en bensin/dieselbil der motoren må stå og gå for at de skal få varme i kupeen (da tar jeg utgangspunkt i at de har prosentvis like full tank/fullt batteri).

Og hvem er det som koker kaffe i bilen? Det har jeg aldri hørt om.

Skrevet
Nukleosid skrev (3 minutter siden):

Regner med at de har lader på parkeingsplassene, og at de holdes oppladet utenom utrykning. Og har de en rekkevidde på 50+ mil, ser jeg ikke dette som et realistisk problem.

Utrykningskjøretøy på bensin/diesel kan også gå tomme for drivstoff. Og de fleste er sjelden fylt helt opp da de ikke har egne bensinstasjoner der de vanligvis står parkert. 

Men de har gjerne et par jerrykanner.
Det finnes ofte velvillige bønder med sin egen gårdstank for diesel.
Uforutsette situasjoner krever improvisering, men vanskelig å improvisere hvis man trenger 200 kW for lading
 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...