Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (På 5.9.2025 den 8.36):

Ladehastigheten begynner å bli rask nå. Ladestopp omtrent på nivå med bensinstopp nå; *Check* What's next? ;)

https://www.motor.no/aktuelt/provekjort-xpeng-g6-performance-og-g9-performance-na-blir-pausene-korte/327588

Jeg ga kineserne ros for å være i front på batteriteknologi for litt siden. Nå tar Tyskland tilbake tronen - med god margin: Hele 4 ganger raskere enn Xpeng. Riktignok bare en konseptbil og hvis den kommer i produksjon så blir nok prisen ganske mye høyere.

Xpeng G9: 525 kW, 93,1 kWh batteri, 540 km rekkevidde, 10-80%, eller 378 km på 12 minutter. (31,25 km/minutt)

Mercedes AMG GT XX Concept: 1041 kW, som skal gi hele 500 km på 4 minutter. (125 km/minutt)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Jeg ga kineserne ros for å være i front på batteriteknologi for litt siden. Nå tar Tyskland tilbake tronen - med god margin: Hele 4 ganger raskere enn Xpeng. Riktignok bare en konseptbil og hvis den kommer i produksjon så blir nok prisen ganske mye høyere.

Xpeng G9: 525 kW, 93,1 kWh batteri, 540 km rekkevidde, 10-80%, eller 378 km på 12 minutter. (31,25 km/minutt)

Mercedes AMG GT XX Concept: 1041 kW, som skal gi hele 500 km på 4 minutter. (125 km/minutt)

Ja utviklingen går ufortrødent framover.

Men jeg avventer med de helt store hurra-ropene til vi har sett dette i faktiske realistiske tester. Men ingen tvil om at dette går rette veien.

  • Liker 2
Skrevet
19 minutes ago, Simen1 said:

Jeg ga kineserne ros for å være i front på batteriteknologi for litt siden. Nå tar Tyskland tilbake tronen - med god margin: Hele 4 ganger raskere enn Xpeng. Riktignok bare en konseptbil og hvis den kommer i produksjon så blir nok prisen ganske mye høyere.

Xpeng G9: 525 kW, 93,1 kWh batteri, 540 km rekkevidde, 10-80%, eller 378 km på 12 minutter. (31,25 km/minutt)

Mercedes AMG GT XX Concept: 1041 kW, som skal gi hele 500 km på 4 minutter. (125 km/minutt)

Byd har vel en konsept bil med 1000 kw og.

https://insideevs.com/news/758625/byd-megawatt-charging-demo-china/

Skrevet

Var nettopp å så på Ioniq 9, fy flate for en diger og flott bil. Synd jeg er pumpa full med paralgin forte, ellers hadde jeg bestillt prøvekjøring med en gang. :grin:

  • Liker 2
Skrevet
Duriello skrev (13 minutter siden):

Var nettopp å så på Ioniq 9, fy flate for en diger og flott bil. Synd jeg er pumpa full med paralgin forte, ellers hadde jeg bestillt prøvekjøring med en gang. :grin:

Hva var det som du likte best? Størrelsen, eller noen av løsningene eller bilens design?

Skrevet

CATL er nå klar for masseproduksjon av batterier som bruker salt istedet for lithium...

Halv pris (foreløbig) i fht LFP, samme kapasitet/vekt (foreløbig), myyye bedre i minusgrader, og en levetid som gjør at bilbatterier nå kan gå i arv i familien flere generasjoner😂
 

 

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Hva var det som du likte best? Størrelsen, eller noen av løsningene eller bilens design?

Alt egentlig. 😂 Hadde med min mor som sjåfør (pga medisinbruk) og hennes reaksjon var at den var helvettes stygg. Jeg er uenig.

 

Digge seter og interiør. 👌

Skrevet
Duriello skrev (4 minutter siden):

Alt egentlig. 😂 Hadde med min mor som sjåfør (pga medisinbruk) og hennes reaksjon var at den var helvettes stygg. Jeg er uenig.

Digge seter og interiør. 👌

Nice!

Bilen er nok noe stor for mitt behov, men viktigst er at den er over mitt budsjett. Men har sansen for den, da jeg ser for meg at jeg kan sove i biken selv om jeg har med meg litt bagasje.

Nysgjerrig på bilen med 2 snurrestoler. ville helst likt at fremsetene kunne snurres, og så benk på 2. rad. 3. rad ville for meg kun vært for neste eier, ev, ved svært få anledninger. Var mer behov for slikt mens jeg var småbarnsfar.

Nå er det mer som vanlig bil som dobler som free-camping tilskudd, men der har den det meste en kan forvente av bil som ikke er 2-3 meter høy innvendig! Så kan hekktelt være for for uterommet når man har behov/ønske om slikt.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Nice!

Bilen er nok noe stor for mitt behov, men viktigst er at den er over mitt budsjett. Men har sansen for den, da jeg ser for meg at jeg kan sove i biken selv om jeg har med meg litt bagasje.

Nysgjerrig på bilen med 2 snurrestoler. ville helst likt at fremsetene kunne snurres, og så benk på 2. rad. 3. rad ville for meg kun vært for neste eier, ev, ved svært få anledninger. Var mer behov for slikt mens jeg var småbarnsfar.

Nå er det mer som vanlig bil som dobler som free-camping tilskudd, men der har den det meste en kan forvente av bil som ikke er 2-3 meter høy innvendig! Så kan hekktelt være for for uterommet når man har behov/ønske om slikt.

Den jeg så på hadde 3+2 bakseter. De drev å klargjorde en med 2 svingstoler. 

Selger kødda å sa at når alle setene bak er lagt ned, så kan man nesten parkere en Inster baki. 😂

Har ikke behov for en så diger bil, men kul var den. 

Edit* Liker ting som skiller seg litt ut fra mengden,  og når alle kjører hvit tesla, så er det kult med en grønn ioniq! 👌😁

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (3 minutter siden):

Den jeg så på hadde 3+2 bakseter. De drev å klargjorde en med 2 svingstoler. 

Selger kødda å sa at når alle setene bak er lagt ned, så kan man nesten parkere en Inster baki. 😂

Har ikke behov for en så diger bil, men kul var den.

Det hadde vært drømmen om det hadde vært mulig, men da må man nesten ha en Kia P5 eller P7...

Da kan man jo nesten vurdere å innrede den som en liten hybel...😁 Men er ikke ute etter en "full blown" camper, bare en som er akkurat så liten at den kan forveksles med en personbil, men som samtidig er som en stor og romslig SUV, ev. liten varebil.

Altså det ultimate er at den kan kjøre i vanlige parkeringsgarasjer, men med hevetak/heve-body så kan man stå innvendig ved bruk som camper. Spesielt ønskelig så ustabilt som været er.

Men jeg vil ikke kjøre en e-Sprinter for å kunne støtte all bruk jeg ønsker som camper, for det blir for digert for nærturene.

Men jeg vil nok ikke oppleve å få i både pose sekk, koffert og ryggsekk, så det blir egentlig det alternativet jeg kan ha råd til innenfor mer vanlig elbiler som nok er der jeg havner til slutt...!

  • Liker 1
Skrevet (endret)
On 9/8/2025 at 2:48 AM, Duriello said:

Autogefuhl tar en titt på nye GLC electric.

Liker eksteriøret, første gang på mange år jeg har sagt det om en Mercedes. Ikke helt solgt på stussen, men det var noe med fronten som trigga ett eller annet. Litt mye bling kanskje, men stjerna var sjef.

Interiøret blir for masete for min del, jeg har lysømfindtlige øyne. 😂

 

 Edit* Lurer på om den får bedre bakkeklaring, det var jo en svakhet med forrige utgave. 🤔

Første inntrykket på den fronten der var litt "Russland+NordKorea prøver å lage en moderne luksus bil".

Endret av Theo343
Skrevet (endret)
On 9/8/2025 at 3:43 PM, bzzlink said:

Bever fronten er ikke like ille som den var.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet (endret)
On 9/9/2025 at 9:16 AM, Syar-2003 said:

Dette var spenstig design.
Har dog litt problemer med å ta til meg de gule rutene, kanskje det funker bra i snøfylte nordiske vinterlandskap :D  
Om Ionic 3 blir noe i nærheten da ..
ionic-concept.png.6dc825f4d588cc894449bb5b4929a3fa.png


https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-hyundais-kommende-elbil/

Ser ut som noen rota seg bort i noe tennis, golf, alpin og rally magasiner fra 80-tallet 😮

Endret av Theo343
Skrevet
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Første inntrykket på den fronten der var litt Kina+Russland+NordKorea prøver å lage en moderne luksus bil.

Ikke nok tagger for det, første som slo meg var forsøk på gjennskapelse av de klassiske grillene, s.feks de fra 50 tallet osv. 

Uansett bra at smaken er som baken. 😁

Skrevet
2 hours ago, Duriello said:

Var nettopp å så på Ioniq 9, fy flate for en diger og flott bil. Synd jeg er pumpa full med paralgin forte, ellers hadde jeg bestillt prøvekjøring med en gang. :grin:

Denne går rett inn på lista for min neste elbil :)

Skrevet
1 minute ago, Duriello said:

Ikke nok tagger for det, første som slo meg var forsøk på gjennskapelse av de klassiske grillene, s.feks de fra 50 tallet osv. 

Uansett bra at smaken er som baken. 😁

Hehe ja heldigvis. Og bra er det :)

Skrevet (endret)
Theo343 skrev (3 timer siden):

Denne går rett inn på lista for min neste elbil :)

Småsjalu nå kjenner jeg. 😄

Edit* Booke prøvekjøring ASAP dersom supertrekninga fra lotto går inn. 🥳

Endret av Duriello
Skrevet
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Har du ikke fått mange forslag her allerede?

Du mener vel ikke at vi skal ta valget for deg? Du må nok selv ta den avgjørelsen.

kanskje jeg kommer på en løsning, det handler vel om timing. 

Finnes det fordeler å bruke firmabil privat? hva må jeg som privat person betale til staten?

Skrevet
Mykesider skrev (5 minutter siden):

kanskje jeg kommer på en løsning, det handler vel om timing. 

Finnes det fordeler å bruke firmabil privat? hva må jeg som privat person betale til staten?

Det er både fordeler og ulemper. Den største ulempen er at du skattes hardt for det, selv om privatbruken er begrenset. Og du skattes endel hardere enn reell besparelse om det er elbil. Billigere i mange tilfeller å ha en gammel bil stående med skilter og kun ansvarsforsikring, om man har plass og det ikke er så langt fra jobb til hjem.

Men den skal jo og passere EU-kontrollen, som kan gjøre at det kan dra seg på med kostnader på den og, så uansett bør du regne på om det lønner seg.

Fordelen er jo at du har tilgang til en ny og sikker bil, der arbeidsgiver dekker bompenger og drivstoff, så om du bruker den relativt mye privat, så kan det jo være endel besparing.

Sjekk her for noen guider/kalkulatorer du kan leke deg med, selv om disse ikke ser på el vs ice vs hybrid...;

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/362-skal-du-ha-firmabil-eller-eie-bilen-selv

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snowleopard skrev (20 minutter siden):

Det er både fordeler og ulemper. Den største ulempen er at du skattes hardt for det, selv om privatbruken er begrenset. Og du skattes endel hardere enn reell besparelse om det er elbil. Billigere i mange tilfeller å ha en gammel bil stående med skilter og kun ansvarsforsikring, om man har plass og det ikke er så langt fra jobb til hjem.

Men den skal jo og passere EU-kontrollen, som kan gjøre at det kan dra seg på med kostnader på den og, så uansett bør du regne på om det lønner seg.

Fordelen er jo at du har tilgang til en ny og sikker bil, der arbeidsgiver dekker bompenger og drivstoff, så om du bruker den relativt mye privat, så kan det jo være endel besparing.

Sjekk her for noen guider/kalkulatorer du kan leke deg med, selv om disse ikke ser på el vs ice vs hybrid...;

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/362-skal-du-ha-firmabil-eller-eie-bilen-selv

jeg skal ha egen AS. Bidrar det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...