Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei,

Vurderer gå for en Kona 2020-modell som har gått litt over 100 000 km. Hvor lenge kan man forvente av levetid på slike?

Hadde håpet å kunne ha som en bil nr 2 i 5 år minst, helst 10 år.

ligger ute fra 160 000-180 000

Tror ikke jeg finner andre el biler med minimum 400 km WLTP til maks 170 000 +-

Setter pris på input og realistiske forventninger! :) 

Skrevet
Trestein skrev (8 timer siden):

Husk også at når man kjøper orginal dekk og felger er dekkgjennkjenning og trykk sensorer tilpasset bilen. Min bil ser om den har sammer eller vinter dekk. Gjennkjenner automatisk. Kan bli litt rot om du kjøper dekk uten dette, sev om det er mye billigere

Det du skriver er ikke alltid riktig. Kjøpte ny BMW i4 M50 for et år siden med originale vinterhjul levert gjennom BMW. Stor var overraskelsen når bilen ikke kjente igjen vinterhjulene, dette måtte legges inn manuelt.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, BenWhittaker said:

hei,

Vurderer gå for en Kona 2020-modell som har gått litt over 100 000 km. Hvor lenge kan man forvente av levetid på slike?

Hadde håpet å kunne ha som en bil nr 2 i 5 år minst, helst 10 år.

ligger ute fra 160 000-180 000

Tror ikke jeg finner andre el biler med minimum 400 km WLTP til maks 170 000 +-

Setter pris på input og realistiske forventninger! :) 

Kona, Model 3 og Opel Ampera er vel de som du har å velge imellom. Ikke veldig lett å vite hvilken av de som er mest holdbare. 

Pluss på Konaene er at alle har fått nytt batteri pga feil. (Dbl sjekk at det gjelder for den du ser på) Det samme med Amperaene når jeg tenker etter.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 hours ago, bzzlink said:

Kona, Model 3 og Opel Ampera er vel de som du har å velge imellom. Ikke veldig lett å vite hvilken av de som er mest holdbare. 

Pluss på Konaene er at alle har fått nytt batteri pga feil. (Dbl sjekk at det gjelder for den du ser på) Det samme med Amperaene når jeg tenker etter.

Id3 first  får man og for rundt den prisen for 100 000+ kjørt km.

Skrevet
Simen1 skrev (På 27.6.2025 den 10.11):

Xi Jinping er ikke veldig mye mer sympatisk enn Trump og Putin, så jeg står glatt over fra å putte penger i det landet også. Fortsetter med god samvittighet å kjøre min nå 11 år gamle japanske bil og satser på å finne noe spennende fra Europa ved neste anledning. Jeg ville skammet meg over å sitte i en diktatorbil.

image.png.91fc79ef79d536cbca7d429f2760ea11.png

• Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (17 timer siden):

De har ett sammarbeid, mer usikker på hvordan eierandeler er oppdelt https://www.motor.no/aktuelt/volkswagen-investerer-stort-i-rivian/278791

https://www.yrkesbil.no/elektrisk-pickup-scout/scout-krangling-fra-dag-en/4119881

Volkswagen sin Pickup. Likte den ikke helt. Bedre lykter i front enn Rivian i det minste.
Men design så litt kjedelig ut. Likte heller ikke at det var langsgående frontseter som enkelte gamle biler hadde.

Skrevet
Evil-Duck skrev (18 timer siden):

Kjører selv på vinterdekk som ikke er originale. Eneste det i praksis betyr er at du legger inn dekkdimmensjon og type (vinter eller sommer) i infotainmenten så er bilen glad og førnøyd. Så er ikke så fryktelig mye rot egentlig. Men er enklere å kjøre med "stjerne" dekk som blir automatisk registrert ja. 

Kjører også med uoriginale felger med vinterdekk. De ble levert med dekktrykksensorer, og det har ikke vært nødvendig med noe som helst ekstra registrering i bilen system. Det har bare virket 100% fra dag 1. Som vanlig, enkelt med Tesla.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (56 minutter siden):

Kjører også med uoriginale felger med vinterdekk. De ble levert med dekktrykksensorer, og det har ikke vært nødvendig med noe som helst ekstra registrering i bilen system. Det har bare virket 100% fra dag 1. Som vanlig, enkelt med Tesla.

Det var ikke dekktrykket men type dekk vi diskuterte. Tror det er en chip inni dekket bilen kan lese type, dimensjon og annet. 

Skrevet
Ayrton skrev (11 timer siden):

Det du skriver er ikke alltid riktig. Kjøpte ny BMW i4 M50 for et år siden med originale vinterhjul levert gjennom BMW. Stor var overraskelsen når bilen ikke kjente igjen vinterhjulene, dette måtte legges inn manuelt.

Tror du bør si at bilen har fått skiftet hjul. Mener at jeg startet en initsierings syklus for at bilen skulle gjenkjenne dekkene en gang. Jeg pleier også å rotere dem ver 10 000km og da finner bilen ut av det også.

Jeg har hatt bilen i 2,5 år og hver gang har den sett at jeg har byttet dekk.

Man kan selvfølgelig legge dette inn manuelt også.

Skrevet
Trestein skrev (21 minutter siden):

Tror du bør si at bilen har fått skiftet hjul. Mener at jeg startet en initsierings syklus for at bilen skulle gjenkjenne dekkene en gang. Jeg pleier også å rotere dem ver 10 000km og da finner bilen ut av det også.

Jeg har hatt bilen i 2,5 år og hver gang har den sett at jeg har byttet dekk.

Man kan selvfølgelig legge dette inn manuelt også.

Når jeg hadde byttet til vinterhjul, så satte jeg bilen på automatisk gjenkjenning av dekk og begynte å kjøre. Etter en liten stund kom det feilmelding «Dekk ikke gjenkjent» og beskjed om å velge dekk manuelt.

Skrevet
Ayrton skrev (20 minutter siden):

Når jeg hadde byttet til vinterhjul, så satte jeg bilen på automatisk gjenkjenning av dekk og begynte å kjøre. Etter en liten stund kom det feilmelding «Dekk ikke gjenkjent» og beskjed om å velge dekk manuelt.

Men da har du en feil. Enten på bilen eller dekkene!

Skrevet (endret)
Trestein skrev (18 minutter siden):

Men da har du en feil. Enten på bilen eller dekkene!

Kanskje du skal sette deg litt inn i hvordan dette egentlig fungerer. Det er også kun Michelin som har nfc chip i dekkene. Og bmw leser ikke automatisk disse. Kun tpms.

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (36 minutter siden):

Kanskje du skal sette deg litt inn i hvordan dette egentlig fungerer. Det er også kun Michelin som har nfc chip i dekkene. Og bmw leser ikke automatisk disse. Kun tpms.

Da var det feil i påstand i BmW I4 tråen.

Ikke min påstand. Ingen protester

Påstand om at stjernemerkedte dekk hadde chip som bmw oppdager

Tror bruker Arlon? Skrev dette

Skal se om jeg finner den

Ayrton skrev (På 21.10.2024 den 22.02):

Stjernemerkede dekk har chip som komuniserermed bilen. Det er også et merke på at dekk er i henhold til BMW sine spesifikasjoner.

Endret av Trestein
Skrevet (endret)
Trestein skrev (1 time siden):

Da var det feil i påstand i BmW I4 tråen.

Ikke min påstand. Ingen protester

Påstand om at stjernemerkedte dekk hadde chip som bmw oppdager

Tror bruker Arlon? Skrev dette

Skal se om jeg finner den

Ayrton skrev (På 21.10.2024 den 22.02):

Stjernemerkede dekk har chip som komuniserermed bilen. Det er også et merke på at dekk er i henhold til BMW sine spesifikasjoner.

Hvert produserte TPMS-sensor har en unik ID (ObjectID).  
Når den er aktivert, sender den ut fire ting:
- Dekktrykk
- Dekktemperatur
- Batteriststus
- OID

En bil kan lære hvilken OID som er plassert hvor (tpms learn). En bil kan således også huske 8.stk OID hvor fire er assosiert i ecu med sommerdekk dimensjon x  og fire er assosiert med vinterdekk dimensjon y men begge hjulsett må være lagret for at automatisk gjenkjennelse skal kunne funke.

Rfid chip:
Dekkdata om dimensjon, type, prod.dato, produsent osv. kan bli scannet fra rfid på dekk (Michelin) og lest inn i bilens ecu med et tool av BMW.
Alle OID med tillegg av dekkdata (både sommer og vinter) kan da være lagret i bilens ecu.
Med dette eksemplet må man hele tiden forholde seg til en bmw forhandler ved kjøp/bytte av dekk som kan avprogramere eller oppdatere ecu.

Når automatic failed betyr det at bilen ikke har noen OID assisiasjon og må læres pånytt. Og det er hverken feil på dekkene eller tpms sensorer.

Stjernemerkede dekk har ingenting med det å gjøre annet enn at om det er michelin har de rfid chip i dekksidene som kan scannes med tool. Ingen BMW er i stand til å avlese denne trådløst/automatisk.  

Å sette manuelt vinter/sommer og dimensjon i iDrive dekkinstillinger er å foretrekke fremfor kodede dekk/produsent. Da står man fritt til å handle dekk og hjul fra flere uten nevneverdig fuss.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (15 minutter siden):

Hvert produserte TPMS-sensor har en unik ID (ObjectID).  
Når den er aktivert, sender den ut fire ting:
- Dekktrykk
- Dekktemperatur
- Batteriststus
- OID

En bil kan lære hvilken OID som er plassert hvor (tpms learn). En bil kan således også huske 8.stk OID hvor fire er assosiert i ecu med sommerdekk dimensjon x  og fire er assosiert med vinterdekk dimensjon y men begge hjulsett må være lagret for at automatisk gjenkjennelse skal kunne funke.

Rfid chip:
Dekkdata om dimensjon, type, prod.dato, produsent osv. kan bli scannet fra rfid på dekk (Michelin) og lest inn i bilens ecu med et tool av BMW.
Alle OID med tillegg av dekkdata (både sommer og vinter) kan da være lagret i bilens ecu.
Med dette eksemplet må man hele tiden forholde seg til en bmw forhandler ved kjøp/bytte av dekk som kan avprogramere eller oppdatere ecu.

Når automatic failed betyr det at bilen ikke har noen OID assisiasjon og må læres pånytt. Og det er hverken feil på dekkene eller tpms sensorer.

Stjernemerkede dekk har ingenting med det å gjøre annet enn at om det er michelin har de rfid chip i dekksidene som kan scannes med tool. Ingen BMW er i stand til å avlese denne trådløst/automatisk.  

Å sette manuelt vinter/sommer og dimensjon i iDrive dekkinstillinger er å foretrekke fremfor kodede dekk/produsent. Da står man fritt til å handle dekk og hjul fra flere uten nevneverdig fuss.

Det kan man vel uansett?

Poenget er som før. Kjøper man vinterdekk med bilen er dette programert selv om verdien av denne tjenesten kan diskuteres

Skrevet
Trestein skrev (17 minutter siden):

Det kan man vel uansett?

Poenget er som før. Kjøper man vinterdekk med bilen er dette programert selv om verdien av denne tjenesten kan diskuteres

Nei , det er ikke nødvendigvis programmert om man kjøper nordiske vinterdekk av forhandleren. Jeg har opplevd det 3 ganger med tre nybiler alle kjøpt nye med originale vinterdekk.

Om det er bestilt kontinentale vinterdekk levert fra fabrikken i tyskland kan det nok være slik du påstår.

• Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Nei , det er ikke nødvendigvis programmert om man kjøper nordiske vinterdekk av forhandleren. Jeg har opplevd det 3 ganger med tre nybiler alle kjøpt nye med originale vinterdekk.

Om det er bestilt kontinentale vinterdekk levert fra fabrikken i tyskland kan det nok være slik du påstår.

Da vil jeg si det er en mangel. BMW skal legge dette inn før du får bilen.Jeg ville i alle fall forlangt det.

Hva prosedyren er når du skifter dekk er vel en annen sak. Så lenge du velger samme dimensjon og vinterdekk på felgene du har fått vinterhjula på ,så blir vel alt som før så lenge du ikke skifter trykk sensorene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...