Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Evil-Duck said:

Ser ut som Arya har ganske standard justering av lyd, kanskje ingen dedikert EQ, men det er vel noe de færreste diller med. 

Font Audio equipment Automotive design Automotive tire Screenshot

Ellers har Arya E-Pedal som standard, støtter ikke full strop slik gamle E-Pedal på leaf gjorde, så om det er viktig for en så er det grei informasjon, men foruten om full stop så har alle Arya "1 pedals" kjøring gjennom E-Pedal. 

 

Er vel oppgradert annlegg på bildet ditt? Som sakt ikke sikkert det gjelder alle.  Mere sparsomt på dette bildet. .90F485F3-7A49-4BC3-AD71-3507C4C784E7.thumb.jpeg.ee8870622a50915ec8437751199c8572.jpeg

Og er det 1 pedals kjøring om man må bruke 2 pedaler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Ariya har vel ikke mulighet for å justere ladegrense, så kan bare fullades. Ellers har den vel ikke 1-pedals kjøring, og ikke justering av lyden på anlegget (EQ).vet ikke om det gjelder alle utgaver dog.

Også hurtiglader den litt sakte. Men ellers er det vel greie biler.

Å stille inn tid for lading er enkelt så den trenger ikke "fullades". Har modus for å kjøre med en pedal.

 

Skrevet
2 minutes ago, Mag ne said:

Å stille inn tid for lading er enkelt så den trenger ikke "fullades". Har modus for å kjøre med en pedal.

 

Nydelig å måtte sitte å regne ut timer for å få ladet som man ønsker. Sikkert ikke mulig å gjøre i appen heller?

Men er vel bedre enn ingenting..

Skrevet
mandela skrev (2 timer siden):

Ser at innstegsutgaven av Nissan Ariya fås for 349.900 kr, høres i utgangspunktet ut som en god deal. Er det noe å være obs på?

Har prøvesittet i denne, samt MGS5 og Kona. Synes at Ariya hadde klart best opplevd kvalitet. Knapper som sannsynligvis er ganske ubrukelige uten bakgrunnsbelysning i dørene samt utforming av dashbord, lite oppbevaringsrom, frontseter som ikke kan justeres veldig langt bakover trakk ned, men ellers virket det å være en relativt romslig bil for pengene, tilsvarer VW ID3 prismessig med liknende rekkevidde.

 

Jeg har ikke prøvd billigste Ariya, eller noen mg, men synes Ariya er langt foran Kona og ID3 på blant annet materialkvalitet og støynivå.

Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

Er vel oppgradert annlegg på bildet ditt? Som sakt ikke sikkert det gjelder alle.  Mere sparsomt på dette bildet. .90F485F3-7A49-4BC3-AD71-3507C4C784E7.thumb.jpeg.ee8870622a50915ec8437751199c8572.jpeg

Og er det 1 pedals kjøring om man må bruke 2 pedaler?

Det er fortsatt bass- og diskantjusteringer, som vel dekker det de fleste trenger. Så påstanden din om at det ikke finnes justeringsmuligheter stemmer altså ikke for noen av modellvariantene. Når det er sagt, så er ikke stereoanlegget i Ariya noe særlig å hoppe i taket for – selv ikke med Bose-oppgraderingen.

Når det gjelder énpedalskjøring, var poenget mitt å få fram at det finnes mer nyanser enn å si "den har det ikke". Nissan har et system for énpedalskjøring, men det inkluderer ikke full stopp. Man kan diskutere semantikk så mye man vil, men poenget mitt var bare å informere om at det finnes et system i bilen – med visse begrensninger: https://www.nissan-global.com/EN/INNOVATION/TECHNOLOGY/ARCHIVE/E_PEDAL_STEP/

Skrevet (endret)
42 minutes ago, Evil-Duck said:

Det er fortsatt bass- og diskantjusteringer, som vel dekker det de fleste trenger. Så påstanden din om at det ikke finnes justeringsmuligheter stemmer altså ikke for noen av modellvariantene. Når det er sagt, så er ikke stereoanlegget i Ariya noe særlig å hoppe i taket for – selv ikke med Bose-oppgraderingen.

Når det gjelder énpedalskjøring, var poenget mitt å få fram at det finnes mer nyanser enn å si "den har det ikke". Nissan har et system for énpedalskjøring, men det inkluderer ikke full stopp. Man kan diskutere semantikk så mye man vil, men poenget mitt var bare å informere om at det finnes et system i bilen – med visse begrensninger: https://www.nissan-global.com/EN/INNOVATION/TECHNOLOGY/ARCHIVE/E_PEDAL_STEP/

Definisjonen av EQ kan vel diskuteres da. Den har noen lette instillinger men har lest om folk som har klaget på mangelen av "EQ" så tenkte det var greit å nevne.

Lenge vurdert Ariya som erstatter for min Leaf. Mye fordi Leafen har vært så utrolig trofast og feilfri i alle år.

Men kjenner jeg sliter litt med at den ikke kan justere ladegrense. Håper OVMS får støtte for den snart. Da får man nok man justert ladegrense.

Endret av Complexity
Skrevet
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ser stadig nye nyheter😅

Fikk en Rivian R1T med sånne små firkanta skiltplater foran meg i morrest.Temmelig sikker på at det var norske skilter. Kom mot meg i rundkjøring ved Skøyen, den kom vel av E6, jeg skulle på E6, så var bare en veldig rask titt.

Men, fasan, den så lekker ut! Og ikke for stor ut.

  • Liker 2
Skrevet

Rivian R1T hadde sikkert solgt godt i Norge, hvis de hadde bestemt seg for å selge den her. Prisen måtte da også ikke være for mye.

Jeg hadde kjøpt den med en gang hvis prisen hadde vært 500K, men tror nok prisen ville blitt minst 800K.

  • Liker 2
Skrevet

Med en startpris på 71 200 USD i Amerika land så tipper jeg nok det hadde blitt en million bil++ her i Norge, med mindre Rivian hadde satset aggressivt for å få markedsandeler slik kineserne gjør, men det har de kanskje ikke økonomiske muskler til gjøre.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
ProphetSe7en skrev (12 minutter siden):

YU7 kunne jeg tenkt meg. Er den planlagt til Europa?

kanskje i 2027 sier sjefen 

https://www.elbil24.no/nyheter/solgte-200-000-biler-pa-tre-minutter/83274735

Sitat

Merket er altså ikke representert verken i Norge eller Europa, men sjefen har signalisert at Xiaomi nå har begynt å se på en global utrulling av bilene, som kan skje allerede i 2027.

 

Endret av Evil-Duck
Skrevet

Merker meg at når man ser på nybil, så vises totalsummen uten (!) vinterhjul / vinterdekk som er påbudt i Norge vinterstid. Med det som tilbehør blir bilene fort 50000 kr dyrere enn listeprisen. Hvordan er denne praksisen lovlig? Dette virker temmelig forbrukerfiendtlig da reell kostnad på en vare ikke vises som standard.

Pris på hjul varierer også ganske mye fra merke til merke og modell til modell. F.eks. koster den billigste vinterhjulpakken til ID3 37805 kr med mva mens Tesla 3 ligger på 17909 kr uten mva. Det betyr at en bil som ligger på rundt 350 000 kr i pris fort ender på 400 000 kr bare med vinterhjul som man må ha uansett.

Skrevet (endret)

Er svært mange som kjøper vinterdekk fra andre enn forhandler da original felger ofte er veldig dyrt, så da tilbys biler gjerne uten vinterdekk for den som ønsker det. Ser en del flett nye BMWer som kjører rundt på GS felger på vinteren rundt om her. 

edit: Dette er en svært populær modell https://www.gsbildeler.no/dekk_og_felg/felgpakker_vinter/gs_split_sl__99_22950__17

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Skrevet
Evil-Duck skrev (24 minutter siden):

Er svært mange som kjøper vinterdekk fra andre enn forhandler da original felger ofte er veldig dyrt, så da tilbys biler gjerne uten vinterdekk for den som ønsker det. Ser en del flett nye BMWer som kjører rundt på GS felger på vinteren rundt om her. 

edit: Dette er en svært populær modell https://www.gsbildeler.no/dekk_og_felg/felgpakker_vinter/gs_split_sl__99_22950__17

I tilbud jeg fikk på ny i4 M60 var det 25k for 18" orginale BMW felger m/vinterhjul u/pigg. Skal en del til før jeg da kjøper en gs-split 18" felgpakke til 20k. Gs-split er vel ikke ratet for +800kg heller ?

Skrevet
Syar-2003 skrev (31 minutter siden):

I tilbud jeg fikk på ny i4 M60 var det 25k for 18" orginale BMW felger m/vinterhjul u/pigg. Skal en del til før jeg da kjøper en gs-split 18" felgpakke til 20k. Gs-split er vel ikke ratet for +800kg heller ?

Bavaria molde (som har ganske tett samarbeid med GS) leverte i4en til broderen når han kjøpte den med GS-Split felger på vinterdekka, så antar de har sjekket opp at de er godkjent for vekten. Men ja BMW er på ingen måte de værste når det kommer til prising av felger. Når jeg så på Kia EV6 eksempelvis var felg med vinterdekk ett tillegg på 45 000 kroner, og da frister nok mer å gå for rimiligere alternativer. 

Skrevet
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Bavaria molde (som har ganske tett samarbeid med GS) leverte i4en til broderen når han kjøpte den med GS-Split felger på vinterdekka, så antar de har sjekket opp at de er godkjent for vekten. Men ja BMW er på ingen måte de værste når det kommer til prising av felger. Når jeg så på Kia EV6 eksempelvis var felg med vinterdekk ett tillegg på 45 000 kroner, og da frister nok mer å gå for rimiligere alternativer. 

Husk også at når man kjøper orginal dekk og felger er dekkgjennkjenning og trykk sensorer tilpasset bilen. Min bil ser om den har sammer eller vinter dekk. Gjennkjenner automatisk. Kan bli litt rot om du kjøper dekk uten dette, sev om det er mye billigere

Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Husk også at når man kjøper orginal dekk og felger er dekkgjennkjenning og trykk sensorer tilpasset bilen. Min bil ser om den har sammer eller vinter dekk. Gjennkjenner automatisk. Kan bli litt rot om du kjøper dekk uten dette, sev om det er mye billigere

Kjører selv på vinterdekk som ikke er originale. Eneste det i praksis betyr er at du legger inn dekkdimmensjon og type (vinter eller sommer) i infotainmenten så er bilen glad og førnøyd. Så er ikke så fryktelig mye rot egentlig. Men er enklere å kjøre med "stjerne" dekk som blir automatisk registrert ja. 

Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Husk også at når man kjøper orginal dekk og felger er dekkgjennkjenning og trykk sensorer tilpasset bilen. Min bil ser om den har sammer eller vinter dekk. Gjennkjenner automatisk. Kan bli litt rot om du kjøper dekk uten dette, sev om det er mye billigere

Dekktrykksensor er påkrevd på moderne biler, så tviler på at noen selger deg dekk på felg uten. Som regel funker bare noen 3.parts da det er standarden bilen bruker som bestemmer hvilke sensorer som fungerer. Men om ikke, har de vel tilgang til originale, eller kunden må kjøpe av bilprodusenten.

Er jo bl.a. mye snakk om priser og funksjonalitet på 3.parts vs original, bl.a. på Tesla-tråder. De fleste ender opp med å kjøpe originale fra Tesla, slik jeg oppfatter det, da det visstnok er få 3.parts-sensorer som fungerer med akkurat de bilene.

Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Dekktrykksensor er påkrevd på moderne biler, så tviler på at noen selger deg dekk på felg uten. Som regel funker bare noen 3.parts da det er standarden bilen bruker som bestemmer hvilke sensorer som fungerer. Men om ikke, har de vel tilgang til originale, eller kunden må kjøpe av bilprodusenten.

Er jo bl.a. mye snakk om priser og funksjonalitet på 3.parts vs original, bl.a. på Tesla-tråder. De fleste ender opp med å kjøpe originale fra Tesla, slik jeg oppfatter det, da det visstnok er få 3.parts-sensorer som fungerer med akkurat de bilene.

Poenget er at om du kjøper dekkene som følger med trenger du ikke tenke på dette. Sensorene koster sikkert noen kroner også. Det må vel være noe telemetri greier. Kvalitet på felgene er etter min erfaring veldig bra.

Skrevet
Evil-Duck skrev (4 timer siden):

Med en startpris på 71 200 USD i Amerika land så tipper jeg nok det hadde blitt en million bil++ her i Norge, med mindre Rivian hadde satset aggressivt for å få markedsandeler slik kineserne gjør, men det har de kanskje ikke økonomiske muskler til gjøre.

Eier ikke VW deler av rivian? VW har vell også ett elbil merke som skal bygges på rivian teknologi, Scout?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...