Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jotun skrev (6 minutter siden):

Beste begrunnelsen for å få seg en ladeboks i mine øyne er at man kan få høyere effekt og bedre muligheter til å styre dette. Har man et bra elektrisk punkt så skal det ikke være et problem. På hytta lader eg med stikk,lovlig sådan fra den tiden kravet var jordfeilvern etc. Kommer neppe til p anskaffe boks der. Har tid til å lade og sjeldent behov. Og evt styring eg får behov for gjøres via Tesla appen.

Men hjemme trenger eg oftere å lade mer kWh med to biler der den ene bare tar det den får. Da har eg god nytte av boks som tillater 32A på mitt it nett. Og hvis den knekker over 10kwh sparer eg gode 150kroner hver mnd på at den roer ned noen minutter før den durer videre.

Litt hysteri. Og som ene svensken uttalte i media i dag: det har fungert i mange år. Vi har ikke behov for krav til ladeboks. (Zaptec mente svenskene måtte få samme krav som nordmenn)

Mistenker noen har lobbet godt inn mot nemda i denne saken i Norge. I tillegg har vi i stor grad dette dårlige it nettet i Norge 

Ja, for all del. Er mange fordeler med en sånn "ladeboks" som egentlig bare er en avansert stikkontakt. Ikke at man ikke kunne fått det til med industrikontakter type CEE, som er laget for både høyere laster og er en mer robust kontakt for mange inn og utkoblinger.

Den store forskjellen er smartnessen som ofte er bygd inn de mer avanserte utgavene. Men det kan jo gjerne løses med en slik klump på kabelen som nødladeren har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 time siden):

Ja, for all del. Er mange fordeler med en sånn "ladeboks" som egentlig bare er en avansert stikkontakt. Ikke at man ikke kunne fått det til med industrikontakter type CEE, som er laget for både høyere laster og er en mer robust kontakt for mange inn og utkoblinger.

Den store forskjellen er smartnessen som ofte er bygd inn de mer avanserte utgavene. Men det kan jo gjerne løses med en slik klump på kabelen som nødladeren har.

Eg har løst smarthet på en dum ladeboks med home assistant. Dvs, ladeboksen er ikke superdum men trengte et lite rele for p regulere strømstyrke. 

Ellers helt enig. Forbudet i Norge er nok et resultat av effektiv lobbyvirksomhet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 minutter siden):

Dei kunne levert ladekladdane med industristøpsel og montert industrikontakt der du parkerer.

Liker Tesla sin løsning der "nødladeren" har utbyttbare adaptere/kabler fra "klumpen" til stikket. Så kan man kjøpe til seg de man trenger utenom Schukoen. Dvs. CEE i 16A og 32A en og trefas, dansk og engelsk støpsel eller hva man trenger der man skal. Litt optimistisk, men skulle gjerne sett at den og støttet adapter med Mode2 mot slike ladebokser, og de hastighetene som støttes der.

Er jo noen som har kommet med 3.partsløsninger som støtter opp til 11 kW, og noen og med støtte for 22 kW, men de koster jo fort endel. Men lettere å betale mellomlegget opp for å få en ultimat løsning for reise og hjem, fremfor å måtte betale hele summen når man får med "nødlader" og Type2-kabel på kjøpet. Da blir ekstrautlegget vel stort for mange.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Liker Tesla sin løsning der "nødladeren" har utbyttbare adaptere/kabler fra "klumpen" til stikket. Så kan man kjøpe til seg de man trenger utenom Schukoen. Dvs. CEE i 16A og 32A en og trefas, dansk og engelsk støpsel eller hva man trenger der man skal. Litt optimistisk, men skulle gjerne sett at den og støttet adapter med Mode2 mot slike ladebokser, og de hastighetene som støttes der.

Er jo noen som har kommet med 3.partsløsninger som støtter opp til 11 kW, og noen og med støtte for 22 kW, men de koster jo fort endel. Men lettere å betale mellomlegget opp for å få en ultimat løsning for reise og hjem, fremfor å måtte betale hele summen når man får med "nødlader" og Type2-kabel på kjøpet. Da blir ekstrautlegget vel stort for mange.

Ha kvittet meg med disse kablene for lengst. Tror de ligger i garasjen ett sted. 

Lenke til kommentar

Påvirker flytting av hjul helt ut i kantene bilens "reparasjons-rating"?

Som i en typisk nyhetssak om en ny elbil, leste jeg følgende "her er hjulene dratt helt til kantene på bilen, som bør gi et romslig interiør." (https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/76blXw/dette-skal-bli-den-neste-elbilen-fra-toyota )

Ser man på bildet til konseptbilen, kan en tenke seg at det skal svært lite til før hjulopphenget med mer blir ødelagt i en kollisjon, med påfølgende dyr reparasjon eller kassering, noe som kanskje unngås på biler hvor hjulene befinner seg lenger innover. Stemmer det, eller er det en misforståelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mandela skrev (25 minutter siden):

Påvirker flytting av hjul helt ut i kantene bilens "reparasjons-rating"?

Som i en typisk nyhetssak om en ny elbil, leste jeg følgende "her er hjulene dratt helt til kantene på bilen, som bør gi et romslig interiør." (https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/76blXw/dette-skal-bli-den-neste-elbilen-fra-toyota )

Ser man på bildet til konseptbilen, kan en tenke seg at det skal svært lite til før hjulopphenget med mer blir ødelagt i en kollisjon, med påfølgende dyr reparasjon eller kassering, noe som kanskje unngås på biler hvor hjulene befinner seg lenger innover. Stemmer det, eller er det en misforståelse?

Så lenge hjulopphenget knekker eller bøyes bør det gå fint. Problemet oppstår når festene kommer ut av posisjon. Nå ser det jo ut til at de som selger mest driter fullstendig i hva forsikringer koster og hvor dyre de er å reparere. Bilutgiftene bare forflytter seg fra fuel til forsikring. Selv om jeg er overbevist om at man kunne laget en elbil rimelig lik en bensinbil om batteriene hadde vert bedre beskyttet.

Lenke til kommentar
mandela skrev (25 minutter siden):

Påvirker flytting av hjul helt ut i kantene bilens "reparasjons-rating"?

Rent logisk gjør det nok det, akkurat sånn du beskriver. Men for at det skal være noen reell forskjell betinger det at:

- Bilen ikke bulkes så svakt at det ikke påvirker hjul og oppheng

- Bilen ikke kollideres så hardt at den uansett ville blitt kondemnert

- At reparasjonskostnadene ellers er like, noe som ikke er trivielt gitt for ulike konstruksjoner med ulikt innhold og plassering av komponenter

Pga disse forutsetningene er jeg usikker på om reparasjonskostnadene drives opp av den faktoren alene, men det er godt kjent fra forsikringsbransjen at elbiler generelt er dyre å forsikre pga erfaringsmessig høye/flere utbetalinger. Så kan man jo spekulere i årsakene til det. Noen hevder blant annet at elbilistene har en mer risikofylt kjørestil, noen hevder det er på grunn av falsk trygghet, andre mener det skyldes at elbiler generelt aksellererer raskt, atter andre igjen mener det skyldes lav terskel for kondemnering ved bulk i batteri, dyre batterier osv.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Så lenge hjulopphenget knekker eller bøyes bør det gå fint. Problemet oppstår når festene kommer ut av posisjon. Nå ser det jo ut til at de som selger mest driter fullstendig i hva forsikringer koster og hvor dyre de er å reparere. Bilutgiftene bare forflytter seg fra fuel til forsikring. Selv om jeg er overbevist om at man kunne laget en elbil rimelig lik en bensinbil om batteriene hadde vert bedre beskyttet.

Bildesignere ønsker gjerne høy bakkeklaring kombinert med lavt gulv, som da betyr lite høyde igjen til batteriet. Videre så ønsker de høy batterikapasitet, som da må tas ut i form av grunnflate. Bredden er utnyttet til det maksimale så da blir økt akselavstand eneste måte å øke volumet til batteriet. Økt akselavstand kombinert med at mange kunder synes smerteterskelen for total lengde ligger rundt 5m så betyr den økte akselavstanden at hjulene må flyttes lengre ut mot hjørnene. Det er den frieste variabelen de har.

Klart de kan designe den med samme akselavstand som bensinbiler, men da går det på bekostning av noe annet. F,eks kortere rekkevidde eller "klumpete" form på batteripakken, som i sin tur går ut over enten volumet inne i kupeen eller plassen til andre komponenter.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Bildesignere ønsker gjerne høy bakkeklaring kombinert med lavt gulv, som da betyr lite høyde igjen til batteriet. Videre så ønsker de høy batterikapasitet, som da må tas ut i form av grunnflate. Bredden er utnyttet til det maksimale så da blir økt akselavstand eneste måte å øke volumet til batteriet. Økt akselavstand kombinert med at mange kunder synes smerteterskelen for total lengde ligger rundt 5m så betyr den økte akselavstanden at hjulene må flyttes lengre ut mot hjørnene. Det er den frieste variabelen de har.

Klart de kan designe den med samme akselavstand som bensinbiler, men da går det på bekostning av noe annet. F,eks kortere rekkevidde eller "klumpete" form på batteripakken, som i sin tur går ut over enten volumet inne i kupeen eller plassen til andre komponenter.

Ja min bil har jo ca 15kWh i "kardang tunellen" Man kunne sikkert stappet noen batterier foran torpedoveggen og under bagasjerom bak. Ulempen hadde blitt flere mindre batterier men ved skade ville sannsynlighet for at alle batterier må skiftes vert lavere.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Ha kvittet meg med disse kablene for lengst. Tror de ligger i garasjen ett sted. 

Å kvitte seg med, definerer jeg som at man har enten kastet de, gitt de bort eller solgt de. Å ta de ut av bilen og legge i garasjen, i boden, på loftet eller i kjelleren, vil bare tilsi alternativ plassering til å ha de i bilen.

Og det går jo sikkert fint om man har lader med fast kabel, og ikke ønsker å destinasjonslade. For de fleste er det nok ønskelig å ha ihvertfall Type2-kabelen med seg, nettopp for å kunne koble seg til på destinasjonsladere når man er borte fra hjemmet.

Selv har jeg bare tilgang til fellesladere i borettslaget, og må ha den med uansett. Og jeg destinasjonslader av og til. Fint å kunne stå parkert ved et kjøpesenter og få ladet på den tiden man er inne og handler, da det kan være nok til å gi såpass med strøm at jeg slipper å stoppe for å lade på hjemturen.

Nødlader bruker jeg en sjelden gang hos broren min, men bruker den og når jeg står ved campingplass der de tillater meg å benytte dette.

Men dette blir jo litt på siden å snakke om, når man diskuterer hvor farlig det er å bruke nødladeren til fast lading hjemme, som var det jeg åpnet med pga artikkelen fra denne svenske professoren i elektronikk går ut med meningen om at schukolading i utgangspunktet er trygt så lenge det er kontrollert og eventuelt "korrigert/justert" av elektriker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Å kvitte seg med, definerer jeg som at man har enten kastet de, gitt de bort eller solgt de. Å ta de ut av bilen og legge i garasjen, i boden, på loftet eller i kjelleren, vil bare tilsi alternativ plassering til å ha de i bilen.

Og det går jo sikkert fint om man har lader med fast kabel, og ikke ønsker å destinasjonslade. For de fleste er det nok ønskelig å ha ihvertfall Type2-kabelen med seg, nettopp for å kunne koble seg til på destinasjonsladere når man er borte fra hjemmet.

Selv har jeg bare tilgang til fellesladere i borettslaget, og må ha den med uansett. Og jeg destinasjonslader av og til. Fint å kunne stå parkert ved et kjøpesenter og få ladet på den tiden man er inne og handler, da det kan være nok til å gi såpass med strøm at jeg slipper å stoppe for å lade på hjemturen.

Nødlader bruker jeg en sjelden gang hos broren min, men bruker den og når jeg står ved campingplass der de tillater meg å benytte dette.

Men dette blir jo litt på siden å snakke om, når man diskuterer hvor farlig det er å bruke nødladeren til fast lading hjemme, som var det jeg åpnet med pga artikkelen fra denne svenske professoren i elektronikk går ut med meningen om at schukolading i utgangspunktet er trygt så lenge det er kontrollert og eventuelt "korrigert/justert" av elektriker.

Poenget er at jeg ikke har dem i bilen. Bruker kun hurtiglading eller garasje lading. Bruker siste 150km som reserve. Har vel vert under hundre noen få ganger. Er forøvrig enig med svensken. Kontaktene tåler jo timesvis med varmtvannsberedere og vifteovner. Vet at varmtvannsbereder helst skal stå fast koblet men min gjør ikke det. Har selv zaptek billader. Fordelen er jo fjernstyring og effekt

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Liker Tesla sin løsning der "nødladeren" har utbyttbare adaptere/kabler fra "klumpen" til stikket.

Den heter jo heller ikke nødlader hos Tesla men 'universal mobile connector' UMC og har i tillegg til utbyttbare plugger også innebygget likestrømsfeilovervåkning og temperaturmåling/sikring på minst 3 steder deriblant CCS-plug til bilen og CEE/schuko. Intelligent styring kan man gjøre over den egentlige laderen i bilen.

 

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (5 minutter siden):

Den heter jo heller ikke nødlader hos Tesla men 'universal mobile connector' UMC og har i tillegg til utbyttbare plugger også innebygget likestrømsfeilovervåkning og temperaturmåling/sikring på minst 3 steder deriblant CCS-plug til bilen og CEE/schuko. Intelligent styring kan man gjøre over den egentlige laderen i bilen.

 

Nå skrev jeg "nødladeren" i gåsøyne, for den er jo i praksis akkurat det den er, selv om den har fått et kulere navn. ;) 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

Er forøvrig enig med svensken. Kontaktene tåler jo timesvis med varmtvannsberedere og vifteovner. Vet at varmtvannsbereder helst skal stå fast koblet men min gjør ikke det.

Ilag med ganske mange tusen andre vvb. 

Det har brent i noen få. Og de tilfellene er ofte fullstendig blottet for vedlikehold og sjekk av stikk og skyldes gjerne en i utgangspunktet dårlig kobling. 

 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Som det er med det meste som blir bestemt her i landet. Det morsomme er at folk flest fortsatt tror at det ikke er noe særlig korrupsjon i Norge. 🫢

Fordi det ikke er særlig av det, så folk flest har rett. Foregår det? Selvfølgelig. Er det mye? Nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Ilag med ganske mange tusen andre vvb. 

Det har brent i noen få. Og de tilfellene er ofte fullstendig blottet for vedlikehold og sjekk av stikk og skyldes gjerne en i utgangspunktet dårlig kobling. 

Min VVB fikk brann i tilkoblingen (stikkontakten), men heldigvis så sto den i en naken kjeller, uten noe brennbart materiale i nærheten.

Så da ble den gamle VVB'en byttet ut med en ny med fast tilkobling i h.t. dagens regler. Må innrømme at jeg sover bedre nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja når jeg flyttet min vvb koblet jeg den fast. Det er jo åpenbart bedre. Men som svensken sier: en godt koblet schuko stikk funker det 

I Norge har vi jo elko sine da. De har jo tidligere begrenset strømtrekk på kurser. De kunne nok vært bedre. Virker som om man kobler av og på støpsel hele tiden så blir de slitt. Permanent tilkoblet så burde de tåle mer enn 8A når man har lov å koble 15A sikring på de.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (5 minutter siden):

Ja når jeg flyttet min vvb koblet jeg den fast. Det er jo åpenbart bedre. Men som svensken sier: en godt koblet schuko stikk funker det 

Denne kontakten blir jo "aldri" koblet ut og inn, så den burde være trygg. Men min var på et gammelt el-anlegg, med en gammel kontakt. Hele el-anlegget er heldigvis byttet ut nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...