Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (6 timer siden):

Jeg hadde ikke kjøpt Maarud Potetgull om f.eks Varg Vikernes var eier. Derfor kjøper jeg ikke Maarud Potetgull?

Varg Vikernes brente vel noen stavkirker. Det vi snakker om her er gale folk med Atomvåpen eller kontroll over sosiale media,  som kan slå av  internett i store deler av verden osv. Å  tenne fyr på en kirke er vel noe de aller fleste har ressurser og kunnskap til. Man trenger ikke være milliardær

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
big_glasses skrev (2 minutter siden):

Ford taper masse penger på elbil: https://www.motor.no/aktuelt/ford-taper-penger-pa-elbilene-planlegger-billigbil/265482

De må ha inkludert RnD inni den prisen. Så de har ikke solgt nok for å dekke utvilkingen. 

For produksjonskjeden dems kan ikke være så dårlig at de taper nesten 300k NOK per bil

Bare syt fra fabrikkene for å få mere subsidier. VW BMW Mercedes har alle øket elbil andel og redusert biler produsert med forbrenningsmotor. De taper ikke penger. Det ser ut til at overskudd øker. Tviler på om ford gjør noe helt annet. Å lager el biler er mye enklere enn å lage biler med forbrenningsmotor    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Trestein said:

Bare syt fra fabrikkene for å få mere subsidier. VW BMW Mercedes har alle øket elbil andel og redusert biler produsert med forbrenningsmotor. De taper ikke penger. Det ser ut til at overskudd øker. Tviler på om ford gjør noe helt annet. Å lager el biler er mye enklere enn å lage biler med forbrenningsmotor    

Ford har rotet til strategien sin. Før hadde de litt verdensfokus og input fra Europa. Under Covid gjorde de om på strategien, og nå lager de kun SUV og Mustang (el og muskel). Det er ikke rart om de mister markedsandel i Europa, de har ikke brydd seg om hva europeere vil ha i det hele tatt. Blir vanskelig å selge mye elbil hvis du kun konsentrerer deg om USA. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, big_glasses said:

Ford taper masse penger på elbil: https://www.motor.no/aktuelt/ford-taper-penger-pa-elbilene-planlegger-billigbil/265482

De må ha inkludert RnD inni den prisen. Så de har ikke solgt nok for å dekke utvilkingen. 

For produksjonskjeden dems kan ikke være så dårlig at de taper nesten 300k NOK per bil

Ford er de eneste som er tøffe nok til å rapportere tall for elbildelen av businessen separat.

Og det går absolutt an å tape 300k NOK pr bil man seller. Jeg har det fra hold jeg stoler på at Skoda fabrikken tapte 30000 EUR pr. Skoda Citigo-e IV som forlot fabrikken i den tiden de lagde den.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Iterion said:

Da var den første elektriske BMW touring bekrefta! Startpris er dessverre veldig stiv, på litt over 700k. Bilder, specs m.m, kan leses her. Er selv en veldig stor fan av BMW sine stasjonsvogner, men denne blir nok litt for dyr. 

Bra å se at det kommer el-stasjonsvogner, selv om prisen her er stiv og det er langt i fra den peneste 5-serien jeg har sett. Hadde vært bra å få noen alternativer til endeløse crossover-SUVer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Ford har rotet til strategien sin. Før hadde de litt verdensfokus og input fra Europa. Under Covid gjorde de om på strategien, og nå lager de kun SUV og Mustang (el og muskel). Det er ikke rart om de mister markedsandel i Europa, de har ikke brydd seg om hva europeere vil ha i det hele tatt. Blir vanskelig å selge mye elbil hvis du kun konsentrerer deg om USA. 

Ford bommet fullstendig med F150 Lightning. En liten vokal nisje mente dette ble en suksess, men når de fikk sin så falt salget. Av naturlige grunner. Til tross for et enormt batteri på 130 kWh så kan den aldri bli like praktisk som fossilutgavene.

De burde ha laget en PHEV med én gang. Fords Ecoboost 3,5l V6 og en batteripakke på 30-40 kWh. Da hadde man oppnådd omtrent alle BEV-fordelene med lading hjemme, utslippsfri og billig dagligkjøring, V2L og alt det andre og endt opp med en pick up som var mer praktisk enn fossilutgaven. 

Det er et stemingsskifte mot PHEV i USA. GM og andre nedtoner rene elbiler og satser på ladbar hybrid. Ford har til slutt også skjønt det og vil snart tilby den mindre pickupen Ranger som PHEV. Tipper den kommer til å selge bra.

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, uname -i said:

Ford bommet fullstendig med F150 Lightning. En liten vokal nisje mente dette ble en suksess, men når de fikk sin så falt salget. Av naturlige grunner. Til tross for et enormt batteri på 130 kWh så kan den aldri bli like praktisk som fossilutgavene.

De burde ha laget en PHEV med én gang. Fords Ecoboost 3,5l V6 og en batteripakke på 30-40 kWh. Da hadde man oppnådd omtrent alle BEV-fordelene med lading hjemme, utslippsfri og billig dagligkjøring, V2L og alt det andre og endt opp med en pick up som var mer praktisk enn fossilutgaven. 

Det er et stemingsskifte mot PHEV i USA. GM og andre nedtoner rene elbiler og satser på ladbar hybrid. Ford har til slutt også skjønt det og vil snart tilby den mindre pickupen Ranger som PHEV. Tipper den kommer til å selge bra.

Kunne ikke brydd meg mindre om pickuper, og det gjelder vel ganske mange europeere. Det er vel del av problemet, pickup er mainstream i USA men nisje i Europa og ikke-eksisterende i Asia. Men enig i at ladbar hybrid kan gi mening i en god del tilfeller, særlig der ren elbil ikke dekker deler av behovet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (8 minutter siden):

Kunne ikke brydd meg mindre om pickuper, og det gjelder vel ganske mange europeere. Det er vel del av problemet, pickup er mainstream i USA men nisje i Europa og ikke-eksisterende i Asia. Men enig i at ladbar hybrid kan gi mening i en god del tilfeller, særlig der ren elbil ikke dekker deler av behovet. 

Ja, pickup er sikkert et greit alternativ hvis man er bonde eller gjør andre pickup-ting. Problemet med disse helektrifiserte pickupene er at kundegruppen ser ut til å være folk som kunne klart seg fint med en vanlig bil. Da blir det et miljøproblem med tanke på de enorme utslippene i produksjonen av disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (5 minutter siden):

Kunne ikke brydd meg mindre om pickuper, og det gjelder vel ganske mange europeere. Det er vel del av problemet, pickup er mainstream i USA men nisje i Europa og ikke-eksisterende i Asia. Men enig i at ladbar hybrid kan gi mening i en god del tilfeller, særlig der ren elbil ikke dekker deler av behovet. 

Nå vet jeg ikke hvor i Asia du har vært, men både i Thailand og i Filippinene er pickups temmelig populære. Og det mistenker jeg gjelder de fleste asiatiske land, da man ikke har så rigide regler på å frakte mange mennesker i bil.

Så lenge man ikke må ha sete og setebelter (men må bruke de om de finnes) eller barnesete, så kan familier fraktes i en bil (eller to) etter hvor mange de er. Bare å finne en plass på planet.

Og en standardfamilie er gjerne med minst 3 unger, så da blir pickup ert ganske naturlig valg.

De er også veldig populære i Australia og New Zealand, der de kalles ute (utility vehicles)!

Største grunnen til manglende popularitet i Norge, er reglene som gjør bakseter svindyre på ice-utgavene, og i Europa fordi mange land har trange bygater man må ta hensyn til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, uname -i said:

Ford bommet fullstendig med F150 Lightning. En liten vokal nisje mente dette ble en suksess, men når de fikk sin så falt salget. Av naturlige grunner. Til tross for et enormt batteri på 130 kWh så kan den aldri bli like praktisk som fossilutgavene.

De burde ha laget en PHEV med én gang. Fords Ecoboost 3,5l V6 og en batteripakke på 30-40 kWh. Da hadde man oppnådd omtrent alle BEV-fordelene med lading hjemme, utslippsfri og billig dagligkjøring, V2L og alt det andre og endt opp med en pick up som var mer praktisk enn fossilutgaven. 

Det er et stemingsskifte mot PHEV i USA. GM og andre nedtoner rene elbiler og satser på ladbar hybrid. Ford har til slutt også skjønt det og vil snart tilby den mindre pickupen Ranger som PHEV. Tipper den kommer til å selge bra.

Ford sjefen har innrømmet at de ikke klarer å selge bil i Asia og Europa. De har ikke konkurransedyktige produkter, så de skal fokusere på det amerikanske markedet hvor de tjener penger. 

Rebadgingen av id4 er det eneste de skal selge i europa asia stort sett. Resten er vel litt varebiler som de lager i samarbeid med andre

Mondeo får ikke erstatter, Focus får ikke erstatter. Mach-e får ikke erstatter.

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Jeg har det fra hold jeg stoler på at Skoda fabrikken tapte 30000 EUR pr. Skoda Citigo-e IV som forlot fabrikken i den tiden de lagde den.

Utrolig hvis det går an. Hva er det som koster så mye egentlig? Et 35 kwh passivt kjølt batteri. Hylledeler fra VAG systemet. 10-12 år gammel VAG plattform. Klart, er nok lavt volum på en slik bil. Hadde selv en Mii en periode. Ble vel solgt bare 1000 biler her til lands av den. Badge engineering burde ikke være så kostbart. Men husk at VAG delvis lagde disse bilene pga Zero emission kvoter i EU, hvis de solgte det ene året fikk de doble kvoter, det neste året 1.5 kvoter per bil. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (36 minutter siden):

Ford sjefen har innrømmet at de ikke klarer å selge bil i Asia og Europa. De har ikke konkurransedyktige produkter, så de skal fokusere på det amerikanske markedet hvor de tjener penger. 

Rebadgingen av id4 er det eneste de skal selge i europa asia stort sett. Resten er vel litt varebiler som de lager i samarbeid med andre

Mondeo får ikke erstatter, Focus får ikke erstatter. Mach-e får ikke erstatter.

Ja, veldig mange som produserer elbiler ser ut til å slite. Selv Tesla har sterkt fallende marginer og vekst.

I den forbindelse: Toyota har rekordresultater, $33 milliarder i overskudd siste år, 47% vekst i salget av hybrider. Et Toyota som har blitt latterliggjort og spådd konkurs fordi de har en moderat satsing på elbiler.

Toyota hikes annual profit forecast after Q3 beats expectations

Endret av uname -i
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, kremt said:

Utrolig hvis det går an. Hva er det som koster så mye egentlig? Et 35 kwh passivt kjølt batteri. Hylledeler fra VAG systemet. 10-12 år gammel VAG plattform. Klart, er nok lavt volum på en slik bil. Hadde selv en Mii en periode. Ble vel solgt bare 1000 biler her til lands av den. Badge engineering burde ikke være så kostbart. Men husk at VAG delvis lagde disse bilene pga Zero emission kvoter i EU, hvis de solgte det ene året fikk de doble kvoter, det neste året 1.5 kvoter per bil. 

Ja de ble levert til en kunstig lav pris for å klare kvoter. 

Mii var vel nede i 159.000,- på det billigste, for en bil som går 256km.

Det er en grunn til at det ikke finnes noen elbiler på det prispunktet enda

Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -i said:

Ja, veldig mange som produserer elbiler ser ut til å slite. Selv Tesla har sterkt fallende marginer og vekst.

I den forbindelse: Toyota har rekordresultater, $33 milliarder i overskudd siste år, 47% vekst i salget av hybrider. Et Toyota som har blitt latterliggjort og spådd konkurs fordi de har en moderat satsing på elbiler.

Fortsatt et åpent spørsmål om etterspørselen etter elbil i de store markedene følger "hockey stick" kurven. 
Men hvis det gjør det, så har Japanerne og legacy USA auto dårlig tid på å levere skikkelige elbiler, som ikke bare er hobbyprosjekter. 

Og Tesla ender opp med å selge 20 mill. biler i 2030, eller hva det var de sa

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (15 minutter siden):

Fortsatt et åpent spørsmål om etterspørselen etter elbil i de store markedene følger "hockey stick" kurven. 
Men hvis det gjør det, så har Japanerne og legacy USA auto dårlig tid på å levere skikkelige elbiler, som ikke bare er hobbyprosjekter. 

Den eneste måten å få til den "hockey stick"-drømmen er enten kraftig økning av subsidier(som ser ut til å ikke skje i takt med makroøkonomiske realiteter) eller ny batteriteknologi der Toyota er sterkt inne og Tesla ikke har noen ting.

bzzlink skrev (15 minutter siden):

Og Tesla ender opp med å selge 20 mill. biler i 2030, eller hva det var de sa

LOL.

Så Tesla skal øke produksjonen med 3 millioner per år hvert eneste år frem til 2030? Da er det jo veldig rart at store nedbemanninger er i kjømda.

Report: Tesla Layoffs Could Be Imminent, as Managers Flag "Critical" Positions

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Den eneste måten å få til den "hockey stick"-drømmen er enten kraftig økning av subsidier(som ser ut til å ikke skje i takt med makroøkonomiske realiteter) eller ny batteriteknologi der Toyota er sterkt inne og Tesla ikke har noen ting.

LOL.

Ja subsidiene er endel av nøkkelen.

Men innstegspris er en annen. Dersom Model 2 og Corolla koster det samme, så kan man bli overrasket over hvor mange som velger Model2

Det eneste de trenger å gjøre er å ta 20% markedsandel i massemarkedet. De har fabrikkplanene og produksjonsmetoden klare til å skalere.

Toyota er ikke tungt inne på batteri. De er tungt inne med røyk og speil og fornektelse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...