Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (4 timer siden):

Skal ikke skjære alle over en kam. Det er konsistent på min BMW i4.
 

Samme på min i4, de som har fått prøvekjørt den har heller ikke reagert på bremsene, gassresponsen er derimot noe en må venne seg til 🤣

Har hatt en 2015 Vovlo V60 PHEV,  2018 2. Gen Nissa Leaf og 2020 Kia E-Soul alle med brake blending uten at det føltes unaturlig på noen av de, handler jo bare om hvordan det implimenteres og reguleres, har faktisk til overs å ha prøvekjørt en bil hvor jeg har opplevd brake blending som problematisk, også Mercedes elbiler som har blitt dradd opp som eksempel her noen ganger.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (1 time siden):

Det kan være kjempefarlig å bremse med gasspedalen. Hvis du kjører i kø f.eks og det plutselig blir bråstopp, da har du ikke foten på bremsen, ikke klar til å bremse, det vil koste deg verdifull tid. Folk som sier de aldri rører bremsepdalen, veldig farlig. Bremsene vil gro fast, du glemmer hvordan du bremser ordentlig, skal man få best mulig virkning bør egentlig bremsene være halvveis varme når man skal bruke de. 

Hvordan i all verden klarer du å komme til den konklusjonen? I det du slipper gassen, settes regen igang umiddelbart og lenge før du rekker frem til bremsepedalen. Jo raskere, dess fortere slår full regen inn, og bilen vil stoppe. Ja, om den har 1-padl-støtte.

Og om så du bare slipper pedalen og ikke tråkker inn bremsepedalen, så har du allerede redusert farten så mye at kollisjonen som skulle oppstått om ikke bilen klarer å stoppe først, være så kraftig redusert at skadeomfanget blir langt mindre enn med bil med svak/ingen regen.

Har bilen din regen, så er den dessuten så ny at den har nødbremsesystemer som med stor sannsynlighet rekker å ta av enda mere av farten.

Dessuten, et egentlig veldig godt tips, øv på et ledig område å bruk venstrefoten til å bremse med. da vil du begynne med mekanisk bremsing før du rekker frem med høyrefoten, så det blir enda mere effektivt. Slik kjører de beste bilsportutøverne. Men, og det kan ikke stresses nok, dete må man øve på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Du overdriver nok litt her. Har kjørt mye bakhjulsdrevne biler som har vært skumlere enn Teslan på vinteren uten at folk klaget av den grunn. Problemet ligger i hovedsakt i at folk har kjørt biler med forhjulstrekk i 20 år nå og plutselig er tilbake på bakhjulsdrift.

Om jeg dumper pedalen vil den gjerne hive litt på rumpa, men det er kjedelig lite den får lov før den retter seg opp igjen. Dog burde de hatt mulighet for å slå det av for de som er nervøse ja.

Kan faktisk redusere på min bil da den er så gammel at den har valget men aldri følt behovet.

 

Av nysgjerrighet - er dette justerbart på VW ID.3? Ser mange klager på at den og er skummel på vinteren men tipper det og bare ligger i uvandt drivlinje.

Jeg snakket opp enpedalkjøring så mye, at en som var litt nervøs for hva slik regen-bremsing har å si på vinteren, at han rett og slettet testet for å se om jeg hadde rett, og at dette i de aller fleste tilfeller, foruten når du har is med vann på der ingen systemer er gode, var helt trygt.

Etter ettpar uker kom han tilbake og takket meg for å ha "lært meg å kjøre bil på nytt". Da lærte han å sette veldig stor pris på 1-pedalkjøring.

Har du ikke testet det skikkelig ut før, finn deg et åpent område hvor du ikke kan skade deg selv, bilen eller andre, og lek deg i vei og test ut. Etter det tipper jeg du aldri vil tilbake til bil uten skikkelig kraftig og godt utviklet regen med ekte 1-pedal-kjøring.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alle elbiler har regen i en eller annen form. Men fullt batteri gir ingen regen, og kaldt batteri gir ingen regen. Det man derimot får når man slipper gassen på 1-pedal bil er regen som får ut rumpa på vinteren. F.eks man kjører i sving og kjenner rumpa kommer, slipper gassen for å slakke av, men rumpa kommer bare enda hardere ut i svingen, ikke bra, men da kuttes regen omsider. Så det er veldig uforutsigbart. Kan sette B-modus på egen bil men bruker det aldri. 1-pedal føles som å kjøre med brekket på, eller at man må hele tiden sitte med foten på gassen for å "føle" på nullpunktet hvis man bare vil rulle. 

Vi har vel alle forskjellige meninger om dette, og heldigvis kan man unnlate å kjøpe biler som kun kan kjøres 1-pedal. Variabel 4-hjulsdrift er omtrent like skummelt som variabel regen ut fra temp og batterinivå, man vet aldri hvordan bilen oppfører seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (20 minutter siden):

Alle elbiler har regen i en eller annen form. Men fullt batteri gir ingen regen, og kaldt batteri gir ingen regen. Det man derimot får når man slipper gassen på 1-pedal bil er regen som får ut rumpa på vinteren. F.eks man kjører i sving og kjenner rumpa kommer, slipper gassen for å slakke av, men rumpa kommer bare enda hardere ut i svingen, ikke bra, men da kuttes regen omsider. Så det er veldig uforutsigbart. Kan sette B-modus på egen bil men bruker det aldri. 1-pedal føles som å kjøre med brekket på, eller at man må hele tiden sitte med foten på gassen for å "føle" på nullpunktet hvis man bare vil rulle. 

Vi har vel alle forskjellige meninger om dette, og heldigvis kan man unnlate å kjøpe biler som kun kan kjøres 1-pedal. Variabel 4-hjulsdrift er omtrent like skummelt som variabel regen ut fra temp og batterinivå, man vet aldri hvordan bilen oppfører seg. 

Dette er et problem på noen biler. Min bil har tilnærmet full regen selv fra 100 %, men da dumpes jo istedet varmen eller brukes for å varme batteri/kupé.

Det er testet på å kjøre full regen i svinger. Bilens systemer balanserer dette ut, og gjør det tilnærmet ufarlig, om ikke vi snakker om når det er så glatt at mekanisk bremsing får akkurat de samme problemene. Det er altså ikke mer farlig enn å kjøre samme uten regen. Faktisk motsatt.

Ser NAF og har kommet med slike påstander, men Elbilforeningen kjørte tester for å se om det stemte, og kom til motsatt konklusjon.

Her har de testet, og tipper Ioniq 5 bare var litt ekstra uheldig og traff is under på et ekstra glatt punkt, når de testet i 80 km/t, men uansett er overmot alltid dumt, og man må uansett kjøre etter forholdene. Og jeg tipper bil uten regen kunne fått minst de samme problemene om man begynner å mekanisk bremse i sving, om ikke verre...

Edit: Nei, ikke alle biler har regen. Det fordrer batteri og hel eller delelektrisk drivlinje. En ren ICE-bil har motorbrems, som i mange tilfeller gjør mye av det samme, utenom å gi deg energi tilbake.

Og du risikerer å kvele motoren om du slipper gassen for hardt, om ikke du samtidig har clutchen inne, på manuelt girede versjoner. Og da har du ingen motorbremsing, men bare triller fritt.

På biler med automatgir, vil du få girt ned, eller den vil antageligvis sette seg midlertidig i fri, for å prøve å unngå kvelning av motoren. Dog, det siste kan det godt hende jeg tar feil på.

Endret av Snowleopard
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (44 minutter siden):

 

Av nysgjerrighet - er dette justerbart på VW ID.3? Ser mange klager på at den og er skummel på vinteren men tipper det og bare ligger i uvandt drivlinje.

Er nå på 2. vinteren med både ID.4 og Cupra Born (ID.3), begge er RWD

Du kan ikke bestemme hvor mye regen du vil ha på disse, enten kjører du i D med regen kun på bremsepedalen, eller i B med full regen. Jeg kjører begge konsekvent kun i B. Slipper du gassen helt når det er glatt fikser ABS/tracktion control det slik at bakhjulene ikke låser. Begge kan føles litt nervøse på glatta, både under akselerasjon og regen, men det er klin umulig å få rompa ut på disse

Edit:

Jeg er veldig godt fornøyd med fremkommeligheten på disse bilene. Jeg var litt skeptisk til bakhjulstrekk når jeg bestilte, med det har ikke vært noe problem, kommer frem over alt

Endret av Selle
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Men kjære folk, det tar da ACC / Autopilot seg av. Den sørger for å stoppe når bilen foran stopper, og den setter i gang igjen når trafikken begynner å røre på seg.

Man bør ikke lene seg på aktive sikkerhetssystemer som erstatning for sikker opptreden. Da oppnår man bare risikokompensasjon fremfor økt total sikkerhet. Om man lar sikkerhetssystemene få virke men kjører på en god måte selv som ville vært normalt trygt også uten sikkerhetssystemene oppnår man en reell sikkerhetsgevinst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Hvordan i all verden klarer du å komme til den konklusjonen? I det du slipper gassen, settes regen igang umiddelbart og lenge før du rekker frem til bremsepedalen. Jo raskere, dess fortere slår full regen inn, og bilen vil stoppe. Ja, om den har 1-padl-støtte.

Og om så du bare slipper pedalen og ikke tråkker inn bremsepedalen, så har du allerede redusert farten så mye at kollisjonen som skulle oppstått om ikke bilen klarer å stoppe først, være så kraftig redusert at skadeomfanget blir langt mindre enn med bil med svak/ingen regen.

Har bilen din regen, så er den dessuten så ny at den har nødbremsesystemer som med stor sannsynlighet rekker å ta av enda mere av farten.

Det er ofte når du uansett bremser litt at du vil trenge å bremse mye. F.eks inn mot kryss eller når det er litt uoversiktlig lengre fremme.

Med enpedalkjøring blir du da kondisjonert til at du må ha foten over akselleratoren, hvis ikke bremser du for mye, når du egentlig tenker at du bare må roe farten litt. Uten enpedalkjøring har du nå foten over bremsen og er umiddelbart klar for å bremse hardt (I.e. du er i bremseberedskap)

Så når det så potensiellt skjer noe som krever at du nødbremser er du alt klar for det om du ikke har enpedal, men med, så må du flytte foten før du kan bremse maksimalt. Og det er i beste fall, i verste fall tar instinktet over og du trykker gasspedalen i bunn istedet for bremsen.

Enpedalkjøring gjør normal bremsing og nødbremsing til to veldig forskjellige bevegelser, det er ikke gunstig for å kunne reagere raskt når situasjoner oppstår. Vi øver naturlig nok veldig sjeldent på å nødbremse. Stort sett blir nødbrems bare vanlig bremsing men ... mer. Da er det gunstig at dette også er samme bevegelse slik at muskelminnet kan jobbe for deg.

Hva nødbremsesystemene angår så vil jeg bare gjenta hva jeg sa ovenfor. Ikke len deg på de, la de få virke uten at du går ut i fra at de er der i hvordan du anretter kjøringen, først da får du fult utbytte av de.

48 minutes ago, Snowleopard said:

Dette er et problem på noen biler. Min bil har tilnærmet full regen selv fra 100 %, men da dumpes jo istedet varmen eller brukes for å varme batteri/kupé.

Det er nok de mekaniske bremsene som brukes istedet. Det gir ingen mening i å ha en 100-200kW dumpresistor noe sted, og en slik komponent ville blitt merkbart stor. De mekaniske bremsene er alt der, så hvorfor legge til noe helt annet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

Det er ofte når du uansett bremser litt at du vil trenge å bremse mye. F.eks inn mot kryss eller når det er litt uoversiktlig lengre fremme.

Med enpedalkjøring blir du da kondisjonert til at du må ha foten over akselleratoren, hvis ikke bremser du for mye, når du egentlig tenker at du bare må roe farten litt. Uten enpedalkjøring har du nå foten over bremsen og er umiddelbart klar for å bremse hardt (I.e. du er i bremseberedskap)

Så når det så potensiellt skjer noe som krever at du nødbremser er du alt klar for det om du ikke har enpedal, men med, så må du flytte foten før du kan bremse maksimalt. Og det er i beste fall, i verste fall tar instinktet over og du trykker gasspedalen i bunn istedet for bremsen.

Enpedalkjøring gjør normal bremsing og nødbremsing til to veldig forskjellige bevegelser, det er ikke gunstig for å kunne reagere raskt når situasjoner oppstår. Vi øver naturlig nok veldig sjeldent på å nødbremse. Stort sett blir nødbrems bare vanlig bremsing men ... mer. Da er det gunstig at dette også er samme bevegelse slik at muskelminnet kan jobbe for deg.

Hva nødbremsesystemene angår så vil jeg bare gjenta hva jeg sa ovenfor. Ikke len deg på de, la de få virke uten at du går ut i fra at de er der i hvordan du anretter kjøringen, først da får du fult utbytte av de.

Det er nok de mekaniske bremsene som brukes istedet. Det gir ingen mening i å ha en 100-200kW dumpresistor noe sted, og en slik komponent ville blitt merkbart stor. De mekaniske bremsene er alt der, så hvorfor legge til noe helt annet.

Man kan ha på creep om det går veldig sakte fremover, og da er foten over bremsepedalen i bremseberedskap selvsagt. Men så lenge man ikke bruker ACC der man uansett ikke holder foten på gassen, så må jo faktisk foten være på gasspedalen. Ellers så kjører man jo ikke fremover.

Med ACC aktiv, inntar man som sagt, selvsagt bremseberedskap. Om man da ikke har en nedoverbakke slik at venstrefot kan være klar på ev. clutch og høyrefot allerede er på bremsepedalen på biler uten 1-pedal.

Men altså, har man skikkelig regen og 1-pedalkjøring, så kan man i de aller fleste tilfeller klare seg med bare å justere farten med gasspedalen. Og er det behov for mer nedbremsing (nødbremsing), så er uansett farten godt på vei ned da man allerede er godt i gang med nedbremsingen før man rekker frem til bremsepedalen.

Jeg vil påstå at man skal være tilnærmet overmenneskelig kjapp på bremsepedalen for å gjøre dette bedre eller like godt som med skikkelig 1-pedal. Hele premisset oppfattes derfor som ren oppkonstruksjon, uten særlig støtte i verken teori eller praksis. Akkurat som i det scenariet jeg svarte på over.

Som sagt, bremsingen er i gang allerede før du rekker å trå bremsen fort nok ned. Den tiden er viktig i en slik situasjon. Ja, selv med 2-fotkjøring vil du slite med å gjøre dette noe særlig mye kjappere, selv om man som sagt kan ha bremseberedskap nettopp med å ha venstrefoten klar. Og mest sannsynlig vil du merke at nødbremsingen er i gang ca samtidig med deg, om man er over krypekjøringsfart, om det oppstår akutt fare for sammenstøt.

Ja, selvsagt skal man være våken og oppmerksom. Det er nok her de aller fleste kollisjonene skjer. Man følger ikke med, og reagerer kanskje ikke før det er for seint, om overhode. Og reagerer man, da kan i beste tilfelle 1-pedal sørge for å dempe farten en god del før man treffer, om man rekker å oppdage det før man kræsjer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Som sagt, bremsingen er i gang allerede før du rekker å trå bremsen fort nok ned.

Kan jo legge til at mange av oss kjører nesten hele tiden med adaptiv cruise control på, og da sitter jeg som regel med beina på gulvet. Men når jeg nærmer meg noe som kanskje kan bli et problem så kan jeg holde foten klar over bremsen uten at bilen mister fart. Men skulle noe skje da så reagerer nok bilen fortere enn meg uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (8 minutter siden):

Kan jo legge til at mange av oss kjører nesten hele tiden med adaptiv cruise control på, og da sitter jeg som regel med beina på gulvet. Men når jeg nærmer meg noe som kanskje kan bli et problem så kan jeg holde foten klar over bremsen uten at bilen mister fart. Men skulle noe skje da så reagerer nok bilen fortere enn meg uansett.

Gjør ofte dette selv. 👌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

 Men så lenge man ikke bruker ACC der man uansett ikke holder foten på gassen, så må jo faktisk foten være på gasspedalen. Ellers så kjører man jo ikke fremover.

Nei, dette er simpelten feil. Biler uten enpedalkjøring lar bilen rulle når du slipper gassen, da er du fri til å ha foten over bremsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (16 minutter siden):

Nei, dette er simpelten feil. Biler uten enpedalkjøring lar bilen rulle når du slipper gassen, da er du fri til å ha foten over bremsen.

Du kan velge "Hold" eller "Creep" på mange modeller, og "Creep" har jeg allerede kommentert, så tåpelig og sjofelt at du later som jeg ikke har skrevet om dette.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Snowleopard said:

Du kan velge "Hold" eller "Creep" på mange modeller, og "Creep" har jeg allerede kommentert, så tåpelig og sjofelt at du later som jeg ikke har skrevet om dette.

Du får roe ned ordbruken.

Dette har ingentin med krypdrift å gjøre. Det bare slår inn under 5km/h eller deromkring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Du får roe ned ordbruken.

Dette har ingentin med krypdrift å gjøre. Det bare slår inn under 5km/h eller deromkring.

Da vil jeg gjerne vite DIN definisjon på "creep", for det er jo hele poenget med creep i forhold til hold at den "kryper" når farten er lav og man ikke har foten på pedalen. Hold er altså at den IKKE kryper.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (57 minutter siden):

Kjørte stort sett hele forrige vinter når det var glatt med det kjøreprogrammet og i adaptiv D. Prøv det

Når jeg skifter til vinterdekk så setter jeg også bilen i "Chill-mode"!
Det er det eneste fornuftige med tanke på den myke gummien som slites lett, og glatt føre.

Egentlig synes jeg gasspedal-responsen blir for følsom og dermed rykkete kjøring selv om sommeren... Men jeg vil jo gjerne kunne benytte meg av den deilige aksellerasjonen bilen er bygget for av og til, så jeg får meg ikke til å bruke Chill om sommeren selv om det hadde vært behageligere, hehe😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snowleopard said:

Da vil jeg gjerne vite DIN definisjon på "creep", for det er jo hele poenget med creep i forhold til hold at den "kryper" når farten er lav og man ikke har foten på pedalen. Hold er altså at den IKKE kryper.

Krypdrift er at bilen ruller når bremsen ikke er holdt opp til ca 5km/t. I.o.f.s en glimrende egenskap når man skal finmanøvrere siden man da kan modulere farten med bremsen, men altså ikke hva vi har diskutert her.

Det vi snakker om ovenfor er å slippe gassen når man ønsker å roe farten uten at det medfører at man bremser kraftig slik man opplever med enpedalskjøring. Det er slikt man gjør når man ser biler foran seg som kjører saktere, eller kommer mot et lyskryss etc. Man vil bare roe farten og være klar til å bremse, ikke nødvendigvis bremse kraftig med en gang. Med enpedalskjøring kan du ikke slippe gassen og ha den klar over bremsen i en slik situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...