Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
rockPaperScissors() skrev (1 minutt siden):

Elli appen er åpen for biler fra andre produsenter, mens WeCharge bare er for Volkswagen. Men det er samme priser og ladenettverk i begge. Beste argument for Elton er slik jeg ser det at de har fått roamingavtale med Circle K og at de har ruteplanlegger. 👌Men man har da ikke RFID-mulighet med Elton.

Man kan få Elli-avtale, men ikke "den gode" med billig Ionity-lading.

Lenke til kommentar

Jeg leser foresten at Circle K har støtte for Vipps (i Norge), Autocharge er nå lansert (for biler som støtter dette), og det jobbes med Apple Pay samt Tap & Pay (kortbetaling).

https://www.circlek.no/elbillading/ladestasjoner/circle-k-lanserer-autocharge

(Ikke nevnt i artikkelen, men Circle K har også eksklusiv avtale med roaming-appen Elton som jeg har som ett av alternativene for å redusere brikke og app kaos ref. tidligere tema i tråden. Fint om Circle K på sikt tilbyr bl.a. tapping som alternativ.)

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (22 minutter siden):

Hvordan funker det? Stod veldig lite i praksis på nettsiden der. Men trekker den fra kort registrert i bilen?

Registrert i app, og så må du første gang koble opp med deteksjon av bil ved lader.

Regner med det er temmelig lik prosedyre som med Mer sin løsning for Autocharge, og slik den nederlandske leverandøren Fastned gjør det.

Dessverre sier de min bil ikke er støttet ennå ifølge CK Charge-appen, men det funker visstnok både hos Mer og Fastned, selv om jeg personlig ikke har gjort bilen "ladeklar" for Autocharge hos noen av de.

Mer fordi jeg stort sett ikke bruker de, Fastned rett og slett fordi jeg ennå ikke har vært i Nederland med bilen. 😎

EDIT: Bilen må støtte unik VID - Vehicle Identifikation Number, noe min bil faktisk støtter, men det er kanskje ikke klart i CK ennå.

VW/MEB-biler "roamer" VID, så den er ikke unik, og derfor støttes så vidt jeg vet ikke de, heller ikke med CK sin implementasjon.

Endret av Snowleopard
Lagt til info om VID
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Registrert i app, og så må du første gang koble opp med deteksjon av bil ved lader.

Men hvordan vet den hvem som lader? Er dette noen standard som elbiler har fått hvor den kommuniserer med biler? Det var veldig mange støttede biler, også Tesla som stort sett driter i å følge andre sine standarder. Også min veldig strippede Seat Mii støttes.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (13 minutter siden):

Men hvordan vet den hvem som lader? Er dette noen standard som elbiler har fått hvor den kommuniserer med biler? Det var veldig mange støttede biler, også Tesla som stort sett driter i å følge andre sine standarder. Også min veldig strippede Seat Mii støttes.

VID - Vehicle Identification Number på bilen. Derfor må du med appen i hånda og geolokasjon som plasserer deg ved laderen som skal benyttes til ID-sjekk, fullføre en registrering mellom deg som kunde og bruker av bilen i appen, og så må bil og app synkes ved at laderen du velger å koble deg til, klarer å lese ut VID via CCS-kontakt og handshake mellom lader og bil.

Deretter vil VID leses av lader neste gang du kobler til, og så lenge du har gyldig betalingskort registrert mot deg, så er det nok til å gjenkjenne bilen din som din, og lading og betaling kan gjennomføres uten noe mere om og men, så lenge alt er OK.

EDIT: Les info hos MER for hvordan det fungerer hos dem, da CK tydeligvis ikke er særlig gode på lettfattelig og forståelig kommunikasjon... 😒

https://no.mer.eco/autocharge/

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

VID - Vehicle Identification Number på bilen. Derfor må du med appen i hånda og geolokasjon som plasserer deg ved laderen som skal benyttes til ID-sjekk, fullføre en registrering mellom deg som kunde og bruker av bilen i appen, og så må bil og app synkes ved at laderen du velger å koble deg til, klarer å lese ut VID via CCS-kontakt og handshake mellom lader og bil.

Deretter vil VID leses av lader neste gang du kobler til, og så lenge du har gyldig betalingskort registrert mot deg, så er det nok til å gjenkjenne bilen din som din, og lading og betaling kan gjennomføres uten noe mere om og men, så lenge alt er OK.

Jøss. Ikke verre enn det nei. Dette burde flere få på plass støtte for!

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 minutter siden):

Jøss. Ikke verre enn det nei. Dette burde flere få på plass støtte for!

Ja, enig. Men VW og noen av de andre Europeiske bilprodusentene vil heller bruke Plug & Charge, som visstnok er en sikrere løsning, men der det er litt uenigheter mellom endel bilprodusenter, ladeoperatører og de som står for Plug & Play i Europa.

Det at de som skal være "backbone" og leverandør av den sentrale tilknytningen mot den løsningen verken er uavhengig, og i tillegg ønsker for stor del av kaka, er til hindring for en rask og smidig innføring av dette.

En annen ting er at CCS-standarden ikke har vært mer klar på protokollene og krav om støtte for Plug & Charge, er også med på å forsinke og forkludre her.

https://www.tu.no/artikler/denne-teknologien-kan-gi-tesla-opplevelsen-ved-ladestasjonen-men-en-stor-bilprodusent-glimrer-med-sitt-fravaer/520185

https://www.tu.no/artikler/teknologien-skulle-revolusjonere-hurtiglading-hva-skjedde-med-plug-charge/520363

https://elbilforum.no/index.php?topic=61059.0

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar

...og er nok en stor del av årsaken til at flere operatører nå velger å støtte Autocharge. Ihvertfall frem til floken med Plug & Charge blir løst.

Så spørs det om den tregheten og konflikten blir til hinder nå som flere innfører Autocharge, kanskje flere da ikke hopper på Plug & Charge før de blir tvunget til det gjennom EU-regler.

Lenke til kommentar

Det er i bunn og grunn MAC adresse som presenteres over CCS i kommunikasjonen. I denne sammenhengen kaller de den VID. 
Noen biler har ikke unik egen MAC og noen bruker randomisert og det skaper problemer.

Autocharge works by linking an EV unique MAC address to the driver’s customer account. Every device that connects to a network uses a MAC address, just like your phone connects to Wi-Fi or your wireless earplugs connect to your laptop. Your vehicle does the same thing when it communicates with a charger through the CCS connector. 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Det er i bunn og grunn MAC adresse som presenteres over CCS i kommunikasjonen.

Skal bli spennende å se hvor sikkert de klarer å gjøre dette... For MAC adresse-spoofing er jo en av de enkleste "hacking" metodene der ute.

Tesla sin metode bruker vel VIN? Og den metoden er vel ikke noe safere hvis det er det eneste som leses av før lading? For VIN står jo trykket bak frontruten så alle kan se den.

Må jo være noe mer som sjekkes vel? For å kun lese av et nummer som kan spoofes er for lite i disse dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

Jøss. Ikke verre enn det nei. Dette burde flere få på plass støtte for!

Autocharge er en veldig lite sikker betalingsmåte. Dette holder helt til bankene får nok reklamasjoner til å sette foten ned. Sikkerheten her er omtrent på nivå med hva magnetstripen på et gammeldags bankkort ga.

ISO 15118 P&C har et sikkerhetsnivå tilsvarende til hva du har med apple/google/garmin/samsung pay type løsninger.

Lenke til kommentar
ozone skrev (24 minutter siden):

Skal bli spennende å se hvor sikkert de klarer å gjøre dette... For MAC adresse-spoofing er jo en av de enkleste "hacking" metodene der ute.

Tesla sin metode bruker vel VIN? Og den metoden er vel ikke noe safere hvis det er det eneste som leses av før lading? For VIN står jo trykket bak frontruten så alle kan se den.

Må jo være noe mer som sjekkes vel? For å kun lese av et nummer som kan spoofes er for lite i disse dager.

I ccs lading med PlugNCharge  er det definert en standard og sikkerhet er ivaretatt i form av tls unike sertifikater i hver bil og kommunikasjonen blir således også kryptert. 
Autocharge er noe middelmådige enkle greier som enkelte operatører har tatt i bruk. Men å spoofe inn fake mac adresser inn i ccs ladepluggens signal er jo ikke noe som kan enkelt gjøres i selve kontakten og må hackes i bilens egen sw kanskje og det er vel ikke så veldig enkelt å gjøre. 
 

Lenke til kommentar
4 hours ago, rockPaperScissors() said:

Renault Scenic E-Tech Electric ser jo ypperlig ut som en kompakt familiebil, men Renault ville nok slått bedre an her i vinterland med en liten motor bak også. Trenger ikke mange hestekrefter, bare det er litt assistanse når forhjulene slipper, det er alt.

Jeg synes hestekrefter har mistet sin mening på elbil i forhold til bensin og diesel. Om det er 200, 300 eller 500hk spiller liksom ingen rolle. Bilen er fortsatt rask nok for all kjøring innenfor lovlige former. Jeg skjønner at det er tøft, men det har ingen praktisk betydning. 4wd trenger jeg ikke,  men om det ikke koster så mye mer og heller ikke tar mye rekkevidde så skjønner jeg at folk kjøper det. Men personlig er det ikke krise uten. Det har vel skjedd en gang eller to de siste 5årene at jeg har svetta litt og trodd jeg skulle sitte fast, men det kan jeg leve med.

Endret av Femtekolonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

å spoofe inn fake mac adresser inn i ccs ladepluggens signal er jo ikke noe som kan enkelt gjøres i selve kontakten og må hackes i bilens egen sw kanskje og det er vel ikke så veldig enkelt å gjøre. 

Håper det!
For er det mulig, så ser vi kanskje snart "adaptere" på ebay som man plugger mellom lader og bil og som gir gratis lading...

Husk at det er ikke bilen som trenger å lures her, kun laderen. Bilen vil da bare se en hvilken som helst dum lader, og adapteren sørger for at den hurtigladeren gir fra seg strømmen ved å sende den en "gyldig" MAC adresse.
Men igjen: i disse dager er nok ingen produsenter slappe på sikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...