Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

EDIT: Jeg så feil på datoen, det var i fjor dette gitt....

 

Ser BMW og Toyota er ute med pressemelding, om at de skal lage elbiler drevet av hydrogen også. Starter produksjon i 2028, så nå er det rett rundt hjørnet!

Skjønner ikke helt hvordan de mener dette er den første serieproduserte FCEV, og lurer litt på BMW faktisk tror på dette selv.

 

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0444790EN/hydrogen-pioneers:-bmw-group-and-toyota-motor-corporation-take-collaboration-to-the-next-level-to-offer-fuel-cell-electric-vehicle-fcev-options-for-passenger-cars?language=en

Screenshot 2025-09-08 at 15.07.25.png

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Syar-2003 skrev (49 minutter siden):

De er ganske ulike da...
Standard rattet (det hvite) har vertikale spokes mens msport rattet er åpent og har horisontale spokes kl 16/20 og annet grep på oversiden . Ganske sikkert at msport rattet har nappa skinn også (delvis perforert).
Og så man skal ikke dømme knappene nord og ned før de er prøvd. Selv om jeg også er skeptisk til "haptiske" kontra ekte mekaniske brytere.

 

2026-BMW-iX3-NA5-M-Sport-43-850x566.jpg

BMW-iX3-50-24-850x478.jpg

Så bare på de små bildene i konfiguratoren. 🫣

Ja vi får nå se hvordan knappene fungerer i praksis. 👍

Skrevet
23 minutes ago, Duriello said:

Så bare på de små bildene i konfiguratoren. 🫣

Ja vi får nå se hvordan knappene fungerer i praksis. 👍

Jeg har bestilt prøvekjøring nå til fredag, litt overrasket over at den er tilgjengelig så fort. 

https://www.bilia.no/biler/bmw/bilmodeller/elbiler/bmw-ix3/?gad_source=1&gad_campaignid=21059257335&gbraid=0AAAAAD9eBIqukdECpAq-WRfHtXS2rFN_1&gclid=CjwKCAjw_fnFBhB0EiwAH_MfZudcKydDih41MXZ2YiZbZiyIQvywR-CYJFqKUP4j9zwANKBkoNHucxoC8WQQAvD_BwE

  • Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (5 minutter siden):

What the....? Er de her allerede?!

Da må jeg ivei for å se på den så fort anledningen byr seg. Takk for info.👍

Endret av Duriello
Skrevet
6 minutes ago, Duriello said:

What the....? Er de her allerede?!

Da må jeg ivei for å se på den så fort anledningen byr seg. Takk for info.👍

Jeg mistenker at jeg får avslag på min bestilling for kl 09.00  på Bilia Kongsvinger til fredag....

Men får se hva de svarer.

Skrevet
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Jeg mistenker at jeg får avslag på min bestilling for kl 09.00  på Bilia Kongsvinger til fredag....

Men får se hva de svarer.

Mulig du får teste utgående modell. 😁

Skrevet
1 hour ago, bzzlink said:

Jeg mistenker at jeg får avslag på min bestilling for kl 09.00  på Bilia Kongsvinger til fredag....

Men får se hva de svarer.

Jeg ser bilia foreller meg at lansering på veien er 7-3-2026, så mulighet for prøvekjøring blir ikke før etter den datoen.

Skrevet
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Dette var spenstig design.
Har dog litt problemer med å ta til meg de gule rutene, kanskje det funker bra i snøfylte nordiske vinterlandskap :D  
Om Ionic 3 blir noe i nærheten da ..
ionic-concept.png.6dc825f4d588cc894449bb5b4929a3fa.png


https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-hyundais-kommende-elbil/

Bortsett fra den store utstikkende delen bake, så synes jeg det meste var griselekkert. Tviler dog på både gulfargen på ruta, og hekkspoileren. Den siste blir nok sort eller lakkert i bilens farger, tipper jeg. Og så tipper jeg det blir gjort større endringer på "stussen", så den blir mer spiselig for folk flest.

Gi den bakhjulsdrift/4WD og 800V, V2L og HUD samt 550+ km rekkevidde, så er vi i stort sett i mål. Camper/Utility Mode regner jeg som gitt på den. Forventer selvsagt at den har frunk av passelig god størrelse, men den bør slå 24. modell av Kona på bagasjeplass. 480 L eller deromkring, så er det tilstrekkelig for svært mange!

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (15 minutter siden):

Likte "dødsstjerne" speilene!😀

Hver sin smak. Jeg synes det ser ut som en idiotisk design. Støvsamler, snø og is-samler, som kommer til å ødelegge sikten fra kameraet. Hvis kameraet skal rotere så er det ennå mer idiotisk siden det innfører feilkilder i både kabling, mekanikk og inntrengning av vann. Til slutt så vil jeg minne om at vanlige speil er designet for å kunne foldes inn, ikke bare for å folde inn, men også fordi det begrenser skader i tilfelle man støter borti speilet i lav hastighet. F.eks når man åler seg mellom trangt parkerte biler. Den designen der kan bli en hyppig og dyr reparasjon.

Ennå en ting: Med tanke på kabling og feilkilder, hvorfor er det montert på døra og ikke på A-stolpen?

Mange kule ting med den bilen, men sidekameraene virker lite gjennomtenkt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hver sin smak. Jeg synes det ser ut som en idiotisk design. Støvsamler, snø og is-samler, som kommer til å ødelegge sikten fra kameraet. Hvis kameraet skal rotere så er det ennå mer idiotisk siden det innfører feilkilder i både kabling, mekanikk og inntrengning av vann. Til slutt så vil jeg minne om at vanlige speil er designet for å kunne foldes inn, ikke bare for å folde inn, men også fordi det begrenser skader i tilfelle man støter borti speilet i lav hastighet. F.eks når man åler seg mellom trangt parkerte biler. Den designen der kan bli en hyppig og dyr reparasjon.

Posten var spøkefullt ment, jeg vet utmerket godt at dette er noe fjas. 👍😁

 

 

Skrevet
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Ikke med de "selvmordsdørene" i hvertfall. Jeg garanterer det. Typisk concept car gimmick.

Joda, den er selskrevent. Jeg tenkte mer den generelle designen på bilen, formene. Ikke de helt klart prototype-versjonene, som alltid inneholder ting man aldri får e i praksis på salgsversjonen. VW-gruppen er jo kjent for å være vågal tidlig i prosessen, og så når produksjonsversjonen kommer, er nesten alt vipet bort og man kjenner nesten ikke bilen igjen.

Tesla, Kia og Hyundai f.eks. har vert veldig flink med å vise prototyper og konsepter, og så levere svært mye, tilnærmest det meste, når salgversjonen kommer. Hyundai Ioniq 5 45-utgaven med solceller i tak-glasset er et veldig godt eksempel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...